רז בן ציון
משתמש רגיל
מחפש מידע על בתי דינים שנוהגים להשביע כיום כפי המופיע בשו"ע.
מעל הסטנדרט אמר:אין שבועה בימנו, וכן כתב בפת"ש חו"מ סי' פז, והטעם כי מרן בשו"ע בשו"ע שם כתב כי מי שרץ [והינו שאינו מפחד משבועה]לשבועה אין משביעין אותו.
וראה באריכות באגרות משה ח"ד עמ' סב שכתב כי אין משבעין בימנו, ומה עושים במקום.
אכן הרבה בתי דינים מאימים בשבועה כדי להפחיד ולהוציא האמת בלא שבועה.
ודברי הרב פנקס בית הדין צ"ע.
ס"ק לחמסורת אבותינו אמר:מעל הסטנדרט אמר:אין שבועה בימנו, וכן כתב בפת"ש חו"מ סי' פז, והטעם כי מרן בשו"ע בשו"ע שם כתב כי מי שרץ [והינו שאינו מפחד משבועה]לשבועה אין משביעין אותו.
וראה באריכות באגרות משה ח"ד עמ' סב שכתב כי אין משבעין בימנו, ומה עושים במקום.
אכן הרבה בתי דינים מאימים בשבועה כדי להפחיד ולהוציא האמת בלא שבועה.
ודברי הרב פנקס בית הדין צ"ע.
לא מצאתי את זה בפת"ש בסימן פז
אשמח אם תציין את הס"ק
כי אני רואה שם בפת"ש לאורך הסימן פעמים רבות שמבואר הפוך שכן משביעין
וכן כתבו בהרבה ספרים אחרי הפת"ש
בשו"ת אורח משפט חו"מ סי' ד. בשו"ת שואל ונשאל ח"א חו"מ סי' כט. בשו"ת מים חיים אהע"ז סי' ג. ובתבואות שמש חו"מ בסי' טז. ובסי' כד. בשמע שלמה ח"ב בסי' יד.
וכן שמעתי מדיינים גדולים ומפורסמים.
במחכת"ר אבל אני רואה שם הפוךמעל הסטנדרט אמר:ס"ק לחמסורת אבותינו אמר:מעל הסטנדרט אמר:אין שבועה בימנו, וכן כתב בפת"ש חו"מ סי' פז, והטעם כי מרן בשו"ע בשו"ע שם כתב כי מי שרץ [והינו שאינו מפחד משבועה]לשבועה אין משביעין אותו.
וראה באריכות באגרות משה ח"ד עמ' סב שכתב כי אין משבעין בימנו, ומה עושים במקום.
אכן הרבה בתי דינים מאימים בשבועה כדי להפחיד ולהוציא האמת בלא שבועה.
ודברי הרב פנקס בית הדין צ"ע.
לא מצאתי את זה בפת"ש בסימן פז
אשמח אם תציין את הס"ק
כי אני רואה שם בפת"ש לאורך הסימן פעמים רבות שמבואר הפוך שכן משביעין
וכן כתבו בהרבה ספרים אחרי הפת"ש
בשו"ת אורח משפט חו"מ סי' ד. בשו"ת שואל ונשאל ח"א חו"מ סי' כט. בשו"ת מים חיים אהע"ז סי' ג. ובתבואות שמש חו"מ בסי' טז. ובסי' כד. בשמע שלמה ח"ב בסי' יד.
וכן שמעתי מדיינים גדולים ומפורסמים.
אשמח לשמוע מי השביע בפועל ב50 שנה אחרונות. ומי משביע היום. וישר כח על הבקיאות שגילית
מסורת אבותינו אמר:במחכת"ר אבל אני רואה שם הפוךמעל הסטנדרט אמר:ס"ק לחמסורת אבותינו אמר:
לא מצאתי את זה בפת"ש בסימן פז
אשמח אם תציין את הס"ק
כי אני רואה שם בפת"ש לאורך הסימן פעמים רבות שמבואר הפוך שכן משביעין
וכן כתבו בהרבה ספרים אחרי הפת"ש
בשו"ת אורח משפט חו"מ סי' ד. בשו"ת שואל ונשאל ח"א חו"מ סי' כט. בשו"ת מים חיים אהע"ז סי' ג. ובתבואות שמש חו"מ בסי' טז. ובסי' כד. בשמע שלמה ח"ב בסי' יד.
וכן שמעתי מדיינים גדולים ומפורסמים.
אשמח לשמוע מי השביע בפועל ב50 שנה אחרונות. ומי משביע היום. וישר כח על הבקיאות שגילית
כ' שו"ע פז' לז' אין מוסרין שבועה למי שרץ אחר השבועה, וז"ל הפ"ת שם: כ' בשער המשפט פי' דהבי"ד יראו לפשר ביניהם שלא יבא לידי שבועה, וביפ"ת פי' עוד דנ"מ ... שלא להפוך את השבועה עליו.
הרי שדבריו הולכים על המקרה של השו"ע של מי שרץ אחר השבועה ולא על מקרה רגיל.
וגם על המקרה ההוא לא כתב שלא ישביעו כלל, אלא להיפך כתב שיראו לפשר שלא יגיעו למצב הזה, אבל לא שעקרו את כל הדין.
ועכ"פ גם אם השער המשפט היה כותב כן, אדרבא, המסקנה הייתה הפוכה, שהרי השעה"מ היה לפני כמעט מאתיים שנה, ומאז ודאי נהגו להשביע רבות. (וכל הנדון כאן בדיון הזה הוא על הדורות הללו), ונמצא שוודאי לא קיי"ל כהשה"מ אילו היה כוונתו כמו שאתה מפרש.
מסורת אבותינו אמר:אין ספק שנמנעים משבועה, בגלל שרבים עמי הארץ שקלה שבועה בעיניהם
ועל כך אין כל ויכוח שזו המציאות, ושכך כנראה סבורין העולם הדייני.
הנדון הוא האם זה קו אדום, או שאם יש צורך אז יש להשביע, וכך עושים. {וזה מה שכתוב בשעה"מ שלהשתדל שזה לא יקרה, אבל אם הוא מתעקש, אין מה לעשות ויקוב הדין את ההר}.
מדברים כאן על שינוי של עיקר הדין הדאו' והדרבנן, ללא מקור מוסמך, ושינוי ממסורת אבותינו.
כמובן לא במקרה של רץ לשבועה, אלא באדם ראוי.
ועל כך לא מבואר כלום בפת"ש אלא בתר איפכא וכמו שכתבתי.
הרב וואזנר השביע פעם אחת בדיני ממונות, ואחר ימים ספורים מת הנשבע בתאונת דרכים, ולכן לא המשיך בכךמעל הסטנדרט אמר:אשמח לשמוע מי השביע בפועל ב50 שנה אחרונות