פרשות מטות - מסעי. פרשיות מחוברות? למה?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
איש אחד
הודעות: 5
הצטרף: 20 יוני 2018, 23:11
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשות מטות - מסעי. פרשיות מחוברות? למה?

שליחה על ידי איש אחד » 14 יולי 2018, 22:05

רוב הפרשיות המחוברות לא מעוררות תמיהה בחיבורם יחד
נצבים וילך - פרשיות קטנות מאד וביחד מגיעים לכדי פרשה אחת
וכן אחרי מות קדושים, לא נורא.
בשנה פשוטה צריך לחבר פרשיות, ואותם חיברו.

תמיד עניין אותי, מי שיוכל להרחיב על הנושא, לפי מה חיברו, מתי חיברו
ומתעצמת התמיהה בפרשות כמו מטות מסעי, שני פרשיות עם הרבה למעלה מק' פסוקים כל אחת
מה ההגיון? ידוע גם שבחו"ל הדבר משתנה, יש שם פרשיות שרק שם מחברים
תודה לכולם

ערכים:


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 542
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 181 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשות מטות - מסעי. פרשיות מחוברות? למה?

שליחה על ידי הכהן » 14 יולי 2018, 23:43

הבסיס הוא "לעולם קורין צו את אהרן קודם פסח בפשוטה ומצורע במעוברת חוץ מבה''ח מעוברת (וה''ש מעוברת) שקורין אחרי מות קודם הפסח ולעולם קורין פרשת במדבר סיני קודם עצרת ט' באב קודם ואתחנן אתם נצבים קודם ראש השנה" (סי' תכח ס"ד).
לפי זה אם יש רק תשע שבתות בין שבועות לת"ב צריך לחבר שתים מהן. ולכאו' בחרו באחרונות, ובפרט שבחו"ל יש שיום ב' דשבועות חל בשבת וצריך לחבר עוד שתים והן חוקת ובלק.
אצל התימנים מחברים חוקת ובלק לפני שמחברים מטות ומסעי.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 221 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשות מטות - מסעי. פרשיות מחוברות? למה?

שליחה על ידי דרומאי » 15 יולי 2018, 00:21

הכהן כתב: אצל התימנים מחברים חוקת ובלק לפני שמחברים מטות ומסעי.
לא שמעתי בלתי היום! גם בא''י יש תימנים הנוהגים כך? אנא פרט!


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 542
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 181 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשות מטות - מסעי. פרשיות מחוברות? למה?

שליחה על ידי הכהן » 15 יולי 2018, 00:35

מנהגים חריגים בקריאת הפרשות
בא"י אין מחברים לעולם את מטות ומסעי, ותמיד קוראים את פינחס לפני בין המצרים. במקום לחבר את מטות ומסעי נוהגים לחבר את חוקת ובלק. ואילו הדרדעים נוהגים במקרה זה לקרא את שלוש הפרשות קרח חקת ובלק בשתי שבתות, בכל שבת פרשה וחצי. בשבת הראשונה עד "ויסעו מקדש" (במדבר כ, כא) ובשבת השניה מ"ויסעו" עד סוף פרשת בלק. בשנה זו שנת תשס"ה בה אין מחברים את מטות ומסעי אז אין מחברים את חוקת ובלק ואין צורך לקרוא פרשה וחצי כנ"ל.
http://www.daat.ac.il/daat/toshba/halac ... agim-2.htm


ועוד כאן: http://www.nosachteiman.co.il/?Category ... leID=13201


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 221 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשות מטות - מסעי. פרשיות מחוברות? למה?

שליחה על ידי דרומאי » 15 יולי 2018, 01:08

הכהן כתב:
מנהגים חריגים בקריאת הפרשות
בא"י אין מחברים לעולם את מטות ומסעי, ותמיד קוראים את פינחס לפני בין המצרים. במקום לחבר את מטות ומסעי נוהגים לחבר את חוקת ובלק. ואילו הדרדעים נוהגים במקרה זה לקרא את שלוש הפרשות קרח חקת ובלק בשתי שבתות, בכל שבת פרשה וחצי. בשבת הראשונה עד "ויסעו מקדש" (במדבר כ, כא) ובשבת השניה מ"ויסעו" עד סוף פרשת בלק. בשנה זו שנת תשס"ה בה אין מחברים את מטות ומסעי אז אין מחברים את חוקת ובלק ואין צורך לקרוא פרשה וחצי כנ"ל.
http://www.daat.ac.il/daat/toshba/halac ... agim-2.htm


ועוד כאן: http://www.nosachteiman.co.il/?Category ... leID=13201
צר לי אך שני הקישורים חסומים בהדרני.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשות מטות - מסעי. פרשיות מחוברות? למה?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 15 יולי 2018, 03:38

אני מעלה לך את הקישור השני שמופיע בהערת ר' כהן. (הקישור הראשון של אתר דעת, חסום אצל רובם גם בנטפרי)

חוקת –בלק. האם הבלדי צריכים או מותרים לשנות כמנהג ארץ ישראל
דהנה יש לדון בעניין ארבע השבתות שיש בהן חילוק בקריאת ס"ת בין הבלדי לשאמי, שהן מפרשת חוקת עד פרשת מסעי. שכן בבלדי מחברים בשבת הראשונה פרשיות חוקת ובלק, ובשאמי מחברים בשבת הרביעית פרשיות מטות ומסעי. ובשתי השבתות שבנתיים, בבלדי קוראים פרשת פינחס ואח"כ פרשת מטות, ובשאמי קוראים פרשת בלק ואח"כ פרשת פינחס. ורבה המבוכה בזה למי שהולך באחת מארבע שבתות אלה, להתפלל בביהכ"נ שנוהגים היפך מנהג ביהכ"נ שלו, כגון בשבת החתונה וכיו"ב, שעלול להפסיד פרשה אחת. דרך משל, המתפלל בביהכ"נ שאמי ושמע בשבת הראשונה פרשת חוקת, ובשבת השנייה הלך להתפלל אצל החתן בביהכ"נ בלדי שקורין אז פרשת פינחס, נמצא מפסיד פרשת בלק. והנה לכתחילה נראה פשוט שצריך לעשות באופן שלא יפסיד שום פרשה. כגון שיקדים להתפלל בביהכ"נ שאמי שמתפללים מוקדם יותר וישמע פרשת בלק, ואח"כ ילך אצל החתן. ואם א"א, כגון שנסע לעיר אחרת ואין שם ביהכ"נ שאמי, יל"ע כיצד ישלים החסרון, שהרי חובת הקריאה חלה על הציבור ולא על היחיד, וכיון שהציבור שהוא נמצא אצלם כעת קורין פרשת פינחס, הרי הוא נגרר אחריהם. וכן מורים כל גדולי ההוראה.

אלא שיש לשאול האם בזמנינו ראוי לשנות את הסדר, שינהגו כולם מנהג אחד. וכבר נשאלה שאלה זו לפני רבותינו חכמי צנעא, מאת חכמי ירושלים התימנים בני העלייה הראשונה, האם מותר להם לשנות. והשיבו להם שאין רשות לשנות כלל ועיקר, עיין שו"ת זכרוני איש סימן לו. וע"ע שם סימן לז. מיהו אינו דומה הדור הזה לדור ההוא, שהרי פעמים רבות אירע שבאו אורחים לשמחת חתן ועדיין לא שמעו פרשת בלק, ובביהכ"נ של החתן קורין אז פרשת פינחס. והיו שם בתי כנסיות אחרים שקורין אז פרשת בלק, אך בעל השמחה חפצו ורצונו באורחיו. וכדי שלא להשבית שמחתו, הסכימו הציבור שהעולה ראשון יקרא פרשת בלק כולה ועוד כמה פסוקים מפרשת פינחס, ומשום טורח ציבור לא תרגמו פרשת בלק. ואירע כן כמה פעמים גם בפרשיות מטות ומסעי. וכמעט בכל שנה מתעוררת בעיה זו מחדש, כל פעם בנסיבות שונות, פעם בשבתות עיון, פעם בחתונה, פעם בבר מצוה וכו'. וכמה פעמים בחורי הישיבה באים לשבת, וצריכים לגלות מביהכ"נ של אבותיהם.

ונדברתי עם מהר"ע בסיס שליט"א, וכתב לי וז"ל, רחש ליבי דבר טוב לעת כזאת, לעשות מנהג אחד, שינהגו כולם בחילוק הפרשיות וחיבורן כמנהג א"י. דאע"פ שיש לומר דקריאת התורה אינה אלא חובת הציבור וכבר שמע, מ"מ החסיר פרשה ומלאך, כיעויין בע"ח למהרי"ץ בסדר עיבור השנים. ומהיות טוב אל תקרא רע. ואין בכך איסור או שינוי מנהג, כיון שהוא לתועלת הכלל. הלא תראה כי המנהג הקדום היה לחלק פרשת בראשית לארבעה סדרים לארבע שבתות, ונח לחמשה סדרים. והיו גומרים התורה אחת לשלוש שנים, כמבואר ברבינו הרמב"ם פי"ג מהלכות תפילה הל"א ובמחברת התיגאן. ועתה שינו וכל העולם משלימים את התורה כל שנה, והמנהג הראשון נתבטל מכל וכל. וכן המנהג שהיו קוראים קורח וחצי חוקת, ואח"כ חצי חוקת ובלק, כדי שלא יכבד על הציבור פטירת שני צדיקים בשבת אחת, וגם מנהג זה נתבטל, כיעויין בע"ח שם. ורק מקצת אוחזין במנהג זה עד היום. ולא חשו לשינוי מנהג. ואחר שכן, לענ"ד צריך שיהיה זה בהסכמת כל חכמי ורבני תימן, אחר שהשעה צריכה לכך. ואם יסכימו, אהיה סניף לסברתם, עכ"ל. וכן הסכים והנהיג מהר"ש מחפוד שליט"א. מיהו מהר"פ קורח שליט"א אינו מסכים לשנות, משום שאין לנו כח וסמכות לשנות ממה שנהגו הראשונים.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 542
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 181 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשות מטות - מסעי. פרשיות מחוברות? למה?

שליחה על ידי הכהן » 16 יולי 2018, 10:32

דרומאי כתב: צר לי אך שני הקישורים חסומים בהדרני.
אתר דעת:
מנהגים ודינים ליהודי תימן
מאת רחמים שר-שלום
הקטע הרלוונטי:
מנהגים חריגים בקריאת הפרשות
בא"י אין מחברים לעולם את מטות ומסעי, ותמיד קוראים את פינחס לפני בין המצרים. במקום לחבר את מטות ומסעי נוהגים לחבר את חוקת ובלק. ואילו הדרדעים נוהגים במקרה זה לקרא את שלוש הפרשות קרח חקת ובלק בשתי שבתות, בכל שבת פרשה וחצי. בשבת הראשונה עד "ויסעו מקדש" (במדבר כ, כא) ובשבת השניה מ"ויסעו" עד סוף פרשת בלק. בשנה זו שנת תשס"ה בה אין מחברים את מטות ומסעי אז אין מחברים את חוקת ובלק ואין צורך לקרוא פרשה וחצי כנ"ל.

בבתי-כנסת בהם נהוג לחלק את פרשת חוקת כנ"ל, אזי בשבת שלפניה (בה קוראים את קרח וחצי חוקת) קוראים במנחה שלושה מן "ויסעו מקדש" עד "ויקרא שם המקום חרמה".


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 986
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 306 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשות מטות - מסעי. פרשיות מחוברות? למה?

שליחה על ידי יהודה1 » 06 יוני 2019, 22:15

המנהג לחבר מטות ומסעי ולא חוקת ובלק, כנראה שהוא בגלל שזה סוף הספר. ומתאים יותר שהחיבור יהיה כמה שיותר קרוב לזמן שבו נצרך לחבר. ייתכן שיש מסורת על הפרשיות המתחברות. צריך לדעת מה מקור החלוקה של הפרשיות בכלל. בכל אופן התוס' בסוף מגילה מקשים למה מפרידים ניצבים וילך ולא מפרידים את מטות מסעי הארוכות יותר. ותירצו שהיה צורך שניצבים יקדים לר"ה. ולכאורה היה להם לשאול למה מפרידים את חוקת בלק ולא את מטות מסעי הארוכות.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 980
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 277 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשות מטות - מסעי. פרשיות מחוברות? למה?

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 06 יוני 2019, 22:21

זכורני שאצל יוצאי ארם צובא מחברים באופן שונה מכולם. אינני זוכר אילו פרשיות.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 986
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 306 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשות מטות - מסעי. פרשיות מחוברות? למה?

שליחה על ידי יהודה1 » 06 יוני 2019, 22:23

מפרידים משפטים ואם כסף ומחברים תמיד מטות מסעי.
(אולי אני מתבלבל עם עדה אחרת)


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 542
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 181 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשות מטות - מסעי. פרשיות מחוברות? למה?

שליחה על ידי הכהן » 07 יוני 2019, 00:13

יהודה1 כתב:
06 יוני 2019, 22:23
מפרידים משפטים ואם כסף ומחברים תמיד מטות מסעי.
(אולי אני מתבלבל עם עדה אחרת)
כמדומני ג'רבאים
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח