חטף חלות ושילם הרבה

סמל אישי של המשתמש
דוד ריזל (העיתונאי)
פותח הנושא
הודעות: 612
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 153 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
סטטוס: מנותק

חטף חלות ושילם הרבה

הודעהעל ידי דוד ריזל (העיתונאי) » 10 יולי 2018, 11:55

ילדה קנתה חלות לשבת. מישהו היה צריך לעלות לאוטוס מחוץ לעיר משפחתו כבר הייתה על האוטובוס ונזכר שאין לו חלות לשבת. לא היה לו זמן לדבר עם הילדה, הוא חטף לה את החלות והשאיר לה תמורתם שטר של 200 ש"ח.
הילדה לקח לה זמן להתאושש אבל כשקלטה מה קרה, היא הלכה וקנתה עוד חלות, ומשנשאר לה כסף הלכה וקנתה בזה עוד פיצוחים ועוגות וליהודים במשפחתה הייתה אורה.
היה מותר לו לחטוף ממנה את החלות על מנת לשלם כפל כפליים ?
שאלה זו היא השאלה הפותחת בשיעורו המתוק של רב מרדכי בונים זילברברג
לשמיעת השיעור
אתר בינינו http://beinenu.com/faceted_search/resul ... on%3A34523
הרב מרדכי בונים זילברברג
בביהכנ"ס שלייכר
דיני ממונות, לקיחת חפץ מהשני על מנת להשיב .

למי שרוצה קצת פירורים מהשיעור:
הוא מביא ראיות מהגמרא שמותר, שה' לקח צלע מהאדם ונתן תמורתה אשה, כמו לוקח כלי כסף ונותן תמורתו כלי זהב.
ועוד גמרא שאמורא היה מעשר שוב את העיסה אחרי שקיבל אותה מהאופה, כי ראה שמחליפה לו את העיסה ליותר חמה, מכך שלא העירה הגמרא שזה מעשה שלא כהוגן, רואים שהיה מותר לה להחליף את העיסה ליותר טובה.
מביא שהרמ"א והנו"כ התירו זאת,
הוא פוסק שלאשכנזים מותר, וכן הסכים עמו הרב שטיינמן, רק הרב שטיינמן הוסיף אני הייתי נשאר בלי חלות לשבת ולא הייתי חוטף.
[size=150]פרסום שפונה ללב 052-7698759 9090674b@gmail.com פרסומאי קופירייטר https://n.sendmsg.co.il/f23697/DVD

הפקדתי שומרים
הודעות: 2760
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 697 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: חטף חלות ושילם הרבה

הודעהעל ידי הפקדתי שומרים » 10 יולי 2018, 15:04

דברים מחודשים. המעשה הוא מעשה גזילה, מהדברים נראה שאין כאן כלל מעשה גזילה.
גונב ע"מ למיקט בגמ' מבואר דהוי איסור גזל ממש (כך פשטות הסוגיא והראשונים) וגם כאן, אף שחטף על דעת לשלם, עצם החטיפה הינה איסור גזל (ויגזול את החנית) התשלום אח"כ הוא לכל היותר בגדר משיב את הגזילה, אבל עצם מעשה הגזל קיים, כמו בע"מ למיקט.
ובכלל מהו הקובע אם גזל או לאו, ואם היא נותן חמישים, עשרים, עשר, מה הגבול?

כלפי ליא
הודעות: 418
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: חטף חלות ושילם הרבה

הודעהעל ידי כלפי ליא » 10 יולי 2018, 15:24

בראשונים ב"מ מא. מפורש, שגונב ע"מ לשלם אינו נקרא גנב. וכ"ש כשמשלם במקום. וחמסן דקרא בלא יהיב דמי, כמבו' בתוס' ב"מ ה:

הפקדתי שומרים
הודעות: 2760
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 697 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: חטף חלות ושילם הרבה

הודעהעל ידי הפקדתי שומרים » 10 יולי 2018, 16:08

ר' @דוד ריזל (העיתונאי)
בדין גנב ע"מ למיקט -השיטה מקובצת בבא מציעא סא: (ד"ה על מנת למקט) הביא בזה מחלוקת ראשונים אם מותר או אסור ובפי' א שם הביא דהוי גנב גם אם בדעתו להחזיר.
ברמב"ם מצינו סתירה בין דבריו בספר המצוות (ל"ת רמ"ז) מבואר דהוי לאו דאורייתא ואילו בהל' גניבה (פ"א ה"ב) יש שפירשו דהוי מדרבנן, אמנם בשו"ע הרב (הלכות גזילה וגניבה ס"ג) נקט דהוי לאו גמור וכתב דדרך הרמב"ם לפרש טעמא דקרא וציין בדומה לזה מש"כ הרמב"ם עוד באיסור להשהות בביתו מדה חסרה (פ"ז ה"ג שם).
נ.ב גם לטעם שאיסורו מדרבנן "בכדי שלא ירגיל עצמו בכך" צ"ב מה ההיתר.

אלימלך
הודעות: 786
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: חטף חלות ושילם הרבה

הודעהעל ידי אלימלך » 10 יולי 2018, 16:18

יעין נא שו"ע שנט' ס"ב
אסור לגזול אפי' על מנת לשלם דבר יפה ממנו. ויש מי שאומר דהיינו אם אין התשלומין בעין, שאם הם בעין כיון שהם יפים מהדבר שלוקח זכות הוא להם ויזכה אותם לבעלים על ידי אחר.
והזכיר מזה בשיעור היפה שהובא למעלה [וציין שהילדה היתה גדולה שניתן לזכות על ידה]

הפקדתי שומרים
הודעות: 2760
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 697 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: חטף חלות ושילם הרבה

הודעהעל ידי הפקדתי שומרים » 10 יולי 2018, 16:27

אם כך הרי שהוא הכריע שההלכה בשו"ע כיש אומרים, ולא כפי שסתם השו"ע.
מש"כ שהביא רמ"א שמתיר, היכן הוא.
ומפני מה היה נצרך להציע בפני מרן הרב שטיינמן אם הסתמך על הרמ"א והנו"כ והלכה כי"א.
ולפי הש"ך שם סק"ג מוזכר שמזכה לו ע"י אחר כאן מוזכר סתם ילדה. אלא"כ בטעות הושמט.


  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דיני ממונות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים

התחבר  •  הרשמה