מעות שנמצאו ב'חיידר'
-
פותח הנושא - הודעות: 1090
- הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
- נתן תודה: 146 פעמים
- קיבל תודה: 152 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
מעות שנמצאו ב'חיידר'
הלכה פסוקה מעות מפוזרות הרי אלו שלו, ולא חיישין שמא נפלו מילד קטן, ואצל אביו הוי יאוש שלא מדעת, כיון שרוב הכספים הנופלים מאנשים הם מגדולים. אבל יש לדון במוצא מעות ב'חיידר' שרוב המאבדים ילדים, דבכה"ג אינם של המוצא, כיון שבעל הכסף לא התייאש
ערכים:
-
- הודעות: 42
- הצטרף: 10 מרץ 2016, 23:06
- נתן תודה: 15 פעמים
- קיבל תודה: 23 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעות שנמצאו ב'חיידר'
באותו ענין קשה לי. בזמנינו שהנשים מצויות ברחובות הרי אין ממונם שלהם ואין יאושם יאוש
-
- הודעות: 281
- הצטרף: 07 ינואר 2016, 21:48
- נתן תודה: 49 פעמים
- קיבל תודה: 58 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעות שנמצאו ב'חיידר'
אם אדם עשוי למשמש וכו' היא הסברא המתירה בדרך כלל, א"כ דילמא זה נאמר אצל כל אחד וכבר יש ידיעה על האבידה אף לאביו ולבעל וכדו', וצ"ע.
-
- הודעות: 281
- הצטרף: 07 ינואר 2016, 21:48
- נתן תודה: 49 פעמים
- קיבל תודה: 58 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 3
- הצטרף: 08 מרץ 2016, 18:52
- מיקום: צפונית מערבית
- נתן תודה: 1 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעות שנמצאו ב'חיידר'
שלום רב.מנין כתב:בזמנינו אין הדין הרי אלו שלו במעות, לפי שאין רגילים למשמש בכיס בכל שעה.
ידוע בשם החזו"א (שאמר להגרד"ל) שגם בזמנינו נשאר הדין למרות שנשתנה המציאות, ויש מביאים בשמו שזה מטעם הפקד בי"ד הפקד.
יונה, האם הגריש"א חולק ע"ז?
-
- הודעות: 259
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 14:32
- נתן תודה: 108 פעמים
- קיבל תודה: 73 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעות שנמצאו ב'חיידר'
ידוע גם בשם החזו"א שאין ההלכה נקבעת על פי סיפוריםמטפס ועולה כתב: ידוע בשם החזו"א (שאמר להגרד"ל) שגם בזמנינו נשאר הדין למרות שנשתנה המציאות, ויש מביאים בשמו שזה מטעם הפקד בי"ד הפקד.
-
- הודעות: 42
- הצטרף: 10 מרץ 2016, 23:06
- נתן תודה: 15 פעמים
- קיבל תודה: 23 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעות שנמצאו ב'חיידר'
אין לי אוצר החכמה לחפש את אלו ששמעו זאת מפיו שיהיה לזה דין של הוראה שחכם שמע מחכם הלכה למעשה. ובדבר הטעם. "מטפס ועולה" דקדק בלשונו שאינו ברור כ"כ והגירסא שזכורה לי שאמר <באידיש> "הוא הפסיד, חכמים כבר פסקו הרי אלו שלו," ואפשר שהמביאים בשמו שמעו כך ופרשו כהבנתם.
ואומר אשר על ליבי בדבר זה. א. יש לציין שנדון זה שייך אף בדיני גזילה ב"ק קיז שנחשב השבה מדעת ושם מבואר שאף מונה מעותיו בכל שעה. וכן כבר מוכח בדין אבידה שאף ההולך וארנקי של מעות בידו ונפל לו אחד דרך החור חזקה עליו שכבר ספר ומנה המעות הנשארים. ודבר זה קשה להבינו אף בזמן הגמ'. שהיו המעות יותר חשובים לכל אחד. ונר' לומר. ע"פ מה שיש לעיי' באדם שהחליט שטוב לו תורתו מאלפי זהב וכסף ואינו מתעניין כלל בנעשה בממונו, האם נאמר דלמאי דפסקי' יאוש שלא מדעת אינו יאוש ,לעולם אבידתו שלו. ונר' שכמו שאמרו באילן שידיע דנתרי הוי יאוש מדעת הוא הדין כיוון שהאבידות מצויות ברכושו של אדם בעצם שייך בו יאוש אלא כיוון שחסרה לו הידיעה שבדרך כלל אדם יודע מאבידתו דיינינן ליה כאינו יודע שנאבד וענין זה תלוי בדרך בנ"א וכל שדרך בנ"א השומרים על ממונם כפי ערכו לידע כבר אם נאבדה או לא דיינינן ליה כמי שיודע מאבידתו ומה שבפועל אינו יודע משום שאינו מחשיב לממונו הרי הוא כיודע שממונו נאבד ואינו מקפיד בכך. וכיוון שקבעו חכמים לפי חשיבות הדמים שדרך הדמים למשמש בהם בכל שעה. מה שנזדלזלו הדמים בזמנינו בטלה דעתנו אחר שנקבעה כן ההלכה ודיינינן לכולם כמי שיודעים ומפקירים.
ובסברא זו יש פתח ישוב לעיקר הנדון באשכול שה"ה המוסר ממונו לאחר או קטן שדרכו לאבד שייך לדון דכיודע ומאבד דמיו הוא. אלא שלפי"ז אףאשה המאבדת שאר חפצים שאין בהם עשוי למשמש יהא יאוש אלא שיש לדון שכמוסר דעתו לאשה דמי. ויל"ע בכ"ז.
ואומר אשר על ליבי בדבר זה. א. יש לציין שנדון זה שייך אף בדיני גזילה ב"ק קיז שנחשב השבה מדעת ושם מבואר שאף מונה מעותיו בכל שעה. וכן כבר מוכח בדין אבידה שאף ההולך וארנקי של מעות בידו ונפל לו אחד דרך החור חזקה עליו שכבר ספר ומנה המעות הנשארים. ודבר זה קשה להבינו אף בזמן הגמ'. שהיו המעות יותר חשובים לכל אחד. ונר' לומר. ע"פ מה שיש לעיי' באדם שהחליט שטוב לו תורתו מאלפי זהב וכסף ואינו מתעניין כלל בנעשה בממונו, האם נאמר דלמאי דפסקי' יאוש שלא מדעת אינו יאוש ,לעולם אבידתו שלו. ונר' שכמו שאמרו באילן שידיע דנתרי הוי יאוש מדעת הוא הדין כיוון שהאבידות מצויות ברכושו של אדם בעצם שייך בו יאוש אלא כיוון שחסרה לו הידיעה שבדרך כלל אדם יודע מאבידתו דיינינן ליה כאינו יודע שנאבד וענין זה תלוי בדרך בנ"א וכל שדרך בנ"א השומרים על ממונם כפי ערכו לידע כבר אם נאבדה או לא דיינינן ליה כמי שיודע מאבידתו ומה שבפועל אינו יודע משום שאינו מחשיב לממונו הרי הוא כיודע שממונו נאבד ואינו מקפיד בכך. וכיוון שקבעו חכמים לפי חשיבות הדמים שדרך הדמים למשמש בהם בכל שעה. מה שנזדלזלו הדמים בזמנינו בטלה דעתנו אחר שנקבעה כן ההלכה ודיינינן לכולם כמי שיודעים ומפקירים.
ובסברא זו יש פתח ישוב לעיקר הנדון באשכול שה"ה המוסר ממונו לאחר או קטן שדרכו לאבד שייך לדון דכיודע ומאבד דמיו הוא. אלא שלפי"ז אףאשה המאבדת שאר חפצים שאין בהם עשוי למשמש יהא יאוש אלא שיש לדון שכמוסר דעתו לאשה דמי. ויל"ע בכ"ז.
-
פותח הנושא - הודעות: 1090
- הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
- נתן תודה: 146 פעמים
- קיבל תודה: 152 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעות שנמצאו ב'חיידר'
לפי סברת אבא לאחד שממון הנמצא ב'חיידר' הוא בחזקת אבידה מדעת, באנו למח' הרמב"ם והטור האם הרי אלו שלו או שרק אין חיוב השבה, וא"כ אם ימצא זאת ילד אחר, אין אביו זוכה בו, ואם יטול זאת המלמד עד שיימצא המאבד ובשעה שהי' הכסף בארונו של המלמד שמע האבא מהאבידה והתייאש, יזכה בזה המחזיק ולא המוצא.
-
- הודעות: 3
- הצטרף: 08 מרץ 2016, 18:52
- מיקום: צפונית מערבית
- נתן תודה: 1 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעות שנמצאו ב'חיידר'
אכן, ולכן חיפשתי עכשיו ומצאתיו כאן (בסוף העמוד) בשם הגר"ד יפה. (ויצויין שהוא שאל אודות "בני ישיבה" שאינם ממשמשים בכיסם)מנין כתב:ידוע גם בשם החזו"א שאין ההלכה נקבעת על פי סיפוריםמטפס ועולה כתב: ידוע בשם החזו"א (שאמר להגרד"ל) שגם בזמנינו נשאר הדין למרות שנשתנה המציאות, ויש מביאים בשמו שזה מטעם הפקד בי"ד הפקד.
ובעבר ראיתי את זה בשם הגרח"ק בשם הגרד"ל ששמע מהחזו"א.
-
פותח הנושא - הודעות: 1090
- הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
- נתן תודה: 146 פעמים
- קיבל תודה: 152 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעות שנמצאו ב'חיידר'
לכאו' גם החזו"א לא אמר כן אלא באופן שקבעו חז"ל, וא"כ יש לנו לדון בעיקר תקנת חז"ל האם הפקירו את המעות גם במקום של רוב קטנים.
יעויין בגליון הש"ס להגרעק"א בסוף סוגיית יאוש שלא מדעת שהק' איך אמרינן דעניים דמתא אחריתא אייאוש מעיקרא, הא איכא קטנים עניים.
יעויין בגליון הש"ס להגרעק"א בסוף סוגיית יאוש שלא מדעת שהק' איך אמרינן דעניים דמתא אחריתא אייאוש מעיקרא, הא איכא קטנים עניים.
-
- הודעות: 42
- הצטרף: 10 מרץ 2016, 23:06
- נתן תודה: 15 פעמים
- קיבל תודה: 23 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעות שנמצאו ב'חיידר'
הא דהוה אבידה מדעת הוא מבו' ב"ב פז: אך מבו' שם דלא הוי הפקר . עיי' קצוה"ח רסא' בזה. אך דברי לא הובנו. כתבתי דאף דל"ה הפקר מ"מ יודע מהאבידה והוה "יאוש מדעת" כמו תמרי דזיקי דידיע דנתרי (ב"מ כב) וזה כמעט מוכרע. (אלא שיש לחלק שאולי שם 'ודאי' יפול חלק מהפירות ואין ידוע איזה) ולאריכות דברי הוצרכתי לבאר ד' החזו"א וכן לענין אשה. דכיוון שידע שאם תאבד לא ידע הוי "יאוש מדעת"כבוד שמים כתב:לפי סברת אבא לאחד שממון הנמצא ב'חיידר' הוא בחזקת אבידה מדעת, באנו למח' הרמב"ם והטור האם הרי אלו שלו או שרק אין חיוב השבה,
-
- הודעות: 3
- הצטרף: 08 מרץ 2016, 18:52
- מיקום: צפונית מערבית
- נתן תודה: 1 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעות שנמצאו ב'חיידר'
מתוך גליון פרי חיים (של"ג) ענינים מהגראי"ל (הובא כאן):אבא לאחד כתב:באותו ענין קשה לי. בזמנינו שהנשים מצויות ברחובות הרי אין ממונם שלהם ואין יאושם יאוש
ואולי יש ללמוד מזה לנושא האשכול (לא עיינתי).ובסוגיא זו הובא לפני רבינו מה שהק' הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א לפי מה שיסד רבי יצחק אלחנן דיאוש של האשה לא מהני לממון הבעל, א"כ מ"ט אמרינן התם דהמוצא מעות בלי סימן יכול ליקחם לעצמו, ולא חשיב יאוש שלא מדעת, משום דאדם עשוי למשמש בכיסו בכל שעה ושעה, וממילא בודאי כבר נודע לבעלים, למה לא נחוש אולי כסף זה שמצא, נפל מיד אשה נשואה, וזה שייך לבעל, והבעל עדיין אינו יודע שנאבדו, והדר הוי לי' יאוש שלא מדעת.
ומתחילה רצה רבינו לומר דסמכינן על רוב, דרוב מעות שנופלים הם מיד הבעלים עצמם. דבאמת כל דינא דרבי יצחק לכאו' הוא רק מחמת רוב, ואין לנו ודאי שמשמש, אלא דרוב אנשים ממשמשים, ועל סמך זה יכול לזכות בהם, אך לאחר זמן אמר דפשטות הסוגיא לא משמע כן.
ואמר ליישב באופן אחר דבדרך כלל כסף שבעל נותן לאשתו זה פחות או יותר כמה שהיא צריכה כדי לקנות בשוק וכדו', וכסף זה שנותן בידה כבר מעיקרא אייאושי מייאש, ואינו חושב שיחזור אליו, והוי שפיר יאוש מדעת, ובמעשה של רבי יצחק אלחנן היה סכום גדול שלא ניתן בידה כדי להוציא, ובזה ס"ל דכל זמן שלא נודע לבעל, לא מהני היאוש שלה].
Re: מעות שנמצאו ב'חיידר'
מתוך שו"ת ויצב אברהם ח"א סי' קנ"ה
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 2397
- הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
- נתן תודה: 1474 פעמים
- קיבל תודה: 377 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 35 תגובות
- 349 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי סלקא דעתך
10 ספטמבר 2020, 00:30
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים