ועתה הייתי לשני מחנות

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1030
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 328 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ועתה הייתי לשני מחנות

שליחה על ידי יצחק » 23 נובמבר 2018, 08:40

בפרשת השבוע "וירא יעקב מאד וייצר לו ויחץ את העם אשר אתו ואת הצאן ואת הבקר והגמלים לשני מחנות"
לפי פשוטו אין לזה קשר עם מה שכתוב בהמשך הפרשה "ויחץ את הילדים על לאה ועל רחל ועל שתי השפחות וישם את השפחות ואת ילדיהן ראשנה ואת לאה וילדיה אחרנים ואת רחל ואת יוסף אחרנים" מכמה טעמים.
א. זה היה בשני מקומות, הפסוק הראשון מוזכר לפני שעבר את מעבר יבוק הפסוק השני מוזכר אחרי שהחליט לברוח וזה היה סמוך לפנואל
ב. בפסוק השני מוזכר ג' חלוקות לאה, רחל, השפחות, ואילו בפסוק הראשון מוזכר שני מחנות
ג. בפסוק הראשון מוזכר ויחץ את העם אשר אתו, העם משמע העבדים המסייעים השכירי חרב וכו',כלומר כל "המחנה" ולכן מוזכרים שם גם הצאן והבקר והגמלים, אבל בפסוק השני יש פירוט הילדים, לאה, רחל, והשפחות אבל לא מוזכרים בכלל הצאן והבקר והגמלים ולכן לא מוזכר שם "מחנה".
ד. בהמשך הפרשה יעקב אבינו התפלל לפני הקב"ה וכך אמר "קטנתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדך כי במקלי עברתי את הירדן הזה ועתה הייתי לשני מחנות", כלומר שיעקב אבינו נתן הודאה על העבר ולכן הוא אמר כי במקלי עברתי את הירדן הזה כשהייתי חסר כל ועתה עזרני ה' ואני גדול מאד ויש לי שני מחנות (בלשון זכר, לשון חוזק, לכן נזכר כאן מחנה בלשון זכר, ובפסוק אם יבא עשו אל המחנה האחת והכהו, בלשון נקבה כי "הכהו") שיכולים להלחם בעשו אבל מה שחצה את הילדים וכו' זה היה מחמת שרצה לתת לרחל ובניה את האפשרות היותר טובה לברוח וכמו כן רצה לתת ללאה את האפשרות לברוח ולא בשביל שהם ילחמו בעשו (וצ"ע כי "הילדים" הללו נלחמו בהמשך בשכם).

אבל מה אעשה ובזוהר משמע שזה אותם "שני מחנות" וז"ל בדף קסח:
וַיֹּאמֶר אִם יָבֹא עֵשָׂו אֶל הַמַּחֲנְה הָאַחַת וְהִכָּהוּ וְהָיָה הַמַּחֲנְה הַנִּשְׁאָר לִפְלֵיטָה. תָּא חֲזֵי, מַה כְּתִיב וַיַּחַץ אֶת הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ וְאֶת הַצֹּאן וְאֶת הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת. אַמַּאי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת. בְּגִין דְּאָמַר אִם יָבֹא עֵשָׂו אֶל הַמַּחֲנְה הָאַחַת וְהִכָּהוּ וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר לִפְלֵיטָה.
תָּא חֲזֵי, שְׁכִינְתָּא לָא עֲדִיאַת מֵאֹהֶל לֵאָה וּמֵאֹהֶל רָחֵל. אָמַר יַעֲקֹב יָדַעְנָא דְּהָא נְטִירוּ לוֹן לְאִלֵּין מִן קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא. מָה עֲבַד וַיָּשֶׂם אֶת הַשְּׁפָחוֹת וְאֶת יַלְדֵיהֶן רִאשׁוֹנָה, אָמַר אִם יַקְטִיל עֵשָׂו, לְאִלֵּין יַקְטֵיל. אֲבָל אִלֵּין לָא מִסְתָּפִינָא מִנַּיְיהוּ, בְּגִין דִּשְׁכִינְתָּא עִמְּהוֹן. וְעַל דָּא וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר לִפְלֵיטָה. כֵּיוָן דְּעָבִיד הַאי אַתְקִין צְלוֹתֵיהּ עֲלַיְיהוּ, מָה כְּתִיב וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֱלהֵי אָבִי אַבְרָהָם וִאלֹהֵי אָבִי יִצְחָק יְיָ הָאוֹמֵר אֵלַי שׁוּב לְאַרְצְךָ וּלְמוֹלַדְתְּךָ וְאֵטִיבָה עִמָּךְ.

מה דעתכם


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2127
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 324 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ועתה הייתי לשני מחנות

שליחה על ידי שאר לעמו » 23 נובמבר 2018, 09:06

מזמן אמרתי לפרש שחלוקת המחנות היתה תוכנית שלא יצאה בסופו של דבר לפועל.
כלומר הוא חילק אמנם את המחנות, ואמר לעשיו שהוא בא לקראתו, ומטרתו היתה לבא לא"י כלומר לחצות את הירדן לא את נחל יבוק.
אבל לבסוף החליט לברוח במעבר יבוק לכיוון דרום עבר הירדן ולא לחצות את הירדן. ועשיו שבא משעיר ממערב לירדן פגש אותו שלא במתכוון, משום שהמלאך עכבו, ואז ויחץ את הילדים.


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1030
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 328 פעמים
קיבל תודה: 336 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ועתה הייתי לשני מחנות

שליחה על ידי יצחק » 23 נובמבר 2018, 09:25

ג"א פירשתי כך (בלי לדעת את המציאות של המקומות וכו', רק העיקרון שיעקב אבינו רצה להלחם בעשו ואח"כ שינה את התכנית והתעכב מחמת הצליעה) אח"כ ראיתי ברשב"ם שגם הוא כתב כך, אלא שבפירוש של הפסוק "והוא צולע על ירכו" הרשב"ם מסביר שכעת שזרחה השמש היה ניכר לכל שהוא צולע, והרשב"ם לא מפרש כמו שחשבתי שהכוונה שכיון שהוא צולע על ירכו לכן בשעת הזריחה הוא הספיק להיות רק בפנואל ולא הצליח לברוח.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח