מנין שעכו"ם אינו אוסר?יהודי אמר:השאלה היא רק אם עובדים יהודים נגעו, שזה אינו מצוי כ"כ. ואם הוא ספק, צ"ע מה הדין בספיקו (ויש אומרים שבימינו אין רו"ר מצויה בינינו -ראה א"ר סי' א).
ואילו עכו"ם אינם אוסרים.
לגויים לא שייך רוח רעה, כי הרוח רעה מגיע בהיעדר הקדושה, ולמי שאין קדושה אין רוח רעה.זאת תורת אמר:מנין שעכו"ם אינו אוסר?יהודי אמר:השאלה היא רק אם עובדים יהודים נגעו, שזה אינו מצוי כ"כ. ואם הוא ספק, צ"ע מה הדין בספיקו (ויש אומרים שבימינו אין רו"ר מצויה בינינו -ראה א"ר סי' א).
ואילו עכו"ם אינם אוסרים.
שו"ע בעל התניאסופר אמר:לגויים לא שייך רוח רעה, כי הרוח רעה מגיע בהיעדר הקדושה, ולמי שאין קדושה אין רוח רעה.זאת תורת אמר:מנין שעכו"ם אינו אוסר?יהודי אמר:השאלה היא רק אם עובדים יהודים נגעו, שזה אינו מצוי כ"כ. ואם הוא ספק, צ"ע מה הדין בספיקו (ויש אומרים שבימינו אין רו"ר מצויה בינינו -ראה א"ר סי' א).
ואילו עכו"ם אינם אוסרים.
(אינני זוכר מקור)
ועל דרך הפשט. בלא הציווי והחיוב של נטילת ידים בבוקר, לא היה חסרון בנגיעה של יהודי או גויסופר אמר:לגויים לא שייך רוח רעה, כי הרוח רעה מגיע בהיעדר הקדושה, ולמי שאין קדושה אין רוח רעה.זאת תורת אמר:מנין שעכו"ם אינו אוסר?יהודי אמר:השאלה היא רק אם עובדים יהודים נגעו, שזה אינו מצוי כ"כ. ואם הוא ספק, צ"ע מה הדין בספיקו (ויש אומרים שבימינו אין רו"ר מצויה בינינו -ראה א"ר סי' א).
ואילו עכו"ם אינם אוסרים.
(אינני זוכר מקור)
דין גילוי הוא משום סכנה פיזית כנחשים, ובזה אמורה סברת החזו"א ריעותא דלא חזינא, וכמו שמבואר בתוס' דלא גזרו בדוכתי שאין חשש נחשים. ומטעם זה כתב השו"ע והטור יו"ד ריש סימן קטז דעתה שאין מצוי הדבר לא חוששים לגילוי. משא"כ בנגיעה קודם נט"י שהוא משום רוח רעה ובכלל זה טמטום הדעת.מלך שבא אמר:עד שדנים על נגיעה קודם נט"י שאינן מן הדין כלל, יש לדון על גילוי שהוא מדינא דגמ'. והגרח"ק מביא בשם החזו"א שאין לחוש לגילוי במפעל וכדו' משום דריעותא דלא חזינן לא מחזקינן.
יש שמקפיאים את הלחם, וכך שוטפים אותו.סתם איש אמר:פירות וירקות זה פחות בעיה כי י"א שמהני אחרי נגיעה לשטוף אותם. אבל לחם שלא באריזה זה יותר מסובך.
במאפיות ראיתי שמקפידים ע"ז, אבל גם בחנויות ירקות?ברו אמר:בחנויות המצויות תחת השגחות מהודרות, מקפידים על העובדים שיטלו ידיהם בתחילת כל יום עבודה, השאלה היא על קונים שנוגעים בירקות ולא לוקחים אותם (אלו שדופקים על כל האבטיחים בחנות לפני שהם בוחרים אחד...)
הלוואי שהיו מקפידים על דברים חמורים יותר, התכוונת לומר שהוראות הכשרות להקפיד על זה, וזה דברים שראיתי בעצמי בכשרות אליה התכוונת.ב. זעירא אמר:בחנויות המצויות תחת השגחות מהודרות, מקפידים על העובדים שיטלו ידיהם בתחילת כל יום עבודה, השאלה היא על קונים שנוגעים בירקות ולא לוקחים אותם (אלו שדופקים על כל האבטיחים בחנות לפני שהם בוחרים אחד...)