בנצי"ב על פרשת בראשית כתוב חידוש גדול וראיתי גם מביאים מפירוש הרד"ל על פירקי דרבי אליעזר. שחלק מהמינים הם בכלל תולדות של מין אחד וכמו שבבני אדם אנו רואים שאף שאדם הראשון היה אחד מ"מ על ידי שינוי האקלימים וכיו"ב נשתנו לכמה גזעים. בפדר"א כתוב שיש שס"ה מיני בע"ח ולפי זה יש הרבה שהם תולדות שלהם.Practic אמר:יש לשאול לכאורה כל עולם הטבע שלפנינו הוא כה אדיר יש מאות אלפי זנים שונים של בעלי חיים ולהם אין ספור תתי זנים. כיצד היה מקום לכולם בתיבת נח?
חשבתי לומר שאולי היו בעלי חיים שהצליחו לשרוד בכל זאת את המבול אך מלשון התורה משמע שלא נותר בעולם אלא נח ואשר עמו בתיבה לבד.
וכן כל דבר המובחר ומופלג בענינו ליציאתו מגדר סדר הטבעי יקרא ברית ותרגומו (זאָנדערבאר), והמכוון במלות והקמותי את בריתי אתך, אחדש אתך ענין מובחר, ומבאר והולך ענין הנפלא שיחדש לפניו, ובאת אתה וגו' ומכל החי, ר"ל כל מספר הרב מבע"ח כלכם תבאו אל התיבה, אף שקטנה היא בכמותה לפי ערך המספר הרב, בכל זאת תכיל כל הברואים האלה; כי כמו שיורה לשון יצא על ההרחבה וההתפשטות כמו ויצא שמו למרחוק, ככה שרש בא אל הפוכו והוא צמצום דבר גדול אל תוך מרחב קטן. הנה עז"א ובאת, ירצה החזקת מיעוט הכמות המרובה במספר. (עי' בדברי הרמב"ן שכתב שדרך נס היה שיחזיק פה המועט את המרובה, ולדברינו הודיע הוא ית' את נח בפירוש עשיית הדבר הנפלא הזה היוצא מגדר הטבעי), ולפי המבואר אין כאן הצווי אל נח לבא אל התיבה כ"א הודעת הנס, והצווי לבא בתוכה הוא בפרשה הבאה כאמור שם בוא אתה אל התיבה.
ידוע כי החיות רבות מאד ומהן גדולות מאד כפילים וכראמים וזולתם והרמש הרומש על הארץ רב מאד גם מעוף השמים מינים רבים אין להם מספר וכמו שאמרו רבותינו (חולין סג) מאה ועשרים מיני עופות טמאים יש במזרח וכלם מין איה הם ולעופות טהורים אין מספר והנה יצטרך להביא מכלם שיולידו כמותם וכאשר תאסוף לכלם מאכל אשר יאכל לשנה תמימה לא תכיל אותם התיבה הזאת ולא עשר כיוצא בה אבל הוא נס החזיק מועט את המרובה ואם תאמר יעשנה קטנה ויסמך על הנס הזה ראה השם יתברך לעשותה גדולה כדי שיראו אותה בני דורו ויתמהו בה ויספרו עליה וידברו בענין המבול וכנוס הבהמה והחיה והעוף לתוכה אולי יעשו תשובה ועוד עשו אותה גדולה למעט בנס כי כן הדרך בכל הניסים שבתורה או בנביאים לעשות מה שביד אדם לעשות והשאר יהיה בידי שמים ואל תתפתה לאמר (ראה ראב"ע להלן פסוק טז) כי היו שלש מאות אמות באמות איש נח והיה גדול שאם כן היו גם האנשים גדולים גם החיה והעופות בדורות ההם גדולים עד שלקה העולם במבול ועוד כי האמות אמות התורה הנה
(טו) ויבאו אל נח אל התבה. נמשך אל "בעצם היום" שהזכיר, שכל המינין, שנים מכל מין ומין, באו אליו מעצמם אל התיבה, וביום ההוא נאספו כלן כי כן היה הרצון לפניו יתברך, ו[highlight=yellow]אי אפשר להיות זה אלא בדרך נס[/highlight].
רמתים צופים אמר:מענין לענין, איך יתכן שאחרי המבול הגיעו בעלי חיים לאיים רחוקים? כגון כל אדמת אמריקה ואוסטרליה, וכן כמעט כל היבשות אינם מחוברים ביבשה לאר"י, ואיך עברו בעלי החיים דרך הים?
האם יתכן לומר שמה שאמרה תורה שהיה המבול על כל העולם, אינו אלא למקומות המיושבים בלבד? דהיינו במקומות שישבו שם בני האל'הים והאדם בזמן תקופת נח.
ואם כן, יתיישב גם קושיא זו, שלא הכניסו אלא הבהמות והחיות הנמצאים במקומות המיושבים בלבד.
רעיון זה צריך מקור. בעיניין איך עברו בע"ח זכור לי שמביאים מהיערות דבש שתירץ על צפון העולם שהוא מחובר ומיצר ים המפריד נעשה קרח בחורף. אמנם זה לא מתרץ על אוסטרליה ובפרט על בע"ח מזיקים שלא מובן איך יגיעו והרי אדם לא יישא אותם כי הם יזיקוהו. והקנגרו אינו נמצא בשום מקום ומשמע שנוצרו שם. (אם לא נאמר שנדדו עד שם ולא נשארו במקום אחר). וכן הפינגווין לאנטארקיטקה איך היגיעו. יש אמנם את איי גלאפגוס ששם יש מין פינגוון החי דווקא שם. אבל הדרך משם לאנטארקטיקה היא נגד זרם המים.רמתים צופים אמר:מענין לענין, איך יתכן שאחרי המבול הגיעו בעלי חיים לאיים רחוקים? כגון כל אדמת אמריקה ואוסטרליה, וכן כמעט כל היבשות אינם מחוברים ביבשה להרי אררט, ואיך עברו בעלי החיים דרך הים?
האם יתכן לומר שמה שאמרה תורה שהיה המבול על כל העולם, אינו אלא למקומות המיושבים בלבד? דהיינו במקומות שישבו שם בני האל'הים והאדם בזמן תקופת נח.
ואם כן, יתיישב גם קושיא זו, שלא הכניסו אלא הבהמות והחיות הנמצאים במקומות המיושבים בלבד.
תודה על השאלהPractic אמר:יש לשאול לכאורה כל עולם הטבע שלפנינו הוא כה אדיר יש מאות אלפי זנים שונים של בעלי חיים ולהם אין ספור תתי זנים. כיצד היה מקום לכולם בתיבת נח?
חשבתי לומר שאולי היו בעלי חיים שהצליחו לשרוד בכל זאת את המבול אך מלשון התורה משמע שלא נותר בעולם אלא נח ואשר עמו בתיבה לבד.
לכאורה זה אינו בעיה כיון שעד כמה שאנו לא מאמינים לחלוטין באבולוציה עדין יש בוודאי הסברים מדעיים לחלק מהדברים בעולם שאנו מסכימים עמהם ויכול להיות שהקנגרו וכן כל החיות שנמצאות במקומות מסוימים היו בכל העולם רק שהם נכחדו במקומות מסוימים בגלל סיבות מסוימות כגון יעור וכדו׳יהודה1 אמר:רעיון זה צריך מקור. בעיניין איך עברו בע"ח זכור לי שמביאים מהיערות דבש שתירץ על צפון העולם שהוא מחובר ומיצר ים המפריד נעשה קרח בחורף. אמנם זה לא מתרץ על אוסטרליה ובפרט על בע"ח מזיקים שלא מובן איך יגיעו והרי אדם לא יישא אותם כי הם יזיקוהו. והקנגרו אינו נמצא בשום מקום ומשמע שנוצרו שם. (אם לא נאמר שנדדו עד שם ולא נשארו במקום אחר). וכן הפינגווין לאנטארקיטקה איך היגיעו. יש אמנם את איי גלאפגוס ששם יש מין פינגוון החי דווקא שם. אבל הדרך משם לאנטארקטיקה היא נגד זרם המים.רמתים צופים אמר:מענין לענין, איך יתכן שאחרי המבול הגיעו בעלי חיים לאיים רחוקים? כגון כל אדמת אמריקה ואוסטרליה, וכן כמעט כל היבשות אינם מחוברים ביבשה להרי אררט, ואיך עברו בעלי החיים דרך הים?
האם יתכן לומר שמה שאמרה תורה שהיה המבול על כל העולם, אינו אלא למקומות המיושבים בלבד? דהיינו במקומות שישבו שם בני האל'הים והאדם בזמן תקופת נח.
ואם כן, יתיישב גם קושיא זו, שלא הכניסו אלא הבהמות והחיות הנמצאים במקומות המיושבים בלבד.
לכאורה התשובה הפשוטה היא שכך היה רצון ה' וכמו שהיגיעו מכל מקום בנס. כך חזרו למקומם בנס.
יהודה1 אמר:רעיון זה צריך מקור. בעיניין איך עברו בע"ח זכור לי שמביאים מהיערות דבש שתירץ על צפון העולם שהוא מחובר ומיצר ים המפריד נעשה קרח בחורף. אמנם זה לא מתרץ על אוסטרליה ובפרט על בע"ח מזיקים שלא מובן איך יגיעו והרי אדם לא יישא אותם כי הם יזיקוהו. והקנגרו אינו נמצא בשום מקום ומשמע שנוצרו שם. (אם לא נאמר שנדדו עד שם ולא נשארו במקום אחר). וכן הפינגווין לאנטארקיטקה איך היגיעו. יש אמנם את איי גלאפגוס ששם יש מין פינגוון החי דווקא שם. אבל הדרך משם לאנטארקטיקה היא נגד זרם המים.רמתים צופים אמר:מענין לענין, איך יתכן שאחרי המבול הגיעו בעלי חיים לאיים רחוקים? כגון כל אדמת אמריקה ואוסטרליה, וכן כמעט כל היבשות אינם מחוברים ביבשה להרי אררט, ואיך עברו בעלי החיים דרך הים?
האם יתכן לומר שמה שאמרה תורה שהיה המבול על כל העולם, אינו אלא למקומות המיושבים בלבד? דהיינו במקומות שישבו שם בני האל'הים והאדם בזמן תקופת נח.
ואם כן, יתיישב גם קושיא זו, שלא הכניסו אלא הבהמות והחיות הנמצאים במקומות המיושבים בלבד.
לכאורה התשובה הפשוטה היא שכך היה רצון ה' וכמו שהיגיעו מכל מקום בנס. כך חזרו למקומם בנס.
גם בעלי חיים מזיקים נלכדו משחר ההיסטוריה על ידי האדם למטרות בידור (קרקסאות וכדו') מזון, וכבוד (כתוב שנבוכדנצר היה כורך תנין על ראשו)יהודה1 אמר:...ובפרט על בע"ח מזיקים שלא מובן איך יגיעו והרי אדם לא יישא אותם כי הם יזיקוהו...
התשובה הפשוטה היא שאנחנו לא יודעים כיצד הם הגיעו. ברור שזה היה רצון ה' אבל לטעון שהיה נס, הגם שזה לא מופקע לענ"ד הדבר מצריך מקור.יהודה1 אמר:לכאורה התשובה הפשוטה היא שכך היה רצון ה' וכמו שהיגיעו מכל מקום בנס. כך חזרו למקומם בנס.
ראיתי פעם שכך סבר הגאון ר' גדליה נדל שלא היה מבול באמריקה. כנראה שראיתי בפורום אוה"ח וכיום אין לי גישה לשם.רמתים צופים אמר:מענין לענין, איך יתכן שאחרי המבול הגיעו בעלי חיים לאיים רחוקים? כגון כל אדמת אמריקה ואוסטרליה, וכן כמעט כל היבשות אינם מחוברים ביבשה להרי אררט, ואיך עברו בעלי החיים דרך הים?
האם יתכן לומר שמה שאמרה תורה שהיה המבול על כל העולם, אינו אלא למקומות המיושבים בלבד? דהיינו במקומות שישבו שם בני האל'הים והאדם בזמן תקופת נח.
ואם כן, יתיישב גם קושיא זו, שלא הכניסו אלא הבהמות והחיות הנמצאים במקומות המיושבים בלבד.
עלית על משהו!רמתים צופים אמר:לתרץ הכל שהיה בדרך נס (כמובן, לא במקומות שהראשונים ביארו כן), זה פתח מילוט תמיד כשמסתבכים, במקום להתאמץ ולמצוא תשובה המתיישבת על הלב.
הבעיה כאן בלתרץ שמדובר בנס היא, שלפי זה אינו מובן כל עשיית התיבה, שהרי אם רצה הקב"ה לנצל אותם שלא בדרך הטבע אלא בדרך נס, מה צורך יש בבניית התיבה, ובציוויו לנח להביא את כל הבהמות. עדיף שיישארו על מקומם ויצילם ה' מעל לדרך הטבע באופן שהמים לא תשפיע עליהם ולא תזיק אותם.
אבל הרבה פעמים התשובות של אלה שלא רוצים לסמוך על נס, יותר לא מתיישבות על הלב. אני חושב שבל מקום שכבר מפורש שהיה נס אין להקשות כלום אם אין דבר מפורש שמוכיח שאינו נס.רמתים צופים אמר:לתרץ הכל שהיה בדרך נס (כמובן, לא במקומות שהראשונים ביארו כן), זה פתח מילוט תמיד כשמסתבכים, במקום להתאמץ ולמצוא תשובה המתיישבת על הלב.
בזמן המבול כל היבשות היו מחוברות, ורק בזמן פלג נפלגה הארץ וכמפורש בתורה.רמתים צופים אמר:מענין לענין, איך יתכן שאחרי המבול הגיעו בעלי חיים לאיים רחוקים? כגון כל אדמת אמריקה ואוסטרליה, וכן כמעט כל היבשות אינם מחוברים ביבשה להרי אררט, ואיך עברו בעלי החיים דרך הים?
האם יתכן לומר שמה שאמרה תורה שהיה המבול על כל העולם, אינו אלא למקומות המיושבים בלבד? דהיינו במקומות שישבו שם בני האל'הים והאדם בזמן תקופת נח.
ואם כן, יתיישב גם קושיא זו, שלא הכניסו אלא הבהמות והחיות הנמצאים במקומות המיושבים בלבד.
בעיקרון אתה צודק, אבל כאן הרי כל המדידות שנצטווה נח לעשות לתיבה, ועשיית הצהר לאורו, ופתח וקינים ולעשות שיפוע. הכל אינם אלא דברים ועצות טבעיים. הרי שאמנם מצד אחד יתכן שהמבול עצמו היה בדרך נס (שגם זה לא מפורש בקרא), אבל דרך הצלתו מוכח מקרא מכל הפרטים והציווים שלא היה בדרך נס, אלא בדרך הטבע דוקא.יהודה1 אמר:אבל הרבה פעמים התשובות של אלה שלא רוצים לסמוך על נס, יותר לא מתיישבות על הלב. אני חושב שבל מקום שכבר מפורש שהיה נס אין להקשות כלום אם אין דבר מפורש שמוכיח שאינו נס.רמתים צופים אמר:לתרץ הכל שהיה בדרך נס (כמובן, לא במקומות שהראשונים ביארו כן), זה פתח מילוט תמיד כשמסתבכים, במקום להתאמץ ולמצוא תשובה המתיישבת על הלב.
אמנם יש מחלוקת בין הרמב"ן לאבן עזרא על הנס שיוכבד הולידה בגיל 130 שהאבן עזרא הקשה למה אינו מפורש בתורה (ומוכח שלא היה שם נס) והרמב"ן חולק עליו. א"כ לדעת האבן עזרא יש צורך יותר לתרץ בלי נס.
אכן אין זה גורע מהיתכנותו, אמנם בשעה שאנו רואים שהתורה מדגישה ומביאה לפנינו את כל הציוויים שציווה ה' את נח ודרכי הצלתו, וכולם כאחד דרכים טבעיים, מוכח שה' רצה שהצלתו יהיה בדרך טבעית.שמעיה אמר:עלית על משהו!רמתים צופים אמר:לתרץ הכל שהיה בדרך נס (כמובן, לא במקומות שהראשונים ביארו כן), זה פתח מילוט תמיד כשמסתבכים, במקום להתאמץ ולמצוא תשובה המתיישבת על הלב.
הבעיה כאן בלתרץ שמדובר בנס היא, שלפי זה אינו מובן כל עשיית התיבה, שהרי אם רצה הקב"ה לנצל אותם שלא בדרך הטבע אלא בדרך נס, מה צורך יש בבניית התיבה, ובציוויו לנח להביא את כל הבהמות. עדיף שיישארו על מקומם ויצילם ה' מעל לדרך הטבע באופן שהמים לא תשפיע עליהם ולא תזיק אותם.
אכן חז"ל מקשים את קושייתך ומתרצים: והלא הרבה פתח והצלה לפניו? אלא שרצה שיתעוררו לתשובה.
והרב @רמתים צופים, זה שזה פתח מילוט נוח אינו גורע מהיתכנותו ומאמיתותו. תביא הסבר אחר ונאמץ אותו בשמחה. כל עוד אין לנו - אנו מאמינים שיתכן והיה נס, וזה בהחלט מתקבל על הדעת ו'מתיישבת על הלב'.
זה ראשית.ויגוע כל בשר הרמש על הארץ בעוף ובבהמה ובחיה ובכל השרץ השרץ על הארץ וכל האדם כב כל אשר נשמת רוח חיים באפיו מכל אשר בחרבה מתו וימח את כל היקום אשר על פני האדמה מאדם עד בהמה עד רמש ועד עוף השמים וימחו מן הארץ וישאר אך נח ואשר אתו בתבה
א. עד שאתה שואל על הגרג"נ (שאגב איני מכיר את כל התיאוריה שלו לפרטים), תשאל על חז"ל שאומרים שבאר"י לא היה המבול.שמעיה אמר:ידידי, את תאוריית רבינו גדליה זצ''ל אני מכיר. אלא שהיא לא מתכתבת עם הנתונים שלפנינו:
זה ראשית.ויגוע כל בשר הרמש על הארץ בעוף ובבהמה ובחיה ובכל השרץ השרץ על הארץ וכל האדם כב כל אשר נשמת רוח חיים באפיו מכל אשר בחרבה מתו וימח את כל היקום אשר על פני האדמה מאדם עד בהמה עד רמש ועד עוף השמים וימחו מן הארץ וישאר אך נח ואשר אתו בתבה
שנית, איך אתה מסביר שלא בדרך נס את עמידת המים חמש עשרה אמה מעל ההרים כאשר המבול אינו בכל הכדור הארץ?
אני לא שואל על חז''ל שברור שלדעתם היה נס.רמתים צופים אמר:א. עד שאתה שואל על הגרג"נ (שאגב איני מכיר את כל התיאוריה שלו לפרטים), תשאל על חז"ל שאומרים שבאר"י לא היה המבול.שמעיה אמר:ידידי, את תאוריית רבינו גדליה זצ''ל אני מכיר. אלא שהיא לא מתכתבת עם הנתונים שלפנינו:
זה ראשית.ויגוע כל בשר הרמש על הארץ בעוף ובבהמה ובחיה ובכל השרץ השרץ על הארץ וכל האדם כב כל אשר נשמת רוח חיים באפיו מכל אשר בחרבה מתו וימח את כל היקום אשר על פני האדמה מאדם עד בהמה עד רמש ועד עוף השמים וימחו מן הארץ וישאר אך נח ואשר אתו בתבה
שנית, איך אתה מסביר שלא בדרך נס את עמידת המים חמש עשרה אמה מעל ההרים כאשר המבול אינו בכל הכדור הארץ?
ובפשטות יש לומר שכוונת התורה "על פני האדמה" שעליו היה המבול.
ב. זה לא שייך להצלת נח, אלא להמבול עצמו למחות את היקום. וכנראה כוונתך לשאול למה שכתבתי בסוף שגם המבול מסתבר שהיה בדרך הטבע.
אבל עצם שאלתך אינו מובן, האם ראית פעם צונאמי ששוטף את הכל? זה לא הרבה יותר מחמש עשרה אמה?
א. מה זה משנה אם היה בדרך נס או לא? שאלת איך יתפרשו המילים "וימח את כל היקום" בשעה שחז"ל אומרים שלא כל היקום נמחו, אלא באר"י לא היה המבול. מה זה משנה עכשיו אם זה היה בדרך נס או לא.שמעיה אמר:א. אני לא שואל על חז''ל שברור שלדעתם היה נס.רמתים צופים אמר:א. עד שאתה שואל על הגרג"נ (שאגב איני מכיר את כל התיאוריה שלו לפרטים), תשאל על חז"ל שאומרים שבאר"י לא היה המבול.
ובפשטות יש לומר שכוונת התורה "על פני האדמה" שעליו היה המבול.
ב. זה לא שייך להצלת נח, אלא להמבול עצמו למחות את היקום. וכנראה כוונתך לשאול למה שכתבתי בסוף שגם המבול מסתבר שהיה בדרך הטבע.
אבל עצם שאלתך אינו מובן, האם ראית פעם צונאמי ששוטף את הכל? זה לא הרבה יותר מחמש עשרה אמה?
ב. הצונאמי הוא גל נקודתי ששוטף ונרגע, המבול הציף את התיבה למשך זמן רב חמש עשרה אמה מעל ראשי ההרים.