ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1729
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 522 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי במבי » 13 מאי 2020, 12:00

אוצר החכמה_62523.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2294
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי HaimL » 13 מאי 2020, 12:03

כמדומני שנמצא בתנדב"א שרוה"ק יכולה לשרות אף על גוי וקטן ואישה 


רק מה'
הודעות: 27
הצטרף: 30 מרץ 2020, 16:24
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי רק מה' » 13 מאי 2020, 12:19

אולי כמו שלפני אומרים שלא היה אביו כהן והוא מבקש להיות כהן
גם כאן "אפי' היה [אביו] גוי" והוא מבקש להיות צדיק
וכמו שמדבר אח"כ על בית אב של צדיקים וכו'


בעל אוצר
משתמש ותיק
הודעות: 220
הצטרף: 21 מרץ 2020, 23:50
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי בעל אוצר » 13 מאי 2020, 12:22

ראיתי פעם שבובר כתב וכן מוסכם על הרבה. שבמדרש תהילים ממזמור קל"ח עד הסוף הוא הוספה מאוחרת כנראה ר' משה הדרשן. ואינו מדברי חז"ל.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1528
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי דרומאי » 13 מאי 2020, 13:09

בעל אוצר כתב:
13 מאי 2020, 12:22
ראיתי פעם שבובר כתב וכן מוסכם על הרבה. שבמדרש תהילים ממזמור קל"ח עד הסוף הוא הוספה מאוחרת כנראה ר' משה הדרשן. ואינו מדברי חז"ל.

ואז מה? האם זה מקטין את השאלה של פותח האשכול?
הוא רוצה לדעת האם במדרש הזה מבואר שה' אוהב צדיקים אפילו גוים. מה זה משנה מי בעל המדרש הזה?


בעל אוצר
משתמש ותיק
הודעות: 220
הצטרף: 21 מרץ 2020, 23:50
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי בעל אוצר » 13 מאי 2020, 13:13

דרומאי כתב:
13 מאי 2020, 13:09
ואז מה? האם זה מקטין את השאלה של פותח האשכול?
הוא רוצה לדעת האם במדרש הזה מבואר שה' אוהב צדיקים אפילו גוים. מה זה משנה מי בעל המדרש הזה?
לא התכונתי להקטין את שאלת פותח האשכול שחביבין עלי דבריו
בס"ה ציינתי שהמקור שהוא הביא אינו חז"ל אלא א' מרבותינו הראשונים\גאונים.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 1367
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 471 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי אמונת אומן » 13 מאי 2020, 13:51

מפורש ברמבם המפורסם על שבט לוי
לא שבט לוי בלבד אלא כל איש... עיי''ש


סלקא דעתך
הודעות: 172
הצטרף: 31 ינואר 2018, 00:41
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי סלקא דעתך » 13 מאי 2020, 14:19

אמונת אומן כתב:
13 מאי 2020, 13:51
מפורש ברמבם המפורסם על שבט לוי
לא שבט לוי בלבד אלא כל איש... עיי''ש

כוונתו
רמב"ם הלכות שמיטה ויובל פרק יג
ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את יי והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה י"י חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע"ה =עליו השלום= אומר י"י מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי. בריך רחמנא דסייען. 

ובפירוש המשנה לרמב"ם מסכת תרומות פרק ג משנה ט
אף על פי שאין הגוים חייבין במצות, אם קיימו מהם משהו מקבלים עליהן מקצת שכר. וזה מן הכללים אצלינו. והואיל ומקבלים עליהם שכר, מעשיהם בהם קיימים כמו שאתה רואה. 

וידוע מה שכתב על אריסטו.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1729
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 522 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי במבי » 13 מאי 2020, 15:10

סלקא דעתך כתב:
13 מאי 2020, 14:19
אמונת אומן כתב:
13 מאי 2020, 13:51
מפורש ברמבם המפורסם על שבט לוי
לא שבט לוי בלבד אלא כל איש... עיי''ש

כוונתו
רמב"ם הלכות שמיטה ויובל פרק יג
ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את יי והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה י"י חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע"ה =עליו השלום= אומר י"י מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי. בריך רחמנא דסייען. 

ובפירוש המשנה לרמב"ם מסכת תרומות פרק ג משנה ט
אף על פי שאין הגוים חייבין במצות, אם קיימו מהם משהו מקבלים עליהן מקצת שכר. וזה מן הכללים אצלינו. והואיל ומקבלים עליהם שכר, מעשיהם בהם קיימים כמו שאתה רואה. 

וידוע מה שכתב על אריסטו.

ממילא לכ' אפשר להביא מכאן תשובה לשאלתו של @לישועתך קיוויתי ה' באשכול מה הדין להתפלל על גוי:

viewtopic.php?f=24&t=10366

שהרי אם הוא הולך בדרך הישר, וכי אין להתפלל על מי שה' אוהב אותו ?


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1729
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 522 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי במבי » 14 מאי 2020, 08:17

והדברים חשובים להאמר, כי האדם בקטנותו רואה שחור ולבן ולא יודע שיש גם גוונים באמצע ורק כשגדל (בתקווה...) מתחיל אולי לקלוט זאת, ויש כאלה שממשיכים במהלך של "גוי גוי ימח שמוי" גם כשמחליפים קידומות בחייהם מספר פעמים, וכלפיהם הדברים אמורים, ואם הם רוצים להמשיך כך, שיקראו איך הרמב"ם מגדיר זאת בהקדמתו לשמונה פרקים:

וראיתי להקדים קודם שאתחיל בפירוש הלכה הלכה פרקים מועילים ידע מהם האדם הקדמות, ויהיו לו גם כן כמפתח במה שאני עתיד לפרש, ודע שהדברים שאומרם באלו הפרקים, ובמה שיבא מן הפירוש אינם ענינים בדיתים אני מעצמי, ולא פירושים שחדשתים, ואמנם הם ענינים לקטתים מדברי החכמים במדרשות ובתלמוד וזולתו מחבוריהם, ומדברי הפילוסופים גם כן הקדומים והחדשים, ומחבורים הרבה מבני אדם, ושמע האמת ממי שאמרו, ואפשר שאביא פעמים מאמר אחד כלו מספר מפורסם בלשונו, ואין בכל זה רוע, ואיני מתפאר במה שאמרו מי שקדם, שאני כבר התודעתי בזה, ואף על פי שלא אזכור אמר פלוני אמר פלוני שזה אריכות אין תועלת בו, ואפשר שהיה מביא שם האיש ההוא לחשוב מי שאין חיך לו שהדבר ההוא נפסד, ובתוכו רע, שלא יבינהו, ומפני זה ראיתי שלא לזכור האומר, שכוונתי התועלת לקורא ולבאר לו הענינים הגנוזים בזאת המסכתא, ואני מתחיל עתה לזכור הפרקים אשר ראיתי להקדים הנה לפי כוונתי, והם שמונה פרקים:

כלומר מי ששומע מאמר מפי גוי ואוטומטית פוסל אותו הרמב"ם מגדיר אותו "חסר חיך" ! (אמנם א"א להתעלם מטבע האדם אך צריך לדעת לשמוע את האמת ממי שאמרה)

 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2294
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי HaimL » 14 מאי 2020, 11:04

אני חושב שהזכרתי כאן בפורום פעם בעל מחבר ספר שו"ת (רוטרדם, בערך לפני 200 - 300 שנה), שהזכיר את חכמי הנוצרים, בנוגע לגלגול נשמות


אורח
הודעות: 22
הצטרף: 21 פברואר 2020, 11:12
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי אורח » 14 מאי 2020, 19:18

HaimL כתב:
13 מאי 2020, 12:03
כמדומני שנמצא בתנדב"א שרוה"ק יכולה לשרות אף על גוי וקטן ואישה
לכאורה בגמרא מבואר לא כך, בברכות דף ז' וא''ר יוחנן משום ר' יוסי שלשה דברים בקש משה מלפני הקב''ה ונתן לו וכו' בקש שלא תשרה שכינה על עובדי כוכבים ונתן לו שנאמר ונפלינו אני ועמך


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2294
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי HaimL » 14 מאי 2020, 19:24

אורח כתב:
14 מאי 2020, 19:18
HaimL כתב:
13 מאי 2020, 12:03
כמדומני שנמצא בתנדב"א שרוה"ק יכולה לשרות אף על גוי וקטן ואישה
לכאורה בגמרא מבואר לא כך, בברכות דף ז' וא''ר יוחנן משום ר' יוסי שלשה דברים בקש משה מלפני הקב''ה ונתן לו וכו' בקש שלא תשרה שכינה על עובדי כוכבים ונתן לו שנאמר ונפלינו אני ועמך
אני כמובן לא יכול לסתור אפילו דיחוי קל, לא כ"ש גמרא ערוכה, מדבר שכתבתי בו במפורש שנדמה לי. אבל אם אצא מתוך נקודת הנחה שאני זוכר נכון, אז הדיחוי שלך אינו דיחוי, לדעתי, כי השראת רוה"ק על יחידים, אינה השראת שכינה על הציבור, ומפורש בקרא הלא בלכתך עמנו (לשון רבים) ונפלינו אני ועמך וגו'
 


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1729
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 522 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי במבי » 14 מאי 2020, 19:35

HaimL כתב:
13 מאי 2020, 12:03
כמדומני שנמצא בתנדב"א שרוה"ק יכולה לשרות אף על גוי וקטן ואישה 

במבי כתב:
29 אפריל 2020, 01:41
במבי כתב:
29 אפריל 2020, 00:21
נא לא לזלזל בבני אדם אם הם הולכים בדרך הרצויה אף שאינם יהודים !!!

הם יכולים להגיע לדרגות רוחניות גבוהות !

לראיה:

מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ בין ישראל בין גוי בין איש בין אשה בין עבד ובין שפחה הכל לפי המעשה שהוא עושה כך רוח הקודש שורה עליו (תנא דבי אליהו רבה ט-א)

אגב ר' חיים ויטאל בשערי קדושה מצטט את התנא דבי אליהו הנ"ל !

השער השביעי:

בהנהגת רוח הקודש בזמננו זה:

אחר שהזהרנו את האדם בשער שקדם מכל דרכי ההשגה כנזכר לעיל, אל יתיאש האדם. כי הנה בפסוק (שופטים ד' ד') ודבורה אשה נביאה, תנא דבי אליהו, מעיד אני עלי שמים וארץ, בין איש בין אשה, בין גוי בין ישראל, בין עבד בין שפחה, הכל לפי מעשיו, רוח הקודש שורה עליו:

והנה באזנינו שמענו ראינו יחידי סגולה השיגו למדרגת רוח הקודש בזמננו זה, והיו מגידים עתידות ומהם בעלי חכמה לא נתגלית בדורות שקדמו אלינו, וכדי שלא להרפות ידי הבאים אל הקודש להתקדש, אבאר איזה ענינים ואפתח כמלוא פי מחט סדקית וה' הטוב לא ימנע טוב להולכים בתמים. ותחלה נבאר כמה דברים בעניני ההשגה ובשער השמיני אכתוב סדר ההנהגה בהם בעזרת ה' יתברך:

הנה הדרך המובחר שבכולם הוא מה שכתבנו בשם תנא דבי אליהו זכור לטוב והיא הדרך שנהגו בה החסידים הפרושים הקדמונים. והוא, לשוב בתשובה עצומה מכל אשר קלקל, ואחר כך ישלים נפשו בקיום מצות עשה, ובכונת תפילותיו בתכלית, ובעסק התורה לשמה בזריזות, כשור לעול עד יותש כוחו, ובמעוט תענוגים ואכילה ושתיה, ובקימת חצות לילה או פחות מעט, ובהרחקת כל המדות המגונות, ובפרישות מכל אדם אפילו בעניני שיחה בטילה, ואחר כך יטהר גופו בטבילה תמיד, ואחר כך יתבודד לעיתים ויחשוב ביראת ה', וישים הוי"ה נגד עיניו תמיד, ויזהר להיות מחשבתו פנויה מכל הבלי העולם הזה וידבק באהבתו יתברך בחשק גדול, ועל ידי כן אפשר שיזכה לרוח הקודש באחד מאלו האופנים שנאמר.

וכו'

 ולגבי מה ש@אורח שאל צ"ל שיש הבדל רוח הקודש לבין השראת שכינה, והרב בן ציון מוצפי שליט"א לקמן דיבר שהכוונה למשהו מאור הקדושה

http://www.doresh-tzion.co.il/QAShowAns ... qaid=77341


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1729
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 522 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי במבי » 16 מאי 2020, 21:26

בעל אוצר כתב:
13 מאי 2020, 12:22
ראיתי פעם שבובר כתב וכן מוסכם על הרבה. שבמדרש תהילים ממזמור קל"ח עד הסוף הוא הוספה מאוחרת כנראה ר' משה הדרשן. ואינו מדברי חז"ל.

לא מסתבר שהמדרש הוא תוספת כי כתוב כך גם במדרש:

אִישׁ אוֹ אִשָּׁה וגו', הֲדָא הוּא דִּכְתִיב (תהלים קמו, ח ט): ה' אֹהֵב צַדִּיקִים וגו', כָּךְ אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא (משלי ח, יז): אֲנִי אֹהֲבַי אֵהָב, וְכֵן הוּא אוֹמֵר (שמואל א ב, ל): כִּי מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד, הֵם אוֹהֲבִים אוֹתִי וְאַף אֲנִי אוֹהֵב אוֹתָם. וְלָמָּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אוֹהֵב צַדִּיקִים, שֶׁאֵינָן נַחֲלָה, אֵינָם מִשְׁפָּחָה, אַתְּ מוֹצֵא הַכֹּהֲנִים בֵּית אָב הֵם, הַלְוִיִּם בֵּית אָב הֵם, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים קלה, יט כ): בֵּית אַהֲרֹן בָּרְכוּ אֶת ה', בֵּית הַלֵּוִי בָּרְכוּ אֶת ה', אִם מְבַקֵּשׁ אָדָם לִהְיוֹת כֹּהֵן אֵינוֹ יָכוֹל, לִהְיוֹת לֵוִי אֵינוֹ יָכוֹל, לָמָּה, שֶׁלֹא הָיָה אָבִיו לֹא כֹּהֵן וְלֹא לֵוִי, אֲבָל אִם מְבַקֵּשׁ אָדָם לִהְיוֹת צַדִּיק, אֲפִלּוּ גּוֹי יָכוֹל הוּא, שֶׁאֵינוֹ בֵּית אָב, לְכָךְ הוּא אוֹמֵר (תהלים קלה, כ): יִרְאֵי ה' בָּרְכוּ אֶת ה', בֵּית יִרְאֵי ה' לֹא נֶאֱמַר, אֶלָּא יִרְאֵי ה', אֵינָן בֵּית אָב אֶלָּא מֵעַצְמָם נִתְנַדְּבוּ וְאָהֲבוּ לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לְפִיכָךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אוֹהֲבָם, לְכָךְ נֶאֱמַר, ה' אֹהֵב צַדִּיקִים וגו', הַרְבֵּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אוֹהֵב אֶת הַגֵּרִים, לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה לְמֶלֶךְ שֶׁהָיְתָה לוֹ צֹאן, וְהָיְתָה יוֹצֵאת בַּשָֹּׂדֶה וְנִכְנֶסֶת בָּעֶרֶב, כֵּן בְּכָל יוֹם, פַּעַם אֶחָד נִכְנַס צְבִי אֶחָד עִם הַצֹּאן הָלַךְ לוֹ אֵצֶל הָעִזִּים הָיָה רוֹעֶה עִמָּהֶם, נִכְנְסָה הַצֹּאן לַדִּיר, נִכְנַס עִמָּהֶם, יָצָאת לִרְעוֹת יָצָא עִמָּהֶם, אָמְרוּ לַמֶּלֶךְ הַצְּבִי הַזֶּה נִלְוֶה עִם הַצֹּאן, וְהוּא רוֹעֶה עִמָּהֶם, כָּל יוֹם וָיוֹם יוֹצֵא עִמָּהֶם וְנִכְנָס עִמָּהֶם, הָיָה הַמֶּלֶךְ אוֹהֲבוֹ, בִּזְּמַן שֶׁהוּא יוֹצֵא לַשָֹּׂדֶה הָיָה מְפַקֵּד מִרְעֶה יָפֶה לִרְצוֹנוֹ, לֹא יַכֶּה אָדָם אוֹתוֹ הִזָּהֲרוּ בּוֹ, וְאַף כְּשֶׁהוּא נִכְנָס עִם הַצֹּאן הָיָה אוֹמֵר לָהֶם תְּנוּ לוֹ וְיִשְׁתֶּה, וְהָיָה אוֹהֲבוֹ הַרְבֵּה, אָמְרוּ לוֹ מָרִי כַּמָּה תְּיָשִׁים יֵשׁ לָךְ כַּמָּה כְּבָשִׂים יֵשׁ לָךְ כַמָּה גְּדָיִים יֵשׁ לָךְ, וְאֵין אַתּ מַזְהִירֵנוּ, וְעַל הַצְּבִי הַזֶּה בְּכָל יוֹם וָיוֹם אַתְּ מְצַוֵּנוּ. אָמַר לָהֶם הַמֶּלֶךְ, הַצֹּאן רוֹצָה וְלֹא רוֹצָה, כָּךְ הִיא דַּרְכָּהּ לִרְעוֹת בַּשָֹּׂדֶה כָּל הַיּוֹם וְלָעֶרֶב לָבוֹא לִישֹׁן בְּתוֹךְ הַדִּיר, הַצְּבָיִים בַּמִּדְבָּר הֵם יְשֵׁנִים, אֵין דַּרְכָּם לִכָּנֵס לְיִשּׁוּב בְּנֵי אָדָם, לֹא נַחֲזִיק טוֹבָה לָזֶה שֶׁהִנִּיחַ כָּל הַמִּדְבָּר הָרָחָב הַגָּדוֹל בִּמְקוֹם כָּל הַחַיּוֹת וּבָא וְעָמַד בֶּחָצֵר. כָּךְ אֵין אָנוּ צְרִיכִין לְהַחֲזִיק טוֹבָה לַגֵּר שֶׁהִנִּיחַ מִשְׁפַּחְתּוֹ וּבֵית אָבִיו וְהִנִּיחַ אֻמָּתוֹ וְכָל אֻמּוֹת הָעוֹלָם וּבָא לוֹ אֶצְלֵנוּ. לָכֵן הִרְבָּה עָלָיו שְׁמִירָה, שֶׁהִזְהִיר אֶת יִשְׂרָאֵל שֶׁיִּשְׁמְרוּ עַצְמָם מֵהֶם שֶׁלֹא יַזִּיקוּ לָהֶם, וְכֵן הוּא אוֹמֵר (דברים י, יט): וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר, (שמות כב, כ): וְגֵר לֹא תוֹנֶה וגו', וּכְשֵׁם שֶׁחִיְּבָה תּוֹרָה לַגֹּזֵל לַחֲבֵרוֹ תַּשְׁלוּם מָמוֹן וְקָרְבַּן אֵיל הַכִּפֻּרִים, כֵּן חִיְּבָה תּוֹרָה לַגֹּזֵל אֶת הַגֵּר לְשַׁלֵּם לוֹ מָמוֹנוֹ, וְיָבִיא קָרְבַּן אֵיל הַכִּפֻּרִים, שֶׁכֵּן כְּתִיב: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אוֹ אִשָּׁה, וְהַפָּרָשָׁה הַזּוֹ בְּגוֹזֵל הַגֵּר אֲמוּרָה, דִּכְתִיב (תהלים קמו, ט): ה' שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים, שֶׁהִרְבָּה בִּשְׁמִירָתָם כְּדֵי שֶׁלֹא יַחְזְרוּ לְסוּרָן. חֲבִיבִין הַגֵּרִים שֶׁבְּכָל מָקוֹם הַכָּתוּב מַקִּישׁ אוֹתָם כְּיִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה מא, ח): וְאַתָּה יִשְׂרָאֵל עַבְדִּי יַעֲקֹב וגו', נֶאֶמְרָה אַהֲבָה בְּיִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר (מלאכי א, ב): אָהַבְתִּי אֶתְכֶם אָמַר ה', וְנֶאֶמְרָה אַהֲבָה בַּגֵּרִים, שֶׁנֶּאֱמַר (דברים י, יח): וְאֹהֵב גֵּר לָתֶת לוֹ לֶחֶם וְשִׂמְלָה, נִקְרְאוּ יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים, שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא כה, נה): כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים, נִקְרְאוּ גֵּרִים עֲבָדִים, שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא כו, יג): מִהְיֹת לָהֶם עֲבָדִים, נֶאֱמַר רָצוֹן בְּיִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות כח, לח): וְהָיָה עַל מִצְחוֹ תָּמִיד לְרָצוֹן וגו', וְנֶאֱמַר רָצוֹן בַּגֵּרִים, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה נו, ז): עוֹלֹתֵיהֶם וְזִבְחֵיהֶם לְרָצוֹן עַל מִזְבְּחִי וגו'. נֶאֱמַר שֵׁרוּת בְּיִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה סא, ו): וְאַתֶּם כֹּהֲנֵי ה' תִּקָּרֵאוּ וגו', וְנֶאֱמַר שֵׁרוּת בַּגֵּרִים, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה נו, ו): וּבְנֵי הַנֵּכָר הַנִּלְוִים וגו'. נֶאֱמַר שְׁמִירָה בְּיִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים קכא, ה): ה' שֹׁמְרֶךָ וגו', נֶאֱמַר שְׁמִירָה בַּגֵּרִים, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים קמו, ט): ה' שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים. וְכֵן אַתְּ מוֹצֵא בְּאַרְבַּע כִּתּוֹת הָעוֹמְדוֹת לִפְנֵי הַמָּקוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה מד, ה): זֶה יֹאמַר לַה' אָנִי וגו', זֶה יֹאמַר לַה' אָנִי, הֲרֵי כֻּלּוֹ לַמָּקוֹם לֹא נִתְעָרֵב בּוֹ חֵטְא, (ישעיה מד, ה): וְזֶה יִקְרָא בְשֵׁם יַעֲקֹב, אֵלּוּ גֵּרֵי צֶדֶק, (ישעיה מד, ה): וְזֶה יִכְתֹּב יָדוֹ לַה', אֵלּוּ בַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה, (ישעיה מד, ה): וּבְשֵׁם יִשְׂרָאֵל יְכַנֶּה, אֵלּוּ יִרְאֵי שָׁמַיִם. הָא לָמַדְנוּ שֶׁהַגֵּרִים הֲרֵי הֵם כְּיִשְׂרָאֵל, וּלְכָךְ נֶאֶמְרָה פָּרָשָׁה זוֹ אִישׁ אוֹ אִשָּׁה וגו'. (במדבר רבה ח-ב)


יראתי בפצותי
הודעות: 197
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ה' אֹהֵב צַדִּיקִים (תהלים קמו'-ח') אפילו גוים ?!

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 18 מאי 2020, 15:03

HaimL כתב:
14 מאי 2020, 19:24
אורח כתב:
14 מאי 2020, 19:18
HaimL כתב:
13 מאי 2020, 12:03
כמדומני שנמצא בתנדב"א שרוה"ק יכולה לשרות אף על גוי וקטן ואישה
לכאורה בגמרא מבואר לא כך, בברכות דף ז' וא''ר יוחנן משום ר' יוסי שלשה דברים בקש משה מלפני הקב''ה ונתן לו וכו' בקש שלא תשרה שכינה על עובדי כוכבים ונתן לו שנאמר ונפלינו אני ועמך
אני כמובן לא יכול לסתור אפילו דיחוי קל, לא כ"ש גמרא ערוכה, מדבר שכתבתי בו במפורש שנדמה לי. אבל אם אצא מתוך נקודת הנחה שאני זוכר נכון, אז הדיחוי שלך אינו דיחוי, לדעתי, כי השראת רוה"ק על יחידים, אינה השראת שכינה על הציבור, ומפורש בקרא הלא בלכתך עמנו (לשון רבים) ונפלינו אני ועמך וגו'

הנושא לא יחידים וציבור, אלא רוה"ק היא דרגה שהאדם קרוב לה', ויכול לדעת ולהרגיש את האמת, אך אין זה ידיעה ברורה. נבואה זה ידיעה מוחלטת שהעתיד ברור כהווה ואף יותר מזה, ויותר מזה שנבואה הוא פנייה מה' אל הנביא ששולחו לומר דבריו או מגלה לו סודו, כל זה לא קיים ברוה"ק ואינו קיים בגויים.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח