פרשת ויחי, ביקש יעקב לגלות את הקץ, והשייכות לק"ש ויחוד ה'

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת ויחי, ביקש יעקב לגלות את הקץ, והשייכות לק"ש ויחוד ה'

שליחה על ידי רוצה לדעת » 21 דצמבר 2018, 03:29

רמב"ם פ"א מק"ש ה"ד: הקורא ק"ש כשהוא גומר פסוק ראשון אומר בלחש בשכמ"ו וכו' ולמה קורין כן מסורת היא בידינו שבשעה שקיבץ יעקב אבינו את בניו במצרים בשעת מיתתו ציום וזרזם על יחוד ה' ועל דרך ה' שהלך בה אברהם ויצחק אביו ושאל אותם וא"ל בני שמא יש בכם פסלות מי שאינו עומד עמי ביחוד אדון כל העולם וכו' עיי"ש. ובכס"מ שם הק' שהרי בגמ' לא הוזכר אלא שבקש לגלות את הקץ.
ויל"פ כי כשבא לומר להם את הקץ והיינו גילוי ית' אמר להם שהוא תלוי ביחוד ה' השלם, וכמו שהבאנו לעיל שגילוי שמו ית' לע"ל יהא בזה שיתפרסם יחודו בעולם. ובנוסח אחר ידיעת הקץ אי"ז מטרה בפנ"ע, אלא להראות היאך כל הבריאה והטוב והרע [-בעיני בשר ודם] הכל הוא לצורך גילוי שמו ית' בעולם, באופן שהצווי על יחוד ה' השלם הוא ענין גילוי הקץ, ועי'.
שו"ר ראיתי באבי עזרי [שם] שפירש שידיעת הקץ היא אך כדי לזרזם על יחוד ה', שאין נפק"מ על ידיעת הקץ כי הלא יש חיוב של "אני מאמין בביאת המשיח ואע"פ וכו' בכל יום שיבא" וגם אמרו תיפח רוחם של מחשבי קיצין, ומה נפק"מ היא בידיעת הקץ, ובע"כ שהיה זה לזרזם ליחוד ה', ובא הרמב"ם להשמיענו שאין שום מטרה בידיעת הקץ אלא מחמת שבזה מתגלה יחוד ה' השלם, והדברים מתאימים עם מש"כ, ודו"ק.

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח