"הזמן לי" באינטרנט, האם הוא כמו קנה לי?

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
שלום על ישראל
הודעות: 23
הצטרף: 04 יולי 2017, 02:06
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

"הזמן לי" באינטרנט, האם הוא כמו קנה לי?

שליחה על ידי שלום על ישראל » 01 ספטמבר 2017, 00:58

בגמ בב"מ י: מצינו דאם אמר לחבירו זכה לי במציאה הזו, מרגע שהגביה השליח זכה המשלח. השליח לא יכול לומר שזכה לעצמו, לא יכול לברוח עם המציאה כי זה גזל מהמשלח ועוד. הגמ' מחלקת שאם המשלח אמר "הבא לי מציאה זו" ולא זכה לי, הרי שהמשלח יזכה בה רק כשתבוא לידו, וא"כ השליח יכול לזכות בה לעצמו וללכת. בב"י חו"מ סי' קפ"ג הביא דעת מהר"ם מרוטנבורג שהוא הדין גם לגבי עסקת רכישה. אם אדם ביקש מחבירו לקנות לו מוצר, מרגע משיכת השליח זכה המשלח ונ"מ לענין אם נפסד המוצר בדרך, או שהשליח רוצה לקנות לעצמו. וכן פסק בשו"ע שם וגם פסק את החילוק שבין קנה לי להבא לי.
מה הדין כשאדם יאמר לחבירו "הזמן לי מוצר פלוני מאתר פלוני" האם יהיה דומה לזכה וקנה, או שדומה להבא לי ולא יקנה המשלח עד שתבוא לידו? [נ"מ נוספת שאם השליח הזמין והגיע המוצר לידיו ומצא חן בעיניו הוא יכול לחזור בו משליחותו ולעכב המוצר לעצמו שהרי עוד לא זכה בו המשלח.]
ולתועלת המעיינים אצטט לשון השו"ע בחו"מ קפ"ג ס"ד:
ד רְאוּבֵן שֶׁאָמַר לְשִׁמְעוֹן: זָבִין לִי הַאי מִידִי, וּזְבִין לֵהּ (י) סְתָמָא, קַנְיֵהּ רְאוּבֵן מִשְּׁעַת מְשִׁיכַת שִׁמְעוֹן. וְאַף עַל פִּי שֶׁחָזַר שִׁמְעוֹן אַחַר מְשִׁיכָה וְאָמַר: לְעַצְמִי כִּוַּנְתִּי לִקְנוֹת, אֵינוֹ נֶאֱמָן, אַף עַל גַּב דְּיָהִיב שִׁמְעוֹן דָּמִים (יא) שֶׁלּוֹ, קַנְיֵהּ רְאוּבֵן וְיָהִיב לְשִׁמְעוֹן זוּזֵי. אֲבָל אִם חָזַר בּוֹ שִׁמְעוֹן קֹדֶם (יב) מְשִׁיכָה, וְאָמַר שֶׁקּוֹנֶה לְעַצְמוֹ, אֲפִלּוּ חָזַר בֵּין מַתַּן מָעוֹת לַמְּשִׁיכָה, קָנָה לְעַצְמוֹ אִי יָהִיב שִׁמְעוֹן לַמּוֹכֵר זוּזֵי מִדִּילֵהּ. אֲבָל אִי יָהִיב רְאוּבֵן זוּזֵי לְשִׁמְעוֹן, וְאָזִיל וְיָהִיב זוּזֵי לַמּוֹכֵר בִּשְׁמָא דִרְאוּבֵן, וּמִקַּמֵּי מְשִׁיכָה (יג) הֲדַר בֵּהּ שִׁמְעוֹן וְאָמַר: לְעַצְמִי אֲנִי קוֹנֶה, לֹא קָנָה שִׁמְעוֹן עַד דְּמוֹדַע לַמּוֹכֵר וּמְכַוֵּן מוֹכֵר לְאַקְנוּיֵי לֵהּ. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בִּדְאָמַר: זָבִין לִי, אֲבָל אִי אָמַר: אַיְתֵי לִי דְאִזְבִּין, וְאָזַל וּזְבִין לְנַפְשֵׁהּ, זָכָה. הגה: רְאוּבֵן שֶׁהָיָה יוֹדֵעַ סְחוֹרָה בְּזוֹל וְאָמַר לְשִׁמְעוֹן לִקְנוֹתָהּ לָהֶם בְּיַחַד, וְשִׁמְעוֹן שָׁתַק וּקְנָאָהּ, וְשׁוּב אוֹמֵר: לְעַצְמִי קָנִיתִי, אִם קְנָאָהּ בְּמָעוֹת שֶׁלּוֹ זָכָה שִׁמְעוֹן בַּמֶּה שֶׁקָּנָה, וַאֲפִלּוּ אִם נִתְרַצָּה בַּתְּחִלָּה (יד) בְּפֵרוּשׁ, יָכוֹל לַחֲזֹר בּוֹ וְאֵינוֹ אֶלָּא רַמַּאי. אֲבָל אִם קְנָאָהּ בִּמְעוֹת רְאוּבֵן, צָרִיךְ לַחֲלֹק עִמּוֹ (בֵּית יוֹסֵף בְּשֵׁם עִטּוּר וְהַגָּהוֹת מָרְדְּכַי פ''ד דְּב''מ) ; (טו) וְאֵין הַמְשַׁלֵּחַ יָכוֹל לַחֲזֹר בּוֹ, וַאֲפִלּוּ קָנָה שִׁמְעוֹן בִּמְעוֹת עַצְמוֹ (בֵּית יוֹסֵף בְּשֵׁם רַשְׁבָּ''א) .


רוצה ללמוד
הודעות: 20
הצטרף: 27 אוגוסט 2017, 01:52
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "הזמן לי" באינטרנט, האם הוא כמו קנה לי?

שליחה על ידי רוצה ללמוד » 01 ספטמבר 2017, 09:55

שלום על ישראל כתב:בגמ בב"מ י: מצינו דאם אמר לחבירו זכה לי במציאה הזו, מרגע שהגביה השליח זכה המשלח. השליח לא יכול לומר שזכה לעצמו, לא יכול לברוח עם המציאה כי זה גזל מהמשלח ועוד. הגמ' מחלקת שאם המשלח אמר "הבא לי מציאה זו" ולא זכה לי, הרי שהמשלח יזכה בה רק כשתבוא לידו, וא"כ השליח יכול לזכות בה לעצמו וללכת. בב"י חו"מ סי' קפ"ג הביא דעת מהר"ם מרוטנבורג שהוא הדין גם לגבי עסקת רכישה. אם אדם ביקש מחבירו לקנות לו מוצר, מרגע משיכת השליח זכה המשלח ונ"מ לענין אם נפסד המוצר בדרך, או שהשליח רוצה לקנות לעצמו. וכן פסק בשו"ע שם וגם פסק את החילוק שבין קנה לי להבא לי.
מה הדין כשאדם יאמר לחבירו "הזמן לי מוצר פלוני מאתר פלוני" האם יהיה דומה לזכה וקנה, או שדומה להבא לי ולא יקנה המשלח עד שתבוא לידו? [נ"מ נוספת שאם השליח הזמין והגיע המוצר לידיו ומצא חן בעיניו הוא יכול לחזור בו משליחותו ולעכב המוצר לעצמו שהרי עוד לא זכה בו המשלח.]
ולתועלת המעיינים אצטט לשון השו"ע בחו"מ קפ"ג ס"ד:
ד רְאוּבֵן שֶׁאָמַר לְשִׁמְעוֹן: זָבִין לִי הַאי מִידִי, וּזְבִין לֵהּ (י) סְתָמָא, קַנְיֵהּ רְאוּבֵן מִשְּׁעַת מְשִׁיכַת שִׁמְעוֹן. וְאַף עַל פִּי שֶׁחָזַר שִׁמְעוֹן אַחַר מְשִׁיכָה וְאָמַר: לְעַצְמִי כִּוַּנְתִּי לִקְנוֹת, אֵינוֹ נֶאֱמָן, אַף עַל גַּב דְּיָהִיב שִׁמְעוֹן דָּמִים (יא) שֶׁלּוֹ, קַנְיֵהּ רְאוּבֵן וְיָהִיב לְשִׁמְעוֹן זוּזֵי. אֲבָל אִם חָזַר בּוֹ שִׁמְעוֹן קֹדֶם (יב) מְשִׁיכָה, וְאָמַר שֶׁקּוֹנֶה לְעַצְמוֹ, אֲפִלּוּ חָזַר בֵּין מַתַּן מָעוֹת לַמְּשִׁיכָה, קָנָה לְעַצְמוֹ אִי יָהִיב שִׁמְעוֹן לַמּוֹכֵר זוּזֵי מִדִּילֵהּ. אֲבָל אִי יָהִיב רְאוּבֵן זוּזֵי לְשִׁמְעוֹן, וְאָזִיל וְיָהִיב זוּזֵי לַמּוֹכֵר בִּשְׁמָא דִרְאוּבֵן, וּמִקַּמֵּי מְשִׁיכָה (יג) הֲדַר בֵּהּ שִׁמְעוֹן וְאָמַר: לְעַצְמִי אֲנִי קוֹנֶה, לֹא קָנָה שִׁמְעוֹן עַד דְּמוֹדַע לַמּוֹכֵר וּמְכַוֵּן מוֹכֵר לְאַקְנוּיֵי לֵהּ. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בִּדְאָמַר: זָבִין לִי, אֲבָל אִי אָמַר: אַיְתֵי לִי דְאִזְבִּין, וְאָזַל וּזְבִין לְנַפְשֵׁהּ, זָכָה. הגה: רְאוּבֵן שֶׁהָיָה יוֹדֵעַ סְחוֹרָה בְּזוֹל וְאָמַר לְשִׁמְעוֹן לִקְנוֹתָהּ לָהֶם בְּיַחַד, וְשִׁמְעוֹן שָׁתַק וּקְנָאָהּ, וְשׁוּב אוֹמֵר: לְעַצְמִי קָנִיתִי, אִם קְנָאָהּ בְּמָעוֹת שֶׁלּוֹ זָכָה שִׁמְעוֹן בַּמֶּה שֶׁקָּנָה, וַאֲפִלּוּ אִם נִתְרַצָּה בַּתְּחִלָּה (יד) בְּפֵרוּשׁ, יָכוֹל לַחֲזֹר בּוֹ וְאֵינוֹ אֶלָּא רַמַּאי. אֲבָל אִם קְנָאָהּ בִּמְעוֹת רְאוּבֵן, צָרִיךְ לַחֲלֹק עִמּוֹ (בֵּית יוֹסֵף בְּשֵׁם עִטּוּר וְהַגָּהוֹת מָרְדְּכַי פ''ד דְּב''מ) ; (טו) וְאֵין הַמְשַׁלֵּחַ יָכוֹל לַחֲזֹר בּוֹ, וַאֲפִלּוּ קָנָה שִׁמְעוֹן בִּמְעוֹת עַצְמוֹ (בֵּית יוֹסֵף בְּשֵׁם רַשְׁבָּ''א) .
אם אומרים שאתה לוחץ על ביצוע הזמנה באתר זה מהוה קנין אז זה לכאורה גם הפירוש של מה שאמר המשלוח
דהינו זה אמור לכאורה להיות תלוי האם זה שלקוח מזמין באתר האם זה קנין או לא

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
שלום על ישראל
הודעות: 23
הצטרף: 04 יולי 2017, 02:06
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "הזמן לי" באינטרנט, האם הוא כמו קנה לי?

שליחה על ידי שלום על ישראל » 03 ספטמבר 2017, 22:53

אבל לגבי השאלה האם הזמן לי הווה כמו קנה לי זה לא עונה, כיון שגם אם לחיצת העכבר הוי מעשה קנין, מ"מ אין מעשה הקנין של השליח מתיחס למשלח בהבא לי מציאה זו, וא"כ גם כאן גם אחרי שהשליח יעשה הקנין הוא יכול להתחרט ולרכוש לעצמו את המוצר ויש לו זמן עד שיבוא ליד המשלח.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "הזמן לי" באינטרנט, האם הוא כמו קנה לי?

שליחה על ידי אלימלך » 05 ספטמבר 2017, 19:33

לכאו' למרות ש'הזמן' פירושו שיהיה מזומן אצלו וא"כ הוי כ'הבא', בלשון בני אדם הכוונה עצם הפעולה של הקניה וא"כ הוי כ'קנה'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח