רש"י פרשת שופטים- מתי קבלו שבעת השבטים את חלקם?

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
כתב רש"י בפרשת שופטים (יח ב)
''...שוב נמצא בדברי רבי קלונימוס, הכי גרסינן בספרי, ונחלה לא יהיה לו, אלו נחלת חמשה. בקרב אחיו, אלו נחלת שבעה, נחלת חמשה שבטים (ק) ונחלת שבעה שבטים, ומתוך שמשה ויהושע לא חלקו נחלה אלא לחמשה שבטים בלבד, שכן משה הנחיל לראובן וגד וחצי שבט מנשה, ויהושע הנחיל ליהודה ואפרים ולחצי שבט מנשה, ושבעה האחרים נטלו מאליהן אחרי מות יהושע...''

מה המקור לזה? זה פסוקים מפורשים? זה מפורש בגמרא?
לכאו' ביהושע יח מוזכר רק שבעת השבטים עדיין לא קבלו חלקם ואז יהושע עשה גורל גם על זה.
אבל לא משמע שם שרק אחרי מות יהושע קיימו את החלוקה הזו.

אשמח למקור מפורש.
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
פותח הנושא
מצאתי גם ביאור הגר"א ביהושע פרק יח שכותב שחלוקת שאר שבטים מלבד יהודה ויוסף היתה אחר מות יהושע.
ועדיין שאלתי ובקשתי: מה המקור?
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
גבריאל פולארד אמר:
כתב רש"י בפרשת שופטים (יח ב)
''...שוב נמצא בדברי רבי קלונימוס, הכי גרסינן בספרי, ונחלה לא יהיה לו, אלו נחלת חמשה. בקרב אחיו, אלו נחלת שבעה, נחלת חמשה שבטים (ק) ונחלת שבעה שבטים, ומתוך שמשה ויהושע לא חלקו נחלה אלא לחמשה שבטים בלבד, שכן משה הנחיל לראובן וגד וחצי שבט מנשה, ויהושע הנחיל ליהודה ואפרים ולחצי שבט מנשה, ושבעה האחרים נטלו מאליהן אחרי מות יהושע...''

מה המקור לזה? זה פסוקים מפורשים? זה מפורש בגמרא?
לכאו' ביהושע יח מוזכר רק שבעת השבטים עדיין לא קבלו חלקם ואז יהושע עשה גורל גם על זה.
אבל לא משמע שם שרק אחרי מות יהושע קיימו את החלוקה הזו.

אשמח למקור מפורש.
כתוב בגמ' (ב''ב כה,א) שבע שנים כבשו שבע שנים חילקו, יכול להיות שלפני שבע שנים השניים נפטר יהושוע. 
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אין מהפסוק ביהושע הכרע שחלקו אחר מות יהושע, ואפשר שחלקו מיד. שהרי כיבוש כבר היה לפני כן בשבע שכיבשו, ולא נותר להם אלא לחלק.
ודברי פירוש הגר"א לא הבנתי (וכתבם הגרמ"מ משקלוב מפי הגר"א, ושמא לא ירד לסוף דעתו).

ובאמת עכצ"ל שמיד אחר שבאו לשילה חלקו לשבעת השבטים, וגם צ"ל שזה היה עדיין בי"ד שנה של כיבוש וחילוק, היינו שלא הסתיימה השנה ט"ו, לכן עדיין חשיב י"ד שכבשו וחלקו. וההכרח לזה כי אמרו בזבחים (קיח:) שאחר י"ד שנה הקימו המשכן בשילה, ואמרו בתוספתא (מנחות פ"ו) שמיד אחר י"ד שנה התחילו למנות שמיטה ויובל, והרי קיי"ל שא"א למנות שמיטה ויובל כל זמן שאין כל יושביה עליה בפועל ומשום הכי משגלו שבט גד וראובן בטלו יובלות שאין כל יושביה עליה (כדאיתא בערכין לב:).

ולפ"ז בודאי גם לא היה חלוקת ז' שבטים אחרי מות יהושע, כי יהושע מת כ"ח שנה אחר שבאו לארץ, כדאיתא בסד"ע (פרק יב, והביאו רש"י שופטים יא כו, ותוס' ביש נוחלין קיז: ד"ה מכאן).
ודברי רש"י ופירוש הגר"א, באמת צריכים תלמוד. והי"ע.
 
חלק עליון תַחתִית