למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב אבינו?

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב אבינו?

שליחה על ידי רוצה לדעת » 22 דצמבר 2018, 23:25

שאלה,
למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב,
מה שמצאתי בזה זה את לשון המבי"ט בבית אלקים שער היסודות פמ"ח: ומספרם היה רמז לזה שהיו י"ב כנגד י"ב מזלות, וי"ב חדשי השנה להורות כי בהם תלוים העולמות כי אין המזלות שולטים בהם כי אין מזל לישראל, ובהם ובמעשיהם תלוי מזלם במה שיקרה להם בזה העולם, ומהם תצא תורה לישראל אשר בה יתקיימו בעוה"ז ובה יזכו לחיי עוה"ב, והשמות אשר נקראו בהם לפי המאורע ע"י האמהות יהיו קיימים לעולמי עד, כי כמו שאי אפשר להתקיים עולם הגלגלים בלתי המזלות, כן אי אפשר לעולם התחתון להתקיים בלתי הי"ב שבטי יה, וכמ"ש (תהלים קכ"ב) ששם עלו שבטים שבטי יה עדות לישראל להודות לשם ה', כי שמות השבטים אשר נקראו מהאמהות, היה עדות לישראל הבאים אחריו שיודו לה' ויזכו לחיי העוה"ז ולעוה"ב, כמו שרמוז בשבטי יה על האמהות והנשים הכשרות הבאות מזרען שלא שלטו המצריים בהן, ולכך הטיל הקב"ה שמו עליהן ה"א מצד זה ויו"ד מצד זה החנוכי הפלואי וזהו שבטי יה. והרמז העקרי לאמהות הראשונות שהן קראו שמות השבטים ומכשרותן נתפשט לבנותיהן הבאות אחריהן:

אשמח בעוד תשובות מרבני ביהמ"ד דידן.

ערכים:

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1192
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב אבינו?

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 23 דצמבר 2018, 00:20

על בנימין נכתב "ואביו קרא לו בנימין" ואכן כך הוא מוזכר בתוקה בכל מקום.


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב אבינו?

שליחה על ידי רוצה לדעת » 23 דצמבר 2018, 00:22

מכל מלמדי השכלתי כתב:על בנימין נכתב "ואביו קרא לו בנימין" ואכן כך הוא מוזכר בתוקה בכל מקום.
עיי"ש במדרש שבן אוני זה ארמית ובנימין זה לשה"ק, אבל זה אותו משמעות. [כמובן שיש להבין למה היא קראה בארמית ויעקב בלהש"ק, אבל גם שם היא קבעה כן]

וגם שבמבי"ט שהבאתי רואים שעמד על נקודה זו.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1192
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב אבינו?

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 23 דצמבר 2018, 00:25

אגב.
שמעתי פעם שאלה מעניינת.
אשה מעוברת שהתגרשה מבעלה. ובהגיע העת ילדה בן. ובהסכם הגירושין שביניהם הוסכם שהוולד יחיה אצל האם.
אך מ"מ מצוות ברית המילה על פי ההלכה מוטלת על האב.

וכעת האב והאם מתווכחים כיצד לקרוא את שמו. האב חפץ בשם מסויים וטוען שהוא המחליט כיון שקריאת השם כרוכה במצוות המילה שהיא מצוותו הוא.

והאם טוענת שהיא המחליטה כי היא האם הורתו ויולדתו. ובפרט כיון שהילד עתיד לגדול אצלה והיא אמורה להשתמש בשם שלו תמיד.

מי צודק?

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1192
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב אבינו?

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 23 דצמבר 2018, 00:27

רוצה לדעת כתב:
מכל מלמדי השכלתי כתב:על בנימין נכתב "ואביו קרא לו בנימין" ואכן כך הוא מוזכר בתוקה בכל מקום.
עיי"ש במדרש שבן אוני זה ארמית ובנימין זה לשה"ק, אבל זה אותו משמעות. [כמובן שיש להבין למה היא קראה בארמית ויעקב בלהש"ק, אבל גם שם היא קבעה כן]

וגם שבמבי"ט שהבאתי רואים שעמד על נקודה זו.
ייש"כ.
אך בפשטות השמות חלוקים.
בן אוני הוא מלשון בן כוחי. כי און הוא מלשון כח.
ובנימין הוא מלשון בן ימין. וימין הוא כינוי לדרום. כמו שהסבירו מפרשי התורה שם.


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב אבינו?

שליחה על ידי רוצה לדעת » 23 דצמבר 2018, 00:29

מכל מלמדי השכלתי כתב:אגב.
שמעתי פעם שאלה מעניינת.
אשה מעוברת שהתגרשה מבעלה. ובהגיע העת ילדה בן. ובהסכם הגירושין שביניהם הוסכם שהוולד יחיה אצל האם.
אך מ"מ מצוות ברית המילה על פי ההלכה מוטלת על האב.

וכעת האב והאם מתווכחים כיצד לקרוא את שמו. האב חפץ בשם מסויים וטוען שהוא המחליט כיון שקריאת השם כרוכה במצוות המילה שהיא מצוותו הוא.

והאם טוענת שהיא המחליטה כי היא האם הורתו ויולדתו. ובפרט כיון שהילד עתיד לגדול אצלה והיא אמורה להשתמש בשם שלו תמיד.

מי צודק?
שאלה נפלאה ומעניינת, [תפורה להגאון ר' יצחק זילברשטיין שליט"א]
אולי יפתח מר אשכול נפרד ע"ז.
יש נידון גדול בכלל מי קובע השמות האב או הבן, יש ע"ז כבר בראשונים,

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1192
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב אבינו?

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 23 דצמבר 2018, 02:11

רוצה לדעת כתב:
מכל מלמדי השכלתי כתב:אגב.
שמעתי פעם שאלה מעניינת.
אשה מעוברת שהתגרשה מבעלה. ובהגיע העת ילדה בן. ובהסכם הגירושין שביניהם הוסכם שהוולד יחיה אצל האם.
אך מ"מ מצוות ברית המילה על פי ההלכה מוטלת על האב.

וכעת האב והאם מתווכחים כיצד לקרוא את שמו. האב חפץ בשם מסויים וטוען שהוא המחליט כיון שקריאת השם כרוכה במצוות המילה שהיא מצוותו הוא.

והאם טוענת שהיא המחליטה כי היא האם הורתו ויולדתו. ובפרט כיון שהילד עתיד לגדול אצלה והיא אמורה להשתמש בשם שלו תמיד.

מי צודק?
שאלה נפלאה ומעניינת, [תפורה להגאון ר' יצחק זילברשטיין שליט"א]
אולי יפתח מר אשכול נפרד ע"ז.
יש נידון גדול בכלל מי קובע השמות האב או הבן, יש ע"ז כבר בראשונים,
לבקשתך. פתחתי.


אור זרוע
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 701
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 285 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב אבינו?

שליחה על ידי אור זרוע » 23 דצמבר 2018, 16:23

רוצה לדעת כתב:למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב,
המסורת החלה כבר אצל חוה שהיתה אם כל חי, שהיא זו שקראה שם לקין בנה, כמו שנאמר (בראשית ד, א): ותאמר קניתי איש את ה'. וכתב רש"י שנקרא קין על שם קניתי איש, ומשמע לכאורה שחוה היא שקראה לו כן.


אור זרוע
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 701
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 285 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב אבינו?

שליחה על ידי אור זרוע » 23 דצמבר 2018, 17:08

רוצה לדעת כתב:שאלה נפלאה ומעניינת, [תפורה להגאון ר' יצחק זילברשטיין שליט"א]
אולי יפתח מר אשכול נפרד ע"ז.
ואכן דן בזה בחשוקי חמד עירובין יג, א והעתקתי דבריו באשכול המיוחד שנפתח לפי הצעתך.


יחי
מאמרים: 0
הודעות: 193
הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
נתן תודה: 48 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב אבינו?

שליחה על ידי יחי » 09 דצמבר 2019, 09:13

מכל מלמדי השכלתי כתב:
23 דצמבר 2018, 00:27
רוצה לדעת כתב:
מכל מלמדי השכלתי כתב: על בנימין נכתב "ואביו קרא לו בנימין" ואכן כך הוא מוזכר בתוקה בכל מקום.

עיי"ש במדרש שבן אוני זה ארמית ובנימין זה לשה"ק, אבל זה אותו משמעות. [כמובן שיש להבין למה היא קראה בארמית ויעקב בלהש"ק, אבל גם שם היא קבעה כן]
זה מובן מאוד. מאותה הסיבה של יגר שהדותא / גלעד


אבר כיונה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 241
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב אבינו?

שליחה על ידי אבר כיונה » 09 דצמבר 2019, 09:41

לשון הרד"ק על לוי:
ילוה אישי אלי, יהיה נלוה לאהבתי יותר מאהבת אחותי כי ילדתי לו שלשה בנים, וכונת הצדיקים לאשה לבנים היא. על כן קרא שמו, יעקב קרא שמו כמאמר לאה כי שמח בהולדו, ואפשר גם כן שראה בנבואה כי בניו יהיו עבדי ה' ומורי התורה ויהיו נלוים אל ה' וה' יהיה נחלתם, וממאמר אשתו וממה שראה בנבואה קרא שמו לוי, ומה שמחזיק זה הענין שלא קרא יעקב שם לאחד מבניו אלא לזה, ובנימין הוא טעם אחר כמו שנכתוב עוד:


יואל נהרי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 550
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה האמהות הם אלו שקבעו את שמות השבטים ולא יעקב אבינו?

שליחה על ידי יואל נהרי » 09 דצמבר 2019, 23:01

מכל מלמדי השכלתי כתב:
23 דצמבר 2018, 00:27
רוצה לדעת כתב:
מכל מלמדי השכלתי כתב: על בנימין נכתב "ואביו קרא לו בנימין" ואכן כך הוא מוזכר בתוקה בכל מקום.

עיי"ש במדרש שבן אוני זה ארמית ובנימין זה לשה"ק, אבל זה אותו משמעות. [כמובן שיש להבין למה היא קראה בארמית ויעקב בלהש"ק, אבל גם שם היא קבעה כן]

וגם שבמבי"ט שהבאתי רואים שעמד על נקודה זו.
ייש"כ.
אך בפשטות השמות חלוקים.
בן אוני הוא מלשון בן כוחי. כי און הוא מלשון כח.
ובנימין הוא מלשון בן ימין. וימין הוא כינוי לדרום. כמו שהסבירו מפרשי התורה שם.
רמב"ן:
והנכון בעיני כי אמו קראתו בן אוני ורצתה לומר בן אבלי, מלחם אונים (הושע ט ד), לא אכלתי באוני (דברים כו יד), ואביו עשה מן אוני כחי, מלשון ראשית אוני (להלן מט ג), ולאין אונים (ישעיה מ כט). ולכן קרא אותו בנימין, בן הכח או בן החוזק, כי הימין בו הגבורה וההצלחה וכו'.


עוד שם לענין ארמית ולה"ק במדרש:
וראיתי בבראשית רבה (פב ט) בן אוני בן צערי, ואביו קרא לו בנימין בלשון הקדש. ולא ידעתי מהו, כי הכל לשון הקדש, וכן שם כל בניו לשון קדש הוא, אבל רמזו למה שאמרתי, שתרגם הלשון לטובה: 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים