לשון הרע על 'ניק'

חמד ילד

משתמש רגיל
שאלתי רב בעבר ואמר לי שאין איסור לשון הרע באופן שאין לשומע אפשרות לדעת מיהו האדם, גם אם יודע כינוי שלו ומכיר אותו דרך הודעותיו.
האם מישהו יודע להכחיש או לאשר את הפסק?
 

אברהם העיברי

משתמש ותיק
איני יודע אם לאשר או להכחיש.
אך זה מעלה נקודה למחשבה.
זה שהאדם, כעת אינו יודע מיהו בעל הניק, אינו אומר בהכרח, שלא ידע בעתיד. שהרי אדם שנמצא מאחורי ניק. לא אכפת לו להזדהות או לתת פרטים מזהים על עצמו. באופן כזה או אחר.
וא"כ, זה לא שהניק הוא חוסר ידיעה ברורה.
 

שלום עולם

משתמש ותיק
אברהם העיברי אמר:
איני יודע אם לאשר או להכחיש.
אך זה מעלה נקודה למחשבה.
זה שהאדם, כעת אינו יודע מיהו בעל הניק, אינו אומר בהכרח, שלא ידע בעתיד. שהרי אדם שנמצא מאחורי ניק. לא אכפת לו להזדהות או לתת פרטים מזהים על עצמו. באופן כזה או אחר.
וא"כ, זה לא שהניק הוא חוסר ידיעה ברורה.
זה גם תלוי ב @מנהל א' ו @מנהל ב' ו @מנהל ג' ו @מנהל ראשי האם הם מוכנים להתחייב שלא יראו לאחרים [לחברים שלהם לדוגמה..)לעולם!
או שזה לשוה"ר בעצם למנהלים שהם יש להם פרטי הניקים
 

סופר

משתמש ותיק
אני למשל בטעות גיליתי למאן דהו את הניק שלי, ומהיום כל מי שידבר על הניק שלי לאותו אדם, ייכשל בלשון הרע.
ויתכן שלא צריך לחשוש לחשש רחוק כזה אם אינו מתכוון לגנאי.
 

חמד ילד

משתמש רגיל
פותח הנושא
שלום עולם אמר:
אברהם העיברי אמר:
איני יודע אם לאשר או להכחיש.
אך זה מעלה נקודה למחשבה.
זה שהאדם, כעת אינו יודע מיהו בעל הניק, אינו אומר בהכרח, שלא ידע בעתיד. שהרי אדם שנמצא מאחורי ניק. לא אכפת לו להזדהות או לתת פרטים מזהים על עצמו. באופן כזה או אחר.
וא"כ, זה לא שהניק הוא חוסר ידיעה ברורה.
זה גם תלוי ב @מנהל א' ו @מנהל ב' ו @מנהל ג' ו @מנהל ראשי האם הם מוכנים להתחייב שלא יראו לאחרים [לחברים שלהם לדוגמה..)לעולם!
או שזה לשוה"ר בעצם למנהלים שהם יש להם פרטי הניקים
גם למנהלים אין פרטי הניקים אלא כתובת איפי וכתובת מייל. וגם זה בכלל השאלה האם מותר לומר לשה"ר על בעל כתובת מייל מסוימת או מספר טלפון מסוים. (דוגמא נפוצה היא באפליקציות של שיתוף מספרי טלפון לכתוב על מספר מסוים 'מטריד' או 'רשע' וכדו')
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
מה הצד שמותר? כלום מותר לומר לה"ר על חנות אם למקבל לא יוודע מי הבעלים?
לכאו' העיקר תלוי אם הוא עלול להינזק מכך
טענה זו נכונה בלשה"ר שיכול לצאת ממנו נזק. אבל יש גם לשה"ר שהוא רק גנאי בעלמא ובזה יש מקום לשאלה.
 

סבא

משתמש ותיק
גבריאל פולארד אמר:
אלימלך אמר:
מה הצד שמותר? כלום מותר לומר לה"ר על חנות אם למקבל לא יוודע מי הבעלים?
לכאו' העיקר תלוי אם הוא עלול להינזק מכך
טענה זו נכונה בלשה"ר שיכול לצאת ממנו נזק. אבל יש גם לשה"ר שהוא רק גנאי בעלמא ובזה יש מקום לשאלה.
לכאו' גם בגנאי בעלמא הרי כבר כתב הח"ח בכלל ה' וז"ל רק קח דברי הרמב"ם עטרה לראשך וזכור אותו תמיד דכל דבר שאם יתפרסם יוכל לגרום לחבירו היזק בגופו או בממונו [highlight=yellow]או להצר לו[/highlight] או להפחידו הרי זה לשון הרע עכ"ל.
והשתא המציאות היא שאף שלא מכירים אותו אדם, בכל זאת לא נעים וצר לאדם אם מדברים עליו אפילו על הניק שלו דברי גנאי, ולפי הרמב"ם גם זה לכאו' אסור.
אך יש להתווכח שאם לא יודעים על מי מדובר אין זה כלל בגדר לשון הרע, דלשון הרע היינו על אדם מסויים, או קבוצה מסויימת, ולא על עלום שם, ולא בא הרמב"ם אלא להגדיר אלו דברים נחשבים לשה"ר, וצ"ע.
 

חמד ילד

משתמש רגיל
פותח הנושא
סבא אמר:
גבריאל פולארד אמר:
אלימלך אמר:
מה הצד שמותר? כלום מותר לומר לה"ר על חנות אם למקבל לא יוודע מי הבעלים?
לכאו' העיקר תלוי אם הוא עלול להינזק מכך
טענה זו נכונה בלשה"ר שיכול לצאת ממנו נזק. אבל יש גם לשה"ר שהוא רק גנאי בעלמא ובזה יש מקום לשאלה.
לכאו' גם בגנאי בעלמא הרי כבר כתב הח"ח בכלל ה' וז"ל רק קח דברי הרמב"ם עטרה לראשך וזכור אותו תמיד דכל דבר שאם יתפרסם יוכל לגרום לחבירו היזק בגופו או בממונו [highlight=yellow]או להצר לו[/highlight] או להפחידו הרי זה לשון הרע עכ"ל.
והשתא המציאות היא שאף שלא מכירים אותו אדם, בכל זאת לא נעים וצר לאדם אם מדברים עליו אפילו על הניק שלו דברי גנאי, ולפי הרמב"ם גם זה לכאו' אסור.
אך יש להתווכח שאם לא יודעים על מי מדובר אין זה כלל בגדר לשון הרע, דלשון הרע היינו על אדם מסויים, או קבוצה מסויימת, ולא על עלום שם, ולא בא הרמב"ם אלא להגדיר אלו דברים נחשבים לשה"ר, וצ"ע.
בעצם גם לסמן מיילים כ'ספאם' יכול להצר לשולח, אז היכן הגבול
 

סבא

משתמש ותיק
חמד ילד אמר:
בעצם גם לסמן מיילים כ'ספאם' יכול להצר לשולח, אז היכן הגבול?
מה הדמיון, וכי מישהו יכול להכריחני לקבל את המיילים שלו, למה הדבר דומה למי שדופק בדלת ביתי ואני עייף או טרוד, ולכן אינני פותח. אגב, מבחינה טכנית, האם שולח המייל יודע שאני סימנתי את המייל שלו כ'ספאם'?
 

חמד ילד

משתמש רגיל
פותח הנושא
סבא אמר:
חמד ילד אמר:
בעצם גם לסמן מיילים כ'ספאם' יכול להצר לשולח, אז היכן הגבול?
מה הדמיון, וכי מישהו יכול להכריחני לקבל את המיילים שלו, למה הדבר דומה למי שדופק בדלת ביתי ואני עייף או טרוד, ולכן אינני פותח. אגב, מבחינה טכנית, האם שולח המייל יודע שאני סימנתי את המייל שלו כ'ספאם'?
כוונתי היתה כיון שסימון המייל כספאם על ידי הרבה אנשים גורם לכך שהמסננים של גוגל מסננים אותו לכולם ובעצם אתה מזיק לו וגם 'אומר' עליו לשה"ר ששולח ספאם. ספאם.PNG
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לכאו' אפי' ממידת חסידות אין חשש לסמן מייל כספאם, אפי' אם יודע שבעקבות זאת השולח יזוהה ברשת כספאם,
זאת מהטעם שכתבו לעיל: וכי יכול אדם להיכנס לביתי ללא רשות? ומי שרוצה לשלוח חומר כלשהוא, או שיודע שהשליחה שלו אמורה לגרום לטרחה לבעל המייל,
שישאל אותו בבירור אם נוח לו לקבל, ובאם לא נוח לו - שישאיר אמצעי ברור וקריא להודעה על בקשה לא לשלוח.
אך אדם שבוחר לקבל הודעות ב'ספאם' מחמת שרוצה לסנן חומרים לתיקיות אחרות, ראוי לו שיזהר מלהזיק את השולח.
 

סבא

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
לכאו' אפי' ממידת חסידות אין חשש לסמן מייל כספאם, אפי' אם יודע שבעקבות זאת השולח יזוהה ברשת כספאם,
זאת מהטעם שכתבו לעיל: וכי יכול אדם להיכנס לביתי ללא רשות? ומי שרוצה לשלוח חומר כלשהוא, או שיודע שהשליחה שלו אמורה לגרום לטרחה לבעל המייל,
שישאל אותו בבירור אם נוח לו לקבל, ובאם לא נוח לו - שישאיר אמצעי ברור וקריא להודעה על בקשה לא לשלוח.
אך אדם שבוחר לקבל הודעות ב'ספאם' מחמת שרוצה לסנן חומרים לתיקיות אחרות, ראוי לו שיזהר מלהזיק את השולח.
אגב, סיפר לי פעם חתנו של המשגיח רבי דב יפה זצ"ל [כמדומני הרב שפיגל] שחותנו היה אצלו פעם בדירתו בירושלים ושמע מערכת כריזה המכריזה איזה עניין, והביע ממש זעזוע- הכיצד מכריחים אותי לשמוע?
 

חמד ילד

משתמש רגיל
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
וכי יכול אדם להיכנס לביתי ללא רשות?
וכי מי שנכנס לביתך ללא רשות מותר לך לסמן את פניו בצבע מיוחד בכיתוב 'משיג גבול'?
 

סבא

משתמש ותיק
חמד ילד אמר:
שאר לעמו אמר:
וכי יכול אדם להיכנס לביתי ללא רשות?
וכי מי שנכנס לביתך ללא רשות מותר לך לסמן את פניו בצבע מיוחד בכיתוב 'משיג גבול'?
לא, אבל מותר לי למשל לצעוק עליו שיצא, על אף שהשכנים שומעים, והוא מתבזה.
 

ר' יונה

משתמש ותיק
סבא אמר:
חמד ילד אמר:
שאר לעמו אמר:
וכי יכול אדם להיכנס לביתי ללא רשות?
וכי מי שנכנס לביתך ללא רשות מותר לך לסמן את פניו בצבע מיוחד בכיתוב 'משיג גבול'?
לא, אבל מותר לי למשל לצעוק עליו שיצא, על אף שהשכנים שומעים, והוא מתבזה.
אתה בטוח בזה שמותר?!?!?!
 

חמד ילד

משתמש רגיל
פותח הנושא
סבא אמר:
ר' יונה אמר:
סבא אמר:
לא, אבל מותר לי למשל לצעוק עליו שיצא, על אף שהשכנים שומעים, והוא מתבזה.
אתה בטוח בזה שמותר?!?!?!
אכן כן, כלשון הגמ' [ב"ק כ"ח] לינקוט פזרא וליתיב!!!
מהיכ"ת שההיתר גם באופן שמתבזה או נגרם לו היזק מלבד סילוקו מהמקום?
 

עברי

משתמש רגיל
חמד ילד אמר:
מהיכ"ת שההיתר גם באופן שמתבזה או נגרם לו היזק מלבד סילוקו מהמקום?
מסברא, מותר אף לקרוא לכל העולם לספר להם את הלשון הרע... ואין בזה איסור כלל.
כל האיסור שמצאנו היינו ללכת רכיל על מה שעשה רע, מה שעושה עכשיו לפנינו הרי אלו מעשיו הרעים שקיימים כלפי כל העולם אין בזה כלל איסור.
ובלא כל הנ"ל, ברור שמותר לצעוק על גנב שישמעו כולי עלמא למען לא יגנוב, שהרי כל יסוד איסור לשה"ר מתביעת הניזוק והרי הכא הגנב המזיק ומותר למונעו אף בדרך היזק.
 

יעקב1

משתמש ותיק
לא קראתי פה את הכל אבל דנו בזה בארוכה לפני כמה שנים בפורום אחר (שמתחיל עם א' ומסתיים בה') ואמרו שאמנם לא יודעים מי זה אבל למעשה כל ניק שיורד ערכו בעיני אחרים פה הרי יתיחסו אליו או לסברותיו פחות וכ"ש אם יבזו סברותיו הרי שזה פוגע והביאו דוגמאות מאשכולות שונים וכגון שאחד כ' על מה שלעגו על סברותיו "הנעלבים ואינם עולבים וכו' "
 

חמד ילד

משתמש רגיל
פותח הנושא
יעקב1 אמר:
לא קראתי פה את הכל אבל דנו בזה בארוכה לפני כמה שנים בפורום אחר (שמתחיל עם א' ומסתיים בה') ואמרו שאמנם לא יודעים מי זה אבל למעשה כל ניק שיורד ערכו בעיני אחרים פה הרי יתיחסו אליו או לסברותיו פחות וכ"ש אם יבזו סברותיו הרי שזה פוגע והביאו דוגמאות מאשכולות שונים וכגון שאחד כ' על מה שלעגו על סברותיו "הנעלבים ואינם עולבים וכו' "
למי שיש גישה לפורום הנ"ל נשמח אם יעלה לכאן את האשכול. תודה.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
לפלא בעיני שנשתמטה מכם הלכה, הח"ח מביא את השע"ת ש"ג שכתב שיש בעיה בלשון הרע מצד הגנאי שמגנה אדם מישראל וזה שייך אף באופן שמפרסם בלי השם ואף באופן שלא יארע שום נזק וצרה לשני, כי סוף סוף כוונתו לגנות את השני בזה
 

יעקב1

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
לפלא בעיני שנשתמטה מכם הלכה, הח"ח מביא את השע"ת ש"ג שכתב שיש בעיה בלשון הרע מצד הגנאי שמגנה אדם מישראל וזה שייך אף באופן שמפרסם בלי השם ואף באופן שלא יארע שום נזק וצרה לשני, כי סוף סוף כוונתו לגנות את השני בזה

איפה כתוב? אדרבה הח"ח כ' (ג, ד) שאלו שמדברים על אחרים מבלי להזכיר שמם אבל מתוך דבריו כבר מובן ממילא על מי מדבר זהו ג"כ בכלל לשה"ר. ומדבריו עולה שאם באמת לא ידוע מי הוא זה כלל אין בזה איסור עיי"ש עוד.
אך כפי שכ' לעיל בכל זאת זה ודאי מזיק ומצר לו כי גם בפורום כזה אם מישהו יכתוב "מה שהניק 'יעקב מירושלים' כ' כך וכך נובע מהיותו מושפע משדות זרים וכל דבריו הבל וריק וכו' וכו'" ודאי יפגע ויצר לו שרבים רואים בושתו ומי הוי שאינם יודעים שמו הרי בפורום אדם מתחבר באיזשהו מקום למעמד שלו פה וודאי שיזיק לו.
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
מהו הגדר של הכרת אדם מול ניק? מה ההבדל בין שמו שקיבל בשעה שנכנס לברית, לבין שמו שקורא לעצמו בפורום? האם ידיעת צורת פניו היא הקובעת? וכי עיוור שאינו יכול לראות אין בו איסור לשה"ר? מהו הגדר של ידיעת והכרת האדם?! או אולי לא די בהכרת פניו, אלא צריכים להכיר גם תהלוכות חייו?!
לכאורה כל שם שמסתתרת מאחוריה אדם המורכב מגוף ונשמה בכלל האי דינא היא, מי אמר שצריכים להכיר אותו, או עד כמה צריכים להכיר אותו?
 

סבא

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
מהו הגדר של הכרת אדם מול ניק? מה ההבדל בין שמו שקיבל בשעה שנכנס לברית, לבין שמו שקורא לעצמו בפורום? האם ידיעת צורת פניו היא הקובעת? וכי עיוור שאינו יכול לראות אין בו איסור לשה"ר? מהו הגדר של ידיעת והכרת האדם?! או אולי לא די בהכרת פניו, אלא צריכים להכיר גם תהלוכות חייו?!
לכאורה כל שם שמסתתרת מאחוריה אדם המורכב מגוף ונשמה בכלל האי דינא היא, מי אמר שצריכים להכיר אותו, או עד כמה צריכים להכיר אותו?
בשבת קוד שחשבתי קצת על שאלתך, אכן שאלה מאתגרת, ובאמת צריכה איזה הגדרה, הרי זה ברור שאם למשל אומר דרשן סיפור לשון הרע על ולא אומר מי הוא, אלא אומר אני בדרשותי מכנה אותו תמיד בשם געציל, אי אפשר לומר שעובר על לשון הרע, כי כבר ידוע מי הוא, דהיינו הוא האדם שמכונה אצל הדרשן געציל...
אם כן, היכן הגבול,
ושמא, כל שהאדם אינו משתמש בשם זה כדי לזהות את עצמן, שוב לא נחשב שמכירים אותו ע"י שם זה, וכן להיפך,
והנגזר מזה- הרי אדם בונה לעצמו ניק דווקא כדי שלא יזהו אותו, וא"כ אין זה שם הזיהוי שלו, [highlight=yellow]ומצד זה[/highlight] אין כאן לשה"ר.
אמנם כבר כתבתי לעיל והסכימו עם זה כמה ת"ח כאן בפורום, שאם למעשה נגרם לאותו אדם נזק ע"י הלשה"ר, א"כ אסור הדבר.
 
לפעמים אדם נמצא מאחורי "ניק", ואעפ"כ מי משמכיר אותו יכול לזהות אותו ע"י סגנון דיבורו, או שלפעמים מישהו נכשל בלשונו ומוסר פרט מזהה בלהט הויכוח.
נגיד שמתוכחים מה הדעה של רב - ואחד הצדדים מחזק את טענתו בכך שהוא מכיר את הרב הזה הרבה יותר טוב. מכאן הדרך לזיהוי קצרה מאד.
בויכוחי פוליטיקה אפשר לזהות בקלות לאיזה חסידות שייך כל אחד ולא פעם גם את עיר המגורים.
 
חלק עליון תַחתִית