התפצלות היבשות (פרשת בראשית ונח)

יהודה1

משתמש ותיק
ראיתי שמביאים מדרש שבמעשה בראשית נבראה יבשה אחת ואחר כך התחלקה לשבע.
א. איפוה המדרש הזה נמצא.
ב. מתי התחלקה היבשה. לפי המשמעות הפשוטה נראה לי שבמעשה בראשית עצמו, אמנם ראיתי שטוענים שבזמן המבול, ואני לא זוכר אם ראיתי טענה זו או שחשבתי עליה בעצמי שזה בדור הפלגה, ואז יתורצו קושיות רבות (אף שזה לא מתאים עם תיארוכי המדע). איך היגיעו חיות ואנשים לאיים רחוקים התשובה שבהתחלה זו היתה יבשה אחת ולאחר ההיפרדות בדור הפלגה גם האנשים והחיות "עפו ממקומם". לשון הפסוק בפרשת נח "מאלה נפרדו איי הגויים". (לא הגויים לאייהם).
אשמח למקורות מוקדמים (ממפרשים ראשונים או אחרונים) ולא להסתמכות על מחקרים מהדורות האחרונים (שאינן אלא השערה).
 

הבוחן

משתמש ותיק
במפרשים מובא כמדומני גם ברש"י שבדור אנוש בא אוקינוס והציף שליש של עולם, אולי משם?
 

סבא

משתמש ותיק
בספר המהפך מביא הרב זמיר כהן מקור מהזוהר, הספר כעת אינו לפני.
 

תיובתא

משתמש ותיק
מוטי כתב כאן
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=6&t=1057&p=8308&hilit=%D7%9E%D7%91%D7%95%D7%9C#p8308
מוטי אמר:
רש"ר הירש מביא על אתר את המדרשים ומאריך יפה בנושא זה
(כב) עוד כל ימי הארץ. מפרשים בדרך כלל כך: עונות השנה והיממה לא נהגו כסדרן בימי המבול; משום כך ניתנה כאן הבטחה: לא יהיה עוד מבול שני, ולא יחול שינוי במהלך הרגיל של העונות. פירוש זה מניח, שעונות השנה התחלפו לפני המבול, כדרך שהן מתחלפות היום. אולם, המסורות המקובלות בידינו מתנגדות להנחה זו. לדעת ר' יצחק בבראשית רבה (לד, יג) היו זורעים לפני המבול רק אחת לארבעים שנה. היה אביב תמיד, והעונות היו שוות זו לזו: "היה להם אויר יפה כמן הפסח עד העצרת". מזג האויר היה שוה בכל הארץ, והיבשה לא היתה מפוצלת; וכך היתה תחבורה מהירה מסוף העולם ועד סופו: "היו מהלכין מסוף העולם ועד סופו לשעה קלה"
דהיינו בשביל להניח שהיה מזג אויר אחיד ונוח יש להניח שהארץ הייתה במקום אחד, שאל"כ במקומות מסויימים יהיה קור תמידי.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
אם נניח שהיתה רק יבשה אחת, צריך לכאורה לומר שהיה רק ים אחד, ולכאורה הרי פסוק מפורש הוא (בראשית א, י): "ולמקוה המים קרא ימים", והיינו ימים בלשון רבים.

והרי נחלקו תנאים במשנה (פרה ח, ח) אם כל הימים דינם כמקוה לענין הדברים הצריכים מעיין מים חיים, ולדעת רבי מאיר "כל הימים כמקוה שנאמר 'ולמקוה הימים קרא ימים' ", היינו שכל הימים נקראו בכתוב "מקוה" ללמד שאין דינם כמעיין מים חיים, ורבי יהודה חולק שם וסובר: הים הגדול כמקוה לא נאמר ימים אלא שיש בו מיני ימים הרבה, כלומר הפסוק מתייחס רק לים אוקיינוס וקורא לו "ימים" בלשון רבים משום שיש בו ימים רבים, שכל הנחלים הולכים לים. אבל שאר הימים (בפשטות כגון הים התיכון וכו') כשרים לדברים הצריכים מים חיים.

הרי שלכו"ע היה יותר מים אחד בששת ימי בראשית, ובהכרח לומר שהיו גם יבשות נוספות, שאם נאמר שהיבשות התפצלו וכך גם הים הגדול התפצל, שוב אין ראיה לשיטת רבי יהודה שכל שאר הימים חוץ מהים הגדול כשרים למים חיים, שהרי כל הימים במקורם הם הים הגדול שהתפצל בדורות מאוחרים יותר.
 

תיובתא

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
אם נניח שהיתה רק יבשה אחת, צריך לכאורה לומר שהיה רק ים אחד, ולכאורה הרי פסוק מפורש הוא (בראשית א, י): "ולמקוה המים קרא ימים", והיינו ימים בלשון רבים.

והרי נחלקו תנאים במשנה (פרה ח, ח) אם כל הימים דינם כמקוה לענין הדברים הצריכים מעיין מים חיים, ולדעת רבי מאיר "כל הימים כמקוה שנאמר 'ולמקוה הימים קרא ימים' ", היינו שכל הימים נקראו בכתוב "מקוה" ללמד שאין דינם כמעיין מים חיים, ורבי יהודה חולק שם וסובר: הים הגדול כמקוה לא נאמר ימים אלא שיש בו מיני ימים הרבה, כלומר הפסוק מתייחס רק לים אוקיינוס וקורא לו "ימים" בלשון רבים משום שיש בו ימים רבים, שכל הנחלים הולכים לים. אבל שאר הימים (בפשטות כגון הים התיכון וכו') כשרים לדברים הצריכים מים חיים.

הרי שלכו"ע היה יותר מים אחד בששת ימי בראשית, ובהכרח לומר שהיו גם יבשות נוספות, שאם נאמר שהיבשות התפצלו וכך גם הים הגדול התפצל, שוב אין ראיה לשיטת רבי יהודה שכל שאר הימים חוץ מהים הגדול כשרים למים חיים, שהרי כל הימים במקורם הם הים הגדול שהתפצל בדורות מאוחרים יותר.
אפשר להמציא שהייתה היבשה במקום אחד כשבתוכה יש מפרצי מים לכיוון מרכזה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
סבא אמר:
בספר המהפך מביא הרב זמיר כהן מקור מהזוהר, הספר כעת אינו לפני.
מתוך הספר הנ"ל.
זוהר חדש (יב א) - "ארץ אחת ממש הוציאו המים וממנה נתהוו שבע ארצות".
כלומר בשעת הבריאה הייתה יבשת אחת בלבד אולם בשלב מסוים היא התחלקה לשבע יבשות שהלכו והתרחקו זו מזו כאשר מי האוקיינוס חודרים אל החלל שנוצר ביניהם, ויוצרים בכך את האוקיינוסים והימים השונים.

והוא מציין שם גם למדרש רבה בראשית פרשה ה, ח שכל כך ברור הוא שבתחילה נברא ים אחד עד שהקשו חז"ל מהכתוב "ולמקוה המים קרא ימים" ותירצו "אינו דומה טעם דג העולה מעכו לעולה מצידון ולעולה מאספמיא כלומר משום התכונות השונות של מי החופים השונים נחשב הים האחד כימים רבים.
ועמד לפרש את דברי איוב ט, ה "המעתיק הרים ולא ידעו המרגיז ארץ ממקומה ועמודיה יתפצלון".

מלבד זאת בספר שם הוא מביא את התאוריה שפתחה ד"ר הדסה מלמד המיחסת את השינויים הגיאולוגיים לפרקי זמן קצרים בניגוד לחוקרים שיחסו את השינויים לפרקי זמן ממושכים, ועל פי הנחה זו הולכת ומבארת כמה פסוקים בפרשת בראשית והמבול. שיהיה..לנו יש את דברי חז"ל.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
אפשר להמציא שהייתה היבשה במקום אחד כשבתוכה יש מפרצי מים לכיוון מרכזה.
כלומר, היה ים אחד אבל הכתוב קרא לו "ימים" בלשון רבים משום מפרצי המים, שכל אחד מהם נקרא ים. זה יכול להיות פירוש יפה בפסוק, אבל צריך לבדוק אם הדברים מתיישבים במשנה שדנה הלכה למעשה בכל שאר הימים חוץ מהים הגדול, ולכאורה אם נעשו שינויים כה מפליגים בימים וביבשות אין שום הוכחה מן הפסוק, לענין כל שאר הימים שלא היו קיימים בששת ימי בראשית, והתורה לא התייחסה אליהם כלל. והיינו להיתר ולאיסור, מצד אחד ניתן לטעון לדעת רבי מאיר שכל הימים מלבד הים הגדול כשרים למים חיים, ומה שאמרה תורה "ימים" בלשון רבים הכוונה למפרצי המים. ולהפך אפשר לטעון לדעת רבי יהודה שמחלק בין הים הגדול לשאר הימים, שלמעשה כל הימים הם ים אחד גדול שהתפצל ברבות השנים.

אמנם יש מפרשים (תפא"י) שהים הגדול כולל את הים התיכון וכו', ושאר הימים הם כגון ים כינרת וים המלח שהם אגמים נפרדים לגמרי, ולפי פירוש זה אין שום מקום לקושיא, אבל הדבר נתון במחלוקת, וכמדומה שלהלכה הים התיכון אינו בכלל הים הגדול.

גם ניתן לטעון שהתורה קראה לימים בלשון "מקוה" כדי ללמדנו את ההלכה לפי המצב בזמן מתן תורה שכבר היו היבשות והימים מפוצלים.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
והוא מציין שם גם למדרש רבה בראשית פרשה ה, ח שכל כך ברור הוא שבתחילה נברא ים אחד עד שהקשו חז"ל מהכתוב "ולמקוה המים קרא ימים" ותירצו "אינו דומה טעם דג העולה מעכו לעולה מצידון ולעולה מאספמיא כלומר משום התכונות השונות של מי החופים השונים נחשב הים האחד כימים רבים.
הרא"ש (פרה ח, ח) מפרש את דעת רבי יהודה שם וז"ל: ורבי יהודה סבר דוקא מי אוקיינוס שנקוו לתוכו כל מי בראשית נקרא ים דכתיב ולמקוה המים קרא ימים והא דכתיב ימים שיש בו מיני ימים הרב' שאינו דומה טעם דג העולה בעכו לטעם דג העול' באספמיא. ומשמע מפורש שלדעת רבי מאיר ביאור המלה "ימים" הוא כפשוטו ממש, הרבה ימים. וגם רבי יהודה אינו חולק אלא לענין דרשת הכתוב אם הכוונה גם לשאר הימים, או רק לים הגדול, אבל לכו"ע היו ימים הרבה בששת ימי בראשית.
 

אברך

משתמש ותיק
https://www.hidabroot.org/article/307

מי הזיז את היבשות ולמה?​
ברד של כדורי אש מהולים במים, רעידת אדמה בעוצמה 12 בסולם ריכטר, שיטפון אדיר המוחק בני אדם ובעלי חיים כמו נמלים, ברקים ורעמים חזקים, ואז לפתע – חושך ודממה לא, לא מדובר בסרט מתח חדש מבית שפילברג, כי אם במציאות חיה ונושמת, אשר נגלית לעינינו מעל דפי הגמרא, באשר לאסון שפקד את דור המבול. השאלה הגדולה היא – כיצד אסון המבול קשור לנדידת היבשות? כל התשובות בספרה המרתק של ד"ר הדסה מלמד "על קו התפר שבין תורה למדע"

אוה הכימיאן | י"א חשון התשע"ד | 15.10.13 | 15:05


"בבית שבו גדלתי נשמנו אוויר של כימיה אנאורגנית", מספרת ד"ר הדסה מלמד, מחברת הספר "סוד המבול, משולש ברמודה המסתורי ונדידת היבשות", שם היא פורסת את משנתה המדעית-מהפכנית, המבוססת על דברי חז"ל. בתיאוריה אותה פיתחה ואותה מציגה במודל ממוחשב מרהיב עין, היא שופכת אור על תופעה גיאולוגית הקרויה 'נדידת היבשות' ומקשרת אותה, לא פחות ולא יותר, לאירועי המבול.

"המבול לא היה תופעה טבעית רגילה בכדור הארץ, שהרס הקב"ה את הטבע ושינה מעשה בראשית (המלבי"ם עה"פ בר' ז', 10). היה צורך בגורם מחוץ לכדור הארץ על מנת להוציא אל הפועל את ההתרחשות הנוראה שקרתה כאן. המפתח לכך נמצא במסכת ראש השנה ע"א ע"ב: 'מתוך ששנו מעשיהן (דור המבול), שנה הקב"ה מעשה בראשית ונטל שני כוכבים מכימה והביא מבול לעולם'.

על סמך מאמר זה של חז"ל שאלתי את עצמי – איזה קשר יכול להיות בין נטילת הכוכבים לבין הבאת המבול?", מספרת מלמד איך הכל התחיל.

על פי התרחיש שמציגה ד"ר מלמד בספרה, שני הכוכבים שנטל הקב"ה ממזל כימה אלו, הם כוכבים שפגעו בכדור הארץ בעוצמה גדולה מאין כמוה. אחד מהם קבור עד היום במעמקי הקרום של כדור הארץ. השני הפך לכוכב הלכת המוכר היום בכינויו 'מאדים'. בהסתמך על הנתונים שמנדבים לנו חז"ל, בין שורות המדרש, הצליחה מלמד לחשב בדייקנות את זווית הפגיעה, את הרגע המדויק שבו היא אירעה, ואף את מימדיהם של הגופים הפוגעים.

"רק בתקופה האחרונה גילה המדע את הפוטנציאל ההרסני הגלום בפגיעה של גוף חוץ-ארצי בכדור הארץ", אומרת ד"ר מלמד. "בעבר התייחסו לכך כאל אפשרות רחוקה ובלתי מציאותית, אבל במשך הזמן התברר כי תופעות כאלה בהחלט מתרחשות ועשויות להביא לתוצאות הרות אסון".

וימח את כל היקום

xxxxx xxxx xxx xxxxx xxx xxxxxx xxxx xxxx xx xxxxxx xxxxx xxxxxx x xxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxx xxx xxxx xxxxx xxx xxxxx xx xxx xxxxx xxxx xxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxx xxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxx xxxxx xxx xxx xxxxxx xx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxx xxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxx xxxxxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xx xxxx "xxxxxx"x xxxxxx xxxx xxxxx xxxx xxxxxxx xxxx xx xxxxxxx xxxxxx xxx xxxxxxxx xxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx
הממסד המדעי דחה את השערתו זו בשתי ידיים. הרעיון החדש בו יבשת שלמה - על כל אדמותיה, סלעיה, אגמיה, ויצוריה - מסוגלת לזוז ולהתנייד כאילו הייתה נוצה באוויר, היה נשמע מופרך מן היסוד. עד היום אין למדענים הסבר מלא לשאלה מה גרם לנדידת היבשות. ד"ר מלמד סבורה שהפתרון לתעלומה המדעית עדיין לא נמצא מסיבה אחת: החוקרים פשוט לא טרחו לחפש את התשובה במקום הנכון – בדברי חז"ל. אם היו עושים זאת היו מבינים שהיה עליהם לקשר את התופעה עם אסון המבול, וכך הכל היה מתבהר.

כדי לבחון את האופן שבו היו הדברים עשויים להתרחש בפועל, בנתה מלמד מודל ממוחשב להמחשת הדברים בצורה ויזואלית. "ברגע הפגיעה של הכוכבים בכדור הארץ השתחררה אנרגיה בעוצמה בלתי נתפסת", מסבירה מלמד. "הפסוק 'וימח את כל היקום' מקבל משמעות מצמררת. שום דבר אינו מסוגל לשרוד סדרת קטסטרופות שכזאת. עכשיו אפשר להעריך את הנס שנדרש כדי שתיבת נוח לא תתפרק".

עיון מעמיק בדברי חז"ל מגלה רמזים נוספים לתופעות אסטרונומיות יוצאות דופן שליוו את המבול. מסופר בגמרא שבתקופת המבול שינה הקב"ה את סדרי בראשית עד שהייתה חמה יוצאת במערב ושוקעת במזרח. מקורות אחרים מגלים כי תנועת הכוכבים, הירח והשמש, לא נראו בימי המבול. עוד עולה מהמקורות, כי התנאים ששררו בעידן שקדם למבול אף הם היו שונים מאוד מאלו המוכרים לנו כיום. מזג אוויר אביבי התקיים בכל ימות השנה, ופני הקרקע היו שטוחים ללא הרים ובקעות.

עוצמת הפגיעה של הכוכבים בכדור הארץ הייתה כה חזקה, ששינתה את זווית הסיבוב של כדור הארץ סביב צירו. במקום להסתובב בניצב למישור המִלקֶה, נטה הציר החדש בזוית של 203.5 מעלות על צידו כפי שהוא עכשיו (כלומר, היפוך כדור הארץ בתוספת של 23.5 מעלות). התזוזה החדה של כדור הארץ והשינוי שחל בכיוון הסיבוב שלו, יצרו שיבוש במזג האוויר, וכך במקום עונת האביב ששלטה בכיפה באופן תמידי, החלו להתקיים מעתה ארבע עונות השנה.

כמו חלקים של פאזל

מי שיתבונן היטב במפת הגלובוס, יבחין כי קיימת התאמה בין קווי המתאר של היבשות השונות. דוגמא בולטת לכך הוא קו החוף המזרחי של יבשת דרום-אמריקה, החופף כמעט בצורה מושלמת לקו החוף של אפריקה המערבית. מדידות מדויקות מראות כי שתי היבשות עדיין מתרחקות זו מזו בקצב של סנטימטר או שניים לשנה.

"כמו חלקים של פאזל, המתחברים אחד לשני בדיוק מופלא, כך ברגע שאוספים את דברי חז"ל המפוזרים במקורות שונים ומכנסים אותם יחדיו, מתקבלת תמונה ברורה ומצמררת של נסיבות המבול", אומרת ד"ר מלמד בהתרגשות. "פגיעת הכוכבים בכדור הארץ, אשר גרמה למבול הנורא, באותה ההזדמנות גם גרמה לפיצול היבשות.

הדבר המפליא ביותר הוא לגלות, שלמעשה, כל הדברים הללו מרומזים כבר בחז"ל ובמפרשי התורה לדורותיהם. לא חידשנו דבר. מי שיעיין במדרשים, בגמרא ובמפרשים כמו הרמב"ן, הספורנו והמלבי"ם, ימצא שהכול כתוב שם הרבה לפני שהמדע הכיר מושגים כמו אסטרואידים, אנרגיה קינטית ונדידת יבשות".

אלקטרודות לצמחים

לפני שלושים שנה, אולי היתה מלמד מעלה בדעתה שהיא תגיע לדוקטורט, אבל וודאי שלא חלמה להוציא תחת ידה ספרות המבוססת על דעת חז"ל. פשוט מאוד, כי היא לא ידעה מי הם. מלמד נולדה וגדלה במשפחה חילונית למהדרין, שם נשבו רוחות של השכלה ומודרניזציה. האבא היה מהנדס בכימיה, איש אקדמיה מובהק, והדסה הלכה בעקבותיו.

את הדוקטורט עשתה באוניברסיטה העברית בירושלים בתחום האלקטרו-פיזיולוגיה של צמחים. "הייתי נועצת אלקטרודות עדינות מאוד לתוך תאי אבקה של פרחים, על מנת לעקוב אחר הפעילות החשמלית המתרחשת בתוכם. כך למדנו להכיר את האופן שבו תאי הצמח מתקשרים אחד עם השני". בהמשך, עשתה עבודת מאסטר בחקר האנזימים שגורמים להשחמת הפירות.

התעסקותה של מלמד עם נפלאות הבריאה, ובכלל כך פירות וצמחים, הציתו בליבה השתאות ופליאה, אך אלו עדיין לא תורגמו לשינויים באורח החיים. את זאת עשתה מאוחר יותר במהלך חייה.

גם בחייה הפרטיים של מלמד היו לא מעט רעידות אדמה, וגם היא, כמו היבשות, נדדה ממקום למקום עד אשר מצאה את שאהבה נפשה - חיי תורה ומצוות.

עם התובנות השונות שצברה בחיים, עזבה את המוסד האקדמי, והחליטה להתמקד בפיתוח אישיותה היהודית. יחד עם בעלה פקדה את אחד הסמינרים הראשונים אותם ערך ארגון "ערכים", ונשבתה בקסם היהדות. בהמשך נדדה המשפחה לעיר רחובות, שם הצטרפה הדסה לסגל החוקרים של הפקולטה לחקלאות ושל מכון ויצמן למדע.

מנהל המחלקה לכימיה תולש מודעות

במקביל לעבודתה המדעית, שילבה עבודה על ה'אני החדש' שלה. עבודה זו כללה השתתפות בשיעורי יהדות והפנמה של ערכי מורשת ישראל. אט אט השתלבה משפחתה בקהילת שומרי המצוות בעיר. בשלב מסוים החלה מלמד בעצמה לארגן שיעורי תורה, אבל אלו התקיימו לא פחות ולא יותר - בלב מכון ויצמן.

"הייתה התנכלות מתמדת מצד בכירים במכון, שראו בעין רעה את הפעילות התורנית במקום", נזכרת מלמד. "מנהל המחלקה לכימיה היה צועד אחרי ותולש את המודעות המזמינות את הציבור להרצאות תורניות שארגנו. הוא אמר לנו בפירוש: 'לא איכפת לי שיתלו כאן מודעות על הצגות ומופעי בידור, אבל שיעורי תורה - לא יקום ולא יהיה'". מאוחר יותר, הצטרפה כפעילה בארגונים 'ערכים' ו'לב לאחים', ועסקה בעיקר בנושא רישום ילדים לבתי ספר תורניים.

ד"ר מלמד, גדלת בבית רחוק מתורה ומצוות. כיצד הגעת לאורח חיים חרדי, ויותר מכך - לכתיבת ספר המבוסס על דברי חז"ל?

"המטפלת של בני התינוק הייתה אישה שומרת מצוות. כשהייתי באה בתום יום העבודה לאסוף את בני היינו משוחחות על דא והא. באחת הפעמים היא הניחה בידי חוברת בשם 'נבואות שהתגשמו' והמליצה לי לקרוא בה".

העיון בחוברת חשף בפני הד"ר מהאוניברסיטה העברית עולם שהיה בלתי מוכר לה עד אז. "פתאום התחוור לי שהנבואות בתנ"ך הם לא דברים ערטילאיים ומעורפלים. החוברת טענה שניתן להוכיח אחד-לאחד כיצד דברי הנביאים שנאמרו לפני אלפי שנים התקיימו וממשיכים להתקיים עד לימינו אנו. הדברים הוצגו בסגנון בהיר ובצורה רציונאלית ושיטתית. זה היה עבורי מהפך בחשיבה. לראשונה התחלתי לחשוב על יהדות באופן רציני".

אם כך, את וודאי רואה במחקר שלך שליחות שהיא מעבר לתגלית מדעית?

"כל אדם מקבל מהקב"ה את הכלים הנחוצים לו למילוי תפקידו. פעמים רבות שאלתי את עצמי מדוע הקב"ה גלגל את חיי באופן שאוציא תואר אקדמי. בימינו יש למדע הילה יוקרתית. אנשים עומדים נפעמים כשהם נוכחים לדעת שאינפורמציה מדעית, שהתגלתה רק בדורות האחרונים, מרומזת כבר בדברי חז"ל. הדבר מרומם את קרנה של התורה בעיני רחוקים, ומעודד אותם להתקרב וללמוד את היהדות ברצינות".

מה הוביל אותך לעסוק דווקא במבול?

"שמשמים הובילו אותי לחקור את הנושא הזה. מלכתחילה לא הייתה לי כוונה מיוחדת להיכנס אליו, אבל תגלית אחת הובילה לתגלית נוספת. מאמר חז"ל אחד הוביל למשנהו. כעבור זמן קצר הבנתי שמה שהתחיל כלימוד פרטי לצורך עצמי, מכיל בתוכו פוטנציאל לקרב לב טועים ורחוקים להכרה בחכמת התורה ודברי חז"ל".

כיצד מתייחסים אנשי מחקר ומדע לתאוריה שאת מציגה?

"לאנשי המדע קשה לקבל תיאורים חריגים של קטסטרופות. גיאולוג בכיר אמר לי: 'אני לא יכול לתת לדברים שלך הסכמה בפומבי כי זה יעלה לי בכסא'. מדען אחר, אסטרו-פיזיקאי, רק שמע את המילה 'מבול' וקפץ ממקומו כנשוך נחש. 'מבול?! את רוצה לומר לי שחזרת בתשובה?!'. יש אנשי מדע שקשה להם מאוד לקבל דעות שאינן עולות בקנה אחד עם המוסכמות המקובלות. יחד עם זאת, עד היום אף אחד לא הציג בפניי נתונים הסותרים את התיזה שהצגתי".

מה בין מדע לאמונה?

"חשוב להדגיש שכל מה שקשור עם המבול, ולא פחות עם נס ההישרדות של תיבת נח, הוא על-טבעי. זאת למרות שתופעת המבול עצמה מנותחת על ידי חוקי טבע שונים. כל התיאוריה המוצגת בספר מקיפה רק חלק מזערי מההנהגה הכללית שכל כולה למעלה מגדרי הטבע. עם זאת, יש קידוש ה' בכך שאנשים רחוקים רואים בצורה מוחשית כיצד התיאורים שבתורה ובדברי חז"ל מתאימים בצורה נפלאה לריאליה המשתקפת מהמחקר המדעי.

בזמן שבו כל מיני פסוודו-מלומדים הפכו את המדע לאליל מודרני, שבו הם מנגחים את תורת ישראל ואת המסורת המקובלת עלינו מדור לדור, חשוב להראות כי אדרבא, דווקא מתוך המדע ניתן להגיע לתובנות המחזקות את האמונה ולא להיפך".
 

אור זרוע

משתמש ותיק
אברך אמר:
הרעיון החדש בו יבשת שלמה - על כל אדמותיה, סלעיה, אגמיה, ויצוריה - מסוגלת לזוז ולהתנייד כאילו הייתה נוצה באוויר, היה נשמע מופרך מן היסוד. עד היום אין למדענים הסבר מלא לשאלה מה גרם לנדידת היבשות.
חשבתי שהים הוא שזז, עכשיו אני רואה שהיבשות הן שזזו. מעניין.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
חשבתי על מעין ראיה לכל זה.

התורה מלמדת אותנו שכל בני האדם הם צאצאים של אדם הראשון.
בתוכם גם האינדיאנים שחיו באמריקה עוד קודם לגילויה. גם הם צאצאי אדם הראשון.
אם נניח שבשנים שקודם גילוי אמריקה לא היתה אפשרות מעבר בין היבשות הוותיקות לאמריקה מחמת חוסר ידע בטכנולוגיית השייט וכו'. כפי שאכן מקובל לחשוב. יהיה קשה כיצד הגיעו לשם האינדיאנים. (וכבר ראיתי מי שהתריס כן כנגד אמונת ישראל ורצה להוכיח מזה כתורת דרווין).

אך אם נכניס למשוואה את נדידת היבשות הכל יהיה מובן. כי בני האדם הגיעו לשם לפני שנתפרדה הארץ.
 

יהודה1

משתמש ותיק
פותח הנושא
מכל מלמדי השכלתי אמר:
חשבתי על מעין ראיה לכל זה.

התורה מלמדת אותנו שכל בני האדם הם צאצאים של אדם הראשון.
בתוכם גם האינדיאנים שחיו באמריקה עוד קודם לגילויה. גם הם צאצאי אדם הראשון.
אם נניח שבשנים שקודם גילוי אמריקה לא היתה אפשרות מעבר בין היבשות הוותיקות לאמריקה מחמת חוסר ידע בטכנולוגיית השייט וכו'. כפי שאכן מקובל לחשוב. יהיה קשה כיצד הגיעו לשם האינדיאנים. (וכבר ראיתי מי שהתריס כן כנגד אמונת ישראל ורצה להוכיח מזה כתורת דרווין).

אך אם נכניס למשוואה את נדידת היבשות הכל יהיה מובן. כי בני האדם הגיעו לשם לפני שנתפרדה הארץ.
לא הבנתי לְמה אתה עונה? השאלה בפתיחת האשכול היתה האם יש מקור שהארץ נפרדה אחרי דור הפלגה. כי זה יתרץ גם את הקושיה הזו בין השאר. אבל מה ששמעתחי היה או שנחלק בזמן המבול (ואז יוצא שכבר היה מחול אז וחוזרת הקושיא) או במעשה בראשית.
 

תיובתא

משתמש ותיק
אברך אמר:
https://www.hidabroot.org/article/307
...עד היום אין למדענים הסבר מלא לשאלה מה גרם לנדידת היבשות...

...מדידות מדויקות מראות כי שתי היבשות עדיין מתרחקות זו מזו בקצב של סנטימטר או שניים לשנה.
המשפט השני יכול ליישב את הראשון, שכן למיטב ידיעתי כיום ההסבר המדעי להתרחקות יבשות והגבהת הרים, היא טקטוניקת הלוחות.
אם הקב"ה יצר בראשית הבריאה את שטח היבשה (שנניח היה כולו מרוכז במקום אחד) כבנוי מלוחות, א"כ כל השטח הנ"ל נתון לתנודות ותנועות.
בכדי לפתור את בעיית הזמן, ניתן לטעון שאירועים בסדר גודל עולמי, כמו הצפת שני שליש מכדור הארץ, או המבול, האיצו או האיטו את התהליכים הבסיסיים, שגורמים גם היום לתופעות אלו (אם-כי בקצב שונה).
 

כרם

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
חשבתי על מעין ראיה לכל זה.

התורה מלמדת אותנו שכל בני האדם הם צאצאים של אדם הראשון.
בתוכם גם האינדיאנים שחיו באמריקה עוד קודם לגילויה. גם הם צאצאי אדם הראשון.
אם נניח שבשנים שקודם גילוי אמריקה לא היתה אפשרות מעבר בין היבשות הוותיקות לאמריקה מחמת חוסר ידע בטכנולוגיית השייט וכו'. כפי שאכן מקובל לחשוב. יהיה קשה כיצד הגיעו לשם האינדיאנים. (וכבר ראיתי מי שהתריס כן כנגד אמונת ישראל ורצה להוכיח מזה כתורת דרווין).

אך אם נכניס למשוואה את נדידת היבשות הכל יהיה מובן. כי בני האדם הגיעו לשם לפני שנתפרדה הארץ.

גם ספינה שנטרפה בים ונסחפה עד היבשת הבלתי ידועה, יכולה לתרץ את הקושיא הזו.
 

אברך

משתמש ותיק
כרם אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
חשבתי על מעין ראיה לכל זה.

התורה מלמדת אותנו שכל בני האדם הם צאצאים של אדם הראשון.
בתוכם גם האינדיאנים שחיו באמריקה עוד קודם לגילויה. גם הם צאצאי אדם הראשון.
אם נניח שבשנים שקודם גילוי אמריקה לא היתה אפשרות מעבר בין היבשות הוותיקות לאמריקה מחמת חוסר ידע בטכנולוגיית השייט וכו'. כפי שאכן מקובל לחשוב. יהיה קשה כיצד הגיעו לשם האינדיאנים. (וכבר ראיתי מי שהתריס כן כנגד אמונת ישראל ורצה להוכיח מזה כתורת דרווין).

אך אם נכניס למשוואה את נדידת היבשות הכל יהיה מובן. כי בני האדם הגיעו לשם לפני שנתפרדה הארץ.

גם ספינה שנטרפה בים ונסחפה עד היבשת הבלתי ידועה, יכולה לתרץ את הקושיא הזו.
יתכן גם שבעבר הרחוק היתה היבשת הזו ידועה, ואח"כ נשכחה. יש אומרים שהיא ארץ אופיר הנזכרת בנ"ך (מלכים-א ט, כח; שם י, יא; שם כב, מט; דברי הימים-א כט, ד; דברי הימים-ב ח, יח), ראו כאן. וי"א שהיא ארץ החוילה, ראו כאן.
עוד אפשרות כתב הרב @שאר לעמו כאן, שנדידת היבשות איננה מוכרחת. כי יתכן להגיע אליה בחיבור שבין יבשת אמריקה לאירופה במיצר ברינג שרוב השנה קפוא.
 

גרפיקנער

משתמש חדש
לפי טענות של חוקרי DNA, דעתם שכל תושביה הקדומה של יבשת אמריקה הגיעו דרך מיצרי ברינג, וכנראה משם המשיכו הלאה והלאה עד דרום אמריקה, מרחק של אלפי קילומטרים. (בעיני יש בעיה עם התאוריה הזאת: ישנם עדויות ששבטי ה'מאיה' (כמדומני שזה שמם) בדרום אמריקה היו שם לפני כ-4000 שנה, שזה ממש מאה- מאתיים שנה לאחר המבול (מובא במאמרו של הרב גנוט בלוח דבר בעתו, שנת תשע"ב). לא מאמין שתוך מאה שנה האוכלוסייה תנדוד למעלה מעשרת אלפים ק"מ מאלסקה ועד דרום אמריקה).

התיאוריה שלי בענין היא, שהתפצלות היבשות הייתה בדור הפלגה, ועל פי דברי האור החיים הק'.

האור החיים הקדוש מבאר על דרך הפשט את חטא דור הפלגה, שרצו לעשות ריכוז של כל אוכלוסיית העולם במקום אחד, והמגדל יסמן את המקום. (ולהוסיף על דברי האור החיים יש בנותן טעם לומר, שחוקרי כלכלה טוענים שריכוז אוכלוסייה גדולה במקום אחד, מביאה להתפתחות טכנולוגית מהירה יותר, היות וכל המצאה חדשה - למשל מחרשה, גלגל וכו', מתפשטת מהר בין כולם, ומהווה מקפצה להמצאה הבאה. ואכמ"ל להאריך בזה. ויתכן שזו הייתה כוונתם, שכיון שיש מעט אנשים אחר המבול, ריכוז של כולם במקום אחד יגרום להתפתחות טכנולוגית מהירה יותר).

אבל רצון הקדוש ברוך הוא היה ליישב את כל העולם כולו, ועל כן בלבל לשונם, והפיץ אותם על פני כל הארץ. יתכן שהמילים 'ויפץ ה' אותם משם על פני כל הארץ' מרמזים על נדידת היבשות שארעה אז, וע"י נתקיים רצון ה' ליישב את כל העולם.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
חשבתי על מעין ראיה לכל זה.

התורה מלמדת אותנו שכל בני האדם הם צאצאים של אדם הראשון.
בתוכם גם האינדיאנים שחיו באמריקה עוד קודם לגילויה. גם הם צאצאי אדם הראשון.
אם נניח שבשנים שקודם גילוי אמריקה לא היתה אפשרות מעבר בין היבשות הוותיקות לאמריקה מחמת חוסר ידע בטכנולוגיית השייט וכו'. כפי שאכן מקובל לחשוב. יהיה קשה כיצד הגיעו לשם האינדיאנים. (וכבר ראיתי מי שהתריס כן כנגד אמונת ישראל ורצה להוכיח מזה כתורת דרווין).

אך אם נכניס למשוואה את נדידת היבשות הכל יהיה מובן. כי בני האדם הגיעו לשם לפני שנתפרדה הארץ.
היה אדם שרצה לטעון שאפשר לחצות את האוקיינוס לאמריקה, בלי שום כלים טכנולוגים.
וכדי להוכיח זאת חצה בעצמו את האוקיינוס ע"ג רפסודת עצים קשורה בחבלים.
גם זו אפשרות...
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
ראיתי שמביאים מדרש שבמעשה בראשית נבראה יבשה אחת ואחר כך התחלקה לשבע.
א. איפוה המדרש הזה נמצא.
ב. מתי התחלקה היבשה. לפי המשמעות הפשוטה נראה לי שבמעשה בראשית עצמו, אמנם ראיתי שטוענים שבזמן המבול, ואני לא זוכר אם ראיתי טענה זו או שחשבתי עליה בעצמי שזה בדור הפלגה, ואז יתורצו קושיות רבות (אף שזה לא מתאים עם תיארוכי המדע). איך היגיעו חיות ואנשים לאיים רחוקים התשובה שבהתחלה זו היתה יבשה אחת ולאחר ההיפרדות בדור הפלגה גם האנשים והחיות "עפו ממקומם". לשון הפסוק בפרשת נח "מאלה נפרדו איי הגויים". (לא הגויים לאייהם).
אשמח למקורות מוקדמים (ממפרשים ראשונים או אחרונים) ולא להסתמכות על מחקרים מהדורות האחרונים (שאינן אלא השערה).
לשון התורה עצמה הוא ותראה היבשה לשון יחיד.
 
 

הדרך סלולה

משתמש ותיק
אסון עולמי שלא נזכר בתורה
דור אנוש חטאו בע"ז ולכן הציף האוקיינוס שליש מהעולם. (האם חזר והתגלה, או שמתחילה היה רק שליש מהעולם ים, ולאחמ"כ נעשה ב' שלישים ים?)

מדוע התורה האריכה בחטאי דור המבול ועונשם, ואילו חטאי דור אנוש ועונשם לא נזכרו כלל בתורה אלא רק במדרשים?



בספר שארית נתן לרבי נתן לוברט טוען שהכוונה להיפרדותה של יבשת אמריקה (ואולי גם אוסטרליה?) משאר היבשות.



בב"ר (כג, ז) עפ"י המפרשים לא מוזכר שליש העולם אלא שע"י ההצפה נוצר הים התיכון עד עכו ויפו ועד ברבריאה (מרוקו).


https://www.bimmae.com/main/post/30e95ffa-0666-499e-8844-7e7b4761841a
 

מביט מן החרכים

משתמש רגיל
אליעזר ג אמר:
יהודה1 אמר:
ראיתי שמביאים מדרש שבמעשה בראשית נבראה יבשה אחת ואחר כך התחלקה לשבע.
א. איפוה המדרש הזה נמצא.
ב. מתי התחלקה היבשה. לפי המשמעות הפשוטה נראה לי שבמעשה בראשית עצמו, אמנם ראיתי שטוענים שבזמן המבול, ואני לא זוכר אם ראיתי טענה זו או שחשבתי עליה בעצמי שזה בדור הפלגה, ואז יתורצו קושיות רבות (אף שזה לא מתאים עם תיארוכי המדע). איך היגיעו חיות ואנשים לאיים רחוקים התשובה שבהתחלה זו היתה יבשה אחת ולאחר ההיפרדות בדור הפלגה גם האנשים והחיות "עפו ממקומם". לשון הפסוק בפרשת נח "מאלה נפרדו איי הגויים". (לא הגויים לאייהם).
אשמח למקורות מוקדמים (ממפרשים ראשונים או אחרונים) ולא להסתמכות על מחקרים מהדורות האחרונים (שאינן אלא השערה).




לשון התורה עצמה הוא ותראה היבשה לשון יחיד.

האם איי הים נוצרו לאחמ"כ?
לא נקטו היבשה למיעוט אלא שם כללי, כמו חיה ובהמה,
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
מביט מן החרכים אמר:
אליעזר ג אמר:
יהודה1 אמר:
ראיתי שמביאים מדרש שבמעשה בראשית נבראה יבשה אחת ואחר כך התחלקה לשבע.
א. איפוה המדרש הזה נמצא.
ב. מתי התחלקה היבשה. לפי המשמעות הפשוטה נראה לי שבמעשה בראשית עצמו, אמנם ראיתי שטוענים שבזמן המבול, ואני לא זוכר אם ראיתי טענה זו או שחשבתי עליה בעצמי שזה בדור הפלגה, ואז יתורצו קושיות רבות (אף שזה לא מתאים עם תיארוכי המדע). איך היגיעו חיות ואנשים לאיים רחוקים התשובה שבהתחלה זו היתה יבשה אחת ולאחר ההיפרדות בדור הפלגה גם האנשים והחיות "עפו ממקומם". לשון הפסוק בפרשת נח "מאלה נפרדו איי הגויים". (לא הגויים לאייהם).
אשמח למקורות מוקדמים (ממפרשים ראשונים או אחרונים) ולא להסתמכות על מחקרים מהדורות האחרונים (שאינן אלא השערה).




לשון התורה עצמה הוא ותראה היבשה לשון יחיד.

גם האיים נעשו לאחמ"כ?

מסתמא איים משמעותיים באוקינוס כן , אבל לא בהכרח אלו שבימים הנמצאים מוקפים ביבשה כמו הים התיכון בימינו.
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
חשבתי על מעין ראיה לכל זה.

התורה מלמדת אותנו שכל בני האדם הם צאצאים של אדם הראשון.
בתוכם גם האינדיאנים שחיו באמריקה עוד קודם לגילויה. גם הם צאצאי אדם הראשון.
אם נניח שבשנים שקודם גילוי אמריקה לא היתה אפשרות מעבר בין היבשות הוותיקות לאמריקה מחמת חוסר ידע בטכנולוגיית השייט וכו'. כפי שאכן מקובל לחשוב. יהיה קשה כיצד הגיעו לשם האינדיאנים. (וכבר ראיתי מי שהתריס כן כנגד אמונת ישראל ורצה להוכיח מזה כתורת דרווין).

אך אם נכניס למשוואה את נדידת היבשות הכל יהיה מובן. כי בני האדם הגיעו לשם לפני שנתפרדה הארץ.
לא צריך להגיע לכך בקצה סיביר ישנו מיצר של כמה  עשרות קילומטרים המפריד בין אסיה לאמריקה וזה אינו מכשול אפילו לסירות פרימיטיביות כ"ש בתקופות יותר קרות בהם הוא היה קופא.
 
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
מביט מן החרכים אמר:
אליעזר ג אמר:
יהודה1 אמר:
ראיתי שמביאים מדרש שבמעשה בראשית נבראה יבשה אחת ואחר כך התחלקה לשבע.
א. איפוה המדרש הזה נמצא.
ב. מתי התחלקה היבשה. לפי המשמעות הפשוטה נראה לי שבמעשה בראשית עצמו, אמנם ראיתי שטוענים שבזמן המבול, ואני לא זוכר אם ראיתי טענה זו או שחשבתי עליה בעצמי שזה בדור הפלגה, ואז יתורצו קושיות רבות (אף שזה לא מתאים עם תיארוכי המדע). איך היגיעו חיות ואנשים לאיים רחוקים התשובה שבהתחלה זו היתה יבשה אחת ולאחר ההיפרדות בדור הפלגה גם האנשים והחיות "עפו ממקומם". לשון הפסוק בפרשת נח "מאלה נפרדו איי הגויים". (לא הגויים לאייהם).
אשמח למקורות מוקדמים (ממפרשים ראשונים או אחרונים) ולא להסתמכות על מחקרים מהדורות האחרונים (שאינן אלא השערה).




לשון התורה עצמה הוא ותראה היבשה לשון יחיד.

האם איי הים נוצרו לאחמ"כ?
לא נקטו היבשה למיעוט אלא שם כללי, כמו חיה ובהמה,

שם כללי אינו מבוטא ב-ה הידיעה שאז הכוונה למסוימת.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
מ.ה. אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
חשבתי על מעין ראיה לכל זה.

התורה מלמדת אותנו שכל בני האדם הם צאצאים של אדם הראשון.
בתוכם גם האינדיאנים שחיו באמריקה עוד קודם לגילויה. גם הם צאצאי אדם הראשון.
אם נניח שבשנים שקודם גילוי אמריקה לא היתה אפשרות מעבר בין היבשות הוותיקות לאמריקה מחמת חוסר ידע בטכנולוגיית השייט וכו'. כפי שאכן מקובל לחשוב. יהיה קשה כיצד הגיעו לשם האינדיאנים. (וכבר ראיתי מי שהתריס כן כנגד אמונת ישראל ורצה להוכיח מזה כתורת דרווין).

אך אם נכניס למשוואה את נדידת היבשות הכל יהיה מובן. כי בני האדם הגיעו לשם לפני שנתפרדה הארץ.
היה אדם שרצה לטעון שאפשר לחצות את האוקיינוס לאמריקה, בלי שום כלים טכנולוגים.
וכדי להוכיח זאת חצה בעצמו את האוקיינוס ע"ג רפסודת עצים קשורה בחבלים.
גם זו אפשרות...
יתכן. אבל כל הטכנולוגיות גילו לו היכן היבשת ומה כיוון הגלים והרוח. ובאיזו עונה להפליג וכו'. רק ההפלגה היתה בכלים פרימיטיביים
 
 

דברי יושר

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
מ.ה. אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
חשבתי על מעין ראיה לכל זה.

התורה מלמדת אותנו שכל בני האדם הם צאצאים של אדם הראשון.
בתוכם גם האינדיאנים שחיו באמריקה עוד קודם לגילויה. גם הם צאצאי אדם הראשון.
אם נניח שבשנים שקודם גילוי אמריקה לא היתה אפשרות מעבר בין היבשות הוותיקות לאמריקה מחמת חוסר ידע בטכנולוגיית השייט וכו'. כפי שאכן מקובל לחשוב. יהיה קשה כיצד הגיעו לשם האינדיאנים. (וכבר ראיתי מי שהתריס כן כנגד אמונת ישראל ורצה להוכיח מזה כתורת דרווין).

אך אם נכניס למשוואה את נדידת היבשות הכל יהיה מובן. כי בני האדם הגיעו לשם לפני שנתפרדה הארץ.
היה אדם שרצה לטעון שאפשר לחצות את האוקיינוס לאמריקה, בלי שום כלים טכנולוגים.
וכדי להוכיח זאת חצה בעצמו את האוקיינוס ע"ג רפסודת עצים קשורה בחבלים.
גם זו אפשרות...
יתכן. אבל כל הטכנולוגיות גילו לו היכן היבשת ומה כיוון הגלים והרוח. ובאיזו עונה להפליג וכו'. רק ההפלגה היתה בכלים פרימיטיביים
הוא לא לקח אתו שום טכנולוגיה, לא של כיוון, לא של שמירת מזון, לא תקשורת, ולא כלום.
כמו אדם פרימיטיבי שהחליט להפליג עד סוף הים ולראות מה יש שם.
 

מביט מן החרכים

משתמש רגיל
אליעזר ג אמר:
מביט מן החרכים אמר:
אליעזר ג אמר:
לשון התורה עצמה הוא ותראה היבשה לשון יחיד.

האם איי הים נוצרו לאחמ"כ?
לא נקטו היבשה למיעוט אלא שם כללי, כמו חיה ובהמה,

שם כללי אינו מבוטא ב-ה הידיעה שאז הכוונה למסוימת.
 צריך להגיה לידועה
 
חלק עליון תַחתִית