טעויות של הוצאת עוז והדר בתלמוד בבלי.

שיתוף מידע בכל מה שקשור לספרים, חדשים גם ישנים
בקשות ספרים
כללי הפורום
אין אישור להעלות שום תוכן פירסומי מלבד כהעלאה אישית ובתור עזרה הדדית לטובת חברי הפורום, וג"ז רק לאחר אישור מנהל ראשי

אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעויות של הוצאת עוז והדר בתלמוד בבלי.

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 13 מאי 2020, 17:32

 
קיצוני כתב:
13 מאי 2020, 17:23
אחד מן הגולה כתב:
13 מאי 2020, 17:18
אני קורא לזה טעויות מכיוון שאף אם יצא מכת"י אין זה אומר שמוכרחים ללמוד כן, וכפי שכתב החזו"א במכתב שהבאתי לעיל.
אז אפי' לשיטתך זה רק "טעות" א': שמשתמשים בכת"י, לא המוני טעיות, ועי' מש"כ למעלה בנוגע לחזו"א
אחד מן הגולה כתב:
13 מאי 2020, 17:19
עוז והדר גם משנים את הטקסט, לעומת וילנא שלא משנים
כנ"ל מתקנים ע"פ כת"י, לא שיבוים במקלדת
אחד מן הגולה כתב:
13 מאי 2020, 17:19
[וגם טעויות מעכ"ת מדבר כביכול הם מלאים בטעויות, אך אני כמעט שלא זוכר טעויות שנתקלתי בהם.]
טוב, אני כן נתקלתי בהם ואולי בעתיד אביא קצת דוגמאות. יצוין שאינם טעיות חמורות אבל בכ"א אינם מדויקים


אינני קורא לזה טעות אחת, כי כל הש"ס מלא בזה, אף אם בסיס הטעות הוא אחד.
ובעניין מה שמשנים ע"פ כת"י כאמור בהודעות לעיל אני סבור שאין להם זכות לשנות אף ע"פ כת"י, ולדעתי זהו גם דעת החזו"א. אכן זכותו של מר לחלוק.
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2389
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעויות של הוצאת עוז והדר בתלמוד בבלי.

שליחה על ידי HaimL » 13 מאי 2020, 17:33

אחד מן הגולה כתב:
13 מאי 2020, 16:51
קיצוני כתב:
13 מאי 2020, 16:34
אחד מן הגולה כתב:
13 מאי 2020, 16:27
 
אינני מכיר את אלפי הטעויות בוילנא, לעומת זאת אני מכיר היטב המוני טעויות בעוז והדר על אף שכיום ב"ה אני משתמש בזה הרבה פחות.
אבל העיקרון איננו מספר הטעויות אלא האם יש לך את הזכות לטעויות, אדם שבא לשנות דברים ולחדש אין לו זכות לטעות בזה, ואם יש חשש לטעויות שלא ישלח ידו להגיה לפני שבדק בדיקה אחרי בדיקה.
אגב, אני שמח לשמוע שתיקנו את הטעות עם הנקודה ביבמות יא: [אולי לכן הם הורידו את כל הנקודות באותו עמוד, מאחר וראו של א הבינו את דברי הגמ'.]
מניין לך שמרן הגר"ש השתמש בעוז והדר? דוקא זכור לי מהפעמים ששוחחתי עמו שהתמש בוגשל. ועכ"פ ידוע שכמעט הוציא מכתב נגד עוז והדר.
יש הרבה מאוד טעויות דמוכח בש"ס וילנא שלנו יש כיום גמרות עם ציונים בצד, של חילופי נוסחאות (מבלי לגעת בגוף הגמרא), ואפשר לנחש את הטעויות בכל פעם שרואים אות ציון כזאת. עפ"ר אלו מילים בלי שייכות במקום מילים עם שייכות, והפוך. ועוד כהנה וכהנה. 
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1327
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 227 פעמים
קיבל תודה: 411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעויות של הוצאת עוז והדר בתלמוד בבלי.

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 02 יוני 2020, 10:21

קידושין דף ב.

בס"ד התחלנו ללמוד בכולל מס' קידושין, וכבר בדף הראשון שמתי לב לכמה טעויות (אכן, יש מהן שהן  קטנות בחומרתן...).

א.
כולם בוודאי מכירים את המשנה "האשה נקנית בשלוש דרכים", והגמ' ששואלת ונתני שלושה, ועונה הגמ' "משום דקא בעי למתני דרך" וכו'.
כללו של דבר, הגמ' הקדישה מו"מ שלם להסביר מדוע במשנה יש לכתוב "שלוש דרכים" ולא שלושה דרכים. (אגב, כך גם מקובל לכתוב ע"פ כללי הדקדוק המקובלים עד היום).

לכן הופתעתי מאוד לקרוא בהקדמה למסכת שבגמרות מתיבתא ש"בשלושה דרכים האשה נקנית". טעות כזו יש גם במדור אליבא דהלכתא.
דין אחד הוא לטועה בדקדוק הלשון, ודין שונה הוא לטעות בסוגיא שהגמ' טרחה כל כך לפרש את העניין הזה בדיוק בו נעשתה הטעות.

יותר מזה, במדור "כפתור ופרח" הם ציטטו את הגמ' שלוש פעמים תוך שהם משנים את המילה "שלוש" ל"שלושה".

ב.
בהגהת הב"ח הראשונה למסכת הוא מציין לשו"ת הב"ח סימן קפ"ב. בחלק מהמהדורות עוז והדר מציינים "לא מצאנו". ובחלק מציינים לחידושי הב"ח שנדפסו בסוף כרך הגמ' במסכת קידושין ששם הוא כתב בעניין זה.
למיטב הבנתי הציונים הללו לוקים בחסר, כי זה לא נכון לכתוב "לא מצאנו" כשיש לנושא התייחסות מהמחבר, ומאידך לציין לחידשי הב"ח בלבד גם לא נכון כי סוף סוף אין זה במקום שהב"ח ציין בהגהתו (שו"ת סימן קפב),
מן הראוי היה לכתוב בנוסח כזה: (לא מצאנו, ועי' בחי' הב"ח הנדפסים בסוף המסכת).

ג.
בתוס' ד"ה דאסר לה אכו"ע כהקדש. תוס' יסודי להבנת מהות הקידושין, לא אכנס להסברים ולפלפולים. רק ברצוני לציין שיש כמה דרכים בהבנת פירוש התוס', יש המפרשים שהחל מהמילים "ופשטא דמלתא" תוס' מתחילים פירוש חדש ששונה בהבנה ממה שכתבו עד כה. ויש אומרים שזהו המשך לדברי התוס' עד כה.

בגמרות המבוארות מתיבתא נחלקו בזה "גאוני תקיפי קמאי" רבני ההוצאה לאור בביאורים שבסוף המסכת נקטו בדרך אחת, ורבני ההוצאה במדור תוס' המבואר נקטו בדרך אחרת...
[בכולל פלפלנו בזה טובא והדעת נוטה למה שנקטו בביאורי התוס', אך לא כן המקום להאריך],

בתפילה שנזכה תמיד להעמיד דברי תורה באור האמת. אכי"ר.


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 411
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 245 פעמים
קיבל תודה: 184 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעויות של הוצאת עוז והדר בתלמוד בבלי.

שליחה על ידי נפתולי » 02 יוני 2020, 11:10

מכל מלמדי השכלתי כתב:
02 יוני 2020, 10:21
קידושין דף ב.

בס"ד התחלנו ללמוד בכולל מס' קידושין, וכבר בדף הראשון שמתי לב לכמה טעויות (אכן, יש מהן שהן  קטנות בחומרתן...).


בינתיים שלושת הטעויות שהבאת כולם לא רק שהם קטנות בחומרתן, אלא לדעת רבים וטובים אפשר להחשיבם כהערות דקדוקיות משעשעות ותו לא.
כי מה שכתבו בביאור "שלשה" הרי אדרבה, לפי קושיית הגמ' רואים שכך היה צריך להיות כתוב לפי הדקדוק. אפשר להתווכח ע"ז אבל להגדיר זאת כטעות נו נו
ומה שהעיזו לכתוב "לא מצאנו" על דברי הב"ח זה הרי לא חד משמעי, ואפשר לדון האם אכן התכוון לשם. עכ"פ זה לא נחשב "טעות"
והמחלוקת בין המבארים בפשט התוס' נו נו. באמת משעשע ותו לא.


סופר המלך
הודעות: 162
הצטרף: 24 מרץ 2019, 01:21
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעויות של הוצאת עוז והדר בתלמוד בבלי.

שליחה על ידי סופר המלך » 02 יוני 2020, 11:24

מכל מלמדי השכלתי כתב:
02 יוני 2020, 10:21
קידושין דף ב.

בס"ד התחלנו ללמוד בכולל מס' קידושין, וכבר בדף הראשון שמתי לב לכמה טעויות 
פעם ראשונה שאני שומע שלומדים בכולל מתוך מתיבתא...

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1327
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 227 פעמים
קיבל תודה: 411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעויות של הוצאת עוז והדר בתלמוד בבלי.

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 02 יוני 2020, 13:06

לשאלת @סופר המלך שליט"א, למען הסר ספק אין אנו לומדים במתיבתא אלא בגמ' רגילות, אך מידי פעם פותחים מתיבתא למ"מ וכד' כפי שנהוג בכל כולל שיש מתיבתא בבית מדרש בו הוא נמצא...

@נפתולי , שמחתי לשעשעך בד"ת, על חומרת הדברים אולי יש לדון, אך אלו טעויות של ממש, ואם אתה לא מכיר בכך זה בעיה.


למה זה תשאל לשמי
משתמש ותיק
הודעות: 250
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעויות של הוצאת עוז והדר בתלמוד בבלי.

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 02 יוני 2020, 15:25

סופר המלך כתב:
02 יוני 2020, 11:24
מכל מלמדי השכלתי כתב:
02 יוני 2020, 10:21
קידושין דף ב.

בס"ד התחלנו ללמוד בכולל מס' קידושין, וכבר בדף הראשון שמתי לב לכמה טעויות 
פעם ראשונה שאני שומע שלומדים בכולל מתוך מתיבתא...
צ''ל שמפלפלים בכולל בהבנת הפשט במתיבתא
 


לישועתך קויתי השם
משתמש ותיק
הודעות: 512
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 400 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעויות של הוצאת עוז והדר בתלמוד בבלי.

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 02 יוני 2020, 17:52

סופר המלך כתב:
02 יוני 2020, 11:24
מכל מלמדי השכלתי כתב:
02 יוני 2020, 10:21
קידושין דף ב.

בס"ד התחלנו ללמוד בכולל מס' קידושין, וכבר בדף הראשון שמתי לב לכמה טעויות 
פעם ראשונה שאני שומע שלומדים בכולל מתוך מתיבתא...
נראה שאתה סבור שיש בזה בעיה.
מה הבעיה לדעתך?

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1327
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 227 פעמים
קיבל תודה: 411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעויות של הוצאת עוז והדר בתלמוד בבלי.

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » אתמול, 09:49

מאמר אודות הגמרות המנוקדות בהוצאת עוז והדר
על דרך הכרעת הספקות בניקוד 'תלמוד בבלי המנוקד והמפוסק - עוז והדר'

לקריאה לחץ כאן

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ספרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים