למה אין לישראל מצוה להטמא לקרובים

דוד חיים

משתמש ותיק
הנה הכהנים הוזהרו לא להטמא למת, אכן מבואר בתורה דלקרובים יש מצוה וחייבים להטמא, ויש להבין למה לישראל שלא נאסרו להטמא למת אין מצוה להטמא לקרוביהם, ויישר כח למבאר.
 

דוד חיים

משתמש ותיק
פותח הנושא
ראיתי כעת בספר המצוות לרמב"ם עשה לז במצוות לה יטמא שכתב: [מצווה] זו עצמה היא מצוות אבל, כלומר שכל אדם מישראל חייב להתאבל על קרוביו; רצוני לומר ששה מתי מצווה. ומחמת חומר חיוב זה פירש בכהן, שהוא מוזהר על הטומאה, שיתטמא על כל פנים כשאר ישראל כדי שלא יקלו בדיני אבלות.
ומבואר דממצוה זו למדים דיני האבלות בכל ישראל, אכן סו"ס ל"מ מצוה בישראל להטמא לקרוביו, וצ"ע. ועצם דבריו צ"ב מה ענין הטומאה לאבלות.
[ואגב ברמב"ם הלכות אבל א, א הביא מקרא אחר, וצ"ב].
 

דוד חיים

משתמש ותיק
פותח הנושא
ראיתי בכס"מ הלכות אבל שם שעמד על שתי ההערות בקשר בין טומאה לאבלות ברמב"ם, וכן על השוני בין המקורות בענין זה.
ובס' המפתח שם ראיתי שציינו לדברי הגרז"ר בענגיס בחי' סוסי' נד שכתב להביא מזה דמשמע שישראל מצווה על טומאת קרובים.
וצויין שם לדבריהם בס' המפתח אבל ב, ו שהאריכו בציונים הרבה בזה.
 

דיבוק חברים

משתמש ותיק
תשובות והנהגות כרך ג סימן שנ
ועיין רמב"ם פ"ב דאבל ה"ו ובסה"מ ל"ז דמשמע שגם בישראל יש מצוה ליטמא לקרובים, וכן בפתיחה להלכות אבילות מביא ואפילו כהנים משמע שבישראל פשיטא דחייב, ואפשר שזהו טעם המנהג אצלנו לפני הוצאת המת שבאים קרוביו ליפרד אף שאינם הולכין אחר המטה ונטמאין, שבזה הם מקיימין המ"ע, וברמב"ן מצדד שגם נשים חייבות במצוה זו ליטמא לקרובים וא"ש כמ"ש.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דוד חיים אמר:
הנה הכהנים הוזהרו לא להטמא למת, אכן מבואר בתורה דלקרובים יש מצוה וחייבים להטמא, ויש להבין למה לישראל שלא נאסרו להטמא למת אין מצוה להטמא לקרוביהם, ויישר כח למבאר.
ראשית יש לדון אם חובת כהן להיטמות היא אף בגוונא שאין צריך לו כלל או לא.
 
 

הרב מרודוש

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
דוד חיים אמר:
הנה הכהנים הוזהרו לא להטמא למת, אכן מבואר בתורה דלקרובים יש מצוה וחייבים להטמא, ויש להבין למה לישראל שלא נאסרו להטמא למת אין מצוה להטמא לקרוביהם, ויישר כח למבאר.
ראשית יש לדון אם חובת כהן להיטמות היא אף בגוונא שאין צריך לו כלל או לא.
בראשונים פסחים ט: מבואר דרק לצורך קבורה הותר לכהן להיטמאות גבי הא דהציץ הכהן ע"ש
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
הרב מרודוש אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
דוד חיים אמר:
הנה הכהנים הוזהרו לא להטמא למת, אכן מבואר בתורה דלקרובים יש מצוה וחייבים להטמא, ויש להבין למה לישראל שלא נאסרו להטמא למת אין מצוה להטמא לקרוביהם, ויישר כח למבאר.
ראשית יש לדון אם חובת כהן להיטמות היא אף בגוונא שאין צריך לו כלל או לא.
בראשונים פסחים ט: מבואר דרק לצורך קבורה הותר לכהן להיטמאות גבי הא דהציץ הכהן ע"ש
לא זו השאלה, השאלה היא האם חובת טומאת כהן היא מצוה חיובית בכל גוונא או שאם אין צריך לו אין צריך ליטמא.
מה שהבאת הוא פשוט שלאחר שנטמא אינו יכול להיטמות עוד, כי קיים כבר את המצוה להיטמות.
 
 

קמנו ונתעודד

משתמש ותיק
דוד חיים אמר:
הנה הכהנים הוזהרו לא להטמא למת, אכן מבואר בתורה דלקרובים יש מצוה וחייבים להטמא, ויש להבין למה לישראל שלא נאסרו להטמא למת אין מצוה להטמא לקרוביהם, ויישר כח למבאר.
לכאו' כפי שכתבת יש כאן קל וחומר, ואתה יכול לדרוש מדעתך.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
היום ראיתי במג"א תחילת סימן רפ ושם במחצית השקל שמביא דברי השו"ע ביו"ד שיש מצוה לישראל להיטמא לשבעת הקרובים
 
חלק עליון תַחתִית