האם בחורים יכולים להשתמש בחשמל של הישיבה לצורך דברים שאין דעת ההנהלה נוחה מהם

מלמד להועיל

משתמש ותיק
בישיבה בה אסור לבחורים עפ"י רבני הישיבה, מכשירים חשמליים, כגון מקרר, האם בחור שמחזיק דבר כזה עובר באיסור גזל על החשמל שנוטל, והאם כאשר מוסיף כסף לקופת הישיבה ניצול מאיסור זה [כנ"ל לגבי פלאפונים בישיבות האוסרות, האם יש בזה בעיה מצד הל' חושן משפט, שיש כאן גזל על ההשתמשות בחשמל].
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
הרב שך אחז שבחור שלוקח אוכל בלי ררשות הוא גזלן ופסול לעדות, וכן נגרמ"ה הירש אוחז שזה שייך לישיבה אמנם יש רבנים שאוחזים שכספי הישי׳ שייכים לבחורים
 

ברל

משתמש ותיק
אפשר גם לשאול הפוך האם מותר לרבני הישיבה לאסור מקרר בישיבה עיין באגר"מ שהאריך בעניין הזה בתשובה לר' יצחק חברוני מי שהיה המנהל דאז בישיבת חברון.
לא יודע מה היום אבל עד לפני כמה שנים היה בגלל הפסק הזה לחם וריבה ושוקלד בחוץ כל הלילה כימהגר"מ אחז שהישיבה צריכה לדאוג לבחור רעב
 

מאן דהו

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
בישיבה בה אסור לבחורים עפ"י רבני הישיבה, מכשירים חשמליים, כגון מקרר, האם בחור שמחזיק דבר כזה עובר באיסור גזל על החשמל שנוטל, והאם כאשר מוסיף כסף לקופת הישיבה ניצול מאיסור זה [כנ"ל לגבי פלאפונים בישיבות האוסרות, האם יש בזה בעיה מצד הל' חושן משפט, שיש כאן גזל על ההשתמשות בחשמל].

1 שאלת בלי לפרט את הצד שלא יהיה גזל. ואם לך ברור לא לכולם ברור
2 לא יעזור לבחור להנצל מאיסור במה שישיב לקופת הישיבה. שהלא הוא כמו גזלן שהשיב את הגזילה שעדין צריך לעשות תשובה ולא די בהחזרת הממון, וכאן הלא הבחור מראש נתלה במה שיחזיר הממון
 

מאן דהו

משתמש ותיק
ברל אמר:
אפשר גם לשאול הפוך האם מותר לרבני הישיבה לאסור מקרר בישיבה עיין באגר"מ שהאריך בעניין הזה בתשובה לר' יצחק חברוני מי שהיה המנהל דאז בישיבת חברון.
לא יודע מה היום אבל עד לפני כמה שנים היה בגלל הפסק הזה לחם וריבה ושוקלד בחוץ כל הלילה כימהגר"מ אחז שהישיבה צריכה לדאוג לבחור רעב

כנראה הוא שאל אותו מבחינה מוסרית. ומה שזה לא מוסרי מצד הנהלת הישיבה לא פותר את הבחורים מגזל
 

מאן דהו

משתמש ותיק
קראתי לפני שנים בקובץ חשוב שאלה בסגנון דומה
בחור הזמין לשבת בישיבה את חבירו האם עבר על איסור? וזכור לי שהביאו שני דעות אחת של הרב מופניבז' והשניה לא זוכר

ועוד שאלה זכורה לי בנושא
בחור שהכין צלחת לחבירו והגיע אחר ונטל האם עבר על איסור גזל. ותלוי בשאלה האם הישיבה מקנה לכל בחור את האוכל ולכן זכה חבירו בשבילו או שיש היתר אכילה בלבד ולכן החוטף לא עבר ולא כלום
 

דוידי חיים

משתמש רגיל
לדעתי כל מקרה לגופו בפרט שיש כמה צדדים להקל האם יש קשר לועד הישיבות לגבי דברים מסוימים אשמח למידע בנושא
 

יהודי תמים

משתמש רגיל
ברל אמר:
אפשר גם לשאול הפוך האם מותר לרבני הישיבה לאסור מקרר בישיבה עיין באגר"מ שהאריך בעניין הזה בתשובה לר' יצחק חברוני מי שהיה המנהל דאז בישיבת חברון.
לא יודע מה היום אבל עד לפני כמה שנים היה בגלל הפסק הזה לחם וריבה ושוקלד בחוץ כל הלילה כימהגר"מ אחז שהישיבה צריכה לדאוג לבחור רעב
שמעתי שר' הלל זצ"ל היה מקפיד בזה וכך היה גם בישיבתו.
אולי מישהו מתלמידיו יאמת שמועה זו.
 
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
הגרי"מ וייס ראש ישיבת נחלת הלויים אוחז שזה גזל ולכן נמנע מלקחת בחורים מהישיבה כעדים בחתונה כי אין סיכוי שלא גזלת פעם מהישיבה (לשיטתו),
הייתי פעם בחתונה שהחתן לא מצא שני עדים טובים והיה שם אברך צעיר בוגר הישיבה והגרי"מ וייס שאלו האם אי פעם החקת פלאפון בישיבה וענה לו קרה
פעם או פעמיים ואמר לו א"כ אינך יכול להיות עד בחתונה (וכן יש עוד דוגמאות שאמר לבחורים כגון דא).

למיטב ידיעתי הוא גם אוחז שבחור צריך לשלם לישיבה את שימושיו האסורים מדין והשיב את הגזילה (זה כולל גם דברים כמו שימוש בחשמל לצורך הכנת אוכל וכדו'). 
 

יהודי תמים

משתמש רגיל
אם הוא הראש ישיבה - למה שלא ימחל וזהו.
ובכלל אם יש להם הוראת היתר לעצמם, למרות שהם גנבים גמורים, הם כשרים לעדות. כמו באיסור - 'לא תחמוד' שלכאו' אסור מדאורייתא אף אם תליוהו וזבין, ואעפ"כ 'לא תחמד לאינשי בלא דמי משמע להו', ולכן כשרים לעדות.
 

דוידי חיים

משתמש רגיל
לדעתי הראשי ומנהלי הישעבות צריכים בסופו של דבר למחול אין דין כזה לעשות בחורים גזלנים ופסולים לעדות
 

נתנאל2

משתמש חדש
שאלתי פעם תלמיד חכם והוא אמר לי שיש מצות חינוך וזה לא פחות מגזל
 

נתנאל2

משתמש חדש
יש איזה שמועה שהיה איזה הסכם של ועד הישיבות שכל בחור יכול לאכול בכל ישיבה ולא כל הישיבות קיבלו את זה
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
גם בחור ישיבה שישן בסדר/בבוקר וכו' שלא ע"פ רצון הנהלת הישיבה - הר"י, יש את השאלה הנ"ל שמשתמש במיטה של הישיבה ללא רשות,
ובזה הוספנו רבים רבים לשאלה זו.
 
מלמד להועיל אמר:
בישיבה בה אסור לבחורים עפ"י רבני הישיבה, מכשירים חשמליים, כגון מקרר, האם בחור שמחזיק דבר כזה עובר באיסור גזל על החשמל שנוטל, והאם כאשר מוסיף כסף לקופת הישיבה ניצול מאיסור זה [כנ"ל לגבי פלאפונים בישיבות האוסרות, האם יש בזה בעיה מצד הל' חושן משפט, שיש כאן גזל על ההשתמשות בחשמל].
השאלה גם בילדים בבית הוריהם, שעושים בבית דברים נגד רצון ההורים.
 

ר' יונה

משתמש ותיק
יש נידון דומה, אחד שגנב מהישיבה( באופן שודאי הוי גזל) ורוצה לאחר כמה שנים להשיב, אבל בנתיים התחלפו הבחורים, ואם נאמר שזה כסף של הבחורים לא יועיל שיחזיר עכשיו אם זה לא מגיע לאותם בחורים.
 

אבינועם

משתמש ותיק
שמעתי פעם, שישנה תקנה של וועד הישיבות, שמתירה לכל בחור ישיבה לאכול בישיבה אחרת בלי לבקש רשות. וכמדומה לי שהדברים אמורים גם לגבי שבת
אינני יודע מהי סמכותה של תקנה זו, ועל מי היא מקובלת וכו'
וגם נכונותה צריכה אימות.
 

מעל הסטנדרט

משתמש ותיק
יש מקום לצדד שמותר, וכן שמעתי ממורה הוראה ודיין גדול בירושלים, וטעמו כי מקורות המימון של הישבה שלושה הן: שכר לימוד של ההורים, מהמדינה [כמובן סכום פעוט ולא כמו לאוניברסיטה כי בישיבה לא יודעים אנגלית, ה'ישמור], ותורמים.
וא"כ באופן והאומדנא ששלושת אלו, מסכימים להטעין פלאפון בישיבה, אין בזה גזל על אף שאין צוות הישיבה מסכים, כי כאמור אין צוות הישבה בעלי הממון, אכן בישיבות שבם בתורמים הם חסידים לדרכו של ראש הישיבה, ולא רק תורמים לתורה להחזקת תורה. א"כ מאחר ואין בררה בדאוריתא, אסור, וכן היה אומר הראש ישבה הגרח"פ שיינברג זצ"ל מדגיש לתלמידים כי התורמים שלו תורמים את הכסף לו, ולא רק להחזקת תורת הישיבה.
 
חלק עליון תַחתִית