דברים ז' כב':
ולכאורה יש להקשות דאם יחטאו ויגזר דינם לקבל עונש, מה בכך שלא יהיו חיות, וכי חסרים שלוחים למקום להענישם?
ואולי יש לתרץ דבכדי לשנות טבע על ידי תפילה כדי להינצל מגזירה, צריך זכויות, וכגודל שינוי הטבע שבשינוי הגזירה, כך צריך יותר זכויות (לדוגמה חולה סופני צריך זכויות רבות יותר בכדי שינצל, מאשר אדם שהצטנן),
וא"כ הקב"ה דאג שאחרי שיחטאו, ויתחילו להיענש בעונשים אחרים, תהיה תפילתם קלה יותר להתקבל, בגלל ששינוי הטבע של הגזירה יהיה קטן יותר מהשינוי הנדרש על ידי ביטול חיית השדה (הנמצאת במקומות רבים מן הסתם).
נקודה זו מעלה דיון מעניין: הרי לפי מה שתיארנו חומרת החטאים שייעשו בעתיד על ידי עם ישראל, בין אם תהיה חיה השדה, ובין אם לאו, תהיה שוה, וא"כ יוצא שאדם חוטא במצב מציאותי מסויים (כשיש את חיית השדה) נענש יותר, ואדם שיעשה את אותו חטא בדיוק במצב מציאותי אחר יענש פחות. והדברים צריכים קצת ביאור שהרי לכאורה השכר והעונש אמורים להיות תלויים בבחירתו של האדם בלבד ולא בכל מיני נסיבות חיצוניות משתנות.
(יש ראיות נוספות למהלך זה של השתנות העונשים לפי מצב מציאותי, שאם יסתייע בעז"ה אעלה בהמשך)
וברש"י:וְנָשַׁל֩ יְהֹוָ֨ה אֱלֹהֶ֜יךָ אֶת־הַגּוֹיִ֥ם הָאֵ֛ל מִפָּנֶ֖יךָ מְעַ֣ט מְעָ֑ט לֹ֤א תוּכַל֙ כַּלֹּתָ֣ם מַהֵ֔ר פֶּן־תִּרְבֶּ֥ה עָלֶ֖יךָ חַיַּ֥ת הַשָּׂדֶֽה:
.פן תרבה עליך חית השדה והלא אם עושין רצונו של מקום אין מתיראין מן החיה, שנאמר וחית השדה השלמה לך (איוב ה, כג.), אלא גלוי היה לפניו שעתידין לחטוא
ולכאורה יש להקשות דאם יחטאו ויגזר דינם לקבל עונש, מה בכך שלא יהיו חיות, וכי חסרים שלוחים למקום להענישם?
ואולי יש לתרץ דבכדי לשנות טבע על ידי תפילה כדי להינצל מגזירה, צריך זכויות, וכגודל שינוי הטבע שבשינוי הגזירה, כך צריך יותר זכויות (לדוגמה חולה סופני צריך זכויות רבות יותר בכדי שינצל, מאשר אדם שהצטנן),
וא"כ הקב"ה דאג שאחרי שיחטאו, ויתחילו להיענש בעונשים אחרים, תהיה תפילתם קלה יותר להתקבל, בגלל ששינוי הטבע של הגזירה יהיה קטן יותר מהשינוי הנדרש על ידי ביטול חיית השדה (הנמצאת במקומות רבים מן הסתם).
נקודה זו מעלה דיון מעניין: הרי לפי מה שתיארנו חומרת החטאים שייעשו בעתיד על ידי עם ישראל, בין אם תהיה חיה השדה, ובין אם לאו, תהיה שוה, וא"כ יוצא שאדם חוטא במצב מציאותי מסויים (כשיש את חיית השדה) נענש יותר, ואדם שיעשה את אותו חטא בדיוק במצב מציאותי אחר יענש פחות. והדברים צריכים קצת ביאור שהרי לכאורה השכר והעונש אמורים להיות תלויים בבחירתו של האדם בלבד ולא בכל מיני נסיבות חיצוניות משתנות.
(יש ראיות נוספות למהלך זה של השתנות העונשים לפי מצב מציאותי, שאם יסתייע בעז"ה אעלה בהמשך)