הצורך בשער קבוע בדין סאה בסאה בזמנינו


פותח הנושא
Practic
הודעות: 77
הצטרף: 03 יולי 2018, 21:18
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הצורך בשער קבוע בדין סאה בסאה בזמנינו

שליחה על ידי Practic » 15 אוקטובר 2018, 09:49

למי שמונח בהלכות רבית, יש לי שאלה קטנה.
כדי ללוות סאה בסאה צריך שיתקיים אחד משני תנאים: א] שיהיה לו מאותו המין שלוה. ב] שיצא השער, משום שאף שאין לזה יש לזה, והמוצר שלוה מצוי בשוק ויכול לפרעו בכל שעה, נחשב הדבר כאילו יש לו מאותו המין.
אמנם לפי זה, לא ברור לי מה הסיבה שצריך להיות השער קבוע ומחיר אחיד לאותו מוצר? האם יש מקום לומר שחז"ל הצריכו שער קבוע רק משום שבזמנם הוא היה סימן לכך שהמוצר מצוי בשוק אך בזמנינו שאין המחיר הקבוע ממד לכך יהא מותר להלוות סאה בסאה בכל דבר המצוי?

למישהו יש מקורות שדנו בשאלה?

תודה רבה!

ערכים:


חבלזון
הודעות: 31
הצטרף: 10 מאי 2018, 10:50
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הצורך בשער קבוע בדין סאה בסאה בזמנינו

שליחה על ידי חבלזון » 15 אוקטובר 2018, 09:59

לעצם שאלתך למה צריך מחיר קבוע, לכאורה זה פשוט משום שלא די לנו בכך שיכול לפרעו בכל שעה, אלא שיכול לפרעו באותו שווי, כי אם יכול למצאו במחיר גבוה יותר, כבר מחזי כרבית. אמנם שאלתך עומדת לכך שא"צ שער קבוע לאורך זמן אלא די לנו באותו יום, וכן ידועה דעת הרב וואזנר לגבי הלוואת דולרים, שאפילו שכל יום משתנה השער, בכל זאת כיון ששכיח לקנותו שפיר הוי יצא השער. וזוהי תשובתו (שבט הלוי, חלק ג', ק"ט)

אשר שאל אותי בענין הלואת דולר בזה"ז אכתוב מה שכתבתי בקיצור בגליון היו"ד שלי סימן קס"ב ס"ג, פשוט בעיני בענין הלואת דולר בדולר בזה"ז, גם אם נדון אותם כפירות ולא כמטבע, מ"מ כיון ששכיח לקנות אותו באיזה שער שהוא אף על פי שהשער עולה ויורד, מ"מ כל יום יש לו שער חתוך ובשער זה הסוחרים מוכרים, ושכיחי סחורה אשר היא היסוד בהלכה זו, והוא ע"פ תשובת הרי"ף שהביא בסה"ת שער מ"ז ח"ה ס"ק ז', ובב"י כאן ובחוו"ד ס"ק ג', דמה"ט המנהג להתיר בנחושת עי' בחוו"ד שם ובבית לחם יהודה, וגם ידוע מקום מרכז בעולם שבו קובעים כל יום שער הדולר לעומת שאר המטבעות, וכ"ש אם נצרף לזה עוד שיטת הט"ז ודעמי' דגם יש ללוה מעות בעלמא מותר, ומכ"ש אי שייך גם היתר הט"ז ס"ק ב' לענין יש לו מטלטלין, ואף על פי שהגרעק"א פקפק ע"ז, הגאון מהרא"ל בחי' נטה בזה לדעת הט"ז ועיין בס' עצי לבונה בזה, ואותו הדין שייך גם אם החליף המלוה הדולר על מטבע של המדינה כפי השער, והלוה לו ע"מ לשלם דולר דהו"ל כסאה בסאה, דע"פ פרטים הנ"ל מותר, וכמבואר בתשובת מהר"ם אלשקר סי' ל"ד בשם תשובת הרי"ף, מיהו אותם שהלוה מעט לפני הפיחות כשהי' כבר רינון שיבא הפחות צל"ע לדינא, מ"מ מאן דמיקל גם בזה אין מזניחין אותו.

כמו שידוע לי זהו נידון רציני בפוסקי זמנינו אולם אין בידי את כל הפרטים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח