וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
ברל
הודעות: 543
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 156 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי ברל » 21 נובמבר 2020, 22:19

וכתב רש"י ראה משמש מטתו.
והשאלה פשוטה אי יתכן שראה בכך א. מדובר על מלך לא אדם שיוכל לראות באיזה חריץ או משהוא כזה ואם כך כיצד ראה?


לענין
הודעות: 98
הצטרף: 24 אוקטובר 2017, 20:40
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי לענין » 21 נובמבר 2020, 22:20

הזוהר הקדוש שואל את זה ומתרץ שראה בדרך כישוף, ע"ש.


הצבי
הודעות: 476
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי הצבי » 21 נובמבר 2020, 22:22

image.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


נדיב לב
הודעות: 2990
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 886 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי נדיב לב » 21 נובמבר 2020, 22:23

חזקוני כתב וישקף אבימלך, בעד החלון - י"מ לא שהיה החלון פתוח אלא שמתוך שהיה נעול הבין אבימלך המעשה שכן בבית אפל מותר לשמש אפילו ביום ולפי שלא היה רעב רק בארץ ההיא לבדה הותר לו תשמיש.


הערשלה
הודעות: 166
הצטרף: 14 אוקטובר 2020, 15:23
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי הערשלה » 21 נובמבר 2020, 22:44

שם משמואל בראשית פרשת תולדות

ולפי מה שאמרנו יובן הקרא וישקף אבימלך בעד החלון וירא והנה יצחק מצחק את רבקה אשתו, שפירש"י ראהו משמש מטתו, וכבר תמהו כל המפרשים שישראל קדושים הם ואין משמשים מטותיהם ביום. ולהנ"ל י"ל דהנה מעשה זה הי' אחר שכבר נולד עשו, ונשאר נקי לגמרי, והי' כאדה"ר קודם החטא, ואולי עוד יותר, וכמו באדה"ר דכתיב (בראשית ב') ויהיו שניהם ערומים וגו' ולא יתבוששו שפירש"י שלא היו יודעים דרך צניעות להבחין בין טוב לרע, ושם שהנחש ראה אותם ערומים ועוסקים בתשמיש לעין כל וכמ"ש הספורנו שם כי אז היו כל פעולותיהם וכל איבריהם לעשות רצון קונם בלבד לא להשיג תענוגות נפסדות כלל באופן שהיתה פעולת הזיווג אצלם כפעולת האכילה והשתיה המספקת, עכ"ל, וכן כתב אור החיים שטעם הדבר מפני היותם משוללים מבחי' הרע וכללותם קודש היו דומות בהם בפנים של מטה כפנים של מעלה. וכעין זה נאמר ביצחק אחר שנפרדה ממנו הפסולת הוא עשו הרשע, וא"כ יצדק הדבר כפשוטו:

סמל אישי של משתמש

אברך
הודעות: 1206
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1090 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי אברך » 21 נובמבר 2020, 23:14

הערשלה כתב:
21 נובמבר 2020, 22:44
שם משמואל בראשית פרשת תולדות

ולפי מה שאמרנו יובן הקרא וישקף אבימלך בעד החלון וירא והנה יצחק מצחק את רבקה אשתו, שפירש"י ראהו משמש מטתו, וכבר תמהו כל המפרשים שישראל קדושים הם ואין משמשים מטותיהם ביום. ולהנ"ל י"ל דהנה מעשה זה הי' אחר שכבר נולד עשו, ונשאר נקי לגמרי, והי' כאדה"ר קודם החטא, ואולי עוד יותר, וכמו באדה"ר דכתיב (בראשית ב') ויהיו שניהם ערומים וגו' ולא יתבוששו שפירש"י שלא היו יודעים דרך צניעות להבחין בין טוב לרע, ושם שהנחש ראה אותם ערומים ועוסקים בתשמיש לעין כל וכמ"ש הספורנו שם כי אז היו כל פעולותיהם וכל איבריהם לעשות רצון קונם בלבד לא להשיג תענוגות נפסדות כלל באופן שהיתה פעולת הזיווג אצלם כפעולת האכילה והשתיה המספקת, עכ"ל, וכן כתב אור החיים שטעם הדבר מפני היותם משוללים מבחי' הרע וכללותם קודש היו דומות בהם בפנים של מטה כפנים של מעלה. וכעין זה נאמר ביצחק אחר שנפרדה ממנו הפסולת הוא עשו הרשע, וא"כ יצדק הדבר כפשוטו:
זה תשובה רק למשמש ביום, לא לחלון פתוח, שזהו חוסר צניעות.
 


תורתך
הודעות: 43
הצטרף: 26 מרץ 2019, 02:49
נתן תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי תורתך » 21 נובמבר 2020, 23:40

שמעתי פעם ווארט דבהלכות ייחוד נפסק דמותר להתייחד עם אחותו באקראי אבל לא דרך קבע, וכאן כתוב ויהי כי ארכו לו שם הימים, ומזה הבין אבימלך שהיא לא אחותו, אלא שהיה מסופק אולי זו בתו, ולכן השקיף לראות האם יש ביניהם קירבה יותר מאח ואחות או מאב ובת, וראה שכן, והגיע למסקנה שהיא אשתו


יושב אוהלים
הודעות: 3538
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 698 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 24 נובמבר 2020, 18:32

אברך כתב:
21 נובמבר 2020, 23:14
הערשלה כתב:
21 נובמבר 2020, 22:44
שם משמואל בראשית פרשת תולדות

ולפי מה שאמרנו יובן הקרא וישקף אבימלך בעד החלון וירא והנה יצחק מצחק את רבקה אשתו, שפירש"י ראהו משמש מטתו, וכבר תמהו כל המפרשים שישראל קדושים הם ואין משמשים מטותיהם ביום. ולהנ"ל י"ל דהנה מעשה זה הי' אחר שכבר נולד עשו, ונשאר נקי לגמרי, והי' כאדה"ר קודם החטא, ואולי עוד יותר, וכמו באדה"ר דכתיב (בראשית ב') ויהיו שניהם ערומים וגו' ולא יתבוששו שפירש"י שלא היו יודעים דרך צניעות להבחין בין טוב לרע, ושם שהנחש ראה אותם ערומים ועוסקים בתשמיש לעין כל וכמ"ש הספורנו שם כי אז היו כל פעולותיהם וכל איבריהם לעשות רצון קונם בלבד לא להשיג תענוגות נפסדות כלל באופן שהיתה פעולת הזיווג אצלם כפעולת האכילה והשתיה המספקת, עכ"ל, וכן כתב אור החיים שטעם הדבר מפני היותם משוללים מבחי' הרע וכללותם קודש היו דומות בהם בפנים של מטה כפנים של מעלה. וכעין זה נאמר ביצחק אחר שנפרדה ממנו הפסולת הוא עשו הרשע, וא"כ יצדק הדבר כפשוטו:
זה תשובה רק למשמש ביום, לא לחלון פתוח, שזהו חוסר צניעות.

הרי כתב השם משמואל שכאשר משוללים מיצר הרע לגמרי שייך מצב כזה ש"רואים אותם מתעסקים בתשמיש ואינם בושים", וה"נ ביצחק ורבקה.
 


בלדד השוחי
הודעות: 722
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 316 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי בלדד השוחי » 24 נובמבר 2020, 19:27

יושב אוהלים כתב:
24 נובמבר 2020, 18:32
אברך כתב:
21 נובמבר 2020, 23:14
הערשלה כתב:
21 נובמבר 2020, 22:44
שם משמואל בראשית פרשת תולדות

ולפי מה שאמרנו יובן הקרא וישקף אבימלך בעד החלון וירא והנה יצחק מצחק את רבקה אשתו, שפירש"י ראהו משמש מטתו, וכבר תמהו כל המפרשים שישראל קדושים הם ואין משמשים מטותיהם ביום. ולהנ"ל י"ל דהנה מעשה זה הי' אחר שכבר נולד עשו, ונשאר נקי לגמרי, והי' כאדה"ר קודם החטא, ואולי עוד יותר, וכמו באדה"ר דכתיב (בראשית ב') ויהיו שניהם ערומים וגו' ולא יתבוששו שפירש"י שלא היו יודעים דרך צניעות להבחין בין טוב לרע, ושם שהנחש ראה אותם ערומים ועוסקים בתשמיש לעין כל וכמ"ש הספורנו שם כי אז היו כל פעולותיהם וכל איבריהם לעשות רצון קונם בלבד לא להשיג תענוגות נפסדות כלל באופן שהיתה פעולת הזיווג אצלם כפעולת האכילה והשתיה המספקת, עכ"ל, וכן כתב אור החיים שטעם הדבר מפני היותם משוללים מבחי' הרע וכללותם קודש היו דומות בהם בפנים של מטה כפנים של מעלה. וכעין זה נאמר ביצחק אחר שנפרדה ממנו הפסולת הוא עשו הרשע, וא"כ יצדק הדבר כפשוטו:
זה תשובה רק למשמש ביום, לא לחלון פתוח, שזהו חוסר צניעות.
הרי כתב השם משמואל שכאשר משוללים מיצר הרע לגמרי שייך מצב כזה ש"רואים אותם מתעסקים בתשמיש ואינם בושים", וה"נ ביצחק ורבקה.
רש"י בראשית פרשת ויצא כח,יג
לפי שכהו עיניו וכלוא היה בבית, והרי הוא כמת, ויצר הרע פסק ממנו: 

אלמא, מקודם היה לו יצר הרע.
 


משיב כהלכה
הודעות: 1371
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 457 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי משיב כהלכה » 24 נובמבר 2020, 19:53

לענין כתב:
21 נובמבר 2020, 22:20
הזוהר הקדוש שואל את זה ומתרץ שראה בדרך כישוף, ע"ש.

איני מכיר את הזוהר הנ"ל, אבל גם באם סיסרא דכתיב בה "בעד החלון נשקפה", מדובר על כישוף. והמילים 'בעד החלון' שמופיעים גם כאן וגם שם, מרמזים על גורל החול. וחידשתי זאת בס"ד ע"פ המצ"ב מספר דרך צדיקים ח"א.

ופשיטא שלא שימש באור יום ובחלון פתוח (והפלפולים דלעיל תמוהים ביותר).

נ.ב. יש להחליף הכותרת ולכתוב באופן מכובד.

בעד החלון.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

אברך
הודעות: 1206
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1090 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי אברך » 24 נובמבר 2020, 23:39

יושב אוהלים כתב:
24 נובמבר 2020, 18:32
אברך כתב:
21 נובמבר 2020, 23:14
הערשלה כתב:
21 נובמבר 2020, 22:44
שם משמואל בראשית פרשת תולדות

ולפי מה שאמרנו יובן הקרא וישקף אבימלך בעד החלון וירא והנה יצחק מצחק את רבקה אשתו, שפירש"י ראהו משמש מטתו, וכבר תמהו כל המפרשים שישראל קדושים הם ואין משמשים מטותיהם ביום. ולהנ"ל י"ל דהנה מעשה זה הי' אחר שכבר נולד עשו, ונשאר נקי לגמרי, והי' כאדה"ר קודם החטא, ואולי עוד יותר, וכמו באדה"ר דכתיב (בראשית ב') ויהיו שניהם ערומים וגו' ולא יתבוששו שפירש"י שלא היו יודעים דרך צניעות להבחין בין טוב לרע, ושם שהנחש ראה אותם ערומים ועוסקים בתשמיש לעין כל וכמ"ש הספורנו שם כי אז היו כל פעולותיהם וכל איבריהם לעשות רצון קונם בלבד לא להשיג תענוגות נפסדות כלל באופן שהיתה פעולת הזיווג אצלם כפעולת האכילה והשתיה המספקת, עכ"ל, וכן כתב אור החיים שטעם הדבר מפני היותם משוללים מבחי' הרע וכללותם קודש היו דומות בהם בפנים של מטה כפנים של מעלה. וכעין זה נאמר ביצחק אחר שנפרדה ממנו הפסולת הוא עשו הרשע, וא"כ יצדק הדבר כפשוטו:
זה תשובה רק למשמש ביום, לא לחלון פתוח, שזהו חוסר צניעות.

הרי כתב השם משמואל שכאשר משוללים מיצר הרע לגמרי שייך מצב כזה ש"רואים אותם מתעסקים בתשמיש ואינם בושים", וה"נ ביצחק ורבקה.
 
השם משמואל לא כתב שגם לאחרים הרואים אותם מתרחש העניין של "משוללים מיצה"ר", ופשוט.


דרך ישרה
הודעות: 58
הצטרף: 17 יוני 2016, 16:14
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי דרך ישרה » 24 נובמבר 2020, 23:51

לענין כתב:
21 נובמבר 2020, 22:20
הזוהר הקדוש שואל את זה ומתרץ שראה בדרך כישוף, ע"ש.
 וַיַּרְא בָּלָק בֶּן צִפּוֹר וְגוֹ'. רִבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, וַיַּרְא, מַאי רְאִיָה חָמָא. רְאִיָה וַדַּאי מַמָּשׁ חָמָא בְּמַשְׁקוּפָא דְּחָכְמְתָא, וְחָמָא בְּעֵינוֹי. חָמָא בְּמַשְׁקוּפָא דְּחָכְמְתָא, כְּמָה דִּכְתִּיב, (בראשית כ״ו:ח׳) (ק''מ ע''ב) וַיַּשְׁקֵף אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ פְּלִשְׁתִּים בְּעַד הַחַלּוֹן. מַאי בְּעַד הַחַלּוֹן. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר (שופטים ה׳:כ״ח) בְּעַד הַחַלּוֹן נִשְׁקְפָה וַתְּיַבֵּב אֵם סִיסְרָא (אלא) (ס''א ודאי) חַלוֹן דְּחָכְמְתָא דִּזְנָבֵי שׁוּלֵיהוֹן דְּכֹכָבַיָּא, וְאִינּוּן חַלוֹנֵי דְּחָכְמְתָא. וְחַד חַלוֹן אִית דְּכָל חָכְמְתָא בֵּיהּ שַׁרְיָא, וּבָהּ חָמֵי מַאן דְּחָמֵי בְּעִקָרָא דְּחָכְמְתָא. אוּף הָכָא וַיַּרְא בָּלָק, בְּחָכְמְתָא דִּילֵיהּ.
 


יוסיפוני
הודעות: 4
הצטרף: 24 יוני 2020, 22:53
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי יוסיפוני » 25 נובמבר 2020, 05:07

נדיב לב כתב:
21 נובמבר 2020, 22:23
חזקוני כתב וישקף אבימלך, בעד החלון - י"מ לא שהיה החלון פתוח אלא שמתוך שהיה נעול הבין אבימלך המעשה שכן בבית אפל מותר לשמש אפילו ביום ולפי שלא היה רעב רק בארץ ההיא לבדה הותר לו תשמיש.
היעב"ץ בספרו אם לבינה השיג על פי' זה, דכוונת הלשון וישקף בעד החלון אינו חלונו של הנשקף אלא חלונו של המשקיף


אלימיר
הודעות: 336
הצטרף: 17 אוגוסט 2017, 14:09
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי אלימיר » 25 נובמבר 2020, 08:02

מה שתירצתי לעצמי: במציאות של היום אי אפשר לשמש עם חלון פתוח אבל פעם כל הבתים היו חד קומתיים ואם החלון למעלה מגובה אדם [יעוי' בבבא בתרא שכך היה הרבה פעמים] לא היה חשש שיראהו אדם, אבל אבימלך רצה לבדקו באמת ועלה על מקום גבוה וכדו' ושמשם יוכל להציץ.
זו תשבוה שעניתי לעצמי תמיד, לא ראיתי כן במפרשים. ואולי סתימת הראשונים בזה מוכיחה שלא היה קשה להם כלל.


יושב אוהלים
הודעות: 3538
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 698 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 25 נובמבר 2020, 09:50

אברך כתב:
24 נובמבר 2020, 23:39
השם משמואל לא כתב שגם לאחרים הרואים אותם מתרחש העניין של "משוללים מיצה"ר", ופשוט.
השם משמואל כתב את פירושו בקשר ישיר כדי בבאור פסוק זה שאבימלך ראה את יצחק ורבקה משמשים.


קדמא ואזלא
הודעות: 661
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 246 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 25 נובמבר 2020, 10:03

יושב אוהלים כתב:
25 נובמבר 2020, 09:50
אברך כתב:
24 נובמבר 2020, 23:39
השם משמואל לא כתב שגם לאחרים הרואים אותם מתרחש העניין של "משוללים מיצה"ר", ופשוט.
השם משמואל כתב את פירושו בקשר ישיר כדי בבאור פסוק זה שאבימלך ראה את יצחק ורבקה משמשים.
ולפ"ז יצחק שכח את המציאות שלאחרים יש יצה"ר?

בפשטות כונתו רק כלפי יצחק עצמו, לגבי מה שאמרו שאין משמשין ביום כי ישראל קדושים הם (שזו סיבה כלפי עצמו שלא תתגנה וכו' ולא כלפי אחרים), עז"א שכיון שמשוללים מיצה"ר אין בזה סתירה, אבל זה לא שייך כלפי ראיית אחרים.
ואדם הראשון טרם ידע שיש בזה ענין יצר הרע כלל.
ובכל אופן היטב שאל הרב @בלדד השוחי מדברי רש"י שמשמע שרק אח"כ כשנסתמא פסק ממנו היצה"ר.
 


יושב אוהלים
הודעות: 3538
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 698 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 25 נובמבר 2020, 10:09

קדמא ואזלא כתב:
25 נובמבר 2020, 10:03
ולפ"ז יצחק שכח את המציאות שלאחרים יש יצה"ר?
השמ"ש משווה את הענין של יצחק ורבקה למ"ש באור החיים אצל אדה"ר "שמפני היותם משוללים מבחי' הרע וכללותם קודש היו דומות בהם בפנים של מטה כפנים של מעלה. עכ"ל.
והיינו שלא ראו את הדבר הזה כמשהו שצריך להסתיר בכלל, ולא שייך שיחשבו על יצה"ר של אחרים אם אינם יודעים שזה דבר שקשור בכלל ליצה"ר ולצניעות. וזהו עצם ביאורו של השמ"ש


קדמא ואזלא
הודעות: 661
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 189 פעמים
קיבל תודה: 246 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 25 נובמבר 2020, 10:13

אבל הרי הם כבר ידעו מקודם, ודלא כבאדה"ר? (עי' מה שהוספתי לעיל)

ועוד, למה אמר לאנשי המקום 'אחותי היא וגו' כי טובת מראה היא' ?


יושב אוהלים
הודעות: 3538
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 698 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. רש"י ראה משמש מטתו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 25 נובמבר 2020, 10:44

קדמא ואזלא כתב:
25 נובמבר 2020, 10:13
עוד, למה אמר לאנשי המקום 'אחותי היא וגו' כי טובת מראה היא' ?
אולי יש לחלק כי שם לא עסקו במצות וקדושת תשמיש.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: חוות דעת | 1 אורח