הקמת אתר עבור מי שאינו שות"מ

בר בי רב

משתמש ותיק
נסתפקתי [וב"ה שזה לא שאלה למעשה] האם מותר לבנות אתר עבור מי שאינו שות"מ.
והנה מדובר כמובן באתר שאינו מיועד לדברים שאינם מותרים ע"פ התוה"ק, שבזה בודאי אין לעשות כן, אלא באתר שמיועד למסחר גרידא, ואעפ"כ יש הרבה לדון בזה וכמו שיתבאר בעז"ה.
והנה שורש הספק הוא, דמחד גיסא מסתמא יעלה תמונות לא הולמות, וכן תוכן לא כשר, ומאידך לא ברור שיש כאן לפני עיור, חדא דהרי מעיקר הדבר אתר אינו מיועד דווקא לזה אלא הוא מיועד לאיסור ולהיתר, והרי קי"ל במשנה דשביעית לגבי עם הארץ וחשוד וכו' עי"ש. ועוד יש לדון דשמא אין כאן תרי גיסי דנהרא, ומאידך גיסא מסייע אולי יש בזה, ויש לדון לדעת הש"ך בענין מסייע במשומד.
בקיצור יש הרבה לדון בזה, וגם אם תמצי לומר שמצד הלכה יהיה מותר מ"מ יש לדון אם ראוי לעשות כן.
אשמח אם מישהו שאל מורה הוראה שהורה בזה ויוכל להזכירו בשמו בס"ד.
 

במבי

משתמש ותיק
בר בי רב אמר:
נסתפקתי [וב"ה שזה לא שאלה למעשה] האם מותר לבנות אתר עבור מי שאינו שות"מ.
והנה מדובר כמובן באתר שאינו מיועד לדברים שאינם מותרים ע"פ התוה"ק, שבזה בודאי אין לעשות כן, אלא באתר שמיועד למסחר גרידא, ואעפ"כ יש הרבה לדון בזה וכמו שיתבאר בעז"ה.
והנה שורש הספק הוא, דמחד גיסא מסתמא יעלה תמונות לא הולמות, וכן תוכן לא כשר, ומאידך לא ברור שיש כאן לפני עיור, חדא דהרי מעיקר הדבר אתר אינו מיועד דווקא לזה אלא הוא מיועד לאיסור ולהיתר, והרי קי"ל במשנה דשביעית לגבי עם הארץ וחשוד וכו' עי"ש. ועוד יש לדון דשמא אין כאן תרי גיסי דנהרא, ומאידך גיסא מסייע אולי יש בזה, ויש לדון לדעת הש"ך בענין מסייע במשומד.
בקיצור יש הרבה לדון בזה, וגם אם תמצי לומר שמצד הלכה יהיה מותר מ"מ יש לדון אם ראוי לעשות כן.
אשמח אם מישהו שאל מורה הוראה שהורה בזה ויוכל להזכירו בשמו בס"ד.

אבא שלי עובד בתעשייה אווירית ולפני 35 שנה ואולי אף יותר שאל את הר' מנשה קליין (ר' מנשה הקטן) אודות הדבר מכיוון שאנשים עובדים שם בשבת עם התכנה שכתב
וזכור לי שכתב שאין שום בעיה (השאלה מופיעה אי שם בשו"ת שלו)
 

רוצה ללמוד

משתמש חדש
בר בי רב אמר:
נסתפקתי [וב"ה שזה לא שאלה למעשה] האם מותר לבנות אתר עבור מי שאינו שות"מ.
והנה מדובר כמובן באתר שאינו מיועד לדברים שאינם מותרים ע"פ התוה"ק, שבזה בודאי אין לעשות כן, אלא באתר שמיועד למסחר גרידא, ואעפ"כ יש הרבה לדון בזה וכמו שיתבאר בעז"ה.
והנה שורש הספק הוא, דמחד גיסא מסתמא יעלה תמונות לא הולמות, וכן תוכן לא כשר, ומאידך לא ברור שיש כאן לפני עיור, חדא דהרי מעיקר הדבר אתר אינו מיועד דווקא לזה אלא הוא מיועד לאיסור ולהיתר, והרי קי"ל במשנה דשביעית לגבי עם הארץ וחשוד וכו' עי"ש. ועוד יש לדון דשמא אין כאן תרי גיסי דנהרא, ומאידך גיסא מסייע אולי יש בזה, ויש לדון לדעת הש"ך בענין מסייע במשומד.
בקיצור יש הרבה לדון בזה, וגם אם תמצי לומר שמצד הלכה יהיה מותר מ"מ יש לדון אם ראוי לעשות כן.
אשמח אם מישהו שאל מורה הוראה שהורה בזה ויוכל להזכירו בשמו בס"ד.

אין לי סמך הלכתי אבל אם אתה לא מתחזק ומפעיל את האתר מה שונה אם אתה בונה בית או סתם מוכר בית או כל דבר לאדם שאינו שומר מצוות?
לענ"ד השאלה אולי יותר רלונטית אם אתה אחראי על ההפעלה השוטפת של האתר
 

בר בי רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
כעת התעוררה לי שאלה למעשה ושלחתי השאלה לדיין מורה הוראה. וכתבתי לו כך:
הסתפקתי למעשה גוי שביקש ממני שאני יעשה לו בניית אתר באינטרנט ... ויתן לי ע"ז שכר כנהוג, האתר אינו מיועד כלל לתמונות בני אדם, אלא מיועד לשיווק שיש, האם יש לחשוש שבהמשך יעלה לשם תמונות פריצות?
ולכאורה אין כאן לפני עיור כיון שיש אחרים שיכולים לבנות לו, אם כי יקר יותר, וגם הוא דבר שעומד לאיסור ולהיתר והויא כמשאיל פרה לחשוד על השביעית, וצ"ע למעשה.
וכתב לי בזה"ל:
בודאי אין שום [איסור], ולפני עור שממנו אתה מפחד (אמנם) [מחמת ש]מן הסתם הוא רמאי יותר מלבן ורשע יותר מעשו וארור יותר מהמן וגנב גונב ויגנוב דעת הבריות וממונם אבל אחרי שיש לו רעיון הוא ממילא יעשה זאת ומדוע אתה לא תרויח מזה.
השאלה אם הוא באמת ישלם על זה אחרי העבודה ועוד שאלה האם שוה הביטול תורה בשביל הממון הזה? וכו' ושמא ימשך וכו' ופשוט נבילתא וכו'.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
בר בי רב אמר:
כעת התעוררה לי שאלה למעשה ושלחתי השאלה לדיין מורה הוראה. וכתבתי לו כך:
הסתפקתי למעשה גוי שביקש ממני שאני יעשה לו בניית אתר באינטרנט ... ויתן לי ע"ז שכר כנהוג, האתר אינו מיועד כלל לתמונות בני אדם, אלא מיועד לשיווק שיש, האם יש לחשוש שבהמשך יעלה לשם תמונות פריצות?
ולכאורה אין כאן לפני עיור כיון שיש אחרים שיכולים לבנות לו, אם כי יקר יותר, וגם הוא דבר שעומד לאיסור ולהיתר והויא כמשאיל פרה לחשוד על השביעית, וצ"ע למעשה.
וכתב לי בזה"ל:
בודאי אין שום [איסור], ולפני עור שממנו אתה מפחד (אמנם) [מחמת ש]מן הסתם הוא רמאי יותר מלבן ורשע יותר מעשו וארור יותר מהמן וגנב גונב ויגנוב דעת הבריות וממונם אבל אחרי שיש לו רעיון הוא ממילא יעשה זאת ומדוע אתה לא תרויח מזה.
השאלה אם הוא באמת ישלם על זה אחרי העבודה ועוד שאלה האם שוה הביטול תורה בשביל הממון הזה? וכו' ושמא ימשך וכו' ופשוט נבילתא וכו'.


לא הבנתי מה השאלה כאן, מה האיסור על גוי להעלות תמונות פריצות? כל השאלה לכאורה על יהודי שאינו שומר תורה ומצוות.

אמנם כפי שכבר כתבו כאן אין זה שונה מבניית בית עבור יהודי שאינו שומר תורה ומצוות, שאף אם יעשה בו איסורים אין זה שייך כלל לבונה כיון שאינו משאיל לו כלי המיועד לאיסור, ועדיף מפרה חורשת בשביעית ששם הפרה מיועדת למלאכת איסור (אלא שאעפ"כ תולים שאפשר שישחטנה).

אמנם יש לדון מטעם אחר שהאתר מיועד לשימוש בכל ימות השבוע ובכלל זה שבת, ודמי למכירת רכב ליהודי שאינו שומר תומ"צ שלכאורה חמור יותר כיון ששם הרכב מיועד לנסיעה ובכלל זה נסיעה בשבת. אמנם גם בזה לא גרע מפרה החורשת בשביעית ומהשאלת כלים לחשוד על השביעית שהתירו משום שיש אפשרות של היתר אף שמן הסתם יעשה בזה איסור (ומה שמבואר בסוף הפרק שההיתר הוא דוקא מפני דרכי שלום עיין בר"ש בשם הירושלמי שזה דוקא באופן דליכא למתלי בהיתר כלל).

ומלבד כל זה יש את הסברא שאחרים יכולים לבנות לו אתר, ובזה קיל טפי כיון שאינו מוכרח לפנות ליהודים אחרים לבנות לו אלא גם גויים יכולים לבנות והו"ל תרי עברי דנהרא. ואפילו אם צריך דוקא מי שכותב בעברית מותר (לא מיבעיא לדעת הפני משה שגם זה חשיב תרי עברי דנהרא, אלא אפילו לדעת המל"מ מותר כיון שהיהודי השני הוא שוגג כמ"ש הבית יצחק סי' קיז).

(אכן נתקשיתי זה מכבר אמאי אסרו למכור בהמה לעכו"ם שמא ירבענה הלא איכא למתלי בהיתר, והתוס' בע"ז יד,ב כתבו שבהמה דקה לגדל עומדת, וצ"ע דפרה חורשת בשביעית עומדת לחרישה ואעפ"כ התירו כיון שאין האיסור מוכרח, וה"נ אין הרביעה מוכרחת, וצ"ע)
 
חלק עליון תַחתִית