איש ציבור שמקבל - מידי הרבה - טובות הנאה, האם הוא חייב מלקות?


פותח הנושא
מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 395
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 313 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

איש ציבור שמקבל - מידי הרבה - טובות הנאה, האם הוא חייב מלקות?

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 02 מאי 2020, 23:51

ברמב"ם מלכים ג ד יש חידוש מעניין שמצד אחד המלך מקיים מצוה במה שמרבה כסף וזהב באוצרותיו לצורך הציבור.
ומאידך הוא לוקה אם הרבה לעצמו ולא לצורך הציבור. 
ווז"ל "ולא ירבה לו כסף וזהב - להניח בגנזיו ולהתגאות בו או להתנאות בו, אלא כדי שיתן לחיילותיו ולעבדיו ולשמשיו.  
וכל כסף וזהב שירבה לאוצר בית ה' ולהיות שם מוכן לצרכי הצבור ולמלחמותם - הרי זה מצוה להרבותו. 
ואין אסור אלא להרבות לעצמו בבית גנזיו, שנאמר "ולא ירבה לו". ואם הרבה - לוקה".
וכן בספר המצוות, לאו שס"ה:   "הזהיר המלך מהרבות ממון מיוחד לעצמו, והוא אמרו "וכסף וזהב לא ירבה לו מאד". וגבול זה שלא יהיה מן הגודל אלא בשיעור מה שיהיה צריך למרכבתו ועבדים מיוחדים לו. 
אבל שיקבץ ממון לתועלת כל ישראל, הרי זה מותר." 

והנה כבר האריכו המאריכים והוכיחו המוכיחים שכאשר אין מלך חוזר משפט המלך וחובותיו ואחריותו על כללות הציבור, וכל מי שיהיה "ריש גרגותא" ופרנס הממונה על חלק כלשהו מצרכי הציבור הריהו מחוייב בתחומו באחריות כעין זו של המלך.

נ. ב. לגבי החובות של המלך זה לא רלוונטי כלל אם כעת המלכות והשלטון לגיטימיים, ונא לא להיסחף לזה.  
כי סו"ס כל עוד המלכות קיימת בהכרח נופלת עליה האחריות מדאורייתא ומדרבנן ומדשכל הישר - לספק צרכיהם של ישראל כדת ולהיות "רועים נאמנים" או "ריש גלותא" או איך שתרצו לקרוא לזה. ופשוט. 

ובקיצור נמרץ:
האם הלאו המיוחד של המלך שלא להיות מושחת הוא רק כאשר יש לו זכויות של מלך.
או שהחובות קיימים בכל מקרה וכל אחד לוקה 40 מדאורייתא על שימוש מוגזם במעמדו וכוחו לצורך אינטרסים כלכליים. 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 395
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 313 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איש ציבור שמקבל - מידי הרבה - טובות הנאה, האם הוא חייב מלקות?

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 03 מאי 2020, 00:40

הערה מעשית חשובה:
היום מקובל אצל המון העם שאסור לפקיד ואיש ציבור לתת שירות לאף אחד תמורת שכר, אלא די לו במשכורת שמקבל ובכבוד שמצפה לקבל...
ולכן הם מגדירים מעשה כזה כמו שוחד/מרמה/הפרת אמונים וכו' ופוצחים בצווחות פומביות ורדיפות גדולות נגד כל אחד שנחשד בזה...

אבל באמת הלאו הנ"ל על ריבוי ממון אינו קשור לזה כל כך ולא מחמיר עד כדי כך.
כי בהחלט מותר למלך (ולכל מי שממלא תפקיד דומה לו) לעבוד בעבודה נוספת פרטית ולהרויח כמה שירצה כל עוד אינו פוגע בציבור.
וזה כבר ענין שלו להחליט לפי הענין האם וכמה זה על חשבון הציבור והאם זה מפריע לעבודתו למענם.

אלא שרק במלך ממש (כנראה בגלל שצריך בדוקא שכן יהיה עשיר ומבוסס) הוסיפה לו התורה איסור מיוחד "לא ירבה כסף וזהב" שלא יגזים ולא יעבור את הגבול.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דיני ממונות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח