פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 850
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 16 אוקטובר 2018, 23:39

חידוש נפלא מצאתי בפירוש רד"ק על התורה יז,טו על הפסוק 'לא תקרא את שמה שרי'
כי האיש הוא הקורא לאשתו בשמה ולא האשה לאישה אלא דרך כבוד בלשון אדנות קוראה לו לא בשמו, כי כל מי שיש לו מעלה על אחר אין ראוי לאשר למטה הימנו לקרוא בשמו כמו אביו או רבו או אדוניו וכו' וכן האשה לבעלה כי אדוניה הוא כמו שאמר והוא ימשול בך, וכן אמרה שרה ואדוני זקן ולא אמרה ואברהם זקן וכו' לפיכך אמר לאברהם לא תקרא את שמה שרי ולא אמר כן לשרה על אברהם אלא אמר ולא יקרא ר"ל בפי האנשים וכו' עיי"ש עוד.
נא לא לסמוך על הדברים למעשה... בפרט היום בעידן השויון... אבל חשוב לדעת את הדברים על פי השקפת התורה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 729 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 16 אוקטובר 2018, 23:46

זקן ויושב בישיבה כתב:חידוש נפלא מצאתי בפירוש רד"ק על התורה יז,טו על הפסוק 'לא תקרא את שמה שרי'
כי האיש הוא הקורא לאשתו בשמה ולא האשה לאישה אלא דרך כבוד בלשון אדנות קוראה לו לא בשמו, כי כל מי שיש לו מעלה על אחר אין ראוי לאשר למטה הימנו לקרוא בשמו כמו אביו או רבו או אדוניו וכו' וכן האשה לבעלה כי אדוניה הוא כמו שאמר והוא ימשול בך, וכן אמרה שרה ואדוני זקן ולא אמרה ואברהם זקן וכו' לפיכך אמר לאברהם לא תקרא את שמה שרי ולא אמר כן לשרה על אברהם אלא אמר ולא יקרא ר"ל בפי האנשים וכו' עיי"ש עוד.
נא לא לסמוך על הדברים למעשה... בפרט היום בעידן השויון... אבל חשוב לדעת את הדברים על פי השקפת התורה.
אם כך צ"ב הפסוק (פרק ט"ז פסוק ה) "ותאמר שרי אל אברהם חמסי עליך וגו'. וביותר צ"ב שם בפסוק "ותצחק שרה בקרבה..ואדני זקן" הלא אמרה בלבה כמפורש בפסוק ולא קראה לאברהם.


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 850
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 16 אוקטובר 2018, 23:49

אדרבה, משם הביא הרד"ק הראיה, אפילו במחשבת לבה המתוארת בתורה 'ותאמר שרה בלבה' גם כן כינתה אותו 'ואדוני' ולא כינתה אותו בשמו.
לא הבנתי מה השאלה מהפסוק ותאמר שרי אל אברהם חמסי עליך.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 729 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 16 אוקטובר 2018, 23:53

זקן ויושב בישיבה כתב:אדרבה, משם הביא הרד"ק הראיה, אפילו במחשבת לבה המתוארת בתורה 'ותאמר שרה בלבה' גם כן כינתה אותו ואדוני ולא בשמו.
לא הבנתי מה השאלה מהפסוק ותאמר שרי אל אברהם חמסי עליך.
לדידי צ"ב (ועל הפסוק שלמד ממנו הרד"ק באה הערתי) אם אפשר ללמוד מכאן ראיה לקריאה בשמו בגלוי, שכן בד"כ הזכרת שם היא כשמשוחחים עם השני, לא כשאדם חושב בלבו.
מהפסוק "ותאמר שרי אל אברהם" מפורש ששרי קראה לאברהם, דוחק יהיה לאמר ששרה קראה לאברהם אדוני והתורה תיארה בשונה, בפרט שיש פסוק שמתאר אדוני ודוק'.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי דרומאי » 16 אוקטובר 2018, 23:54

ידוע מכתב החזו''א שעל האשה לדבר אל בעלה בלשון נוכח ולא בלשון נוכחי וכו', והדברים נכתבו עבור ת''ח (ז''ל) שנשא יתומה צעירה ממנו בכמה שנים (תבדלחט''א) והיא היתה מכבדתו יתר על המידה ומכנה אותו בלשון ר' פלוני, ולכאורה הדברים אינם תואמים לדברי הרד''ק.


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 850
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 16 אוקטובר 2018, 23:58

הפקדתי שומרים כתב:
זקן ויושב בישיבה כתב:אדרבה, משם הביא הרד"ק הראיה, אפילו במחשבת לבה המתוארת בתורה 'ותאמר שרה בלבה' גם כן כינתה אותו ואדוני ולא בשמו.
לא הבנתי מה השאלה מהפסוק ותאמר שרי אל אברהם חמסי עליך.
לדידי צ"ב (ועל הפסוק שלמד ממנו הרד"ק באה הערתי) אם אפשר ללמוד מכאן ראיה לקריאה בשמו בגלוי, שכן בד"כ הזכרת שם היא כשמשוחחים עם השני, לא כשאדם חושב בלבו.
מהפסוק "ותאמר שרי אל אברהם" מפורש ששרי קראה לאברהם, דוחק יהיה לאמר ששרה קראה לאברהם אדוני והתורה תיארה בשונה, בפרט שיש פסוק שמתאר אדוני ודוק'.
לא זכיתי להבין עדיין מה קשה לכם מהפסוק ותאמר שרה אל אברהם חמסי עליך, היכן היא קראה לו בשמו? לא כתוב בפסוק שהיא אמרה: אברהם חמסי עליך, אלא כתוב שהיא אמרה לאברהם: חמסי עליך.
אולי אתם מתכוונים לשאול למה היא דיברה אליו בלשון נוכח?


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 850
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 17 אוקטובר 2018, 00:00

דרומאי כתב:ידוע מכתב החזו''א שעל האשה לדבר אל בעלה בלשון נוכח ולא בלשון נוכחי וכו', והדברים נכתבו עבור ת''ח (ז''ל) שנשא יתומה צעירה ממנו בכמה שנים (תבדלחט''א) והיא היתה מכבדתו יתר על המידה ומכנה אותו בלשון ר' פלוני, ולכאורה הדברים אינם תואמים לדברי הרד''ק.
אין הכי נמי.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 729 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 17 אוקטובר 2018, 00:00

זקן ויושב בישיבה כתב:
הפקדתי שומרים כתב:
זקן ויושב בישיבה כתב:אדרבה, משם הביא הרד"ק הראיה, אפילו במחשבת לבה המתוארת בתורה 'ותאמר שרה בלבה' גם כן כינתה אותו ואדוני ולא בשמו.
לא הבנתי מה השאלה מהפסוק ותאמר שרי אל אברהם חמסי עליך.
לדידי צ"ב (ועל הפסוק שלמד ממנו הרד"ק באה הערתי) אם אפשר ללמוד מכאן ראיה לקריאה בשמו בגלוי, שכן בד"כ הזכרת שם היא כשמשוחחים עם השני, לא כשאדם חושב בלבו.
מהפסוק "ותאמר שרי אל אברהם" מפורש ששרי קראה לאברהם, דוחק יהיה לאמר ששרה קראה לאברהם אדוני והתורה תיארה בשונה, בפרט שיש פסוק שמתאר אדוני ודוק'.
לא זכיתי להבין עדיין מה קשה לכם מהפסוק ותאמר שרה אל אברהם חמסי עליך, היכן היא קראה לו בשמו? לא כתוב בפסוק שהיא אמרה: אברהם חמסי עליך, אלא כתוב שהיא אמרה לאברהם: חמסי עליך.
אולי אתם מתכוונים לשאול למה היא דיברה אליו בלשון נוכח?
לא זכיתי להבין מה כבודו מסתבך. כתוב בפסוק "ותאמר שרי אל אברהם חמסי עליך".
וכמו"כ במה שהערתי צריך לדעת מה ראיה מדיבור הלב של שרה, שאמרה אדני כדרך האנשים המדברים על לבם, לקריאת שמו בדיבור.


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 850
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 17 אוקטובר 2018, 00:05

נו, מה קרה? אסור לה לדבר איתו?


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 850
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 17 אוקטובר 2018, 00:10

הפקדתי שומרים כתב:[quote="
וכמו"כ במה שהערתי צריך לדעת מה ראיה מדיבור הלב של שרה, שאמרה אדני כדרך האנשים המדברים על לבם, לקריאת שמו בדיבור.
מה לא מובן, התורה מתארת ששרה חשבה בלבה, אם אתה חושב על החבר שלך אז גם במחשבה אתה חושב עליו בשמו, אם אתה חושב על אביך גם במחשבה אתה חושב עליו כאבא ולא בשמו המיוחד לו. ולכן אם שרה היתה רגילה לקרוא לאברהם בשמו אז גם במחשבתה היתה חושבת עליו אברהם זקן ולא אדוני.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 729 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 17 אוקטובר 2018, 00:11

זקן ויושב בישיבה כתב:נו, מה קרה? אסור לה לדבר איתו?
לשון הרד"ק -"ולא האשה לאישה אלא דרך כבוד בלשון אדנות קוראה לו לא בשמו".
הפסוק בפשוטו "ותאמר שרי אל אברהם" לדידי לא בא רק לתאר שהאישה שוחחה עם בעלה ומאידך הזכירה אדוני, אלא הפסוק מתאר מה שאמרה שרי אל אברהם וכלול בזה שנקטה אברהם, דבר שלפי הרד"ק לא זו הדרך, והוספנו לך שכאמרה שרי "אדני' התורה ציינה זאת.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 729 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 17 אוקטובר 2018, 00:52

זקן ויושב בישיבה כתב:חידוש נפלא מצאתי בפירוש רד"ק על התורה יז,טו על הפסוק 'לא תקרא את שמה שרי'
כי האיש הוא הקורא לאשתו בשמה ולא האשה לאישה אלא דרך כבוד בלשון אדנות קוראה לו לא בשמו, כי כל מי שיש לו מעלה על אחר אין ראוי לאשר למטה הימנו לקרוא בשמו כמו אביו או רבו או אדוניו וכו' וכן האשה לבעלה כי אדוניה הוא כמו שאמר והוא ימשול בך, וכן אמרה שרה ואדוני זקן ולא אמרה ואברהם זקן וכו' לפיכך אמר לאברהם לא תקרא את שמה שרי ולא אמר כן לשרה על אברהם אלא אמר ולא יקרא ר"ל בפי האנשים וכו' עיי"ש עוד.
נא לא לסמוך על הדברים למעשה... בפרט היום בעידן השויון... אבל חשוב לדעת את הדברים על פי השקפת התורה.
בדברי הרד"ק דן בשו”ת בצל החכמה (ח"א סימן ע' אות' ב-ג) וכתב להעיר וזת"ד -"והנה הרד”ק בפירושו לספר בראשית (י”ז, ט”ו) כתב לא תקרא את שמה שרי, כי האיש הוא הקורא לאשתו בשמה ולא האשה לאישה, אלא דרך כבוד בלשון אדנות קוראה לו, לא בשמו, כי כל מי שיש לו מעלה על אחר אין ראוי לאשר למטה הימנו לקרוא בשמו כמו אביו או רבו או אדוניו. וכן אמר על ירבעם זה הדבר אשר הרים יד במלך שלמה בנה את המלוא (מלכים א’ י”א, כ”ז), קרא אותו מורד במלך לפי שקרא שלמה בשמו, ואמר שלמה בנה ולא אמר אדני המלך, וכן אמרו רז”ל סנהדרין (ק”ט) הקורא לרבו בשמו גורם לשכינה שתסתלק מישראל, וכן האשה לבעלה כי אדוניה הוא כמו כמו שאמר והוא ימשול בך, וכן אמרה שרה ואדני זקן ולא אמרה ואברהם זקן. ואברהם אמר “ואם שרה” גו’ וכן אמר הכתוב דרך סיפור (שופטים י”ט), פתח בית האיש אשר אדוניה שם, לפיכך אמר לא תקרא את שמה שרי ולא אמר כן לשרה על אברהם אלא אמר ולא יקרא ר”ל בפי האנשים הקוראים בשמו עכ”ל. לפי דבריו מוכחי קראי טובא כי אשה חייבת בכבוד בעלה, ומהאי טעמא אסור לה לקראו בשמו. אמנם גם אחר החיפוש לא מצאתי בכל ספרי הפוסקים שתחת ידי שיהא אסור לאשה לקרוא לבעלה בשמו, ומה שלא אמר הקב”ה לשרה שלא תקרא לאברם עוד אברם כי אם אברהם, אין ראיה כלל שיהא אסור לה לקראו בשמו, שהרי בתוספת תואר מותר להזכיר אפילו רבו בשמו … והוא הדין להזכיר שם אביו בתוספת תואר מותר … ומעתה פשיטא דהוא הדין באשה כשתאמר אדוני תוכל להזכיר גם שם בעלה. ולדעתי העניה ראיה מוכרחת לזה מדכתיב (מלכים א, א’ ל”א) ותקד בת שבע גו’ ותאמר יחי אדוני המלך דוד לעולם ע”כ הרי בת שבע שהיתה אשת דוד הזכירה שמו בפניו, אלא ודאי שבתוספת תואר מותר לאשה להזכיר שם בעלה אפילו בפניו. ומעתה לפי דברי הרד”ק, שאין לאשה לקרא לבעלה בשמו אכתי היה יכול הקב”ה לומר לשרה שלא תקרא לאברם עוד אברם כי אברהם יהיה שמו. ומצאתי ראיה מפורשת להתיר, במדרש רות רבה (פרק ג’ אות ד’), שאשת רבי שמעון בן חלפתא אמרה לבעלה “שמעון” בפניו והזכירה שמו בלי כל תואר, ומלומדת היתה כמבואר שם שפלפלה עם רבי וכיונה לדעת ר”ל דבעלמא דאתא יש לכל צדיק וצדיק מדור בפני עצמו ורבי הודה לדבריה ע”ש. הרי לך בהדיא שמותר לאשה לקרא לבעלה בשמו אף בלי כל תואר. ואין לומר דאין למידין הלכה מן המדרש ואפילו כשלא נמצא לה סתירה מן הש”ס כמבואר בנודע ביהודה תנינא (חלק יו”ד סימן קס”א ד”ה ומה) ע”ש, דכל שהמדרש מספר לנו איזה מעשה שהיה, בודאי שלמידין הלכה ממנה דאטו שקר הנחילנו ח”ו, וכך כתב בהדיא בברכי יוסף (או”ח סימן רי”ח בשיו”ב אות א’) ובהגהת חכמת שלמה מהגאון מהרש”ק (או”ח סימן שי”א) ע”ש ובשאר אחרונים. וכן עמא דבר שאין נזהרין בזה כלל וכלל לא ע"כ.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 959
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 271 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 17 אוקטובר 2018, 01:09

קשה לי על הרד"ק הנ"ל.

מנין לו להסיק כן על כל אשה כלפי בעלה. דלמא אברהם שאני. משום שמעלתו היתה גדולה עד מאוד. משאי"כ שאר בנ"א.


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 850
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 17 אוקטובר 2018, 01:12

מכל מלמדי השכלתי כתב:קשה לי על הרד"ק הנ"ל.

מנין לו להסיק כן על כל אשה כלפי בעלה. דלמא אברהם שאני. משום שמעלתו היתה גדולה עד מאוד. משאי"כ שאר בנ"א.
אשת חבר כחבר ומעלתה כמעלתו.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 959
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 271 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 17 אוקטובר 2018, 01:15

זקן ויושב בישיבה כתב:
מכל מלמדי השכלתי כתב:קשה לי על הרד"ק הנ"ל.

מנין לו להסיק כן על כל אשה כלפי בעלה. דלמא אברהם שאני. משום שמעלתו היתה גדולה עד מאוד. משאי"כ שאר בנ"א.
אשת חבר כחבר ומעלתה כמעלתו.
זו לא סיבה שלכן לא תהיה חייבת לכבדו יותר מכל אשה לבעלה.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1448
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 407 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי שאר לעמו » 17 אוקטובר 2018, 01:42

זקן ויושב בישיבה כתב:חידוש נפלא מצאתי בפירוש רד"ק על התורה יז,טו על הפסוק 'לא תקרא את שמה שרי'
כי האיש הוא הקורא לאשתו בשמה ולא האשה לאישה אלא דרך כבוד בלשון אדנות קוראה לו לא בשמו, כי כל מי שיש לו מעלה על אחר אין ראוי לאשר למטה הימנו לקרוא בשמו כמו אביו או רבו או אדוניו וכו' וכן האשה לבעלה כי אדוניה הוא כמו שאמר והוא ימשול בך, וכן אמרה שרה ואדוני זקן ולא אמרה ואברהם זקן וכו' לפיכך אמר לאברהם לא תקרא את שמה שרי ולא אמר כן לשרה על אברהם אלא אמר ולא יקרא ר"ל בפי האנשים וכו' עיי"ש עוד.
נא לא לסמוך על הדברים למעשה... בפרט היום בעידן השויון... אבל חשוב לדעת את הדברים על פי השקפת התורה.
א"א לומר על פי השקפת התורה, אפשר לומר שכך הבין הרד"ק ע"ד השקפת התורה, שהרי הוא יחיד בכך.
מה גם שנשים דידן נקראות חשובות, ממילא אין מקום לזה אפילו לפי הרד"ק.
ואם לדין, יש לדון: "ואדני זקן" היינו כדרך לישנא דהאידנא "בעלי זקן" או "אישי זקן" (שהרי הדגש הוא לא מצד שהוא אברהם אלא מצד שהוא בעלה, שעמה הוא יוליד) ואה"נ מצד החשיבות קראתו 'ואדני' אבל אין מקום לקרא לשמו כי לא זה המכוון.
וכמשכ"ל בפשיטות הרב הפקדתי, ש"ותאמר שרי אל אברם חמסי עליך" - סותר הדברים.
ומש"כ רד"ק שלא אמר לשרה שלא תקרא את שמה אברם, י"ל בפשיטות שנבואה זו נאמרה לאברהם, והוא אמר לשרה, וכי דבר ה' כרוכלא הוא שכל נביא צריך לשומעו?


אברעמעלע
הודעות: 83
הצטרף: 07 מאי 2018, 17:32
מיקום: ירושלם עיה"ק תובב"א
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי אברעמעלע » 17 אוקטובר 2018, 02:00

הפקדתי שומרים כתב:
זקן ויושב בישיבה כתב:נו, מה קרה? אסור לה לדבר איתו?
לשון הרד"ק -"ולא האשה לאישה אלא דרך כבוד בלשון אדנות קוראה לו לא בשמו".
הפסוק בפשוטו "ותאמר שרי אל אברהם" לדידי לא בא רק לתאר שהאישה שוחחה עם בעלה ומאידך הזכירה אדוני, אלא הפסוק מתאר מה שאמרה שרי אל אברהם וכלול בזה שנקטה אברהם, דבר שלפי הרד"ק לא זו הדרך, והוספנו לך שכאמרה שרי "אדני' התורה ציינה זאת.
איך כלול בזה שנקטה אברהם?


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1448
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 407 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי שאר לעמו » 17 אוקטובר 2018, 09:14

שהרי כמו שהרד"ק טוען שבמה שאמרה לעצמה "ואדני זקן" - כוונת התורה להראותנו שאשה פונה לבעלה "אדוני"
בה במידה רואים הפוך ש"ותאמר שרי אל אברם חמסי עליך" מראה שהיא פונה אל אברהם בגוף ראשון, ולא 'חמסי אל אדוני'.
(ובכלל גם 'חמסי אל אדוני' לא אומרים - שהרי אדונה הוא).


סופר
משתמש ותיק
הודעות: 485
הצטרף: 04 יולי 2017, 14:00
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי סופר » 17 אוקטובר 2018, 09:54

זקן ויושב בישיבה כתב:חידוש נפלא מצאתי בפירוש רד"ק על התורה יז,טו על הפסוק 'לא תקרא את שמה שרי'
כי האיש הוא הקורא לאשתו בשמה ולא האשה לאישה אלא דרך כבוד בלשון אדנות קוראה לו לא בשמו, כי כל מי שיש לו מעלה על אחר אין ראוי לאשר למטה הימנו לקרוא בשמו כמו אביו או רבו או אדוניו וכו' וכן האשה לבעלה כי אדוניה הוא כמו שאמר והוא ימשול בך, וכן אמרה שרה ואדוני זקן ולא אמרה ואברהם זקן וכו' לפיכך אמר לאברהם לא תקרא את שמה שרי ולא אמר כן לשרה על אברהם אלא אמר ולא יקרא ר"ל בפי האנשים וכו' עיי"ש עוד.
נא לא לסמוך על הדברים למעשה... בפרט היום בעידן השויון... אבל חשוב לדעת את הדברים על פי השקפת התורה.
וכן נהגו ונוהגים הרבה חסידים ואשי מעשה.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1448
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 407 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי שאר לעמו » 17 אוקטובר 2018, 13:21

כמדומה שאלו הנוגים כך זה רק בפני בני אדם (הן מצד האיש והן מצד האשה), אבל לא בינם לבין עצמם. והחילוק הוא כחילוק האור מן החשך.


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 850
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 17 אוקטובר 2018, 13:24

שאר לעמו כתב:שהרי כמו שהרד"ק טוען שבמה שאמרה לעצמה "ואדני זקן" - כוונת התורה להראותנו שאשה פונה לבעלה "אדוני"
בה במידה רואים הפוך ש"ותאמר שרי אל אברם חמסי עליך" מראה שהיא פונה אל אברהם בגוף ראשון, ולא 'חמסי אל אדוני'.
(ובכלל גם 'חמסי אל אדוני' לא אומרים - שהרי אדונה הוא).
נראה לי שנתערבבו כאן שתי ענינים, קריאת האדם בשמו, ודיבור בלשון נוכח.
הרד"ק כותב שאשה לא תקרא לבעלה בשמו, אבל דיבור בלשון נוכח לא מצינו שיש בזה חסרון אף כלפי אביו או רבו ועל כן מה שאמרה שרה לאברהם חמסי עליך בלשון נוכח אינו ענין כלל לדברי הרד"ק.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1448
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 407 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי שאר לעמו » 17 אוקטובר 2018, 13:30

חמסי עליך זה לשון קינטור, ולא כך פונים ל'אדון' ו'לרבו' - לא משום שזה לשון נוכח.
ואה"נ מהלשון 'אל אברהם' בלבד זה עדיין לא ראיה, דאל"כ מה יכתוב הפסוק.


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 850
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 17 אוקטובר 2018, 13:34

לא מבין, אם יש לעבד טענה על רבו אינו יכול לתובעו לבי"ד?
עיין כתובות מב. הפלת את שיני סימית את עיני.


סופר
משתמש ותיק
הודעות: 485
הצטרף: 04 יולי 2017, 14:00
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי סופר » 17 אוקטובר 2018, 15:57

שאר לעמו כתב:כמדומה שאלו הנוגים כך זה רק בפני בני אדם (הן מצד האיש והן מצד האשה), אבל לא בינם לבין עצמם. והחילוק הוא כחילוק האור מן החשך.
יש ויש, ואכן זה ז שתי סיבות נפרדות.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 923
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 195 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי יהודה1 » 17 אוקטובר 2018, 16:01

זקן ויושב בישיבה כתב:לא מבין, אם יש לעבד טענה על רבו אינו יכול לתובעו לבי"ד?
עיין כתובות מב. הפלת את שיני סימית את עיני.
הפלת את שיני הוא טענתו ולפי זה אינו עבד. ואם משום החוצפה לתבוע פשיטא שמותר לאדם לתבוע את רבו. ולשון הדיבור אינה מובאת בגמרא כדרך שיאמר אלא את תוכן הדברים ואעפ"כ כתוב בלשון נוכח שיני הפלת ולא שיני היפיל כי זה דרך קלה להעביר את הדברים.
אבל הפסוק כן כותב את הדברים כמו שנאמרו והיה לה לומר חמסי על אדוני. אלא שאינו ראיה שאולי אף שלדעת הרד"ק אינו ראוי שתקראנו בשמו אלא דרך אדנות אבל מותר לה לומר לו בלשון נוכח בלי לשון אדנות שהרי הקורא לרבו בשמו נחשב לביזוי ולא נאמר כן על המדבר עימו בלשון נוכח. (אף שמוכח בגמרא שכן הדרך לדבר עם רבו בלשון נסתר ואדנות ברכות כז: "מי בדלת ולא אמר מי בדיל מר".)
וגם יעקב אמר לאביו קום נא שבה ולא יקום נא אבי.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 729 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 17 אוקטובר 2018, 16:18

ספר בראשית פרק כא פסוקים ו-ז
(ו) וַתֹּאמֶר שָׂרָה צְחֹק עָשָׂה לִי אֱלֹהִים כָּל הַשֹּׁמֵעַ יִצֲחַק לִי: (ז) וַתֹּאמֶר מִי מִלֵּל לְאַבְרָהָם הֵינִיקָה בָנִים שָׂרָה כִּי יָלַדְתִּי בֵן לִזְקֻנָיו.

לשון הפסוק הוא הערה חמורה על דברי הרד"ק, מפני מה אמרה "אברהם" ולא "זקני". (הלא כאן בלא שום ספק התורה מתארת את שאמרה שרה בלבה)

כמו כן התרגום (יהונתן, ירושלמי) על הפסוק -"וַתִּצְחַק שָׂרָה בְּקִרְבָּהּ לֵאמֹר אַחֲרֵי בְלֹתִי הָיְתָה לִּי עֶדְנָה וַאדֹנִי זָקֵן" מתרגם במקום "זקני", אברהם . ולד' הרד"ק יש משמעות מה שקוראת אברהם או זקני.

תרגום יונתן על בראשית פרק יח פסוק יב -
(יב) ותמהת שרה בלבה למימר בתר די סיבית הוי לי עדויין ורבוני אברהם סיב: (וגם שהקדימה תואר 'רבוני' הרי פשטות ד' הרד"ק שלא יועיל גם בכה"ג וכך גם הבין בשו"ת הנ"ל)
תרגום ירושלמי על בראשית פרק יח פסוק יב-
(יב) וחייכת שרה בלבה למימר בתר דסבית אפשר דאחזור ליומי טליותי למהוי לי עידוי ואברהם סיב:

כמו"כ בשאר האמהות רחל ולאה מצינו (בראשית פ' כט פסוק' לב-לד פרק ל פס' טו-כ) שקראו לבעליהם אישי, ולא אדוני. וההפרש בין השנים הוא רב.

כמו"כ יש להעיר לד' הרד"ק, אילו התורה נקטה "ואדני זקן" בפרק יח בכדי להשמיענו את חידושו של הרד"ק, ראוי היה יותר לנקוט את הדברים בפרשה יז המוקדמת, ובמקום מש"כ בפסוק "ותאמר שרי אל אברהם".


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 729 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 17 אוקטובר 2018, 20:22

זקן ויושב בישיבה כתב:
מכל מלמדי השכלתי כתב:קשה לי על הרד"ק הנ"ל.

מנין לו להסיק כן על כל אשה כלפי בעלה. דלמא אברהם שאני. משום שמעלתו היתה גדולה עד מאוד. משאי"כ שאר בנ"א.
אשת חבר כחבר ומעלתה כמעלתו.
ר' @מכל מלמדי השכלתי שואל טוב, ומה יישבת בזה. וזה גופא הקושיא איך מביאים ראיה מחבר גדול לחבר קטן..
זאת אומרת, אילו הטענה היתה על הפער הגדול בין שרה לאברהם אזי אתה צודק, שאותו פער באופן יחסי נמצא גם בין סתם בעל לאישה. אבל כאן הטענה שיש חילוק בין אברהם לסתם אדם שמשום זה קראה לו שרה אדוני ועל זה אין בתשובתך תירוץ.
ולכן נ"ל בהערה זו, שרה אמנו היתה בעלת רוה"ק (רש"י בפרשה) ובגמ' מגילה מונה אותה בין הנביאות, ועם זאת מעלת אברהם גדולה הימנה משום שהוא אדונה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 729 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 17 אוקטובר 2018, 20:25

[quote="הרד"ק"] "כי האיש הוא הקורא לאשתו בשמה ולא האשה לאישה, אלא דרך כבוד בלשון אדנות קוראה לו, לא בשמו, כי כל מי שיש לו מעלה על אחר אין ראוי לאשר למטה הימנו לקרוא בשמו כמו אביו או רבו או אדוניו וכו' וכן האשה לבעלה כי אדוניה הוא כמו כמו שאמר והוא ימשול בך, וכן אמרה שרה ואדני זקן ולא אמרה ואברהם זקן ע"כ.[/quote]
דברי הרד"ק הללו צריכים ביאור, הלא לפי פשוטו של פסוק הקללה "והוא ימשול בך" (בראשית ג, טז) לא באה משום אדנות, אלא לענין דבר מסוים וכמש"כ שם רש"י ואל אישך תשוקתך - לתשמיש ואעפ"כ אין לך מצח לתובעו בפה אלא הוא ימשול בך הכל ממנו ולא ממך" ע"כ. אמנם ראה מה שכתבו לפרש שם האבן עזרא והרמב"ן.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 729 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 17 אוקטובר 2018, 22:18

בשו"ת יפה ללב אה”ע חלק ד’ סימן ס”ט אות ב’ ד”ה ובאבות ושם קונטרוס אחרון הביא לזה כמה מקומות: אבות דרבי נתן פרק א’ איתא אמרה חוה בדעתה כל הדברים שהפקדני רבי וכו’ לפי שאין חוה קורא לאדם הראשון מתחילה אלא רבי ר”ל אדוני כמו שכתוב בספר הקדוש אבות הראש חלק א’ דס”ד ע”א יע”ש. וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן לקרוא ל’ו אדוני שמעני כמו שקרא אימא רישא לבעלה אבינו הראשון אדם המעלה ולא יקראנו בשמו. ועוד כתב, כדין אביו ורבו וכאשר ראיתי כמה נשים יקרות שנוהגין לקרות לבעליהן בתואר אדון סתם כדרך שקורא הבן לאביו, ועוד כתב, גם לאה אמנו הוא אמרה הפעם ילוה אישי הוא אדוני כדפירש רש”י בפרק קמא דיומא דף י”ח ע”ב ד”ה אישי וכן פירש הרב ז”ל שם ודוק ועוד כתב, בקו"א, עיין מה שכתבתי [במקומות הנ”ל] וכן שרה אע”ה קראה לבעלה אברהם אע”ה אדוני סתם כדכתיב בפרשת וירא ותצחק שרה בקרבה לאמר גו’ ואדוני זקן וכן השונמית היותה אשה גדולה היה קורא לבעלה אדוני בפר”א פל”ג כשאמרה לה אלישע למועד הזה כעת חיה את חובקת בן אמרה לו אדוני זקן מאוד וחדלה ממני אורח נשים ואי אפשר לעשות הדבר הזה אל אדוני איש האלקים אל תכזב בשפחתך כו’ יע”ש.


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 850
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 17 אוקטובר 2018, 22:29

הפקדתי שומרים כתב:
זקן ויושב בישיבה כתב:
מכל מלמדי השכלתי כתב:קשה לי על הרד"ק הנ"ל.

מנין לו להסיק כן על כל אשה כלפי בעלה. דלמא אברהם שאני. משום שמעלתו היתה גדולה עד מאוד. משאי"כ שאר בנ"א.
אשת חבר כחבר ומעלתה כמעלתו.
ר' @מכל מלמדי השכלתי שואל טוב, ומה יישבת בזה. וזה גופא הקושיא איך מביאים ראיה מחבר גדול לחבר קטן..
זאת אומרת, אילו הטענה היתה על הפער הגדול בין שרה לאברהם אזי אתה צודק, שאותו פער באופן יחסי נמצא גם בין סתם בעל לאישה. אבל כאן הטענה שיש חילוק בין אברהם לסתם אדם שמשום זה קראה לו שרה אדוני ועל זה אין בתשובתך תירוץ.
ולכן נ"ל בהערה זו, שרה אמנו היתה בעלת רוה"ק (רש"י בפרשה) ובגמ' מגילה מונה אותה בין הנביאות, ועם זאת מעלת אברהם גדולה הימנה משום שהוא אדונה.
לא זכיתי להבין, השאלה היתה שאולי מה ששרה לא קראה לו בשמו זהו משום מעלתו בחכמה ולא משום היותו בעלה, ועל זה התשובה, שכיון שהיא אשתו אינה חייבת לכבדו משום מעלת החכם שבו דעל זה אמרינן אשת חבר כחבר.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • דעת הרשב"ם נשים פטורות מהסיבה מפני שאשה כפופה לבעלה
    על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 09 אפריל 2019, 14:13 » ב ענינו של יום
    4 תגובות
    127 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שעת השקט
    17 אפריל 2019, 11:11
  • כלה או הקלה, היחס בין לימוד תורה לנשיאת אשה - פרשת חיי שרה
    על ידי גל גל » 28 אוקטובר 2018, 15:18 » ב הלכה ומנהג
    5 תגובות
    95 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי משה בטיטו
    30 אוקטובר 2018, 17:05
  • אשה אבדה כסף אין יש חיוב השבה
    על ידי יעקב1 » 04 נובמבר 2018, 09:19 » ב בית המדרש
    7 תגובות
    104 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי דרומאי
    04 נובמבר 2018, 20:19
  • למנות אשה למשרת מנכלו"ת וכדו'
    על ידי אוריאל » 15 נובמבר 2018, 15:52 » ב הלכה ומנהג
    3 תגובות
    102 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
    15 נובמבר 2018, 23:07
  • אשה שהורידה בטעות בליל שבת סיר שיועד למחרת
    על ידי אוריאל » 08 דצמבר 2018, 19:33 » ב הלכה ומנהג
    8 תגובות
    115 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי נבשר
    09 דצמבר 2018, 23:33

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח