פרשת תולדות, ויעתר יצחק לנוכח אשתו- היכן התפלל

רוצה לדעת

משתמש ותיק
ויעתר יצחק לה' לנוכח אשתו כי עקרה היא ויעתר לו ה' ותהר רבקה אשתו (כ"ה, כ"א) ובת"י: ואזל יצחק לטוור פולחנא אתר דכפתיה אבוי, עכ"ל. וכ"ה בפרקי דר"א פל"א דאיתא: ולאחר עשרים שנה לקח יצחק את רבקה והלך להר המוריה למקום שנעקד שם והתפלל עליה על הריון הבטן ונעתר לו הקב"ה שנ' ויעתר לו ה', עכ"ל.
יל"פ שהלך למקום העקידה כי הנה באוה"ח פר' וירא (לעיל י"ח, י) עה"פ: "שוב אשוב אליך כעת חיה" כתב שבעת שנולד יצחק לא היה ראוי להוליד ורק בעת העקידה נעשה לנפש הראוי להוליד, עיי"ש. ובפכ"ב פס' כ' עה"פ: "ויהי אחר הדברים האלה וכו'" כתב שלכן נולדה רבקה אחר העקידה שרק אז נעשה יצחק ראוי להוליד. וכ"כ שם ובפר' כ"א פס' ב' עה"פ: "ותלד שרה לאברהם בן לזקוניו", עיי"ש. ובמגיד מישרים להלן ריש תולדות כ': ותו דאברהם הוליד את יצחק דע"י עקידה פרחה נשמתו והוי כאילו אברהם אהדר ואוליד ליה ליצחק בההיא שעתא, עכ"ל. ולפי"ז י"ל שלכן הלך יצחק אל מקום העקידה שבו נעשה ראוי להוליד.
 

שף ויתיב

משתמש רגיל
אין סתירה כלל וכלל, פעמים רבות התפלללו בביתם זה בזוית זן וכו', ופ"א הלכו להר המוריה ושם נתקבלה תפילתם.
ואגב, כבר נשאלתי על דברי התרגום יונתן, וציינתי לדברי הרמב"ם בית הבחירה שהיה מקום הקרבה לאדם ונח, ואם כן הוי גם מקום תפילה, ומלבד זכות העקידה. ותן לחכם ויחכם עוד
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
אוסיף עוד בס"ד שהנה כתי' ויצא יצחק לשוח בשדה, ומשם למדו תפילת מנחה, ועל מה התפלל, יעוי' בבעה"ט וכלי יקר שהתפלל על זווג, עיי"ש.
והיכן התפלל, יעוי' פסחים פ"ח ע"א שהלך להתפלל בהר המוריה וכדאי שם שיצחק קרא לזה "שדה" דכתי' ויצא יצחק לשוח בשדה,
ולמה התפלל דוקא שם, בפשוטו כי זה מקום תפילה, אך להאמור באוה"ח י"ל כי שם בהר המוריה נעשה ראוי להוליד, ונפלא.
 
חלק עליון תַחתִית