טבע החמור ולפי"ז ביאור דמיון שבט יששכר אליו

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1107
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 395 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

טבע החמור ולפי"ז ביאור דמיון שבט יששכר אליו

שליחה על ידי במבי » 25 דצמבר 2018, 14:09

בדברי הימים נאמר "ובני דישון חמרן" ולעומת זאת בספר בראשית כתיב "חמדן" וכותב ע"ז רש"י:

"ובחומש כתיב חמדן (בראשית לו) בתחילה היו חמודים
ונחמדים כצדיקים ולבסוף מכוערים כחמור
כן דרך החמור, בתחילה חמוד ולבסוף נעשה מכוער והסוס מתחילה מכוער ולבסוף יפה. " עכ"ל (דברי הימים א-מא)

אך דא עקא "יששכר חמור גרם" ואם נדמה זאת ללומדי התורה הדבר צ"ב וכי בסוף הם מכוערים ?!

ואולי י"ל ע"פ ווארט ששמעתי מהרב שיינין בשם אחד מאדמור גור על המשנה הלומד ילד למה הוא דומה..
ושאל מדוע לא נאמר ילד הלומד למה הוא דומה?
ותירץ שאין הדבר תלוי בגיל אלא איך לומדים שאם האדם לומד בהתלהבות כמו ילד הוא כדיו הכתובה על נייר חלק
אך אם לומד כזקן אז הוא כנייר מחוק.

וא"כ גם הכא שאם הוא לומד כילד הוא נחשב כל הזמן כילד ונשאר חמוד כחמור צעיר !!!


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טבע החמור ולפי"ז ביאור דמיון שבט יששכר אליו

שליחה על ידי רוצה לדעת » 25 דצמבר 2018, 14:30

במבי כתב:בדברי הימים נאמר "ובני דישון חמרן" ולעומת זאת בספר בראשית כתיב "חמדן" וכותב ע"ז רש"י:

"ובחומש כתיב חמדן (בראשית לו) בתחילה היו חמודים
ונחמדים כצדיקים ולבסוף מכוערים כחמור
כן דרך החמור, בתחילה חמוד ולבסוף נעשה מכוער והסוס מתחילה מכוער ולבסוף יפה. " עכ"ל (דברי הימים א-מא)

אך דא עקא אם נדמה זאת ללומדי התורה הדבר צ"ב וכי בסוף הם מכוערים ?!

ואולי י"ל ע"פ ווארט ששמעתי מהרב שיינין בשם אחד מאדמור גור על המשנה הלומד ילד למה הוא דומה..
ושאל מדוע לא נאמר ילד הלומד למה הוא דומה?
ותירץ שאין הדבר תלוי בגיל אלא איך לומדים שאם האדם לומד בהתלהבות כמו ילד הוא כדיו הכתובה על נייר חלק
אך אם לומד כזקן אז הוא כנייר מחוק.

וא"כ גם הכא שאם הוא לומד כילד הוא נחשב כל הזמן כילד ונשאר חמוד כחמור צעיר !!!
הצעה בעלמא,
אולי בלומדי תורה יתפרש מכוערין כלשון חז"ל ש"משחירים פניהם על התורה"


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1370
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 644 פעמים
קיבל תודה: 450 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טבע החמור ולפי"ז ביאור דמיון שבט יששכר אליו

שליחה על ידי אוריאל » 25 דצמבר 2018, 14:35

וכמו שאמרה ההיא מטרוניתא לרבי יהושע, שהתורה אצלו בכלי מכוער.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1107
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 395 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טבע החמור ולפי"ז ביאור דמיון שבט יששכר אליו

שליחה על ידי במבי » 25 דצמבר 2018, 14:54

אוריאל כתב:וכמו שאמרה ההיא מטרוניתא לרבי יהושע, שהתורה אצלו בכלי מכוער.
אך א"כ מדוע בתחילה חמוד?
שהרי אם כבר מכוער אז מכוער מרישא ועד גמירא?


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טבע החמור ולפי"ז ביאור דמיון שבט יששכר אליו

שליחה על ידי רוצה לדעת » 25 דצמבר 2018, 17:59

בדרך כלל ת"ח עולה ומתעלה עד שמשחיר פניו על התורה,
יחידים ממש היו כך מילדותם ממש.
לכך ה"מכוער" זה רק לבסוף.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1107
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 395 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טבע החמור ולפי"ז ביאור דמיון שבט יששכר אליו

שליחה על ידי במבי » 25 דצמבר 2018, 18:47

רוצה לדעת כתב:בדרך כלל ת"ח עולה ומתעלה עד שמשחיר פניו על התורה,
יחידים ממש היו כך מילדותם ממש.
לכך ה"מכוער" זה רק לבסוף.
אכן עולם הפוך ראיתי החמודים הם מכוערים והמכוערים חמודים...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: Bing [Bot] | 1 אורח