לגנוב על מנת להחזיר

אור שמח

משתמש חדש
האם האיסור של לגנוב על מנת להחזיר הוא מדאורייתא או מדרבנן ?
 

חימקו

משתמש ותיק
בפשטות זה איסור דאוריתא כמו שכתוב בבריתא: (בבא מציעא דף סא עמוד ב) לכדתניא: לא תגנב - על מנת למיקט.
אבל יש בזה מחלוקת מה הפירוש ע"מ למיקט ראה שו"ע חו"מ סימן @(אור) שמח
 

מםאלף

משתמש ותיק
יש לפרט טעם הגניבה ויש בזה נפק"מ.

1. ע"מ להשתמש בחפץ עד שיחזיר - גזלן כדאמר רב ששת שואל שלא מדעת גזלן (כמדומני מדאורייתא וחייב באונסים).
2. דרך שמחה בעלמא - כתב רש"י שמותר (מיד התינוקות שומטים את לולביהם וכו', וכן חוטפים מצות בלילי פסחים)
3. ע"מ לצער / דרך שחוק (מתיחה בלע"ז) - לדעת הריטב"א מותר וכן כתב בשם ר"ת (שאם כן כל העולם עוברים בלאו זה). לדעת הרמב"ם אסור ובספר המצוות משמע שהוא דאורייתא ובהלכות גניבה כתב שאסור רק בשביל שלא ירגיל עצמו בכך. (ובקצות החושן מסתפק אם חייב באונסים)
4. כוונתו לטובה - כתב המאירי שמותר (כגון איוב שגזל שדות יתומים ושיבחם או ההוא ממזר שהשיאו ר' שמלאי לגניבה וימכר לעבד ויטהרו בניו)
 
חלק עליון תַחתִית