פרשת וישלח, יום השלישי למילה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי רוצה לדעת » 19 נובמבר 2018, 19:46

ויהי ביום השלישי בהיותם כאבים (ל"ד, כ"ה)
בתענית דף כ"ז ע"ב איתא שביום ראשון לא היו מתענין [אנשי מעמד] מפני שהוא יום שלישי ליצירה, ופרש"י שביום ג' האדם חלוש כדכתי' ויהי ביום השלישי בהיותם כואבים וצ"ב היאך למד ממילה לחלישות הגוף בשלישי ליצירה.

ובדרך דרוש י"ל דהנה נודע מהמהרש"ל שיום המילה הוא כיום הלידה.
וי"ל לפי"ז שכמו שבג' למילה יש חלישות, והיינו בלידה רוחנית [וכנ"ל מהמהרש"ל], כמו"כ לאחר ג' ימים של לידה גשמית


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1238
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 203 פעמים
קיבל תודה: 254 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי נבשר » 19 נובמבר 2018, 21:05

לכאו' דברי הגמ' לדבריך רק במילה, ולא בשאר איזה ניתוח שהאדם עושה, ומה יהא היכא שבעינן הטפת דם, האם נמי איכא לו יום ג' למילה.


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי רוצה לדעת » 19 נובמבר 2018, 21:11

נבשר כתב:לכאו' דברי הגמ' לדבריך רק במילה, ולא בשאר איזה ניתוח שהאדם עושה, ומה יהא היכא שבעינן הטפת דם, האם נמי איכא לו יום ג' למילה.
יש לכבודו מקור שגם בהטפת דם ברית יש "שלישי למילה"?


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 384
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 649 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 19 נובמבר 2018, 21:25

רוצה לדעת כתב: דהנה נודע מהמהרש"ל שיום המילה הוא כיום הלידה.
בשו''ת סי' ע' (כמדומני)


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי רוצה לדעת » 19 נובמבר 2018, 21:59

גבריאל פולארד כתב:
רוצה לדעת כתב: דהנה נודע מהמהרש"ל שיום המילה הוא כיום הלידה.
בשו''ת סי' ע' (כמדומני)
אכן,
מהרש"ל תשו' ע' שיום המילה הוא כיום לידה ונפק"מ לענין נולד בן זכר נתרפאה המשפחה שאם נולד קודם המיתה ונימול לאחר המיתה נתרפאה המשפחה, עיי"ש.
וכן ראיתי שהביאו מס' "גליא מסכת" להגר"ד מנאוורדוק זצ"ל בהספד על הגר"ח מוולאזין שאמר שהגר"ח נפטר ביום התאריך שנימול בו, כי הצדיקים הקב"ה ממלא שנותיהם מיום ליום ויום המילה הוא כיום הלידה, ומשה רבינו שנולד מהול נפטר ביום לידתו, והביא לד' הגמ' בסנהדרין דף ק"י ע"ב מאמתי תינוק בא לעולם וכו' משעה שנימול, עיי"ש. וכן בערול"נ בסנהדרין דף פ"ט ע"ב.


עם חכם ונבון
הודעות: 52
הצטרף: 17 נובמבר 2018, 20:33
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי עם חכם ונבון » 19 נובמבר 2018, 22:50

ברית מילה הואיל ואתי לידן נימא ביה מילתא ,
פסוק א
וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלנֵי מַמְרֵא. כִּי שָׁם נִמּול אַבְרָהָם אָז, וְכָל בֵּיתו נִמּולוּ אִתּו, שָׁם הופִיעַ הָאֵל יִתְבָּרַךְ שְׁכִינָתו לַעֲמד בַּבְּרִית, כַּמִּשְׁפָּט לְכָל כּורְתֵי בְּרִית, כְּעִנְיַן "אַתֶּם נִצָּבִים וְכוּ' לְעָבְרְךָ בִּבְרִית" (דברים כט, ט יא). וּכְעִנְיַן "וַיִּכְרת.. לִפְנֵי ה'.. וַיַּעֲמד כָּל הָעָם בַּבְּרִית" (מלכים ב כג, ג). וְנִרְאָה לְאַבְרָהָם שֶׁהָיָה מוּכָן מִכֻּלָּם לְאותָהּ הַמַּרְאָה. וְכֵן עִנְיַן "וַיִּפְגְּשֵׁהוּ ה'" שְׁמות ד, כד, שֶׁלּא נִרְאָה שָׁם לְדַבֵּר עִם משֶׁה, אֲבָל הופִיעַ שְׁכִינָתו לְקַבֵּל בְּרִית בְּנו, כְּאָמְרו "בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם.. לְדרתֵיכֶם" (לעיל יז, יא יב). וְאוּלַי בִּשְׁבִיל זֶה נָהֲגוּ לְהָכִין כִּסֵּא בְּעֵת הַמִּילָה וּבִמְקומָה
ע"כ דברי הספורנו פר' וירא
ובפרשת וארא כתב
וַיִּפְגְּשֵׁהוּ ה'. קָרָה יום מִילַת בְּנו, אֲשֶׁר בּו תִּשְׁרֶה שְׁכִינָה לַעֲמד בַּבְּרִית, כְּעִנְיַן "נִמּולוּ אִתּו" (בראשית יז, כז) "וַיֵּרָא אֵלָיו ה'" (שם יח, א). וְאוּלַי זאת הִיא סִבַּת הַמִּנְהָג לְהָכִין כִּסֵּא כָבוד בִּמְקום הַמִּילָה.


עמוס חדד
הודעות: 119
הצטרף: 20 ספטמבר 2018, 11:26
מיקום: טבריה, ישראל.
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי עמוס חדד » 19 נובמבר 2018, 22:53

רוצה לדעת כתב: ובדרך דרוש י"ל דהנה נודע מהמהרש"ל שיום המילה הוא כיום הלידה.
וי"ל לפי"ז שכמו שבג' למילה יש חלישות, והיינו בלידה רוחנית [וכנ"ל מהמהרש"ל], כמו"כ לאחר ג' ימים של לידה גשמית
לא בדרך דרוש, כי אם פשט לאמיתה של גמרא.
וא"צ למהרש"ל כדי להבין שהתינוק עובר בלידה סוג של ניתוח (היפרדות מהשלייה,רחם, טבור וכו').


ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 331
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 75 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי ים סוף » 20 נובמבר 2018, 00:35

מדוע כ"ת הבינו לדבר פשוט שביום השלישי המדובר בהיותם כואבים הוא היום השלישי למילה, נראה לכאו' מדברי רש"י שהבין הפסוק 'ביום השלישי בהיותם כואבים' שמדובר על יום א' בשבוע שהוא השלישי ליצירה. והוכיח ממה שבחרו דוקא ביום זה לקבוע את הריגת אנשי שכם משום שבלאו הכי היו חלושים. ומכאן מוכח שהיום השלישי ליצירה האדם חלוש בו.
וכן משמע לשון הרשב"ם (שם) שכ' בהיותם כאבים - לפי דרך ארץ.
ויעו' במה שפי' האבן עזרא ורבינו בחיי על המקום.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 20 נובמבר 2018, 00:45

ים סוף כתב:מדוע כ"ת הבינו לדבר פשוט שביום השלישי המדובר בהיותם כואבים הוא היום השלישי למילה, נראה לכאו' מדברי רש"י שהבין הפסוק 'ביום השלישי בהיותם כואבים' שמדובר על יום א' בשבוע שהוא השלישי ליצירה. והוכיח ממה שבחרו דוקא ביום זה לקבוע את הריגת אנשי שכם משום שבלאו הכי היו חלושים. ומכאן מוכח שהיום השלישי ליצירה האדם חלוש בו.
וכן פי' האבן עזרא ורבינו בחיי על המקום.
פשט יפה בפסוק ף אבל כיון שהמשנה בשבת קלה: למדה מהפסוק הנ"ל שמותר לרחוץ את הקטן כשלישי שלו חל בשבת, ועד כמה שידוע לי יום ראשון לא יכול לחול בשבת ,א"כ לא מסתבר שרש"י יפרש כאן נגד המשנה.


ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 331
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 75 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי ים סוף » 20 נובמבר 2018, 00:56

קלד:, אין לי תי' אך יעוי' בדעת זקנים (בעלי התוס') שכ' ז"ל "דאין לומר שהיו כואבים יותר ביום השלישי מביום הא' והב' אלא נראה הטעם כי כל אנשי שכם לא יכלו להמול לכולם ביום אחד ולא בשנים וביום השלישי היו כלם כואבים שכבר מלו כולם." (וכ"כ החזקוני)

ועוד כ' שם טעם אחר ביום השלישי לעינוי דינה בהיותם כואבים שהיה יום ראשון למילתם.

ובשם ספר הישר הובא (הכתב והקבלה) שאין הכוונה כואבים על המילה אלא כואבים ומתחרטים ובאו להרוג את בני יעקב ולכן ביום השלישי דווקא.

ואיך יפרשו כנגד המשנה?

ואולי יש לרכך חומר הענין קצת דרש"י לשי' שם פי' ענין היום השלישי שהוא אפי' באותו היום וכ"ש בב' ימים שלפני כן. (ודלא כמשמעות הרי"ף והרמב"ם) וראיית המשנה ממה שאפי' ביום השלישי היו כואבים. ולא דוקא באותו היום.
אך עדיין קשה לפי"ד מנ"ל דהיה זה היום השלישי למילה.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 20 נובמבר 2018, 01:10

ים סוף כתב:קלד:, אין לי תי' אך יעוי' בדעת זקנים (בעלי התוס') שכ' ז"ל דאין לומר שהיו כואבים יותר ביום השלישי מביום הא' והב' אלא נראה הטעם כי כל אנשי שכם לא יכלו להמול לכולם ביום אחד ולא בשנים וביום השלישי היו כלם כואבים שכבר מלו כולם. ואיך יפרש כנגד המשנה?
ואולי יש לרכך חומר הענין קצת דרש"י לשי' שם פי' ענין היום השלישי שהוא אפי' באותו היום וכ"ש בב' ימים שלפני כן. (ודלא כמשמעות הרי"ף והרמב"ם) וראיית המשנה ממה שאפי' ביום השלישי היו כואבים. ולא דוקא באותו היום.
אך עדיין קשה לפי"ד מנ"ל דהיה זה היום השלישי למילה.
מצאנו הרבה שהראשונים על התורה פירשו פשט נגד חז"ל ,אבל משנה עצמה אי אפשר לפרש נגד המשנה .
לא הבנתי מה ריכוך שאלה יש בזה ,וכמו שהקשה מיד, שסוף סוף המשנה הסבירה שהוא שהפשט בפסוק הוא שלישי למילה, ולא שלישי ליצירה.


ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 331
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 75 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי ים סוף » 20 נובמבר 2018, 01:17

רש"י בתענית לא דיבר על המשנה. אלא על הדין שלא להתענות ביום א' והבין שזו היא סיבת חלישותם.
ריכוך השאלה הוא בכך שלא הוכיחה המשנה מעצם בחירת היום השלישי כי הוא סיבת היותם חלושים יותר משאר ימים כדברי הרי"ף והרמב"ם. אלא רק הוכח שעדיין נקראו כואבים באותו היום. ומינ"ל למשנה שהיה זה יום שלישי למילה אולי מטעמם של הראשונים הנ"ל שהיה זה פשוט שלא היו מספיקים למול ביום אחד ולא בשני ימים.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 20 נובמבר 2018, 01:34

ים סוף כתב:רש"י בתענית לא דיבר על המשנה. אלא על הדין שלא להתענות ביום א' והבין שזו היא סיבת חלישותם.
ריכוך השאלה הוא בכך שלא הוכיחה המשנה מעצם בחירת היום השלישי כי הוא סיבת היותם חלושים יותר משאר ימים כדברי הרי"ף והרמב"ם. אלא רק הוכח שעדיין נקראו כואבים באותו היום. ומינ"ל למשנה שהיה זה יום שלישי למילה אולי מטעמם של הראשונים הנ"ל שהיה זה פשוט שלא היו מספיקים למול ביום אחד.
לא מבין אתה מתכוון שזה גמרא וזה לא משנה ???
בסופו של דבר ,רש"י מסביר שההסבר של הדין שנאמר בגמרא ,שהבעיה להתענות בראשון משום הוא שלישי ליצירה מקורו בפסוק של ויהי ביום השלישי, וזה נגד המשנה בשבת ,(במידה ורש"י התכוון שהפשט בפסוק הוא יום השלישי ליצירה).

אם הבנתי אותך נכון, אתה מסביר את המשנה עם הראשונים שסוברים בסופו של דבר שהיה זה היום השלישי מאז שהתחילו למול ,ומה זה מרכך את השאלה על רש"י שאתה רוצה להסביר בו שהכוונה ליום השלישי ליצירת האדם,(אתה כתבת רש"י לשיטתו ).


ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 331
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 75 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי ים סוף » 20 נובמבר 2018, 01:40

אם רש"י על התורה היה מפרש כך זה היה בסדר, ורק משום שהוא כ' זאת בפי' על הש"ס התחילה הצרה?

חושבני שהדיון מתחיל לנטות לכיון של הבנת המושג 'ריכוך'.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 20 נובמבר 2018, 01:54

ים סוף כתב:אם רש"י על התורה היה מפרש כך זה היה בסדר, ורק משום שהוא כ' זאת בפי' על הש"ס התחילה הצרה?

חושבני שהדיון מתחיל לנטות לכיון של הבנת המושג 'ריכוך'.
ודאי, רש"י מסביר את הגמרא (אא"כ כוונתך שלגמרא היה מקור אחר, ורש"י המציא מקור אחר שלא תואם את הגמר,א ונעלם ממנו מה מקור הגמרא, או כוונתך שזו מחלוקת הסוגיות והגמרא שם מסבירה דלא כסתם מתניתין ).

לא מבין כלל מה קשור כאן ריכוך ,אבל אם אתה סבור כך הרי שאין לנו מה להמשיך להתווכח בענין.


ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 331
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 75 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי ים סוף » 20 נובמבר 2018, 02:10

הראשון, (מצא מקור ולא המציא.)
נכון.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 20 נובמבר 2018, 02:14

ים סוף כתב:הראשון, (מצא מקור ולא המציא.)
נכון.
אתה אומר שרשי" נשאר בשאלה מה מקור הגמרא ולכן מצא מקור אחר, ןלא טרח לפרש לנו את זה.
נו נו..
אני בכל אופן לא מכיר תופעות כאלה ברש"י.


ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 331
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 75 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישלח, יום השלישי למילה

שליחה על ידי ים סוף » 20 נובמבר 2018, 21:24

יעוי' ב'אבן הרא"ש' (מצו"ב.)
לא הבנתי מה הראיה ממה שנוכרח לומר שהיה בשבת, דהא גופא מנ"ל לרש"י?

ויותר נראה כוונת רש"י (אם לא כמש"כ לעיל) כדברי רבינו בחיי ז"ל "ידוע מדרך חכמת הטבע כי כל שלישי חלוש בכל הנבראים כולם, בין שהוא יום שלישי ללידה בין שהוא יום שלישי לימות העולם, שהרי יום שלישי כוכב מאדים, ומפני זה יגדל הכאב בכל מכה ביום השלישי ויהיה הנימול ביום השלישי למילה יותר חלוש. ורבותינו אמרו: (שבת פו א) שמותר לעשות לנימול ביום שלישי למילתו שחל להיות בשבת, כל מה שיצטרך כמו בחול ממש, לפי שהוא מסוכן ביום שלישי יותר משאר הימים. וחכמי התכונה כתבו: כי יום שלישי מזלו עקרב ומלכו סמאל ומשרתו מאדים, ומזה אמרו רז"ל: (תענית כז ב) אנשי מעמד [לא] היו מתענין ביום ראשון מפני שהוא יום שלישי ליצירה, פי' ליצירת אדם הראשון שנברא בששי". עכ"ל
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח