הושע ד' י"ט בקשת פשט ברש"י

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
שלו'
הודעות: 748
הצטרף: 27 אפריל 2020, 03:40
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הושע ד' י"ט בקשת פשט ברש"י

שליחה על ידי שלו' » 08 אפריל 2021, 16:34

הושע ד' י"ט
 
צָרַר רוּחַ אוֹתָהּ בִּכְנָפֶיהָ וְיֵבֹשׁוּ מִזִּבְחוֹתָם:

רש"י:  צרר רוח אותה בכנפיה. נדבק הרוח בכנפיה כעוף הזה שאין הרוח מניחתו לשכון עד שמוליכו למרחוק, כן יבואו האויבים עליהם ויגלום בגולה, ואז יבשו מזבחותם מזבחי תועבותם שאין פונים אליהם. כאשר יאמר חטא חטאה כן יאמר זבח זבחה, מן המקומות שהיו זובחים שם וכן ת''י מאיגורי תועבתהון.
מדרש תנחומא מצאתי לשון אגדות כאדם המאיים על איש המקניטו חייך שאני צורר לך בכנפיך כך המקרא הזה מאיים על ישראל קנאתי קשורה וחמתי להנקם באחרית ויבושו ממעשיהם:
 
לא הבנתי:
 
א' מה זה 'מזבחותם'? מריש רש"י נראה שהכוונה לזבחים עצמם, ומהמשך דבריו נראה שמדובר על המקומות בהם זבחו?
 
ב' מה פירוש מילות האיום 'חייך שאני צורר לך בכנפיך'?


HaimL
הודעות: 5658
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 977 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הושע ד' י"ט בקשת פשט ברש"י

שליחה על ידי HaimL » 08 אפריל 2021, 17:06

א. איך ראית את זה ברש"י?

ב. נראה שכוונתו היא, כמו "אני אחכה לך בפינה", כלומר, אתה חושב שאני שוכח וסולח, אבל אני אכה במקום ובזמן שמתאים לי.

למעשה, זה יותר I'm on your tail, שלצערי אני נאלץ לתרגם אותו לביטוי היבשושי "אני כרוך על עקבך"


פותח הנושא
שלו'
הודעות: 748
הצטרף: 27 אפריל 2020, 03:40
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הושע ד' י"ט בקשת פשט ברש"י

שליחה על ידי שלו' » 08 אפריל 2021, 17:36

HaimL כתב:
08 אפריל 2021, 17:06
א. איך ראית את זה ברש"י?
כי אומר מזבחי תועבותם, ואח"כ כותב להדיא מקומות.


HaimL
הודעות: 5658
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 977 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הושע ד' י"ט בקשת פשט ברש"י

שליחה על ידי HaimL » 08 אפריל 2021, 17:43

שלו' כתב:
08 אפריל 2021, 17:36
HaimL כתב:
08 אפריל 2021, 17:06
א. איך ראית את זה ברש"י?
כי אומר מזבחי תועבותם, ואח"כ כותב להדיא מקומות.
הבנתי. א"כ, נראה שהפשט הוא לא מקומות גיאוגרפיים, אלא כמו לומר "מקום האסיפה", שהכוונה היא לאסיפת האנשים ולא למקום הפיזי עצמו, כלומר שהיו מתאספים לזבוח בכנופיא (וכמו "דגה", שמשמעותו "הרבה דגים"), וזהו לשון "איגוריא", אסיפה. וכן פירש"י בגיטין דף פ"ח: על הברייתא

ותניא היה ר"ט אומר וכל מקום שאתה מוצא אגוריאות של עובדי כוכבים וכו'

אוגריאות - אסיפות כמו אוגר בקיץ (משלי י):
 


כמעיין המתגבר
הודעות: 1145
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1338 פעמים
קיבל תודה: 355 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הושע ד' י"ט בקשת פשט ברש"י

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 08 אפריל 2021, 18:52

שלו' כתב:
08 אפריל 2021, 16:34
הושע ד' י"ט
 
צָרַר רוּחַ אוֹתָהּ בִּכְנָפֶיהָ וְיֵבֹשׁוּ מִזִּבְחוֹתָם:

רש"י:  צרר רוח אותה בכנפיה. נדבק הרוח בכנפיה כעוף הזה שאין הרוח מניחתו לשכון עד שמוליכו למרחוק, כן יבואו האויבים עליהם ויגלום בגולה, ואז יבשו מזבחותם מזבחי תועבותם שאין פונים אליהם. כאשר יאמר חטא חטאה כן יאמר זבח זבחה, מן המקומות שהיו זובחים שם וכן ת''י מאיגורי תועבתהון.
מדרש תנחומא מצאתי לשון אגדות כאדם המאיים על איש המקניטו חייך שאני צורר לך בכנפיך כך המקרא הזה מאיים על ישראל קנאתי קשורה וחמתי להנקם באחרית ויבושו ממעשיהם:
 
לא הבנתי:
 
א' מה זה 'מזבחותם'? מריש רש"י נראה שהכוונה לזבחים עצמם, ומהמשך דבריו נראה שמדובר על המקומות בהם זבחו?
 
ב' מה פירוש מילות האיום 'חייך שאני צורר לך בכנפיך'?
א. יתייבשו מקומות הזביחה מהזבחים, כמו שאומרים יתייבש מקום הים מהמים.
ב. אני צורר ואויב לך קרוב אליך בתוך כנפיך, וקנאתי קרובה לבוא.
 


משה נפתלי
הודעות: 1766
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 149 פעמים
קיבל תודה: 646 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הושע ד' י"ט בקשת פשט ברש"י

שליחה על ידי משה נפתלי » 08 אפריל 2021, 19:00

צָרַר רוּחַ אוֹתָהּ בִּכְנָפֶיהָ. נִדְבַּק הָרוּחַ בִּכְנָפֶיהָ, כָּעוֹף הַזֶּה שֶׁאֵין הָרוּחַ מַנִּיחָתוֹ לִשְׁכֹּן עַד שֶׁמּוֹלִיכוֹ לְמֵרָחוֹק, כֵּן יָבוֹאוּ הָאוֹיְבִים עֲלֵיהֶם וְיַגְלוּם בַּגּוֹלָה. וְאָז יֵבשׁוּ מִזִּבְחוֹתָם – מִזִּבְחֵי תּוֹעֲבוֹתָם, שֶׁאֵין פּוֹנִים אֲלֵיהֶם. כַּאֲשֶׁר יֹאמַר 'חֵטְא' 'חֲטָאָה', כֵּן יֹאמַר 'זֶבַח' 'זְבָחָה'. מִן הַמְּקוֹמוֹת שֶׁהָיוּ זוֹבְחִים שָׁם. וְכֵן תִּרְגֵּם יוֹנָתָן: מֵאֱגוֹרֵי תּוֹעֲבַתְהוֹן (=מִמִּזְבְּחוֹת תּוֹעֲבוֹתָם).
'זבחותם' – מלה יחידאית היא במקרא. ומה גזרונה? אומר רש"י: מלה נרדפת היא של 'זבחיהם'. ומשמעה כאן: מקומות הזבח, ולא בשר הזבח. וכן תרגם יונתן: 'זבחות' – 'מזבחות'.


משה נפתלי
הודעות: 1766
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 149 פעמים
קיבל תודה: 646 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הושע ד' י"ט בקשת פשט ברש"י

שליחה על ידי משה נפתלי » 08 אפריל 2021, 19:45

שלו' כתב:
08 אפריל 2021, 16:34
מה פירוש 'אני צוררה לך בכנפיך'?
אני קושר לך אותה (את התנהגותך) באחריתך ('כנפים' במובן 'שולים'). כלומר, לימים אשלם לך כגמולך.


פותח הנושא
שלו'
הודעות: 748
הצטרף: 27 אפריל 2020, 03:40
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הושע ד' י"ט בקשת פשט ברש"י

שליחה על ידי שלו' » 08 אפריל 2021, 20:33

כמעיין המתגבר כתב:
08 אפריל 2021, 18:52
א. יתייבשו מקומות הזביחה מהזבחים, כמו שאומרים יתייבש מקום הים מהמים.
הלשון כאן היא יבושו ל' בושה ולא ל' יובש.

כמעיין המתגבר כתב:
08 אפריל 2021, 18:52
ב. אני צורר ואויב לך קרוב אליך בתוך כנפיך, וקנאתי קרובה לבוא.
מענין! דהיי' שאתה מבאר שאין זה מלשון צרור וקשור, [כמבואר בריש דברי רש"י], אלא כמו איש צר ואויב. חידוש! יישר כוחך!


סיידוף
הודעות: 103
הצטרף: 14 מרץ 2020, 23:49
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הושע ד' י"ט בקשת פשט ברש"י

שליחה על ידי סיידוף » 08 אפריל 2021, 21:01

יש לדייק גם הניקוד במילה "מִזִּבְחוֹתָם". ואשאיר לבקיאים בדקדוק לבאר ההבדלים בין "מִזִּבְחוֹתָם" לבין "מִזְבְּחוֹתָם".


HaimL
הודעות: 5658
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 977 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הושע ד' י"ט בקשת פשט ברש"י

שליחה על ידי HaimL » 08 אפריל 2021, 21:12

סיידוף כתב:
08 אפריל 2021, 21:01
יש לדייק גם הניקוד במילה "מִזִּבְחוֹתָם". ואשאיר לבקיאים בדקדוק לבאר ההבדלים בין "מִזִּבְחוֹתָם" לבין "מִזְבְּחוֹתָם".
מה לנו לדקדק, וכבר דקדק בה רש"י ז"ל, ופירש "זיבחה" שהוא מלשון זבח (ולפלא שלא הביא לשון טבח וטיבחה,
וּטְבֹ֤חַ טֶ֙בַח֙ וְהָכֵ֔ן
נֶ֝חְשַׁ֗בְנוּ כְּצֹ֣אן טִבְחָֽה׃)

ואם באת לדקדק ראה את הדגש החזק באות זי"ן כלומר שהמ"ם היא אות השימוש ("מן זיבחותם"), ואילו במזבח, המ"ם היא מעיקר השם.


כמעיין המתגבר
הודעות: 1145
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1338 פעמים
קיבל תודה: 355 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הושע ד' י"ט בקשת פשט ברש"י

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 09 אפריל 2021, 00:15

שלו' כתב:
08 אפריל 2021, 20:33
כמעיין המתגבר כתב:
08 אפריל 2021, 18:52
א. יתייבשו מקומות הזביחה מהזבחים, כמו שאומרים יתייבש מקום הים מהמים.
הלשון כאן היא יבושו ל' בושה ולא ל' יובש.
כמעיין המתגבר כתב:
08 אפריל 2021, 18:52
ב. אני צורר ואויב לך קרוב אליך בתוך כנפיך, וקנאתי קרובה לבוא.
מענין! דהיי' שאתה מבאר שאין זה מלשון צרור וקשור, [כמבואר בריש דברי רש"י], אלא כמו איש צר ואויב. חידוש! יישר כוחך!
צודק מעיון ברש''י נראה שטעיתי בשי הערותיך, כי רש''י מפרש המדרש לשון קשור, ומ''מ תבאר את דברי בלי טעיותי, דהיינו יתביישו המקומות מחמת הזבחים.
ואני קשור קרוב אליך להינקם בך.
 


משה נפתלי
הודעות: 1766
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 149 פעמים
קיבל תודה: 646 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הושע ד' י"ט בקשת פשט ברש"י

שליחה על ידי משה נפתלי » 11 אפריל 2021, 01:17

משה נפתלי כתב:
08 אפריל 2021, 19:00
יֵבשׁוּ מִזִּבְחוֹתָם – מִזִּבְחֵי תּוֹעֲבוֹתָם, שֶׁאֵין פּוֹנִים אֲלֵיהֶם. כַּאֲשֶׁר יֹאמַר 'חֵטְא' 'חֲטָאָה', כֵּן יֹאמַר 'זֶבַח' 'זְבָחָה'. מִן הַמְּקוֹמוֹת שֶׁהָיוּ זוֹבְחִים שָׁם. וְכֵן תִּרְגֵּם יוֹנָתָן: מֵאֱגוֹרֵי תּוֹעֲבַתְהוֹן (=מִמִּזְבְּחוֹת תּוֹעֲבוֹתָם).
'זבחותם' – מלה יחידאית היא במקרא. ומה גזרונה? אומר רש"י: מלה נרדפת היא של 'זבחיהם'. ומשמעה כאן: מקומות הזבח, ולא בשר הזבח. וכן תרגם יונתן: 'זבחות' – 'מזבחות'.
זהו מהלך הדברים לפי הנוסח שלפנינו. ברם, קרוב לודאי כי אין הנוסח נאמן, והוספות זרות השתרגו אל דברי רש"י. עדות לכך: השוואת פירוש יונתן לפירוש רש"י, שאין לה עמידה, שהרי יונתן מפרש 'מִזִּבְחוֹתָם' כמו 'מִמִּזְבְּחוֹתָם', ולא כן פירש רש"י.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • בקשת פשט ברש"י משלי
    על ידי שלו' » 10 מאי 2020, 17:31 » ב בית המדרש
    10 תגובות
    175 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
    03 מרץ 2021, 11:39
  • בקשת פשט ברש"י תהילים י"ט
    על ידי שלו' » 22 דצמבר 2020, 10:57 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    1 תגובות
    61 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
    22 דצמבר 2020, 11:57
  • בקשת פשט ופי' המילות בתוספתא כלאים
    על ידי שלו' » 17 ינואר 2021, 18:06 » ב משניות
    2 תגובות
    38 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בן ראם
    17 ינואר 2021, 18:23
  • בשלח - בקשת פשט בשינוי מי מדבר אל בנ"י
    על ידי שלו' » 25 ינואר 2021, 20:43 » ב בשלח
    0 תגובות
    21 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שלו'
    25 ינואר 2021, 20:43
  • מו"ק י"א ב' בקשת פשט
    על ידי שלו' » 02 מרץ 2021, 23:25 » ב מועד קטן
    13 תגובות
    429 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אור זורח
    03 מרץ 2021, 10:48

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים