פרשת ויחי, שמע ישראל - ממערת המכפלה [פירוש תיבת "שמע ישראל]

רוצה לדעת

משתמש ותיק
ויקרא יעקב אל בניו (מ"ט, א)
במד"ר כאן (צ"ח, ג): אמרו לו שמע ישראל אבינו כשם שאין בלבך מחלוקת על הקב"ה כך אין בלבנו מחלוקת וכו'. רבי ברכיה ורבי חלבו בשם רבי שמואל הדא הוא שישראל משכימים ומעריבים בכל יום ואומרים שמע ישראל אבינו ממערת המכפלה אותו דבר שצויתנו עדיין הוא נוהג בנו ה' אלקינו ה' אחד עיי"ש. יל"ד מהו הלשון "ממערת המכפלה".

ויתכן בדרך דרוש דהנה איתא בתענית דף ה' ע"ב: הכי אמר רבי יוחנן יעקב אבינו לא מת א"ל וכי בכדי ספדו ספדניא וחנטו חנטייא וקברו קברייא א"ל מקרא אני דורש שנא' ואתה אל תירא עבדי יעקב נאם ה' ואל תחת ישראל כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים מקיש הוא לזרעו מה זרעו בחיים אף הוא בחיים, עכ"ל הגמ'. מבואר שכל שזרעו הולכים בדרכו חשיב עי"ז ל"אף הוא בחיים".

וי"ל שזהו הלשון "שמע ישראל אבינו ממערת המכפלה אותו דבר שצויתנו עדיין הוא נוהג בנו ה' אלקינו ה' אחד" היינו שהאופן בו חשיב יעקב ל"אף הוא בחיים" אף בהיותו במערת המכפלה הוא ע"י ש"אותו דבר שציותנו עדין נוהג בנו" וכד' הגמ' "מה זרעו בחיים" היינו ע"י שנוהג בנו ק"ש דיעקב עי"ז יעקב אף שהוא במערת המכפלה חשיב ל"אף הוא בחיים"

שו"מ ביסוד ושורש העבודה שער המזרח פ"ה שהביא לשון הזו"ח דאי': פתח ואמר האי קרא תינח בשעתא דאמרו בנין דיעקב לאבוהון או משה לישראל, אבל השתא כו"ע אמרו שמע ישראל וכו' אלא הא תנינא יעקב אבינו לא מת וכו', עיי"ש דמבואר שע"י אמירת שמע ישראל חשיב שיעקב לא מת, עייש"ה. והובא גם בתולעת יעקב סוד ק"ש ובסדר היום ב"כוונת ק"ש והיחוד", עיי"ש. והוא כמש"נ שע"י שאנו מחזיקים באמונת יעקב ביחוד ה' השלם חשיב "הוא בחיים", דו"ק בזה.

וע"ע בתנא דבי אליהו זוטא (פכ"א): ועוד אומר להם הקב"ה מי ומי מעיד עוד יותר עליכם ואמרו לפניו יעקב אבינו יעיד עלינו מיד קורא ליעקב וא"ל מעיד אתה עליהם שהם עמי ואני אלקיהם ואומר לפניו רבש"ע לא אמרת להם לא יהיה לך אלהים אחרים על פני והם אמרו לפניך בכל יום שני פעמים שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד. באותה שעה עובר הקב"ה לפניהם וישראל עמו אחריו שנא' ויעבור מלכם לפניהם וה' בראשם, עכ"ל. הרי ש"יעקב" מעיד בנו על זה, וי"ל כי כמבו' "שמע ישראל" מכוון אל יעקב וכנ"ל ועי"ז הוא יכול "להעיד" עלינו, ודו"ק.
 
חלק עליון תַחתִית