הערות והארות קצרות על פרשת תזריע.

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
יפה מראה
הודעות: 198
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הערות והארות קצרות על פרשת תזריע.

שליחה על ידי יפה מראה » 20 אפריל 2020, 17:32

א.
רמב"ן ויקרא פרק י"ב פסוק ז'
ורבותינו אמרו (נדה לא ב) בשעה שכורעת לילד קופצת ונשבעת לא אזקק עוד לבעלי. ועיקר הכונה בזה, כי בעבור שהיא נשבעת מתוך הצער, ואין השבועה ראויה להתקיים מפני היותה משועבדת לבעלה, רצתה התורה לכפר לה מעלות רוחה. ומחשבות השם יתברך עמוקות ורחמיו מרובים, שהוא רוצה להצדיק בריותיו: 
ויש להבין באמת מדוע צריכה כפרה על השבועה הרי היא משועבדת לבעלה ולא חלה השבועה.

ונראה שהאשה בזמן שהיא יולדת היא נמצאת במציאות יותר של עולם המחשבה מאשר של עולם המעשה, ולכן גם היא נשבעת שלא תזקק לבעלה ואח"כ כשחוזרת לשגרה מתחרטת, ולכן יש מקום וצורך בכפרה על השבועה מצד שבזמן של השבועה היא הייתה במציאות האמיתית של השבועה. ודו"ק.
 
ויקרא פרק י"ב פסוק ח'
ואם לא תמצא ידה די שה ולקחה שתי תרים או שני בני יונה אחד לעלה ואחד לחטאת וכפר עליה הכהן וטהרה 
ופירש רש"י 
אחד לעלה ואחד לחטאת - לא הקדימה הכתוב אלא למקראה, אבל הקרבת חטאת קודם לעולה, כך שנינו בזבחים בפרק כל התדיר (זבחים צ א): 
ויש לעיין באמת מדוע הקדים הכתוב את העולה לחטאת אם סדר הקרבה הוא הפוך.

ונראה לענ"ד שהחזרה בתשובה של האשה תחילה הוא על תיקון המחשבה ורק אח"כ על המעשה וכמו שהבאנו לעיל את לשון הרמב"ן "מעלות רוחה". ולכן הקדים הכתוב עולה לחטאת אלא שכאשר האשה מביאה בפועל את הקרבן ובאה לעשות "מעשה של כפרה" אז צריך תחילה להביא קרבן שמכפר על המעשה ורק אח"כ להביא קרבן ולעשות מעשה שמכפר על המחשבה.


פותח הנושא
יפה מראה
הודעות: 198
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות והארות קצרות על פרשת תזריע.

שליחה על ידי יפה מראה » 20 אפריל 2020, 17:36

ב. 
ויקרא פרק יב
(א) וידבר ה' אל משה לאמר:
(ב) דבר אל בני ישראל לאמר אשה כי תזריע וילדה זכר וטמאה שבעת ימים כימי נדת דותה תטמא:
(ג) וביום השמיני ימול בשר ערלתו:
(ד) ושלשים יום ושלשת ימים תשב בדמי טהרה בכל קדש לא תגע ואל המקדש לא תבא עד מלאת ימי טהרה:
(ה) ואם נקבה תלד וטמאה שבעים כנדתה וששים יום וששת ימים תשב על דמי טהרה:
ויש לעיין מדוע נכנס בהלכות טומאה וטהרה מצוות ברית המילה
וכתב רבינו הרש"ר הירש זצ"ל ויקרא פרק י"ב סוף פסוק ה'
כבר רמזנו בפרשת מילה (בראשית יז, טו ואילך): כל אשה בישראל היא בת ל"שרה" אמנו; וההשתעבדות למידה ול"משורה" של המוסר נתונה לה כתכונה של אופי; ואילו האיש רק מוזהר לקנות מעלה זו על - ידי אות - "די" של המילה הטבועה בגופו.
ונראה עתה, שגם דיני טומאה וטהרה - המוכנים אורגנית אצל האשה - יחנכוה לסגל לה אותה טהרת אופי. נמצאת אומר: ביום המילה הרי האב מקיים את הראשונה ממצוות הבן על האב; באותה שעה הוא גומר בדעתו להכין את בנו לחיי עתידו: יחנך אותו "להתהלך לפני ה' ולהיות תמים עם נותן התורה"; אף הוא יאיר לפניו ויהיה לו מופת בדרכו. ואילו בלידת הבת נכפל אורך הדרך המביא לכלל טהרה; ויש בכך כדי להחדיר ללב האם את כל רום מעלת תפקידה; שהרי עליה להיות מופת ודוגמה למי שעתידה להיות "אשה בישראל". אכן השפעת האם על מעלתה המוסרית של בתה היא כפליים כהשפעתה על בנה. שם מרכז הכובד של החינוך הוא באב; שהרי הבנים רואים בו דוגמה ומופת לתפקיד הגברי שלהם. ואילו אצל הבנות האם היא גם מעצבת אופי וגם מופת ודוגמה; משום כך בשעת לידתן היא תתכונן בכפליים - לטובתה ולטובתן - להתהלך בדרך הטהרה והמוסר עד לרום מעלת חזון המקדש.
נמצא שאצל אשה מצד מחזור הטומאהו הטרה מוטבע ענין "המדתיות" וכעין מצוות ברית המילה שהוא אות על שאמר לעולמו די.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • הערות קצרות בפרשת המן.
    על ידי יפה מראה » 06 פברואר 2020, 14:28 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    12 תגובות
    130 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יפה מראה
    09 פברואר 2020, 09:24
  • הערות קצרות לאור רבותינו: בענין הכיור - ומראות הצובאות.
    על ידי יפה מראה » 16 מרץ 2020, 20:51 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    5 תגובות
    95 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יפה מראה
    17 מרץ 2020, 18:00
  • השערה בביאור דברי רש"י פרשת תזריע
    על ידי חילך לאורייתא » 28 אפריל 2020, 14:41 » ב תזריע
    7 תגובות
    64 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חילך לאורייתא
    29 אפריל 2020, 21:32
  • ברכות דף ז כמה הערות והארות
    על ידי יושב אוהלים » 10 ינואר 2020, 13:47 » ב ברכות
    9 תגובות
    92 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי גרשון
    19 ינואר 2020, 07:39
  • הערות והארות בגמרא ורש״י עמ״ס ברכות
    על ידי שמואל דוד » 12 ינואר 2020, 07:23 » ב ברכות
    75 תגובות
    446 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שמואל דוד
    27 ינואר 2020, 05:45

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים