פרשת בראשית- הגדרת "בין השמשות"

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת בראשית- הגדרת "בין השמשות"

שליחה על ידי סבא » 04 אוקטובר 2018, 13:06

מהרב ישראל מאיר פלמן-
כתב הרמב"ם פרק ה' משבת הלכה ד':
משתשקע החמה עד שיראו ג' כוכבים בינונים הוא הזמן הנקרא בין השמשות, ולפיכך אין לעשות מלאכה משקיעת החמה מספק שמא הוא לילה
ותמהו האחרונים שהרמב"ם סתר משנתו, דבפרק ב' מקיה"ח הלכה ט' כתב וז"ל
ראוהו בית דין עצמן בסוף יום תשעה ועשרים, אם עדיין לא יצא כוכב בליל שלשים, בית דין אומרים מקודש מקודש שעדיין יום הוא, ואם ראוהו בליל שלשים אחר שיצאו שני כוכבים, למחר מושיבין שני דיינין אצל אחד מהם ויעידו הם השנים בפני השלשה ויקדשוהו השלשה.
כלומר דאין מקדשין את החודש אלא ביום, ואף אחר ששקעה חמה עדיין אפשר לקדש את החודש, כי הוא עדיין יום, ורק ביציאת ב' כוכבים הוי ספק יום ספק לילה.
וראיתי מביאים בשם הצפנת פענח (פ"ה משבת ה"ד) שגדר דין בין השמשות, שמעורב ומדומע בו הן מן היום הן מן הלילה, ומעתה לענין שבת אסור לעשות מלאכה כבר משקיעת החמה הואיל ומדומע בו גם מקצת מן השבת, אבל בקידוש החודש לא איכפ"ל מה שמעורב בזמן זה מקצת מן הלילה, דאין לילה פסול בהלכות קידה"ח, אלא שלקיה"ח צריך יום, וכל שיש בו תערובת יום סגי לכך. ויסוד זה נמצא כבר בריטב"א ביומא דף מ"ז ע"ב, דאין בין השמשות ספק יום הוא או לילה, אלא דהוי יחידה עצמית שיש בו מן היום ומן הלילה, אלא דאנן מספקינן אם לד"ז יש דיני יום או דיני לילה.
ובזה יתיישב קושיית העולם, דהנה איתא באבות פ"ה ובפסחים דף נ"ד ע"א עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות, ולכאורה למה לא נילף מכאן שכל בין השמשות הוא חול גמור, דאל"כ איך נבראו בו עשרה דברים, ולהנ"ל א"ש, דאף שבזמן בין השמשות הקב"ה לא שבת ממלאכתו, מ"מ אין זה סותר שזה זמן בפנ"ע, ויש עליו דין שבת (אף שבמציאות הוא לא מיום השבת), ובזה א"ש נמי מה שייך כלפי שמיא ספיקא דליחשב שברא בבין השמשות. ושו"מ בספרי זמנינו שהביאו דדבר זה מפורש במדרש הגדול (בראשית ב, ב) כי עלה לפניו לבוראם 'בין' יום השישי ליום השבת, ומבואר בהדיא דביה"ש הוי זמן בפני עצמו, ועב"ז עוד במהר"ל בספרו גור אריה (שבת דף לד ע"ב), ובצפנת פענח פ"ב מנזירות ה"ה.

ערכים:


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1159
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת בראשית- הגדרת "בין השמשות"

שליחה על ידי יהושע » 30 יולי 2019, 19:47

סבא כתב:
04 אוקטובר 2018, 13:06
מהרב ישראל מאיר פלמן-
כתב הרמב"ם פרק ה' משבת הלכה ד':
משתשקע החמה עד שיראו ג' כוכבים בינונים הוא הזמן הנקרא בין השמשות, ולפיכך אין לעשות מלאכה משקיעת החמה מספק שמא הוא לילה
ותמהו האחרונים שהרמב"ם סתר משנתו, דבפרק ב' מקיה"ח הלכה ט' כתב וז"ל
ראוהו בית דין עצמן בסוף יום תשעה ועשרים, אם עדיין לא יצא כוכב בליל שלשים, בית דין אומרים מקודש מקודש שעדיין יום הוא, ואם ראוהו בליל שלשים אחר שיצאו שני כוכבים, למחר מושיבין שני דיינין אצל אחד מהם ויעידו הם השנים בפני השלשה ויקדשוהו השלשה.
כלומר דאין מקדשין את החודש אלא ביום, ואף אחר ששקעה חמה עדיין אפשר לקדש את החודש, כי הוא עדיין יום, ורק ביציאת ב' כוכבים הוי ספק יום ספק לילה.
וראיתי מביאים בשם הצפנת פענח (פ"ה משבת ה"ד) שגדר דין בין השמשות, שמעורב ומדומע בו הן מן היום הן מן הלילה, ומעתה לענין שבת אסור לעשות מלאכה כבר משקיעת החמה הואיל ומדומע בו גם מקצת מן השבת, אבל בקידוש החודש לא איכפ"ל מה שמעורב בזמן זה מקצת מן הלילה, דאין לילה פסול בהלכות קידה"ח, אלא שלקיה"ח צריך יום, וכל שיש בו תערובת יום סגי לכך. ויסוד זה נמצא כבר בריטב"א ביומא דף מ"ז ע"ב, דאין בין השמשות ספק יום הוא או לילה, אלא דהוי יחידה עצמית שיש בו מן היום ומן הלילה, אלא דאנן מספקינן אם לד"ז יש דיני יום או דיני לילה.
ובזה יתיישב קושיית העולם, דהנה איתא באבות פ"ה ובפסחים דף נ"ד ע"א עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות, ולכאורה למה לא נילף מכאן שכל בין השמשות הוא חול גמור, דאל"כ איך נבראו בו עשרה דברים, ולהנ"ל א"ש, דאף שבזמן בין השמשות הקב"ה לא שבת ממלאכתו, מ"מ אין זה סותר שזה זמן בפנ"ע, ויש עליו דין שבת (אף שבמציאות הוא לא מיום השבת), ובזה א"ש נמי מה שייך כלפי שמיא ספיקא דליחשב שברא בבין השמשות. ושו"מ בספרי זמנינו שהביאו דדבר זה מפורש במדרש הגדול (בראשית ב, ב) כי עלה לפניו לבוראם 'בין' יום השישי ליום השבת, ומבואר בהדיא דביה"ש הוי זמן בפני עצמו, ועב"ז עוד במהר"ל בספרו גור אריה (שבת דף לד ע"ב), ובצפנת פענח פ"ב מנזירות ה"ה.
א״כ למה אי אפשר למול בבין השמשות?
 


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 390
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 155 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת בראשית- הגדרת "בין השמשות"

שליחה על ידי שניאור » 30 יולי 2019, 19:49

יהושע כתב:
30 יולי 2019, 19:47
א״כ למה אי אפשר למול בבין השמשות?
לא מבין את השאלה הרי במילה יש פסול למול בלילה, וביה"ש מעורב בו מן הלילה.


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1159
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת בראשית- הגדרת "בין השמשות"

שליחה על ידי יהושע » 30 יולי 2019, 20:13

שניאור כתב:
30 יולי 2019, 19:49
יהושע כתב:
30 יולי 2019, 19:47
א״כ למה אי אפשר למול בבין השמשות?
לא מבין את השאלה הרי במילה יש פסול למול בלילה, וביה"ש מעורב בו מן הלילה.

גם בקידוש החדש יש פסול לקדש בלילה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • בירור דעת הגאונים בסוגיית בין השמשות - האם חולקים הם על הראשונים?
    על ידי ביני עמודי גרסי » 26 מרץ 2019, 08:38 » ב הלכה ומנהג
    361 תגובות
    10100 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יהושע
    אתמול, 04:47
  • הגדרת ענין 'מלכות' - שתמליכוני עליכם
    על ידי בני תורה » 13 ספטמבר 2018, 09:22 » ב אלול, ימים נוראים
    0 תגובות
    155 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בני תורה
    13 ספטמבר 2018, 09:22
  • מה הגדרת קרי וכתיב?
    על ידי הכהן » 04 דצמבר 2018, 09:50 » ב הלכה ומנהג
    2 תגובות
    132 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי הכהן
    04 דצמבר 2018, 19:26
  • קו התאריך ובין השמשות
    על ידי האחד בא לגור » 01 אוגוסט 2019, 14:55 » ב הלכה ומנהג
    53 תגובות
    1158 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי סתם יעקב
    19 אוגוסט 2019, 14:33
  • האם אפשר להבדיל על קפה? פרשת בראשית
    על ידי גל גל » 02 אוקטובר 2018, 21:55 » ב הלכה ומנהג
    6 תגובות
    300 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יהודה1
    05 אוקטובר 2018, 09:22

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 7 אורחים