ערכים בויקיפדיה שנכתבו בשבת. אסורים בהנאה?

חמד ילד

משתמש רגיל
ישנם ערכים רבים בויקיפדיה שנכתבו בשבת ואפילו ביום כיפור ר"ל. ראו למשל כאן את הערך של הרב לסרי שנפתח בליל שבת י"א טבת התשע"ד. השאלה כיון שכנראה נכתב על ידי יהודי ועבור כלל המשתמשים אולי אסור לקרוא בו?
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
חמד ילד אמר:
ישנם ערכים רבים בויקיפדיה שנכתבו בשבת ואפילו ביום כיפור ר"ל. ראו למשל כאן את הערך של הרב לסרי שנפתח בליל שבת י"א טבת התשע"ד. השאלה כיון שכנראה נכתב על ידי יהודי ועבור כלל המשתמשים אולי אסור לקרוא בו?
נפק"מ גדולה בשאלתך גם למי שלא משתמש בויקפדיה, האם מותר ל'מכלול' (שעל פי רוב מעתיקים כמעט הכל למעט צנזורה קטנה) להעתיק את אותם ערכים, ועל הצד שהעתיקו האם מותר למשתמש להשתמש.
 

חמד ילד

משתמש רגיל
פותח הנושא
הפקדתי שומרים אמר:
נפק"מ גדולה בשאלתך גם למי שלא משתמש בויקפדיה, האם מותר ל'מכלול' (שעל פי רוב מעתיקים כמעט הכל למעט צנזורה קטנה) להעתיק את אותם ערכים, ועל הצד שהעתיקו האם מותר למשתמש להשתמש.
בדקתי ואכן המכלול העתיקו את הערך הנ"ל שרובו המכריע נכתב בשב"ק.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
כמו כן יש לשאול אודות דיווחים חדשותיים המופיעים באתרים. או ברדיו וככיו"ב. ומיד בצאת השבת כולם מעדכנים הכל. ולכאורה הדבר אסור כי הם נהנים ממה שישראל חילל שבת.
וגם אם הם לקחו את הדיווחים מרשתות תקשורת של גויים. הרי בנוגע לחדשות בארץ הגויים בדרך כלל מעודכנים מיהודים.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
חמד ילד אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
נפק"מ גדולה בשאלתך גם למי שלא משתמש בויקפדיה, האם מותר ל'מכלול' (שעל פי רוב מעתיקים כמעט הכל למעט צנזורה קטנה) להעתיק את אותם ערכים, ועל הצד שהעתיקו האם מותר למשתמש להשתמש.
בדקתי ואכן המכלול העתיקו את הערך הנ"ל שרובו המכריע נכתב בשב"ק.
הלא יש להם ועדת רבנים שמנחה אותם -על פי הצהרתם, כדאי לשלוח להם את ההערה.
ד"א צריך לבדוק במכלול בגדר הנאה ממעשה שבת אם יש ערך כזה...ומה נכתב בו.

נ.ב ועדת הרבנים השייכת למגזר מסויים יכולה להחליט מה לא לצנזר בשביל כולם, רצוי לעורר בזה ולעשות מעשה שלא נבכה על השעבר.
 

ראובן

משתמש ותיק
למעשה נראה לי שצריך להבין יותר בפעולת המחשב והאינטרנט כדי לדעת, כי ייתכן שהדבר שנעשה בשבת רק גורם כעת לפעולות הנעשות בחול. ועליהם אין איסור. כלומר יש דבר השמור בזיכרון המחשב שהוא נכתב בשבת וכאשר פותחים את המחשב הוא קורא באותו זמן מהזיכרון, פעולה שבלעדיה לא היינו יכולים ליהנות כלל מהמעשה שבת. ולכן יוצא שאנו נהנים בעצם בעיקר ממעשה חול. אולי זה קשור לסוגיית זה וזה גורם.
 

סבא

משתמש ותיק
ראובן אמר:
למעשה נראה לי שצריך להבין יותר בפעולת המחשב והאינטרנט כדי לדעת, כי ייתכן שהדבר שנעשה בשבת רק גורם כעת לפעולות הנעשות בחול. ועליהם אין איסור. כלומר יש דבר השמור בזיכרון המחשב שהוא נכתב בשבת וכאשר פותחים את המחשב הוא קורא באותו זמן מהזיכרון, פעולה שבלעדיה לא היינו יכולים ליהנות כלל מהמעשה שבת. ולכן יוצא שאנו נהנים בעצם בעיקר ממעשה חול. אולי זה קשור לסוגיית זה וזה גורם.
ממה נפשך, אם לדעתך כתיבה בכתב אלקטרוני על מסך לא הוי כתיבה [חס מלהזכיר להלכה דעה זו] א"כ לעולם אין כאן חילול שבת, ואם כתיבה על המסך הוי כתיבה א"כ הרי רק כך נכתב הערך, שהכותב רואה מה שכתב על המסך, ובלי זה אינו יכול לכתוב [בדרך כלל].
 

ראובן

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
נ.ב ועדת הרבנים השייכת למגזר מסויים יכולה להחליט מה לא לצנזר בשביל כולם, רצוי לעורר בזה ולעשות מעשה שלא נבכה על השעבר.

אם אתה לא סומך עליהם, עליך לשאול את מי שאתה סומך עליו. למעשה ייתכן שאם יפנו אליהם דרך הקישור שהם נותנים הם ייתיחסו, אבל לא בטוח שהם לא יקילו אף נגד דעות של אחרים שיחמירו.
 

ראובן

משתמש ותיק
סבא אמר:
ראובן אמר:
למעשה נראה לי שצריך להבין יותר בפעולת המחשב והאינטרנט כדי לדעת, כי ייתכן שהדבר שנעשה בשבת רק גורם כעת לפעולות הנעשות בחול. ועליהם אין איסור. כלומר יש דבר השמור בזיכרון המחשב שהוא נכתב בשבת וכאשר פותחים את המחשב הוא קורא באותו זמן מהזיכרון, פעולה שבלעדיה לא היינו יכולים ליהנות כלל מהמעשה שבת. ולכן יוצא שאנו נהנים בעצם בעיקר ממעשה חול. אולי זה קשור לסוגיית זה וזה גורם.
ממה נפשך, אם לדעתך כתיבה בכתב אלקטרוני על מסך לא הוי כתיבה [חס מלהזכיר להלכה דעה זו] א"כ לעולם אין כאן חילול שבת, ואם כתיבה על המסך הוי כתיבה א"כ הרי רק כך נכתב הערך, שהכותב רואה מה שכתב על המסך, ובלי זה אינו יכול לכתוב [בדרך כלל].
אני מדבר על הקורא ולא על הכותב. עכשיו אתה פותח קישור וזה שולח נתונים לשרת ששם מאוכסן החומר. המעשה הזה נעשה בחול ולא היית יכול ליהנות כלל בלי זה אם נחשיב את זה כיצירה חדשה אז יוצא שאתה עושה בחול דבר המשתמש במעשה שבת ובדבר זה אתה נהנה. למעשה אפשר לדמותו לאחד שכתב בדיו נעלם (ולא ניכנס לדין כותב בזה לצורך העניין נאמר שהוא דאורייתא) ואחר עשה בחול שזה יחזור להיראות.
 

ראובן

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
חמד ילד אמר:
ישנם ערכים רבים בויקיפדיה שנכתבו בשבת ואפילו ביום כיפור ר"ל. ראו למשל כאן את הערך של הרב לסרי שנפתח בליל שבת י"א טבת התשע"ד. השאלה כיון שכנראה נכתב על ידי יהודי ועבור כלל המשתמשים אולי אסור לקרוא בו?
נפק"מ גדולה בשאלתך גם למי שלא משתמש בויקפדיה, האם מותר ל'מכלול' (שעל פי רוב מעתיקים כמעט הכל למעט צנזורה קטנה) להעתיק את אותם ערכים, ועל הצד שהעתיקו האם מותר למשתמש להשתמש.
לכאורה למשתמש ודאי מותר, הרי המידע אינו דבר שיכול לחול בו איסור, אלא המוצר. דהיינו הדבר שכתוב במחשב והוא נעשה בחול. (האם מי שכתב ספר חשבון בשבת יהיה אסור לחשב על פי הכללים שלו בחול). אבל השאלה במקומה עומדת על המעתיקים.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ראובן אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
נ.ב ועדת הרבנים השייכת למגזר מסויים יכולה להחליט מה לא לצנזר בשביל כולם, רצוי לעורר בזה ולעשות מעשה שלא נבכה על השעבר.

אם אתה לא סומך עליהם, עליך לשאול את מי שאתה סומך עליו. למעשה ייתכן שאם יפנו אליהם דרך הקישור שהם נותנים הם ייתיחסו, אבל לא בטוח שהם לא יקילו אף נגד דעות של אחרים שיחמירו.
הערתי כאן מתיחסת להרבה יותר משאלה הלכתית ספיצפית ואם להקל או להחמיר. אלא על קו המנחה לכתיבת ערכים בנושאים מסוימים לאו דוקא הלכתיים ולאו דווקא השקפתיים, אלא בכל ערך שיש חילוקי דעות בין המגזרים מבחינת ההנהגה כיצד יפעלו אותה ועדה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ראובן אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
חמד ילד אמר:
ישנם ערכים רבים בויקיפדיה שנכתבו בשבת ואפילו ביום כיפור ר"ל. ראו למשל כאן את הערך של הרב לסרי שנפתח בליל שבת י"א טבת התשע"ד. השאלה כיון שכנראה נכתב על ידי יהודי ועבור כלל המשתמשים אולי אסור לקרוא בו?
נפק"מ גדולה בשאלתך גם למי שלא משתמש בויקפדיה, האם מותר ל'מכלול' (שעל פי רוב מעתיקים כמעט הכל למעט צנזורה קטנה) להעתיק את אותם ערכים, ועל הצד שהעתיקו האם מותר למשתמש להשתמש.
לכאורה למשתמש ודאי מותר, הרי המידע אינו דבר שיכול לחול בו איסור, אלא המוצר. דהיינו הדבר שכתוב במחשב והוא נעשה בחול. (האם מי שכתב ספר חשבון בשבת יהיה אסור לחשב על פי הכללים שלו בחול). אבל השאלה במקומה עומדת על המעתיקים.
בא נשאל כך. למשתמש יהיה מותר להעתיק ולהשתמש בזה במחשבו הפרטי?
ולמה שכתבת מידע אינו דבר וכו', זה לא סתם מידע מופשט זה טקסט שנכתב בשבת ולולי זה לא היה מופיע לנגד עינינו כעת, וממילא מש"כ לדמות לתרגילים לא מדויק, וע"כ השאלה כאן האם מותר להסתכל בספר חשבון שנכתב בשבת.
יש נידון שלם האם האיסור להנות ממעשה שבת או גם מהתוצאות הנלות, לדידך פשוט שזו רק תוצאה אבל לא נהנה מגוף הדבר.
 

ראובן

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
בא נשאל כך. למשתמש יהיה מותר להעתיק ולהשתמש בזה במחשבו הפרטי?
ולמה שכתבת מידע אינו דבר וכו', זה לא סתם מידע מופשט זה טקסט שנכתב בשבת ולולי זה לא היה מופיע לנגד עינינו כעת, וממילא מש"כ לדמות לתרגילים לא מדויק, וע"כ השאלה כאן האם מותר להסתכל בספר חשבון שנכתב בשבת.
יש נידון שלם האם האיסור להנות ממעשה שבת או גם מהתוצאות הנלות, לדידך פשוט שזו רק תוצאה אבל לא נהנה מגוף הדבר.
להעתיק ולהשתמש זו כבר שאלה אבל להשתמש במה שהועתק לא נראה לי שיהיה אסור. הטקסט עצמו לא נעשה בו שום איסור. הדימוי הוא לא להסתכל בספר חשבון שנכתב בשבת, אלא להסתכל בשכפול שצולם מספר שנכתב בשבת.
 

ירושלמי

משתמש רגיל
מכל מלמדי השכלתי אמר:
שאלה נכונה.
האם יש דרך לברר באיזה שעה זה נכתב?
כי בשפת המחשב כל הזמן שמצאת השבת ועד 12 בלילה קרוי ג"כ שבת
אפשר לבדוק באיזו שעה, לא בדקתי בערך הנ"ל.
אך עדיין יל"ע שיתכן שהעורכים מחו"ל.
ויל"ד אם אפשר לומר כאן רוב שגרים בארץ, כי כנגד זה יש גם הרבה עורכים שלא מחללים שבת, והם מוסיפים להסתברות שהיה בחו"ל.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ירושלמי אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
שאלה נכונה.
האם יש דרך לברר באיזה שעה זה נכתב?
כי בשפת המחשב כל הזמן שמצאת השבת ועד 12 בלילה קרוי ג"כ שבת
אפשר לבדוק באיזו שעה, לא בדקתי בערך הנ"ל.
אך עדיין יל"ע שיתכן שהעורכים מחו"ל.
ויל"ד אם אפשר לומר כאן רוב שגרים בארץ, כי כנגד זה יש גם הרבה עורכים שלא מחללים שבת, והם מוסיפים להסתברות שהיה בחו"ל
.
קצת תמוה. ללא ספק רוב רובם של הכותבים הם מהארץ ומיעוט קטן ביותר מחו"ל אם כן כשיש ספק אם ליחס לכותבים בחו"ל או לארץ הספק מוכרע, ואין לזה קשר לכותבים השומרים שבת, שכן גם הם חלק מהרוב הנמצא בארץ ודוק בזה.
 

שים-שלום

משתמש רגיל
ע"פ דברי הרמב"ם שבמלאכה דרבנן ר"י סובר כרבי מאיר, ובצירוף דברי המשנ"ב (שיח סקב) שבמקום שיש מחלוקת הפוסקים אין להחמיר, אפי' לסוברים שחשמל אסור מדאו' לכאו' יש מקום להקל, ובפרט בצירוף כל הספקות שנזכרו
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ראובן אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
בא נשאל כך. למשתמש יהיה מותר להעתיק ולהשתמש בזה במחשבו הפרטי?
ולמה שכתבת מידע אינו דבר וכו', זה לא סתם מידע מופשט זה טקסט שנכתב בשבת ולולי זה לא היה מופיע לנגד עינינו כעת, וממילא מש"כ לדמות לתרגילים לא מדויק, וע"כ השאלה כאן האם מותר להסתכל בספר חשבון שנכתב בשבת.
יש נידון שלם האם האיסור להנות ממעשה שבת או גם מהתוצאות הנלות, לדידך פשוט שזו רק תוצאה אבל לא נהנה מגוף הדבר.
להעתיק ולהשתמש זו כבר שאלה אבל להשתמש במה שהועתק לא נראה לי שיהיה אסור. הטקסט עצמו לא נעשה בו שום איסור. הדימוי הוא לא להסתכל בספר חשבון שנכתב בשבת, אלא להסתכל בשכפול שצולם מספר שנכתב בשבת.
הענין הוא במש"כ "הטקסט עצמו לא נעשה בו שום איסור" ולענ"ד סוף סוף כיון שהטקסט המוצג לעיני הקורא הוא תוצאה ישירה מהשינוי שנעשה בשבת וכל 'הרשת' מובנית בצורה שכל שינוי נרשם בשרת ומכח אותו שינוי מוצג לעין הקורא -הטקסט כפי שהוא, זו הנאה ממה שנעשה בשבת, ולכן אם יש לחלק, הוא בין הנאה מגוף הדבר לתוצאה שלו כמו שכתבתי לעיל אבל אז גם לקרוא מתוך ספר שנקרא יהיה מותר ויש לדון.

ולכן גם מה שכתבת למעלה "עכשיו אתה פותח קישור וזה שולח נתונים לשרת ששם מאוכסן החומר. המעשה הזה נעשה בחול ולא היית יכול ליהנות כלל בלי זה אם נחשיב את זה כיצירה חדשה אז יוצא שאתה עושה בחול דבר המשתמש במעשה שבת ובדבר זה אתה נהנה ע"כ". זה לא מוכרח, אין כאן יצירה חדשה כלפי מה שנכתב בדף וזה דומה לחפץ שנעשה בשבת הנעול בתוך מקום סגור שבשביל להגיע אליו צריך לעשות מלאכה מסוימת.
 

סענדער

משתמש ותיק
במחילה ממעכ"ת לא הבנתי את השאלה.
הרי מעשה שבת אינו אסור לעולם אלא לו בלבד. אבל לאחרים מותר ליהנות במוצאי שבת. כמפורש בשו"ע סי' שיח ס"א.
ואם כן מה הבעיה ליהנות מערכים שבויקפדיה שנכתבו בשבת???
 

שים-שלום

משתמש רגיל
סענדער אמר:
במחילה ממעכ"ת לא הבנתי את השאלה.
הרי מעשה שבת אינו אסור לעולם אלא לו בלבד. אבל לאחרים מותר ליהנות במוצאי שבת. כמפורש בשו"ע סי' שיח ס"א.
ואם כן מה הבעיה ליהנות מערכים שבויקפדיה שנכתבו בשבת???

וכן למי שחיללו עבורו
 

סענדער

משתמש ותיק
שים-שלום אמר:
סענדער אמר:
במחילה ממעכ"ת לא הבנתי את השאלה.
הרי מעשה שבת אינו אסור לעולם אלא לו בלבד. אבל לאחרים מותר ליהנות במוצאי שבת. כמפורש בשו"ע סי' שיח ס"א.
ואם כן מה הבעיה ליהנות מערכים שבויקפדיה שנכתבו בשבת???

וכן למי שחיללו עבורו
נו... העורך בויקפדיה חילל בעבורי את השבת? הוא עשה זאת בשבילי?
 

סבא

משתמש ותיק
סענדער אמר:
שים-שלום אמר:
סענדער אמר:
במחילה ממעכ"ת לא הבנתי את השאלה.
הרי מעשה שבת אינו אסור לעולם אלא לו בלבד. אבל לאחרים מותר ליהנות במוצאי שבת. כמפורש בשו"ע סי' שיח ס"א.
ואם כן מה הבעיה ליהנות מערכים שבויקפדיה שנכתבו בשבת???

וכן למי שחיללו עבורו
נו... העורך בויקפדיה חילל בעבורי את השבת? הוא עשה זאת בשבילי?
הוא עשה לכולם ואתה אחד מ"כולם" זה.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
שים-שלום אמר:
סענדער אמר:
במחילה ממעכ"ת לא הבנתי את השאלה.
הרי מעשה שבת אינו אסור לעולם אלא לו בלבד. אבל לאחרים מותר ליהנות במוצאי שבת. כמפורש בשו"ע סי' שיח ס"א.
ואם כן מה הבעיה ליהנות מערכים שבויקפדיה שנכתבו בשבת???

וכן למי שחיללו עבורו
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=3113&p=36688#p36688
 

לבי במערב

משתמש ותיק
סבא אמר:
ממה נפשך, אם לדעתך כתיבה בכתב אלקטרוני על מסך לא הוי כתיבה [חס מלהזכיר להלכה דעה זו] א"כ לעולם אין כאן חילול שבת, ואם כתיבה על המסך הוי כתיבה א"כ הרי רק כך נכתב הערך, שהכותב רואה מה שכתב על המסך, ובלי זה אינו יכול לכתוב [בדרך כלל].
לאו כתיבה היא (דהא כתב שאינו מתקיים הוא), כ"א הבערה; וסמי מהכא חס ושלום וגונפא דילהון.
 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
סבא אמר:
ממה נפשך, אם לדעתך כתיבה בכתב אלקטרוני על מסך לא הוי כתיבה [חס מלהזכיר להלכה דעה זו] א"כ לעולם אין כאן חילול שבת, ואם כתיבה על המסך הוי כתיבה א"כ הרי רק כך נכתב הערך, שהכותב רואה מה שכתב על המסך, ובלי זה אינו יכול לכתוב [בדרך כלל].
לאו כתיבה היא (דהא כתב שאינו מתקיים הוא), כ"א הבערה; וסמי מהכא חס ושלום וגונפא דילהון.
 

לא מוסכם לכולם
רבי נסים קרליץ ונראה לי גם הרב וואזנר כתבו שכתיבת מחשב בשבת היא איסור תורה

והבערה מאן דכר שמיה?.. וסמי מהכא חס ושלום וגונפא דילהון.
 

חדא

משתמש ותיק
אלו שכתבו שיש בזה איסור דאורייתא כנראה כוונתן לבונה של החזו"א
ובזה יש סברא שאין בזה מעשה שבת, שהרי אינו נהנה מיצירת המעגל החשמלי אלא מדבר אחר לגמרי
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
נ.ב ועדת הרבנים השייכת למגזר מסויים יכולה להחליט מה לא לצנזר בשביל כולם, רצוי לעורר בזה ולעשות מעשה שלא נבכה על השעבר.


איני רוצה להסיט את נושא האשכול, אבל:
א. זה מיזם פרטי ואף אחד לא ביקש ממך להיכנס לשם (חוץ מנטפרי שהנרשם אצלם הוא זה שבקש שישימו את עוּלם עליו).
ב. מה נזכרת עכשיו? ע"ע ועדת הרבנים לענייני תקשורת (וכבר דברו בזה בפורום)

ובנוגע למעשה שבת, נראה שלא דומה שימוש בטקסט עצמו שבויקיפדיה, לשימוש בטקסט שנלקח משם, שזה כבר דבר אחר ולא אותו דבר שנעשתה בו העבירה.

דברו בעניין גם פה:https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=55&t=3002&p=43075#p43075 (ונא לא להתייחס לכל מיני דברי דמגוגיה שנכתבו שם).
 

מאן דהו

משתמש ותיק
חדא אמר:
אלו שכתבו שיש בזה איסור דאורייתא כנראה כוונתן לבונה של החזו"א
ובזה יש סברא שאין בזה מעשה שבת, שהרי אינו נהנה מיצירת המעגל החשמלי אלא מדבר אחר לגמרי

הגר"ש ואזנר נקט בשו"ת שבט הלוי שבכתיבה במחשב חייב משום מלאכת כותב מהתורה,כי הכתב נחשב כתב מתקיים, ואין זה נחשב גרמא - שכן זוהי צורת הכתיבה הנדרשת במחשב ונתקיימה 'מלאכת מחשבת' בשבת. אתר עולמות.
 
חלק עליון תַחתִית