מעשה אמיתי - עזרה לדין תורה

הקטן למאד

משתמש ותיק
אני עוזר לקרוב משפחה בדין תורה, אשמח לעצות, ורעיונות לביסוס הטענה.

וזה המקרה:
איש אחד (לימים מתברר כנוכל סדרתי) מכר דירות בארה"ב לאנ"ש, הבטיח שכירות לשנתיים, ונתן צ'ק מראש.
לימים התברר שהדירות היו שוות עשירית משוויון, מלאות עיקולים וחובות, הצ'קים חזרו וכו'.
בזמן חתימת החוזה, האנשים כמובן לא סמכו על דברו של המוכר שהיה ביזנסמן חרדי צעיר, ורצו עו"ד וכד'.
האיש הביא אותם למשרד של עו"ד, שגם בפרסומים הופיע כעו"ד מלווה של החברה.
העו"ד נתן את מילתו, שהעסקה נקיה ומוצלחת, "אפשר להיות רגועים" כלשונו, ושיהיה לכם במזל טוב.

כאשר התפוץץ כל הסיפור, וקבוצה של עשרות אברכים מצאו את עצמם עם חור בכיס.. :(
הנוכל המרכזי כמובן לא ניתן להשגה, ברח לחו"ל וכד'.
אך ישנו את העו"ד..[שאחרי זה התברר שלמרות שיודע שמכל הסיפור, עדיין ממשיך ללוות את הנוכל בשאר עסקאות כעין אלו, שהנ"ל עושה מחו"ל, וממשיך להמליץ...]

האם ניתן לתבוע את העו"ד לשלם את הנזק?
מדין מה?

בדעתי עלה 2 סיבות:
א. מראה דינר לשולחני באומן וחזי עלך דקא סמכינא.
ב. מוציא הוצאות על פיו, וכדין ערב.

הם יש לציבור פירכא או רעיונות נוספים או ביסוס וכד'.

תזכו למצוות


נ.ב. אם למישהו יש גם דיין או כד' שיכול לעזור, או שיכול לשים את השאלה בעוד פורמים תורניים שיבוא על הברכה.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
אם טענת הפטור של העו"ד היא שהוא לא הזיק בפועל אלא רק גרם. וגרמא בנזיקין פטור.

יש להשיבו שעדיין חייב בדיני שמים. ופעם כשעסקתי בסוגיות של חיוב בידי שמים ראיתי דבר שהיה בעיני חידוש בספר שדי חמד שמביא דעות שבי"ד כופין על חיוב בידי שמים.

מה גם שאם העו"ד חותם על שטר בוררות כנהוג. ודאי שהפשרה הקרובה לדין הנהוגה בבתי הדין. נעשת בהתחשבות בדיני שמים
 

יהודי

משתמש ותיק
כמדומה שאין זה נקרא מוציא הוצאות על פיו, שהרי הוא רק אישר שההוצאה שרוצה המוציא להוציא היא נכונה [אא"כ מדובר בציור שונה ממש"כ].
לגבי הנידון הראשון לכאורה הצדק עמכם כמבואר בשו"ע סי' שו ס"ו. [ובש"ך שם סקי"ב שאם אמר לו שסומך עליו חייב לכו"ע].
[וראה עוד ברמ"א (סימן שפו סעיף ג) שכתב: סופר שכתב שטר וכתב מנה במקום מאתים, או המזיק לחבירו בעצתו שיעץ לו, או שליש שהחזיר שטר שלא היה לו להחזיר, כולם פטורים, דלא היו אלא גרמא בנזקין. מיהו משמתינן ליה עד דמסלק היזיקא. וכן בכל גרמא בניזקין (תשו' רשב"א סי' אלף נ"ב ותשובת רמב"ן סי' ר"מ ור"י ונ"י פ' לא יחפור). והרמב"ן בדינא גרמי העיר מ"ש ב' דינים אלו, וכתב שרק באופן שאמירת השולחני מחייבת, אמנם בשו"ע שם לא משמע שפסקו להלכה].

אגב, תמיד צריך לשאול עו"ד מטעם הקונה ולא של המוכר. עו"ד מטעם הקונה היה בתוך 5 דקות [דרך אתר הטאבו האמריקאי וכו'] מברר אם זה שקר או לא.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
לכאורה נחשב הדבר שהעו"ד קבל שכר מן הקונים עבור הייעוץ . שכן אע"פ שבא מצד המוכר, בדרך כלל גובים את השכר מן הקונים כחלק מביצוע העסקה, גם אם הדבר לא נאמר במפורש. אם אכן כך הדבר, הרי שחל עליו הדין המובא בקטע הבא:
 

קבצים מצורפים

  • קובץ בית הלל.png
    קובץ בית הלל.png
    54.1 KB · צפיות: 145

לענין

משתמש ותיק
שמע טוב
עם דבר כזה רצים ללשכת עורכי הדין.
מנסחים יפה, מחתימים את כל הנוגעים בדבר, והבחורצ'יק פשוט מאד מאבד את הרשיון שלו.
ויפה שעה אחת קודם
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
ויתכן שהיות והוא גנב מועד, אזי לא בית דין מועיל פה אלא לשאול רב, ולפי איך שיורה (אם יורה) תפנה למשטרה ולבית משפט.
 

הקטן למאד

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
ויתכן שהיות והוא גנב מועד, אזי לא בית דין מועיל פה אלא לשאול רב, ולפי איך שיורה (אם יורה) תפנה למשטרה ולבית משפט.

הדבר נשקל
כרגע לטובת הענין זה לא יעשה כך, כל עוד הוא ישתף פעולה עם ב"ד

תוסיפו לשיקולים את "יעילות" המשטרה בטיפול בכאלה מקרים...
 

ברל

משתמש ותיק
הקטן למאד אמר:
שאר לעמו אמר:
ויתכן שהיות והוא גנב מועד, אזי לא בית דין מועיל פה אלא לשאול רב, ולפי איך שיורה (אם יורה) תפנה למשטרה ולבית משפט.

הדבר נשקל
כרגע לטובת הענין זה לא יעשה כך, כל עוד הוא ישתף פעולה עם ב"ד

תוסיפו לשיקולים את "יעילות" המשטרה בטיפול בכאלה מקרים...
א. אני מתעסק בתחום הנעקצים.
ב. בי"ד זה בוררות מאוד תלוי לאיזה בי"ד אתה נופל ומה היה הסיפור האמתי ומה הוא יטען.
ג. מההתרשמות שלי מלמעלה ממש לא מעט בתי דין יתנו לו אישור לעבור לבית משפט לא נכון שהם לא יעילים בעניין צריך עו"ד חרוץ.
ד. בלא מעט מקרי עוקץ אישרו לי לעבור לבית משפט מהסיבה הפשוטה שברגע שהאדם עבר על החוק ובבי"ד הוא לא יחזיר את הכסף כי ברור שמדובר בנוכל. בית משפט והוא גמור לחלוטין.
ה. צריך הרבה סבלנות ותקתיקה מסודרת ועקביות זה יכול להימשך שנים!
ו. עצה פרקטית לעיתים אנשים משקיעים עודף אנרגיה בלמצות את הדין על סכום מסויים ועל הדרך גומרים את עצמם שימו לב לא להיקלע למערבולת
 

משכנות יעקב

משתמש רגיל
רמ"א קכט' ס"ב הגה: ואפילו לא נתערב בהדיא רק שאומר למלוה להלוות ללוה כי בטוח הוא ועשאו על פיו והיה שקר חייב לשלם לו דהוי כאילו נתערב לו (מהרי"ו סי' פ')
ומבואר בנו"כ שם שהוא מדין גרמי (ולא מדין ערב)
וזה כאשר אפשר להוכיח שהוא ידע מראש כאשר המליץ שהעסק בסיכון ואינו בטוח
ומה שהביאו לעיל שבחינם פטור, שם מדובר שטעה בתום לב, ולא כאשר פשע והמליץ על מה שיידע שאינו בטוח.
ואם הוא מכחיש שידע, ואי אפשר להוכיח את זה, אפשר לדרוש ממנו שבועת היסת כדין כופר הכל, ואז נוהגים להתפשר לחייב אותו במקום שבועת שקר, שליש, כמבואר בפוסקים.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
מוסר השכל מכל הסיפור, שלא להשקיע אצל אנשים לא מוכרים על סמך חזות חרדי שלהם. פעם אחר פעם אנחנו שומעים על אנשים שהפסידו כספם, פעמים כסף שאין להם שלוו, ע"י השקעה אצל אנשים מציבור שלנו, לא מקצועיים באופן הטוב, ונוכלים גמורים בהרבה מקרים.
בנוגע לקניית בתים בארה"ב בפרט, יש הרבה פרסומות במחוזותינו עם הצעות מפתות. אבל שמעתי מאברך בלייקווד העוסק קצת בנדל"ד בין הסדרים ובערב, שהכל רמאות ונוכלות. הם מוכרים בתים לישראלים תמימים במחיר מופרז, ולא מספרים להם האמת על ההוצאות וסיכונים שיש בזה.
 

בן של רב

משתמש ותיק
תתיעץ עם 0548403599
היה לו סיפור דומה והוא עסק בסוגיא זו בעיון רב
אם תתפוס אותו בזמן שיש לו שהות - יש לו לב זהב
 
חלק עליון תַחתִית