יעבץ אמר:א. בעולם העתיק הבגדים לא היו צמודים כמו היום, ולכן החשיבות של המידה הייתה נמוכה יותר. מן הסתם הביא לה בגד עליון כל שהוא שנראה יותר כמו טלית/שאל וניתן לגזירה במהירות אם צריך.
ב. העבד ידע את הגיל בו הנערה אמורה להיות בערך, ולכן הטווח לא כ"כ גדול.
אם יש ראי'ה שכך נהגו אז ללבוש כי אז יש לנו תירוץ נאה.עמוס חדד אמר:לאנראה שהיה צריך לגזור, אלא היו מלפפים ומסובבים שוב ושוב עד שהיה מתאים למידת הלובש.
.
בבגדי כהונה מצינו כתוב 'מדו בד', והיינו שיהיו לפי מידתו כמו שפירשו חז''ל, ואם קצרים או ארוכין מדי פסולין.יעבץ אמר:בעולם העתיק הבגדים לא היו צמודים כמו היום, ולכן החשיבות של המידה הייתה נמוכה יותר. מן הסתם הביא לה בגד עליון כל שהוא שנראה יותר כמו טלית/שאל וניתן לגזירה במהירות אם צריך.
עשרה גמלים מגמלי אדוניו יכלו להביא בגדים בכל מידה אפשרית.פרלמן משה אמר:הכתוב אומר ויוצא העבד... ובגדים ויתן לרבקה, לפי פשוטו בגדים תואמים את מידת המקבל.
יעבץ אמר:א. בעולם העתיק הבגדים לא היו צמודים כמו היום, ולכן החשיבות של המידה הייתה נמוכה יותר. מן הסתם הביא לה בגד עליון כל שהוא שנראה יותר כמו טלית/שאל וניתן לגזירה במהירות אם צריך.
ב. העבד ידע את הגיל בו הנערה אמורה להיות בערך, ולכן הטווח לא כ"כ גדול.
הגמרא שם מחלקת בין המחוזות השוניםבמבי אמר:יעבץ אמר:א. בעולם העתיק הבגדים לא היו צמודים כמו היום, ולכן החשיבות של המידה הייתה נמוכה יותר. מן הסתם הביא לה בגד עליון כל שהוא שנראה יותר כמו טלית/שאל וניתן לגזירה במהירות אם צריך.
ב. העבד ידע את הגיל בו הנערה אמורה להיות בערך, ולכן הטווח לא כ"כ גדול.
יש רש"י במסכת שבת וכן במסכת כתובות שדרך נשים צעירות ללבוש בגדים רחבים ודרך נשים זקנות ללבוש בגדים שאינם רחבים וא"כ הוי כמו תירוץ א'
(ועפ"ז תירצתי פעם את הרש"י על זלפה שמסביר מדוע לא כתוב "ותהר ותלד" מפני כתוב שהיתה צעירה, שאין ניכר בה ההיריון. והקשתי שהרי בדורינו אדרבא ההיריון ניכר מאד מאד בצעירות מאשר במבוגרות יותר, וחשבתי ע"פ הרש"י הנ"ל שזלפה לבשה בגדים רחבים כדרך הצעירות ולכן לא היה ניכר בה ההיריון)
כבר ידוע שהקשה כן באיילת השחר על הצמידים שנתן לרבקה ותירץ שמדובר בצמידים שנמתחים, ודו"ק לכאן.פרלמן משה אמר:הכתוב אומר ויוצא העבד... ובגדים ויתן לרבקה, לפי פשוטו בגדים תואמים את מידת המקבל.
וכי להתלוצץ באת?זקן ויושב בישיבה אמר:כבר ידוע שהקשה כן באיילת השחר על הצמידים שנתן לרבקה ותירץ שמדובר בצמידים שנמתחים, ודו"ק לכאן.פרלמן משה אמר:הכתוב אומר ויוצא העבד... ובגדים ויתן לרבקה, לפי פשוטו בגדים תואמים את מידת המקבל.
רציני ביותר.פרלמן משה אמר:וכי להתלוצץ באת?זקן ויושב בישיבה אמר:כבר ידוע שהקשה כן באיילת השחר על הצמידים שנתן לרבקה ותירץ שמדובר בצמידים שנמתחים, ודו"ק לכאן.פרלמן משה אמר:הכתוב אומר ויוצא העבד... ובגדים ויתן לרבקה, לפי פשוטו בגדים תואמים את מידת המקבל.
חלילה לומר שנתן בגדים נמתחים! די!זקן ויושב בישיבה אמר:רציני ביותר.פרלמן משה אמר:וכי להתלוצץ באת?זקן ויושב בישיבה אמר:כבר ידוע שהקשה כן באיילת השחר על הצמידים שנתן לרבקה ותירץ שמדובר בצמידים שנמתחים, ודו"ק לכאן.
על הראשונים כו' ואתה בא להוסיף?זקן ויושב בישיבה אמר:שם כתוב כן לגבי הצמידים.פרלמן משה אמר:חלילה לומר שנתן בגדים נמתחים! די!זקן ויושב בישיבה אמר:רציני ביותר.
מאן דהו אמר:הגמרא שם מחלקת בין המחוזות השוניםבמבי אמר:יעבץ אמר:א. בעולם העתיק הבגדים לא היו צמודים כמו היום, ולכן החשיבות של המידה הייתה נמוכה יותר. מן הסתם הביא לה בגד עליון כל שהוא שנראה יותר כמו טלית/שאל וניתן לגזירה במהירות אם צריך.
ב. העבד ידע את הגיל בו הנערה אמורה להיות בערך, ולכן הטווח לא כ"כ גדול.
יש רש"י במסכת שבת וכן במסכת כתובות שדרך נשים צעירות ללבוש בגדים רחבים ודרך נשים זקנות ללבוש בגדים שאינם רחבים וא"כ הוי כמו תירוץ א'
(ועפ"ז תירצתי פעם את הרש"י על זלפה שמסביר מדוע לא כתוב "ותהר ותלד" מפני כתוב שהיתה צעירה, שאין ניכר בה ההיריון. והקשתי שהרי בדורינו אדרבא ההיריון ניכר מאד מאד בצעירות מאשר במבוגרות יותר, וחשבתי ע"פ הרש"י הנ"ל שזלפה לבשה בגדים רחבים כדרך הצעירות ולכן לא היה ניכר בה ההיריון)
זאת נחמתי אמר:לשני הלצים המתלוצצים .
נא לפתוח אשכול מיוחד ללצנויות,
ולא להטריד את הקוראים .תודה .
זקן ויושב בישיבה אמר:שם כתוב כן לגבי הצמידים.פרלמן משה אמר:חלילה לומר שנתן בגדים נמתחים! די!זקן ויושב בישיבה אמר:רציני ביותר.
פרלמן משה אמר:זאת נחמתי אמר:לשני הלצים המתלוצצים .
נא לפתוח אשכול מיוחד ללצנויות,
ולא להטריד את הקוראים .תודה .
ממתי הפכתי ללץ מתלוצץ?
מה עלי להגיב על תירוץ כזה?
(את הנידון העליתי לפני זמן רב, ועדיין מצפה לתשובה מתקבלת)
מחול לו מחול לו מחול לו!
לא מבין מה אתה רוצה? למה אי אפשר ללמוד מסברא מהצמידים לבגדים? למעלה כתבתי זאת בשם עצמי. עיי"ש.יעבץ אמר:זקן ויושב בישיבה אמר:שם כתוב כן לגבי הצמידים.פרלמן משה אמר:חלילה לומר שנתן בגדים נמתחים! די!
לא הקשו על איילת השחר אלא עליך שדנת גז"ש שלא מרבך, אם אתה סבור שנתן לה בגדים נמתחים כתוב זאת בשם עצמך, ואם יש לך מ"מ לכך הבא אותם, זה הכל.
---במבי אמר:פרלמן משה אמר:זאת נחמתי אמר:לשני הלצים המתלוצצים .
נא לפתוח אשכול מיוחד ללצנויות,
ולא להטריד את הקוראים .תודה .
ממתי הפכתי ללץ מתלוצץ?
מה עלי להגיב על תירוץ כזה?
(את הנידון העליתי לפני זמן רב, ועדיין מצפה לתשובה מתקבלת)
מחול לו מחול לו מחול לו!
שאנו עושים הזמנה מנקסט לילדה בת 3 פשוט בוחרים את האופציה של גיל 3 ותאמין לי שזה לא כ"כ מסובך.
(מקווה שלא יהפכו גם אותי לליצץ)
זקן ויושב בישיבה אמר:לא מבין מה אתה רוצה? למה אי אפשר ללמוד מסברא מהצמידים לבגדים? למעלה כתבתי זאת בשם עצמי. עיי"ש.יעבץ אמר:זקן ויושב בישיבה אמר:שם כתוב כן לגבי הצמידים.
לא הקשו על איילת השחר אלא עליך שדנת גז"ש שלא מרבך, אם אתה סבור שנתן לה בגדים נמתחים כתוב זאת בשם עצמך, ואם יש לך מ"מ לכך הבא אותם, זה הכל.
התירוץ שלך הוא מוטעה מיסודו, הרי מעיקרא כשיצא לא ידע אליעזר כלל בת כמה היא!במבי אמר:פרלמן משה אמר:זאת נחמתי אמר:
שאנו עושים הזמנה מנקסט לילדה בת 3 פשוט בוחרים את האופציה של גיל 3 ותאמין לי שזה לא כ"כ מסובך.
(מקווה שלא יהפכו גם אותי לליצץ)