משלי י"ח - מי שגבור הוא נחל נובע מקור חכמה?

שלו'

משתמש ותיק
משלי י"ח ד'
מַיִם עֲמֻקִּים דִּבְרֵי פִי אִישׁ נַחַל נֹבֵעַ מְקוֹר חָכְמָה:
רש"י:
דברי פי איש. כל איש שבמקרא ל' גבור גדול בגבורה הוא: מקור חכמה. כנחל נובע וכמים עמוקים:

 

צ"ב מה ענין איש גדול בגבורה לעומק החכמה?

האם הכוונה שהגבור הכובש את יצרו מובטח שדבריו הם עמוקים והוא נחל נובע מקור חכמה?
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אני עדיין מתקשה לעמוד על ביאורו של רש"י.
אך האם "מים עמוקים" ו"נחל נובע" אינם דברים שונים והפוכים זה מזה?
 
להבנת הפסוק (ע"פ פשט) - יש לקשר את הפסוק להקשרו באותה פרשה.

יש מי שמסביר, באופן שהמים עמוקים והנחל נובע שניהן מדברים על דברי פי איש.
והיינו שאותו איש שדבריו הם מים עמוקים - הוא ההיפך של הכסיל אשר לא יחפוץ בתבונה, והוא אשר לתאוה יבקש נפרד, שבא לפני כן.
למים עמוקים קשה להגיע, אך מי שכבר מגיע אליהם - מוצא אותם כמים טובים במיוחד: צלולים וקרים, המענגים את הצמא. וכזו חכמתו של אותו האיש המדובר בפסוק, היפך הכסיל הנ"ל.
נחל נובע - הכוונה שהוא חי מוסיף ומתגבר ולא נגמר, ולא מאגר מוגבל של מים (חכמה) בכמות מסויימת כמו בבור.

ויש מי שמסביר אחרת - שמיים עמוקים הם היפך מנחל נובע.
שדברי פי איש רגיל - עמוקים, קשים להשגה, כיוון שאינו מבארם היטיב. אך מקור חכמה - היינו דברי החכם - נאמרים בחכמה כזו שיובנו היטיב, ועל כן ניתן להגיע אליהם בקלות כנחל נובע.

יש מי שמסביר, שדווקא הקושי להשיג הדברים מחמת עמקותם - הוא מצד היותו נחל הנובע דווקא. כי ככל שתסביר יותר עדיין לא תגמור, כי חכמתו לא נגמרת ולא באת לתכליתה, שהרי הוא מקור חכמה, מייצר עוד ועוד חכמה.

לגבי הקשר לגבורה, יתכן אולי לומר ע"פ ההקשר הנ"ל (שהוא היפך הכסיל) שמי שהוא גיבור (כובש את יצרו) - זוכר לחכמה בתורה. ומי שאינו מתגבר, היינו הכסיל והוא אשר לתאווה יבקש כנ"ל.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שלו' אמר:
משלי י"ח ד'
מַיִם עֲמֻקִּים דִּבְרֵי פִי אִישׁ נַחַל נֹבֵעַ מְקוֹר חָכְמָה:
רש"י:
דברי פי איש. כל איש שבמקרא ל' גבור גדול בגבורה הוא: מקור חכמה. כנחל נובע וכמים עמוקים:

 

צ"ב מה ענין איש גדול בגבורה לעומק החכמה?

האם הכוונה שהגבור הכובש את יצרו מובטח שדבריו הם עמוקים והוא נחל נובע מקור חכמה?
גיבור בחכמה, וכדאמרינן במדרש כולם גיבורים עושי מלחמה עם החרש והמסגר, וכי מה גבורה עושים בני אדם הקשורים בשלשלאות של ברזל אלא שגיבורים היו במלחמתה של תורה.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אני עדיין מתקשה לעמוד על ביאורו של רש"י.
אך האם "מים עמוקים" ו"נחל נובע" אינם דברים שונים והפוכים זה מזה?
אלו שני תכונות שהולכים יחד, נחל נובע עוסק בגודל הנביעה ממתחת לקרקע אל למעלה הימנו, ומים עמוקים עוסק בכמות עומק המים הנמצאים מעל הקרקע.
 
 
הצעיר שבחבורה אמר:
אני עדיין מתקשה לעמוד על ביאורו של רש"י.
אך האם "מים עמוקים" ו"נחל נובע" אינם דברים שונים והפוכים זה מזה?

ע"פ רוב המפרשים וביניהם רש"י אין הם הפכים.
אך המצודות אכן מפרש שהם הפכים, וכמ"ש לעיל
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אני עדיין מתקשה לעמוד על ביאורו של רש"י.
אך האם "מים עמוקים" ו"נחל נובע" אינם דברים שונים והפוכים זה מזה?
ע"פ רוב המפרשים וביניהם רש"י אין הם הפכים.
אך המצודות אכן מפרש שהם הפכים, וכמ"ש לעיל
לא אעמיד את המפרשים למניין, אך להבנתי הפשטות היא שהנם הפוכים וכפי שבאר מר לעיל

נ.ב. מר הדאיג מעט בהעלמותו המתמשכת ונשמח לשוב ולהנות.
 
חלק עליון תַחתִית