הורדת קבצים בשבת.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ברית מלח
הודעות: 190
הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי ברית מלח » 31 ינואר 2018, 01:30

נשאלתי שאלה שהקדימה את זמנה בכמה שנים:
האם מותר לבצע הורדת קבצים בערב שבת שתמשך אל תוך השבת?
וכן להיפך כאשר אדם מגבה את הקבצים בענן והדבר נעשה בעיצומה של השבת?


עברי
הודעות: 160
הצטרף: 28 דצמבר 2017, 00:17
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי עברי » 31 ינואר 2018, 01:33

ברית מלח כתב:
נשאלתי שאלה שהקדימה את זמנה בכמה שנים:
האם מותר לבצע הורדת קבצים בערב שבת שתמשך אל תוך השבת?
וכן להיפך כאשר אדם מגבה את הקבצים בענן והדבר נעשה בעיצומה של השבת?
לא הבנתי מאי שנא מלהדליק מאוורר והוא מבצע פעולה חשמלית כל השבת?
ואם המאוורר מופעל ע"י מחשב?! או שעון שבת חשמלי?
האם אתה מתכוון שיש צד לראות את המחשב כאישיות ושליח?
אשמח אם תנמק את צדדי השאלה.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ברית מלח
הודעות: 190
הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי ברית מלח » 31 ינואר 2018, 01:41

עברי כתב:
ברית מלח כתב:
נשאלתי שאלה שהקדימה את זמנה בכמה שנים:
האם מותר לבצע הורדת קבצים בערב שבת שתמשך אל תוך השבת?
וכן להיפך כאשר אדם מגבה את הקבצים בענן והדבר נעשה בעיצומה של השבת?
לא הבנתי מאי שנא מלהדליק מאוורר והוא מבצע פעולת דחיסת אויר כל השבת?
ואם המאוורר מופעל ע"י מחשב?!
הייתי יותר מדמה את הנידון להפעלת מכונת כביסה בערב שבת שתכבס בשבת


עברי
הודעות: 160
הצטרף: 28 דצמבר 2017, 00:17
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי עברי » 31 ינואר 2018, 01:46

ברית מלח כתב:
עברי כתב:
ברית מלח כתב:
נשאלתי שאלה שהקדימה את זמנה בכמה שנים:
האם מותר לבצע הורדת קבצים בערב שבת שתמשך אל תוך השבת?
וכן להיפך כאשר אדם מגבה את הקבצים בענן והדבר נעשה בעיצומה של השבת?
לא הבנתי מאי שנא מלהדליק מאוורר והוא מבצע פעולת דחיסת אויר כל השבת?
ואם המאוורר מופעל ע"י מחשב?!
הייתי יותר מדמה את הנידון להפעלת מכונת כביסה בערב שבת שתכבס בשבת
גם מכונת כביסה מותר.
כל האיסור הוא מחמת השמעת קול, (כמבואר בסוגיא דאין נותנים חיטים לריחיים) ואף זה מחלוקת בפוסקים להלכה.
אבל בלא השמעת קול למה יהא אסור?


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 871
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 234 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי יאיר » 31 ינואר 2018, 02:12

עובדין דחול וזילותא דשבת


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2452
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 376 פעמים
קיבל תודה: 451 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי יהודי » 31 ינואר 2018, 10:50

האם צריך מקור לאסור כל דבר שממשיך בשבת או שצריך מקור להיתר.
הנה לפני כמה שנים החלו להשתמש עם מצנני מים ומיחמים למיניהם, וקודם לכך עם מזגנים וכו' וכו' ואינני זוכר פולמוס הלכתי סביב כל אלו.
האם לדעת האוסרים אסור להשאיר טלפון נטען על כנו שלא יטען בשבת, או האם אסור להניח בהטענה.
רק צריך לבדוק שאין צורך בעבודות תחזוק אתר ההורדות באופן שוטף, שאם מדובר ביהודים יש פה מקום לחשוש.


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 206
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי נפתולי » 31 ינואר 2018, 18:49

אני יודע על חברה מסויימת שצריכה להעביר כמויות עצומות של קבצים לדיסקים קשיחים, ועל פי הוראת רב (אינני יודע מי) הם עושים זאת לכתחילה בכל שבת קודש, שביום שישי מחברים את הדיסקים הקשיחים, ועד למוצאי שבת כל החומר מתמלא.
יתכן שזה דומה לשאלה שנידונה כאן, ובאמת מדוע שיהיה בזה בעיה? וכי יש זילותא דשבת במה המחשב עוסק בשבת, והרי אף אחד לא אסר להשאיר מחשב דלוק בשבת, אז מה הנפק"מ מה הם הפעולות שמתבצעות בין בתרי המחשב?


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 871
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 234 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי יאיר » 31 ינואר 2018, 19:04

מותר להשאיר מכונת כביסה פועלת או להפעיל הרצאה של רב במחשב (בשעון שבת כמובן) במקרה שהשכנים לא שומעים?

איני בא לקבוע מסמרות אלא לומר שהענין לא כ"כ פשוט


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 206
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי נפתולי » 31 ינואר 2018, 19:10

בענין זילותא דשבת שמפני זה אוסרים מכונת כביסה, יש לדעת כי לא כל דבר שעושה רעש נחשב לזילותא דשבת. למשל הפעלת מזגנים שיעבדו בשבת, הרי הם עושים רעש גדול יותר ממכונת הכביסה ועוד יותר גרוע שזה עובד בחוץ בפרהסיא, וכן שעון מעורר הרי נקטינן שמותר לכוונו מערב שבת, אלא מאי? כולם יודעים שהם הופעלו מלפני השבת או ע"י שעון שבת, משא"כ מכונת כביסה יש חשד שהופעל בשבת רח"ל וזה ענין הזילותא בשבת.
ואם כן במה שנוגע לפעולות מחשב ורשת בשבת, אין כאן ענין של חשד, ואם מישהו יראה מחשב דלוק בשבת, אצל יהודי חרדי, הוא יבין תיכף ומיד ללא פקפוק כי הוא מופעל מלפני שבת. ולכאורה אינו נכלל בגדר זילותא דשבת.


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 871
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 234 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי יאיר » 31 ינואר 2018, 19:24

נפתולי כתב:ואם כן במה שנוגע לפעולות מחשב ורשת בשבת, אין כאן ענין של חשד, ואם מישהו יראה מחשב דלוק בשבת, אצל יהודי חרדי, הוא יבין תיכף ומיד ללא פקפוק כי הוא מופעל מלפני שבת. ולכאורה אינו נכלל בגדר זילותא דשבת.
כנ"ל לגבי מכונת כביסה.

לא הבנתי את דבריך כלל...


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 871
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 234 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי יאיר » 31 ינואר 2018, 19:37

יתכן שסיבת האיסור במכונה משום שהיא עושה רעש (לפחות בבית) ואינה לצורך השבת, משא"כ מזגן שהוא לצורך השבת ומחשב שאינו עושה רעש.


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 206
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי נפתולי » 31 ינואר 2018, 19:49

לגבי מכונת כביסה, הרי כבר נפסק להלכה ברמ"א סי' רנ"ב סעי' ה' דכל מקום שיש לחוש להשמעת קול אוסרים. וכתב שם המשנ"ב (סקמ"ח): "כלל בזה כל כיוצא בזה המשמיע קול דאוושא מילתא ואיכא זילותא לשבתא" הרי לנו שצריך ב' תנאים לאיסור, אוושא מילתא וזילותא דשבתא. וזה מה שיש במכונת כביסה. אבל אין זילותא בלי קול. ולכן לכאורה מותר במחשב.
עכשיו ראיתי כי בשו"ת משנה הלכות (חלק י' סימן מ"ט) הביא שאלה דידן, במי שעובד על המחשב ורוצה לתכנן מערב שבת שהמחשב יעבוד במשך השבת, והעלה להיתר גמור, בעיקר על פי הרמ"א הנ"ל, וצירף עוד כמה צדדים להיתר עיי"ש.

אגב, לגבי שעון מעורר כבר העלה הרמ"א בשם הטור להיתר בסימן רנ"ב סוף סעיף ה'. מטעם דהכל יודעים שדרכן להעמידו מאתמול. וכן כתב הט"ז (סי' של"ח סק"ב) דמותר לכוונו מערב שבת, וסיבת ההיתר כי ידוע לכל שהעריכו מאתמול, ודלא כמהרי"ו שרצה לאסור שהוא דומה לריחיים. וכן המשנ"ב (שם סקי"ד) נקט דטעם ההיתר הוא שהכל יודעים שדרכו להעריכו מאתמול.


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי הבוחן » 31 ינואר 2018, 21:11

באמת לכאורה אם היה הדרך להשאיר מכונת כביסה דולקת לא היה בעיה אף שזה עושה רעש כי אין הבדל בינה לבין מזגן, אבל כיון שאין הדרך כן אז אסור משום אושא מילתא.
ראיתי פעם תשובה מרתקת של ר' משה פיינשטין זצ"ל אני מצרף אותה, שם נראה שלדעתו לאסור להדליק עם שעון שבת מכשירים ובקושי מתיר תאורה.
שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ד סימן ס
מלאכה הנעשית בשבת ע"י שעון שבת בעה"י כ' טבת תשל"ז. מע"כ נכדי אהובי וחביבי מוהר"ר מרדכי טענדלער שליט"א.
הנה בדבר שע"י חשמל (ענין העלעקטרי) אפשר ע"י מורה שעות הנעשה לכך שיעמידנו בע"ש =בערב שבת= באופן שיתחיל לבשל למחר ביום השבת כשעה לפני זמן האכילה, אשר אחיך נכדי היקר אהרן ברוך שליט"א שואל, הנה לענ"ד פשוט שאסור להתיר זה דהרי ע"י מורה שעות כזה יכולים לעשות כל המלאכות בשבת ובכל בתי החרושת (פעקטעריס) ואין לך זלזול גדול לשבת מזה, וברור שאם היה זה בזמן התנאים והאמוראים היו אוסרין זה, כמו שאסרו אמירה לעכו"ם מטעם זה, וגם אולי הוא ממילא בכלל איסור זה דאסרו אמירה לעכו"ם, דאסרו כל מלאכה הנעשית בשביל ישראל מצד אמירת הישראל וכ"ש מצד מעשה הישראל. ול"ד למה שמותר להעמיד קדרה ע"ג האש אפילו רגע אחת קודם השבת שיתבשל בשבת ולא אסרו רבנן כשליכא חשש חתוי בשבת דף י"ח ע"ב, דהוא משום דכל מלאכה דעושה האדם במלאכת בשול הוא העמדת הקדרה ע"ג האש דבעצם הבשול אינו עושה האדם, ולכן בהעמדתו הקדרה ע"ג האש בע"ש הוא כגמר האדם כל מעשיו במלאכה זו דבשול ולא שייך לאסור על מה שעושה שוב האש, אבל היכא שעדיין לא שייך להחשיב כנעשה המלאכה כהא דהעמיד בע"ש את המורה שעות שיותחל המלאכה דוקא בשעה פלונית בשבת זה הרי לא נעשה בהמלאכה עדיין כלום מבע"ש, שאין להתיר מצד זה.
ועיין בנ"י ב"ק דף כ"ב ע"א שתירץ על מה שהוקשה לו למ"ד אשו משום חציו היכי שרינן עם חשיכה להדליק את הנרות והדלקתה הולכת ונגמרת בשבת וכן מאחיזין את האור במדורה והולכת ונגמרת הדלקתה בשבת דהרי הוא לדידיה כאילו הבעירה הוא בעצמו בשבת, דהוא משום שחציו אינו שנחשב שאחר כך עושה אלא שבשעה שיצא החץ מתחת ידו באותה שעה נעשה הכל והוי כמאן דאגמריה בידים בההוא עידנא שהדליק שהיה זה בע"ש, ושייך טעמו גם בהא דתניא בשבת דף י"ח ע"א פותקין מים לגינה ע"ש =ערב שבת= עם חשיכה ומתמלאת והולכת כל היום כולו ומניחין מוגמר וגפרית, שתיכף הותחלה המלאכה להעשות, ואף כשהמים הם עדיין רחוקים מן הגינה אבל הא התחילו המים לילך שבהלוך זה יבואו להגינה להשקותה, וכן היה מותר מדינא ליתן חטין לתוך הרחים של מים אי לאו גזירה דמשמעת קול דאמר רבה, אף דטחינת החטים שיוטחנו בשבת לא הותחלו מאחר דכח הגלגול להרחים שיעשו הטחינה על כל החטים שהונחו שם הותחל מע"ש, אבל לא שייך זה בהעמידו מורה שעות באופן שהעלעקטרי שעושה המלאכה יתחיל לעשות מלאכתו בשעה פלונית, שעל הליכת מורה השעות שזה נעשה מתחלה קודם שנתחבר העלעקטרי לא שייך להחשיב שעושה, ועל תחיבת העלעקטרי באופן שיתחבר בשעה פלונית בשבת הרי הוא כסוף חמה לבא דאין להחשיבו למעשיו עתה בע"ש כדאיתא בסנהדרין דף ע"ז דכה"ג לא נחשב מעשיו לחייבו דודאי לא שייך לדמות לכפתו והביאו במקום שסוף חמה לבא דהוא כמקרב הדבר אצל האש דנחשב חציו, דהא דומה זה לאישקיל עליה בדקא דמיא דרק בכח ראשון נחשב מעשיו, שא"כ אין להחשיבו ככבר נעשה בע"ש.
ומאחר שלא נחשב כנעשה מע"ש, הרי אף שלא שייך לחייבו ואף לא לאסור מדאורייתא אף לא להנ"י, דהא אין זה חציו, שלתירוץ הנ"י ענין חציו הוא דנחשב כנעשה תיכף וליכא כלל ענין חשיבות שהוא כעושה אז בשעת הדליקה, ואף אם נימא שלא כהנ"י משום דעצם סברת הנ"י לא מובן כל כך דאף אם נימא כהקושיא דנחשב מעשיו אח"כ בעת שנשרף גדישו של חבירו לא שייך זה לחיובי שבת, דלענין נזיקין הוא חייב מדין כחו כגופו דהא מפורש בגמ' דכשהכלב עשה האש הוא בדין צרורות דחייב רק ח"נ =חצי נזק=, שלכן באדם שליכא חדושא דצרורות להקל מגופו חייב נ"ש =נזק שלם= וכשהרג אדם חייב מיתה כדאיתא בדף כ"ב לר' יוחנן משום דגם על כח חייב, אבל לענין חיוב שבת לא מצינו שיהיה חייב על הכח כשבא ממעשה גופו שעשה קודם השבת, אף אם דין חציו הוא על זמן שנעשה בשבת וצ"ע דברי הנ"י, שודאי לא שייך לחייבו מדאורייתא, מ"מ מסתבר ששייך לאסור מאותו האיסור שאסרו מדרבנן אמירה לעכו"ם עוד מכ"ש דהא מה שבא מצד כחו עדיף ממה שבא מצד דבורו. ואף אם נימא דאיסור אמירה לעכו"ם הוא שאסרו מצד שליחות נמי כיון שליכא דין שליחות ממש אלא מתקנה מחמת שעושה מצד ציווי הישראל ודאי יש להחמיר על מה שנעשה בכחו דהישראל. אבל אף אם נימא שאין לאסור אלא מה שתיקנו חכמים ואין למילף מזה לאסור גם מה שבסברא הוא חמור כיון שעכ"פ לא אסרו אף שהיה זה מחמת שלא היה ענין זה בימי חז"ל אין לזה איסור ממש מ"מ אין להתיר זה כיון שהוא דבר הראוי ליאסר.
אבל יש טעם גדול לאסור מטעם אחר דהא זילותא דשבת ואף זילותא דיו"ט הא אסרו בכמה דברים וכיון שברור שאיכא זילותא דשבת הוא בכלל איסור זה ממילא אף שלא אסרו זה ביחוד דכל ענין זילותא הוא האיסור. וגם פשוט לע"ד דעושה דבר שהוא זילותא לשבת הוא עובר בידים על חיוב הכבוד שמשמע שהוא ג"כ חיוב התורה שנתפרשו ע"י הנביאים שכתב הרמב"ם ריש פרק שלשים מהלכות שבת ד' דברים נאמרו בשבת שנים מה"ת =מן התורה= ושנים מדברי סופרים והן מפורשין ע"י הנביאים שלא כתב שתיקנו הנביאים משמע שהוא מדאורייתא ולשון מדברי סופרים הוא כדרך הרמב"ם שקרי לכל דבר שלא מפורש בתורה דברי סופרים אף שהוא מדאורייתא בין שהוא דבר הנלמד מג"ש ובין מה שנאמר הלכה למשה מסיני כדאיתא במ"מ ובכ"מ ריש פ"א מאישות שקידושי כסף הוא מדברי סופרים עיין שם, והוא כדא"ר אשי על פרועי ראש דבמיתה ועל ערל לב וערל בשר שאר"ח דמתורת משה רבינו לא למדנו עד שבא יחזקאל ולימדנו דגמרא גמירי לה ואתא יחזקאל ואגמרה אקרא בסנהדרין דף כ"ב ע"ב ובעוד כמה מקומות, וכן הוא חיוב הכבוד לשבת שהוא מהלכה ונתפרשו ע"י הנביאים בקרא, והרמב"ם שם ה"ב פירש המעשים המחוייבים לעשות לכבוד השבת, וממילא מובן דהדברים שעשייתן הוא זילותא לשבת הוא ג"כ עובר על מצוה זו דכבוד שבת ועוד גרוע דהרי עובר זה במעשה, שלכן אף שנימא שאינו בכלל הגזירות דחכמים, אבל גם בלא צורך הוא עובר במעשה על חיוב כבוד השבת, וזה שהוא זילותא הוא דבר שמובן לכל, שלכן מסתבר לע"ד שאסור להעמיד בע"ש ע"י מורה שעות שיעשה העלעקטרי למחר מלאכה.
אבל עכ"פ מה שכבר נהגו להעמיד ע"י מורה שעות לכבות הנרות דעלעקטרי שהודלקו וגם שיחזרו להדלק אח"כ בסוף היום, אין לאסור מאחר דלכבוי הנרות של המנורות הגדולות שנקראו בלע"ז לאמפן שהיו דאש ממש נהגו בכל המקומות לכבותם ע"י עכו"ם והיו גם מקומות שהיו נוהגין לחזור ולהדליקם בביהמ"ד לתפלת נעילה ביו"כ ונמשך מזה באיזה מקומות שגם בשבת לעת ערב הדליקו ע"י נכרי לאמירת המזמורים אף שכבר צוחו הרבה עיין בנוב"ק חאו"ח סימן ל"ג אבל נתן טעם להמתירין, והרמ"א /או"ח/ בסימן רע"ו סעי' ב' שנהגו רבים להקל לצוות לעכו"ם להדליק לצורך סעודה בפרט בסעודת חתונה או מילה ומשמע שבמקום צורך גדול מתיר שלכן אף שמן הראוי להחמיר ובגבולנו ביוראפ החמירו, מ"מ כיון שיש רבוותא שהתירו ונהגו כן בהרבה מקומות, אין לאסור מה שכבר נהגו להקל בהעמדת העלעקטרי בע"ש ע"י מורה שעות שיכבה וגם שידליק בשבת להזמן שהעמידו, וגם ממילא ליכא זילותא לשבת בזה וליכא טעם האחרון לאסור כיון שהיו מקומות שנהגו בזה אדרבה למצות כבוד סעודת שבת, ונשאר רק טעם הראשון שיש ג"כ לסמוך להתיר, אבל הבו דלא לוסיף עלה להתיר גם לבשול ומלאכות אחרות ויש לאסור. זקנך אוהבך, בלו"נ, משה פיינשטיין.


חמד ילד
הודעות: 97
הצטרף: 12 נובמבר 2017, 22:28
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי חמד ילד » 31 ינואר 2018, 21:56

פחמע"ד ולית דחש להאג"מ וכולם משתמשים היום בשעון גם לשאר דברים.
אני מכיר אחת מחברות סינון התקשורת (לא נטפרי), שכל פעם שצריך לעשות שידרוג רציני מפעילים אותו מערב שבת והולך ומתבצע במשך השבת.


הראני
משתמש ותיק
הודעות: 218
הצטרף: 28 ינואר 2018, 19:41
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי הראני » 31 ינואר 2018, 22:12

נפתולי כתב:בענין זילותא דשבת שמפני זה אוסרים מכונת כביסה, יש לדעת כי לא כל דבר שעושה רעש נחשב לזילותא דשבת. למשל הפעלת מזגנים שיעבדו בשבת, הרי הם עושים רעש גדול יותר ממכונת הכביסה ועוד יותר גרוע שזה עובד בחוץ בפרהסיא, וכן שעון מעורר הרי נקטינן שמותר לכוונו מערב שבת, אלא מאי? כולם יודעים שהם הופעלו מלפני השבת או ע"י שעון שבת, משא"כ מכונת כביסה יש חשד שהופעל בשבת רח"ל וזה ענין הזילותא בשבת.
ואם כן במה שנוגע לפעולות מחשב ורשת בשבת, אין כאן ענין של חשד, ואם מישהו יראה מחשב דלוק בשבת, אצל יהודי חרדי, הוא יבין תיכף ומיד ללא פקפוק כי הוא מופעל מלפני שבת. ולכאורה אינו נכלל בגדר זילותא דשבת.
נדמה לי שזה לא תלוי במה שנראה לך שאנשים יחשבו, אין לך ולי ולאף אחד את הכח למדוד מה אנשים יחשבו, וממילא גדר האיסור לא יכול להיות תלוי בזה!
מה שכן,
יש חילוק מהותי בין מכונת כביסה למשל, לבין מזגן, מזגן הדרך להפעילו ולכבותו משך היום כמה פעמים ע"י שעון, וגם בחול הוא דולק וכבה ע"י שעון או צורה אחרת, מה שאומר שהוראה מזגן דלוק אינו רואה 'מכשיר חשמלי שהודלק, אלא מכשיר שדולק, משא"כ מכונת כביסה הדרך היא להפעילה ולהשתמש בה, לא להשתמש בה ע"י שעון והפעלה אוטומטית, וע"כ הרואה מכונת כביסה דולקת אינו רואה מכשיר חשמלי שדולק אלא מכשיר חשמלי שהודלק.
ובקצרה: פעילות מכונת הכביסה תמיד היא בסמיכות וצמודה להפעלה, משא"כ מזגן.
וממילא אין מקום לאסור כלל וכלל מחשב, אך לא מהטעם שכתבת אם נראה שהוא מלפני שבת או בשבת, אלא מפני שבראיית פעולתו לא נראית הפעלתו!!!
דו"ק כי זו הגדרה די דקה.


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי הבוחן » 31 ינואר 2018, 23:51

הראני כתב:
נפתולי כתב:בענין זילותא דשבת שמפני זה אוסרים מכונת כביסה, יש לדעת כי לא כל דבר שעושה רעש נחשב לזילותא דשבת. למשל הפעלת מזגנים שיעבדו בשבת, הרי הם עושים רעש גדול יותר ממכונת הכביסה ועוד יותר גרוע שזה עובד בחוץ בפרהסיא, וכן שעון מעורר הרי נקטינן שמותר לכוונו מערב שבת, אלא מאי? כולם יודעים שהם הופעלו מלפני השבת או ע"י שעון שבת, משא"כ מכונת כביסה יש חשד שהופעל בשבת רח"ל וזה ענין הזילותא בשבת.
ואם כן במה שנוגע לפעולות מחשב ורשת בשבת, אין כאן ענין של חשד, ואם מישהו יראה מחשב דלוק בשבת, אצל יהודי חרדי, הוא יבין תיכף ומיד ללא פקפוק כי הוא מופעל מלפני שבת. ולכאורה אינו נכלל בגדר זילותא דשבת.
נדמה לי שזה לא תלוי במה שנראה לך שאנשים יחשבו, אין לך ולי ולאף אחד את הכח למדוד מה אנשים יחשבו, וממילא גדר האיסור לא יכול להיות תלוי בזה!
מה שכן,
יש חילוק מהותי בין מכונת כביסה למשל, לבין מזגן, מזגן הדרך להפעילו ולכבותו משך היום כמה פעמים ע"י שעון, וגם בחול הוא דולק וכבה ע"י שעון או צורה אחרת, מה שאומר שהוראה מזגן דלוק אינו רואה 'מכשיר חשמלי שהודלק, אלא מכשיר שדולק, משא"כ מכונת כביסה הדרך היא להפעילה ולהשתמש בה, לא להשתמש בה ע"י שעון והפעלה אוטומטית, וע"כ הרואה מכונת כביסה דולקת אינו רואה מכשיר חשמלי שדולק אלא מכשיר חשמלי שהודלק.
ובקצרה: פעילות מכונת הכביסה תמיד היא בסמיכות וצמודה להפעלה, משא"כ מזגן.
וממילא אין מקום לאסור כלל וכלל מחשב, אך לא מהטעם שכתבת אם נראה שהוא מלפני שבת או בשבת, אלא מפני שבראיית פעולתו לא נראית הפעלתו!!!
דו"ק כי זו הגדרה די דקה.
חילוק נחמד אבל מנין לך חילוק זה? איפה ראית שזה ההגדרה בזילותא דשבת או באושא מילתא?


הראני
משתמש ותיק
הודעות: 218
הצטרף: 28 ינואר 2018, 19:41
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי הראני » 01 פברואר 2018, 01:17

הבוחן כתב:
הראני כתב:
נפתולי כתב:בענין זילותא דשבת שמפני זה אוסרים מכונת כביסה, יש לדעת כי לא כל דבר שעושה רעש נחשב לזילותא דשבת. למשל הפעלת מזגנים שיעבדו בשבת, הרי הם עושים רעש גדול יותר ממכונת הכביסה ועוד יותר גרוע שזה עובד בחוץ בפרהסיא, וכן שעון מעורר הרי נקטינן שמותר לכוונו מערב שבת, אלא מאי? כולם יודעים שהם הופעלו מלפני השבת או ע"י שעון שבת, משא"כ מכונת כביסה יש חשד שהופעל בשבת רח"ל וזה ענין הזילותא בשבת.
ואם כן במה שנוגע לפעולות מחשב ורשת בשבת, אין כאן ענין של חשד, ואם מישהו יראה מחשב דלוק בשבת, אצל יהודי חרדי, הוא יבין תיכף ומיד ללא פקפוק כי הוא מופעל מלפני שבת. ולכאורה אינו נכלל בגדר זילותא דשבת.
נדמה לי שזה לא תלוי במה שנראה לך שאנשים יחשבו, אין לך ולי ולאף אחד את הכח למדוד מה אנשים יחשבו, וממילא גדר האיסור לא יכול להיות תלוי בזה!
מה שכן,
יש חילוק מהותי בין מכונת כביסה למשל, לבין מזגן, מזגן הדרך להפעילו ולכבותו משך היום כמה פעמים ע"י שעון, וגם בחול הוא דולק וכבה ע"י שעון או צורה אחרת, מה שאומר שהוראה מזגן דלוק אינו רואה 'מכשיר חשמלי שהודלק, אלא מכשיר שדולק, משא"כ מכונת כביסה הדרך היא להפעילה ולהשתמש בה, לא להשתמש בה ע"י שעון והפעלה אוטומטית, וע"כ הרואה מכונת כביסה דולקת אינו רואה מכשיר חשמלי שדולק אלא מכשיר חשמלי שהודלק.
ובקצרה: פעילות מכונת הכביסה תמיד היא בסמיכות וצמודה להפעלה, משא"כ מזגן.
וממילא אין מקום לאסור כלל וכלל מחשב, אך לא מהטעם שכתבת אם נראה שהוא מלפני שבת או בשבת, אלא מפני שבראיית פעולתו לא נראית הפעלתו!!!
דו"ק כי זו הגדרה די דקה.
חילוק נחמד אבל מנין לך חילוק זה? איפה ראית שזה ההגדרה בזילותא דשבת או באושא מילתא?
אכן מניין לי?!
אך כמו שלמדונו רבותינו, לא באתי לקבוע מסמרות בעניין זה, כמובן צריך ללמוד את הסוגיא הייטב.
באתי להגדיר את מה שכן ברור בסוגיא זו.
והמתודולוגיה בזה פשוטה מאד-
-אם אמרו שדברים שאוושה מילתא אסורים- ומה שמצינו בדורות האחרונים הם כדוגמת: מכונת כביסה ומעלית.
ואם אמרו שישנם דברים שאוושה מילתא לכאו' ובכ"א הם מותרים- ומה שמצינו בדורות האחרונים הם כדוגמת: שעון מעורר, מזגן, (ותאורה).
ואם נצא מתוך נקודת הנחה שחייב להיות בזה גדר ברור, משום שאם לא אין לרגל עמידה, והתורה נעשית כמאה תורות איש הישר בעיניו יעשה!
אזי עלינו למצא גדר, וחילוק במה שאמרו,
מתוך תפיסה זו חשבתי מה באמת החילוק?
ואם תבדוק תמצא שהביאור הנ"ל אכן עונה הייטב על ביאור החילוק הנ"ל.


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 206
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי נפתולי » 01 פברואר 2018, 11:41

הראני כתב:
נפתולי כתב:בענין זילותא דשבת שמפני זה אוסרים מכונת כביסה, יש לדעת כי לא כל דבר שעושה רעש נחשב לזילותא דשבת. למשל הפעלת מזגנים שיעבדו בשבת, הרי הם עושים רעש גדול יותר ממכונת הכביסה ועוד יותר גרוע שזה עובד בחוץ בפרהסיא, וכן שעון מעורר הרי נקטינן שמותר לכוונו מערב שבת, אלא מאי? כולם יודעים שהם הופעלו מלפני השבת או ע"י שעון שבת, משא"כ מכונת כביסה יש חשד שהופעל בשבת רח"ל וזה ענין הזילותא בשבת.
ואם כן במה שנוגע לפעולות מחשב ורשת בשבת, אין כאן ענין של חשד, ואם מישהו יראה מחשב דלוק בשבת, אצל יהודי חרדי, הוא יבין תיכף ומיד ללא פקפוק כי הוא מופעל מלפני שבת. ולכאורה אינו נכלל בגדר זילותא דשבת.
נדמה לי שזה לא תלוי במה שנראה לך שאנשים יחשבו, אין לך ולי ולאף אחד את הכח למדוד מה אנשים יחשבו, וממילא גדר האיסור לא יכול להיות תלוי בזה!
מה שכן,
יש חילוק מהותי בין מכונת כביסה למשל, לבין מזגן, מזגן הדרך להפעילו ולכבותו משך היום כמה פעמים ע"י שעון, וגם בחול הוא דולק וכבה ע"י שעון או צורה אחרת, מה שאומר שהוראה מזגן דלוק אינו רואה 'מכשיר חשמלי שהודלק, אלא מכשיר שדולק, משא"כ מכונת כביסה הדרך היא להפעילה ולהשתמש בה, לא להשתמש בה ע"י שעון והפעלה אוטומטית, וע"כ הרואה מכונת כביסה דולקת אינו רואה מכשיר חשמלי שדולק אלא מכשיר חשמלי שהודלק.
ובקצרה: פעילות מכונת הכביסה תמיד היא בסמיכות וצמודה להפעלה, משא"כ מזגן.
וממילא אין מקום לאסור כלל וכלל מחשב, אך לא מהטעם שכתבת אם נראה שהוא מלפני שבת או בשבת, אלא מפני שבראיית פעולתו לא נראית הפעלתו!!!
דו"ק כי זו הגדרה די דקה.
גם אני התכוונתי בעצם לחילוק זה, ההבדל בינינו שכל אחד ביטא זאת בצורה אחרת, אני הדגשתי את הענין של "חשד", ואתה הדגשת את מחשבתו של הרואה שמבין מעצמו כי המכשיר דולק ולא הודלק וכדו', וזה היינו הך.


הראני
משתמש ותיק
הודעות: 218
הצטרף: 28 ינואר 2018, 19:41
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הורדת קבצים בשבת.

שליחה על ידי הראני » 01 פברואר 2018, 14:00

נפתולי כתב:
הראני כתב:
נפתולי כתב:בענין זילותא דשבת שמפני זה אוסרים מכונת כביסה, יש לדעת כי לא כל דבר שעושה רעש נחשב לזילותא דשבת. למשל הפעלת מזגנים שיעבדו בשבת, הרי הם עושים רעש גדול יותר ממכונת הכביסה ועוד יותר גרוע שזה עובד בחוץ בפרהסיא, וכן שעון מעורר הרי נקטינן שמותר לכוונו מערב שבת, אלא מאי? כולם יודעים שהם הופעלו מלפני השבת או ע"י שעון שבת, משא"כ מכונת כביסה יש חשד שהופעל בשבת רח"ל וזה ענין הזילותא בשבת.
ואם כן במה שנוגע לפעולות מחשב ורשת בשבת, אין כאן ענין של חשד, ואם מישהו יראה מחשב דלוק בשבת, אצל יהודי חרדי, הוא יבין תיכף ומיד ללא פקפוק כי הוא מופעל מלפני שבת. ולכאורה אינו נכלל בגדר זילותא דשבת.
נדמה לי שזה לא תלוי במה שנראה לך שאנשים יחשבו, אין לך ולי ולאף אחד את הכח למדוד מה אנשים יחשבו, וממילא גדר האיסור לא יכול להיות תלוי בזה!
מה שכן,
יש חילוק מהותי בין מכונת כביסה למשל, לבין מזגן, מזגן הדרך להפעילו ולכבותו משך היום כמה פעמים ע"י שעון, וגם בחול הוא דולק וכבה ע"י שעון או צורה אחרת, מה שאומר שהוראה מזגן דלוק אינו רואה 'מכשיר חשמלי שהודלק, אלא מכשיר שדולק, משא"כ מכונת כביסה הדרך היא להפעילה ולהשתמש בה, לא להשתמש בה ע"י שעון והפעלה אוטומטית, וע"כ הרואה מכונת כביסה דולקת אינו רואה מכשיר חשמלי שדולק אלא מכשיר חשמלי שהודלק.
ובקצרה: פעילות מכונת הכביסה תמיד היא בסמיכות וצמודה להפעלה, משא"כ מזגן.
וממילא אין מקום לאסור כלל וכלל מחשב, אך לא מהטעם שכתבת אם נראה שהוא מלפני שבת או בשבת, אלא מפני שבראיית פעולתו לא נראית הפעלתו!!!
דו"ק כי זו הגדרה די דקה.
גם אני התכוונתי בעצם לחילוק זה, ההבדל בינינו שכל אחד ביטא זאת בצורה אחרת, אני הדגשתי את הענין של "חשד", ואתה הדגשת את מחשבתו של הרואה שמבין מעצמו כי המכשיר דולק ולא הודלק וכדו', וזה היינו הך.
לא!
אני רוצה לגדור זאת בגדר, לחלקם ל'סוגי מלאכות' גם אם יהיה מי שידע מכאן ועד עולם שלא הפעלתי את המכונת כסיבה שבת, וגם אם יהיה מי שלא ידע שהפעלתי את המזגן לפני שבת, הדין לא ישתנה.
וזה משום הגדר הנ"ל.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח