פנחס או פינחס

סופר

משתמש ותיק
עשרים וחמש פעמים מוזכר בתנ"ך את השם פינחס, ורק פעם אחד (שמואל א' א, ג) זה מוזכר חסר - 'פנחס'.
ואני תמה, למה דרכם של בני אדם לכתוב פינחס חסר, הרי עיקר כמו שזה כתוב ברוב הפעמים מלא.
וזה בשונה מהרבה מילים בתנ"ך שכתובים חסר, והדוגמא הנפוצה הוא המילה ירושלם שכתוב ברובא דרובא פעמים בתנ"ך חסר, ומפני נוחות הקריאה נוהגים בני אדם וכותב ספרים לכותבם מלא, וכאן איפכא מסתברא - עושים מהמלא חסר.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פרשת פינחס פותחת בדברי ה' "פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר… הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל". בתנ"ך השם פינחס כתוב כמעט תמיד ביו"ד, וכך רצוי לכתוב גם את שם הפרשה. היו"ד הזאת מלמדת כי השווא בנו"ן שאחריה הוא שווא נע. בכך דומה השם פִּינְחָס לשמות המקראיים סִיסְרָא ונִינְוֵה הכתובים גם הם ביו"ד.
בימינו מקובל לכתוב את השם הפרטי בלי יו"ד: פנחס. כתיב זה מתאים להגייה הרווחת של השם (בשווא נח) והוא מצטרף לכתיבם של שמות פרטיים אחרים כגון גִּלְעָד, מִרְיָם. הכתיב החסר של השם נוהג דורות הרבה: כבר בתנ"ך יש פעם אחת "פנחס" בלי יו"ד (שמואל א א, ג; בשם בנו של עלי הכוהן), וכתיב זה רווח מאוד בספרות חז"ל ובספרות האחרונים לצד הכתיב המלא. בהלכות כתיבת גיטין ההנחיה היא לכתוב "פינחס" ביו"ד (אם זה שמו של נותן הגט או שם האב של אחד מבני הזוג המתגרשים), ואולם בדיעבד מקבלים גם גט שנכתב בו "פנחס" בלי יו"ד.
(האקדמיה ללשון עברית)
מאידך דעת המהרש"ל שכותבים את שם הפרשה חסר. וכך גם מוזכר בכמה מקומות בש"ס.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
עוד שמתי לב שהירושלמי בד"כ כותב "פינחס" מלא. ואילו הבבלי ורוב המשניות בד"כ נכתב פנחס חסר. ומסתבר משום כך נוהגים היום לכתוב פנחס.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
סופר אמר:
למה דרכם של בני אדם לכתוב פינחס חסר?
לאו דוקא. הנוקדנים כותבים את השם פינחס מלא יוד. ביניהם שנים מגדולי הדור שעבר: הרב שיינברג ובעל 'פני מנחם' נשמתם עדן.
 
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
סופר אמר:
למה דרכם של בני אדם לכתוב פינחס חסר?
לאו דוקא. הנוקדנים כותבים את השם פינחס מלא יוד. ביניהם שנים מגדולי הדור שעבר: הרב שיינברג ובעל 'פני מנחם' נשמתם עדן.
ה'פני מנחם' במשך ימיו הראשונים היה כותב פנחס בלי יוד
ביום מן הימים [או כשהתחיל להיות ראש ישיבה, או אח"כ כשנהיה בן ארבעים] התחיל לכתוב פינחס עם יוד
ואמר שזה עפ"י קבלה.
 
 

מלאכ

משתמש רגיל
בזוהר פרשת פינחס עם פירוש מתוק מדבש הביא שאות י' היא מהשכינה וכיון שפינחס קינא קיבל אות י'
 

אשביל

משתמש רגיל
למה זה תשאל לשמי אמר:
בתורה כתוב 'פינחס', וכולם כותבים משום מה 'פנחס', כולל בשורת הנושאים בפורום.... מה הטעם?

אגב נראה כי חסידי גור מדקדקים בדבר וכותבים 'פינחס'.
בגמרא יש רב פנחס בלא י'.
 
 
כעת מצאתי מהאקדמיה ללשון. ואכתי מה הטעם?

פרשת פינחס – פנחס או פינחס?
פרשת פינחס פותחת בדברי ה': "פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר… הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל". בתנ"ך השם פינחס כתוב כמעט תמיד ביו"ד, וכך רצוי לכתוב גם את שם הפרשה. היו"ד הזאת מלמדת כי השווא בנו"ן שאחריה הוא שווא נע. בכך דומה השם פִּינְחָס לשמות המקראיים סִיסְרָא ונִינְוֵה הכתובים גם הם ביו"ד.

בימינו מקובל לכתוב את השם הפרטי בלי יו"ד: פנחס. כתיב זה מתאים להגייה הרווחת של השם (בשווא נח) והוא מצטרף לכתיבם של שמות פרטיים אחרים כגון גִּלְעָד, מִרְיָם. הכתיב החסר של השם נוהג דורות הרבה: כבר בתנ"ך יש פעם אחת "פנחס" בלי יו"ד (שמואל א א, ג; בשם בנו של עלי הכוהן), וכתיב זה רווח מאוד בספרות חז"ל ובספרות הרבנית לצד הכתיב המלא. בהלכות כתיבת גיטין ההנחיה היא לכתוב "פינחס" ביו"ד (אם זה שמו של נותן הגט או שם האב של אחד מבני הזוג המתגרשים), ואולם בדיעבד מקבלים גם גט שנכתב בו "פנחס" בלי יו"ד.
 

הולך ללמוד

משתמש רגיל
מישהו ששמו פ(י)נחס אמר לי פעם שבתנ"ך כתוב פינחס ופנחס אותו מספר פעמים בדיוק.
לא בדקתי...
 

הכהן

משתמש ותיק
הולך ללמוד אמר:
מישהו ששמו פ(י)נחס אמר לי פעם שבתנ"ך כתוב פינחס ופנחס אותו מספר פעמים בדיוק.
לא בדקתי...
2020-07-06_171800.png
 
 

קבצים מצורפים

  • 2020-07-06_171729.png
    2020-07-06_171729.png
    7.8 KB · צפיות: 185
  • 2020-07-06_171708.png
    2020-07-06_171708.png
    7.8 KB · צפיות: 185
  • 2020-07-06_171651.png
    2020-07-06_171651.png
    7.9 KB · צפיות: 185

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
בזוהר כתוב שפינחס בגימטריה יצחק
הדבר נכון כמובן דוקא בכתיב מלא
מעניין באמת למה קיבלו את הכתיב החסר ביום יום
דרך אגב "דוד" בספר שמואל מופיע בלי י' ובדברי הימים עם "דויד"
היום מקובל לכתוב רק בכתיב חסר למרות שבכך אפשר להתבלבל עם אח האב ועם חבית גדולה...
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
אבר כיונה אמר:
איכא מאן דאמר אמר:
היום מקובל לכתוב רק בכתיב חסר
הרב דויד יצחקי כותב דויד
באמת היה לי מוזר שראש המדברים בנושא המסורה כותב שלא כמו המופיע ברוב התנ''ך, מה הפשט בזה?
ידוע לך שזה הרוב?
 
 

הכהן

משתמש ותיק
ב. זעירא אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
אגב נראה כי חסידי גור מדקדקים בדבר וכותבים 'פינחס'.
לא רק חסידי גור, אלא חסידים סתם.
לא רק חסידים
הגרח"פ שיינברג (לא חשוד כחסיד) היה חותם מלא.
ביודעי ומכירי שהגר"ש גריינמן (לא חשוד כחסיד) הורה למישהו לכתוב מלא.
וגם אני (לא חשוד כחסיד) מורה ובא לכתוב מלא...
 
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
הכהן אמר:
ב. זעירא אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
אגב נראה כי חסידי גור מדקדקים בדבר וכותבים 'פינחס'.
לא רק חסידי גור, אלא חסידים סתם.
לא רק חסידים
הגרח"פ שיינברג (לא חשוד כחסיד) היה חותם מלא.
ביודעי ומכירי שהגר"ש גריינמן (לא חשוד כחסיד) הורה למישהו לכתוב מלא.
וגם אני (לא חשוד כחסיד) מורה ובא לכתוב מלא...
 

יעוין בשמות גיטין אחרי אבהע"ז קכט אות פ
image.png
 

במבי

משתמש ותיק
שמעתי לגבי השם נועה שר' חיים קנייבסקי אומר לבת בשם זה לכתבו נעה, וא"כ הכי נמי בפנחס.
 
גבריאל פולארד אמר:
הכהן אמר:
ב. זעירא אמר:
לא רק חסידי גור, אלא חסידים סתם.
לא רק חסידים
הגרח"פ שיינברג (לא חשוד כחסיד) היה חותם מלא.
ביודעי ומכירי שהגר"ש גריינמן (לא חשוד כחסיד) הורה למישהו לכתוב מלא.
וגם אני (לא חשוד כחסיד) מורה ובא לכתוב מלא...

יעוין בשמות גיטין אחרי אבהע"ז קכט אות פ
image.png
כמ''ש מרנן שליט''א באקדמיה ללשון שציטטתי לעיל, וזה מחזק את הקושיא.
 
 

חידוד

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
אבר כיונה אמר:
איכא מאן דאמר אמר:
היום מקובל לכתוב רק בכתיב חסר
הרב דויד יצחקי כותב דויד
באמת היה לי מוזר שראש המדברים בנושא המסורה כותב שלא כמו המופיע ברוב התנ''ך, מה הפשט בזה?
בתנ"ך יש חילוק ברור בין נביאים לכתובים בנביאים כתוב דוד ובכתובים דויד.
לאור זה לא נראה לי שזה משנה אם יצא יותר פעמים כך או כך כי זה ענין של תקופות.
בתחילה כתבו חסר ובזמן עזרא כתבו מלא (בדברי הימים ובספר עזרא)
אבל בכתובים הקדומים בזמנם תהלים רות ומשלי נכתב חסר.

בענין ר' דויד יצחקי שמעתי פעם מבנו שהסיבה שכותב מלא היא לא בגלל
שהחליט שכך ראוי יותר ע"פ דקדוק ומסורה וכדו' אלא שזה התחיל פעם
מחמת סיבה טכנית (לא זוכר מה היא היתה).
 
 

הכהן

משתמש ותיק
חידוד אמר:
אבל בכתובים הקדומים בזמנם תהלים רות ומשלי נכתב חסר.
חוץ מ"כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד"
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
איכא מאן דאמר אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
אבר כיונה אמר:
הרב דויד יצחקי כותב דויד
באמת היה לי מוזר שראש המדברים בנושא המסורה כותב שלא כמו המופיע ברוב התנ''ך, מה הפשט בזה?
ידוע לך שזה הרוב?
 
גם אם זה לא הרוב זה נגד שו"ע מפורש בסי' קכט
 
גבריאל פולארד אמר:
איכא מאן דאמר אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
באמת היה לי מוזר שראש המדברים בנושא המסורה כותב שלא כמו המופיע ברוב התנ''ך, מה הפשט בזה?
ידוע לך שזה הרוב?
גם אם זה לא הרוב זה נגד שו"ע מפורש בסי' קכט
יישר כח. אה''ע סי' קכט סעיף כד.
 
 
חלק עליון תַחתִית