יושב בשבת תחכמוני
משתמש ותיק
ספר יונה נסוב סביב יונה שסירב להתנבא, ברח תרשישה, הושלך לים ונבלע ע"י הדג והתפלל ממעי הדגה, תשובת אנשי נינוה, והקיקיון המלמד את יונה שהקב"ה חס על נינוה העיר הגדולה.
אמנם בפ"א יש לכא' סטייה מהנושא הכללי וכניסה לפרט שצריך להבין את שייכותו לכלל מעשה דיונה, והוא "אנשי הספינה". אנשי הספינה מתחילה יראים וזועקים איש אל אלהיו, מפילים גורלות ונופל הגורל על יונה, וייראו יראה גדולה ויאמרו אליו מה זאת עשית, ויחתרו להשיב אל היבשה ולא יכולו, ויקראו אל ה' ויאמרו אנא ה' אל נא נאבדה וכו', וישאו את יונה ויטילוהו אל הים, ויראו יראה גדולה את ה' ויזבחו זבח לה' וידרו נדרים.
יש שייכות בין נבואת יונה הכללית ל'אנשי הספינה'?
ובעצם ענינם, בולט מאוד שאחזו במידת היראה. מתחילה 'וייראו המלחים ויזעקו איש אל אלהיו'. אח"כ 'וייראו האנשים יראה גדולה ויאמרו אליו מה זאת עשית'. ולבסוף 'וייראו האנשים יראה גדולה את ה' ויזבחו זבח לה' וידרו נדרים'. (אגב, זה שפסגת עלייתם הרוחנית היתה 'ויזבחו זבח לה' וידרו נדרים', שייכת ליראתם? במה?)
אמנם בפ"א יש לכא' סטייה מהנושא הכללי וכניסה לפרט שצריך להבין את שייכותו לכלל מעשה דיונה, והוא "אנשי הספינה". אנשי הספינה מתחילה יראים וזועקים איש אל אלהיו, מפילים גורלות ונופל הגורל על יונה, וייראו יראה גדולה ויאמרו אליו מה זאת עשית, ויחתרו להשיב אל היבשה ולא יכולו, ויקראו אל ה' ויאמרו אנא ה' אל נא נאבדה וכו', וישאו את יונה ויטילוהו אל הים, ויראו יראה גדולה את ה' ויזבחו זבח לה' וידרו נדרים.
יש שייכות בין נבואת יונה הכללית ל'אנשי הספינה'?
ובעצם ענינם, בולט מאוד שאחזו במידת היראה. מתחילה 'וייראו המלחים ויזעקו איש אל אלהיו'. אח"כ 'וייראו האנשים יראה גדולה ויאמרו אליו מה זאת עשית'. ולבסוף 'וייראו האנשים יראה גדולה את ה' ויזבחו זבח לה' וידרו נדרים'. (אגב, זה שפסגת עלייתם הרוחנית היתה 'ויזבחו זבח לה' וידרו נדרים', שייכת ליראתם? במה?)