מקץ - למה יהודה מציע שכולם יהיו עבדים ולא רק בנימין?

יחי

משתמש ותיק
מד/טז הננו עבדים לאדוני גם אנחנו גם אשר נמצא הגביע בידו וג'
מה הרווח בזה? וכבר אמר להם האיש בפס"י והגנב עבד והשאר נקיים?

ויש ליישב בג' אפנים...
ואכתוב בהמשך.
 

תלמיד צעיר

משתמש ותיק
הספורנו כותב שיהודה הציע זאת כי הבין שזה עונש על חטא שעשו שהוא כנראה מכירת יוסף ולכך אומר לו גם מה נדבר ומה נצטדק אלוהים מצא את עוון עבדיך ולא אמר שיוסף מצא זאת אלא כיון שיוסף הבין שזה בגלל כך שהם חטאו כולם לכן אמר שכולם יהיו עבדים
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
אפשר לפי"מ דאיתא בב"מ דף ח' ע"א שנים שגנבו שניהם חייבין אף אי ליכא שלד"ע ורבא ס"ל שם שהוא מדין מיגו דזכי לנפשיה זכי נמי לחבריה, ולדעת רש"י הוא אף בשלא הגביהו כולם, עיי"ש. ובאחרונים דנו אי כולם חייבין הכל או שכ"א חייב בחלק מהגניבה, עי' אמרי בינה חו"מ דיינים סי"ב ושבות יעקב ח"א סי' קע"ח ובחת"ס חו"מ סי' קל"ג ובחזו"י ב"ק פ"י ט"ז. ולכן הוא שאמרו שכולם יהיו עבדים, אמנם דוקא מי שעשה המעשה גניבה הוא שימות כי חיוב המיתה בב"נ על המיתה הוא על המעשה הרע וכידוע, ולכן דוקא עושה המעשה ולא כל השותפין שהיה לדעתם. או כמש"כ האחרונים הנ"ל דעכ"פ כולם נעשים ערבין ודו"ק.
או די"ל עפ"י דעת הסוברים [תומים ל"ב סק"ב, ומחנ"א שלוחין סי"ד] שמנכרי לנכרי יש שליח לד"ע וממילא מחוייבים כולם כי שלחו אותו, ורק עושה המעשה הוא שחייב מיתה וכנ"ל.

וברשב"ם כאן שזהו מנהג הסוחרים ללקות זע"ז,

ובפרשת דרכים דרוש א' פי' שהגנב יתחייבו מיתה כדין ב"נ שגנב והם יהיו לעבדים שזהו מנמוסי ב"נ, עיי"ש.
 

יחי

משתמש ותיק
פותח הנושא
רוצה לדעת אמר:
אפשר לפי"מ דאיתא בב"מ דף ח' ע"א שנים שגנבו שניהם חייבין אף אי ליכא שלד"ע וג'

הדברים נפלאים
אמנם קשה דמש"ה רצה יהודה להכניס את כולם בלוע העבדות כדי לקיים שורת הדין, בפרט שכבר אמר להם האיש אתם נקיים ורק הגנב יהיה עבד.
 
חלק עליון תַחתִית