פרשת תרומה - כפרת מזבח הנחושת והציץ

מיזם הערות והארות לעידוד עיון והעמקה בפרשת השבוע
בין המשתתפים יוגרל מידי שבוע "כרטיספר" סמלי
כללי הפורום
  • מידי שבוע בשבוע, תעלינה בפורום מספר שאלות על פרשת השבוע, בין משתתפי התוכנית יוגרל "כרטיס ספר" לרכישת ספרים, ע"ס 50 ש"ח.
  • כל תשובה ראויה תזכה את שולחה בכרטיס הגרלה, כאשר כל תשובה נוספת שתכתב תהווה זכות נוספת בהגרלה.
  • גם תגובות שאינם תשובות ישירות לשאלה, אך הם מלבנים ומוסיפים טעם בתשובות הנכתבות, יזכו את שולחם בזכות להגרלה.
  • התשובות והתגובות שיכנסו להגרלה הם רק התגובות שיכתבו עד יום שני [שלאחר אותה פרשה] בשעה עשר בערב
  • הנהלת הפורום לבדה תהיה רשאית לקבוע מהי תשובה/תגובה ראויה, המזכה את שולחה בכרטיס הגרלה.
  • ההשתתפות בהגרלה הינה על דעת הנהלת הפורום, ומשתתפי התוכנית בעצם השתתפותם מסכימים לכל תנאיה, ומודעים לכך שהתוכנית היא בגדר השתדלות ההנהלה בלבד, באופן שלא יוכלו לבוא בטענות שונות על ההגרלה על כל חלקיה ופרטיה.
  • אם ברשותכם שאילה ראויה, נשמח שתשתפו אותה עם פשר פרשה, שידאג להעלותה לפורום
לפרטים נוספים ודיון על המיזם היכנסו לכאן

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
פשר פרשה
מנהל תוכן
הודעות: 35
הצטרף: 15 ינואר 2018, 23:16
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת תרומה - כפרת מזבח הנחושת והציץ

שליחה על ידי פשר פרשה » 16 פברואר 2018, 00:33

כפרת מזבח הנחושת וכפרת הציץ

"וְעָשִׂיתָ אֶת הַמִּזְבֵּחַ עֲצֵי שִׁטִּים חָמֵשׁ אַמּוֹת אֹרֶךְ וְחָמֵשׁ אַמּוֹת רֹחַב רָבוּעַ יִהְיֶה הַמִּזְבֵּחַ וְשָׁלֹשׁ אַמּוֹת קֹמָתוֹ, וְעָשִׂיתָ קַרְנֹתָיו עַל אַרְבַּע פִּנֹּתָיו מִמֶּנּוּ תִּהְיֶיןָ קַרְנֹתָיו וְצִפִּיתָ אֹתוֹ נְחֹשֶׁת" (שמות כז, א-ב).
וברש"י: "וצפית אותו נחושת. לכפר על עזות מצח, שנאמר ומצחך נחושה" [ומקור דברי רש"י מהמדרש תנחומא].

ולכאורה צריך ביאור, שהרי איתא בזבחים פח: "ציץ מכפר על עזות פנים, בציץ כתיב והיה על מצח אהרן, ובעזות פנים כתיב ומצח אשה זונה היה לך", וכיוון שהציץ היה מכפר על עזות פנים, למה הוצרכו גם לכפרת מזבח הנחושת? וכיוצא בזה כתבו התוס' בשבועות ז: דלא מסתבר שיבואו שתי קרבנות לכפר על דבר אחד.

ואולי יש לחלק בין עזות מצח לבין עזות פנים, אלא שזהו גופא צריך ביאור מהו החילוק ביניהם.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תרומה - כפרת מזבח הנחושת והציץ

שליחה על ידי סבא » 16 פברואר 2018, 00:52

פשר פרשה כתב: ואולי יש לחלק בין עזות מצח לבין עזות פנים, אלא שזהו גופא צריך ביאור מהו החילוק ביניהם.
אבל בשאלתות פ"ח הגירסה היא- ציץ מכפר על עזות מצח כתיב הכא והיה על מצח אהרן וכתי' התם ומצח אשה זונה היה לך


אלכס
משתמש ותיק
הודעות: 333
הצטרף: 19 יולי 2016, 14:17
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תרומה - כפרת מזבח הנחושת והציץ

שליחה על ידי אלכס » 16 פברואר 2018, 03:08

סבא כתב:
פשר פרשה כתב: ואולי יש לחלק בין עזות מצח לבין עזות פנים, אלא שזהו גופא צריך ביאור מהו החילוק ביניהם.
אבל בשאלתות פ"ח הגירסה היא- ציץ מכפר על עזות מצח כתיב הכא והיה על מצח אהרן וכתי' התם ומצח אשה זונה היה לך
בכל מקרה לא נ"ל שיש חילוק
אבל אולי יש לחלק בין כפרת קרבן לכפרת ציץ שבכפרה זו אין שאלה גם אם יש שני כפרות.
ומעניין שבערכין (טז.) מובא הלשון 'ציץ מכפר על מעשה עזי פנים'
ולפי ה אולי יש לומר שהציץ מכפר על מעשי עזות ואילו ציפוי הנוחשת על העזות עצמה.


אלכס
משתמש ותיק
הודעות: 333
הצטרף: 19 יולי 2016, 14:17
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תרומה - כפרת מזבח הנחושת והציץ

שליחה על ידי אלכס » 16 פברואר 2018, 03:23

ואגב דאתינן להכי, מעניין לראות את לשון בעל הכלי יקר בפרשתנו
שמות פרק כה

במעשה המשכן וכל כליו ודיני עשייתם, כבר נמצאו פרטי דיניהם בתלמוד עליהם אין להוסיף וממנו אין לגרוע ולא נשאר לנו לחדש בהם דבר, כי אם במה שהסכימו עליו כל המפרשים לעשות בהם רמזים על ענינים נסתרים או נגלים כי לא יתכן לומר שכל פרטים אלו היו בלא כוונה ועל דרך זה הלכו רוב המחברים לעשות בהם רמזים איש לפי שכלו זה אומר בכה וזה בכה, ואפילו רש"י שכל דבריו פשוטים מכל מקום במקום שמצא לדרוש קרוב לפשוטו לא הניח מלבארו שכן בפרשה זו פירש מזבח נחושת לכפר על מצח נחושה וכן שתים עשרה עינות מים ושבעים תמרים (שמות טו כז) פירש כנגד שנים עשר שבטים ושבעים זקנים, על כן לא אחשוך גם אני מלומר מה שתעלה מצודת שכלי להוסיף קצת על אותן רמזים שדיברו בהם המפרשים בשתי פרשיות אלו תרומה תצוה


הראני
משתמש ותיק
הודעות: 218
הצטרף: 28 ינואר 2018, 19:41
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תרומה - כפרת מזבח הנחושת והציץ

שליחה על ידי הראני » 18 פברואר 2018, 16:46

אלכס כתב:
סבא כתב:
פשר פרשה כתב: ואולי יש לחלק בין עזות מצח לבין עזות פנים, אלא שזהו גופא צריך ביאור מהו החילוק ביניהם.
אבל בשאלתות פ"ח הגירסה היא- ציץ מכפר על עזות מצח כתיב הכא והיה על מצח אהרן וכתי' התם ומצח אשה זונה היה לך
בכל מקרה לא נ"ל שיש חילוק
אבל אולי יש לחלק בין כפרת קרבן לכפרת ציץ שבכפרה זו אין שאלה גם אם יש שני כפרות.
ומעניין שבערכין (טז.) מובא הלשון 'ציץ מכפר על מעשה עזי פנים'
ולפי ה אולי יש לומר שהציץ מכפר על מעשי עזות ואילו ציפוי הנוחשת על העזות עצמה.
וכי עזות גברא היא דבעיא כפרה??


אלכס
משתמש ותיק
הודעות: 333
הצטרף: 19 יולי 2016, 14:17
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תרומה - כפרת מזבח הנחושת והציץ

שליחה על ידי אלכס » 18 פברואר 2018, 21:35

הראני כתב:
אלכס כתב: בכל מקרה לא נ"ל שיש חילוק
אבל אולי יש לחלק בין כפרת קרבן לכפרת ציץ שבכפרה זו אין שאלה גם אם יש שני כפרות.
ומעניין שבערכין (טז.) מובא הלשון 'ציץ מכפר על מעשה עזי פנים'
ולפי ה אולי יש לומר שהציץ מכפר על מעשי עזות ואילו ציפוי הנוחשת על העזות עצמה.
וכי עזות גברא היא דבעיא כפרה??
למה לא?, צריך כפרה על המידה הרעה ודבר נפרד הם תוצאות מידה זו.


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1234
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 412 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תרומה - כפרת מזבח הנחושת והציץ

שליחה על ידי אוריאל » 22 פברואר 2018, 10:33

ראיתי בהעמק דבר להנצי"ב על הפסוק וחושן משפט (כח, טו) שכותב שכל מה דאיתא שהציץ בא לכפר על עזות פנים וכן שאר הפרות שהוזכרו בבגדי כהונה, אינם עיקר המכוון בהם אלא רק רמז בעלמא. לפ"ז מובן לחלק בפשיטות בין מה שכתבו התוס' בשבועות דלא מצינו שתי קרבנות שבאים לכפר על חטא אחד, לבין הך דהכא דאכן מצינן למימר דבאים שני דברים לרמז כפרה על דבר אחד.


הראני
משתמש ותיק
הודעות: 218
הצטרף: 28 ינואר 2018, 19:41
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תרומה - כפרת מזבח הנחושת והציץ

שליחה על ידי הראני » 22 פברואר 2018, 14:19

אלכס כתב:
הראני כתב:
אלכס כתב: בכל מקרה לא נ"ל שיש חילוק
אבל אולי יש לחלק בין כפרת קרבן לכפרת ציץ שבכפרה זו אין שאלה גם אם יש שני כפרות.
ומעניין שבערכין (טז.) מובא הלשון 'ציץ מכפר על מעשה עזי פנים'
ולפי ה אולי יש לומר שהציץ מכפר על מעשי עזות ואילו ציפוי הנוחשת על העזות עצמה.
וכי עזות גברא היא דבעיא כפרה??
למה לא?, צריך כפרה על המידה הרעה ודבר נפרד הם תוצאות מידה זו.
מה הקשר לכפרה?
מידה רעה צריכה תיקון
עבירה צריכה כפרה
לא כך?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח