הנהלת "פורום לתורה" מאחלת לכל חו"ר שנה טובה ומתוקה, שנת בריאות ושלווה. שימלא ה' לבנו משאלות טובות, וימלא משאלות לבנו לטובה. אכי"ר

פרשת וארא - מה טעם החילוק בין בליעת מטות החרטומים, לפריחת מטה אהרון במחלוקת קרח ועדתו

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
ים סוף
הודעות: 368
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 170 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת וארא - מה טעם החילוק בין בליעת מטות החרטומים, לפריחת מטה אהרון במחלוקת קרח ועדתו

שליחה על ידי ים סוף » 31 דצמבר 2018, 01:31

וַיַּשְׁלִ֙יכוּ֙ אִ֣ישׁ מַטֵּ֔הוּ וַיִּהְי֖וּ לְתַנִּינִ֑ם וַיִּבְלַ֥ע מַטֵּֽה־אַהֲרֹ֖ן אֶת־מַטֹּתָֽם:

ובמדרש "שנעשה מטה, ובלע את מטותם, דכתיב ויבלע מטה אהרן את מטותם,"

וכ' בעה"ט "איתא במדרש שגם במעשה קרח בלע מטה אהרן את מטותם וכשהוציאוהו אז חזר ופלטם ולכך לא הוציאו פרח. ועל כן כתיב (שם שם כד) ויוצא משה את כל המטת, חסר, לפי שבלעם".

ולכאורה יש להק למה הוצ' לבלעם שהרי הוכח ממה שפרח שהוא הוא הראוי לכהונה. ושמעתי לבאר ע"פ מה דאיתא במדרש 'שתולים בבית ה' בחצרות אלקינו יפריחו' שכל דבר הנכנס לבית ה' פורח ולכן לולי בלעם היו פורחים כולם, וא"כ הנס הי'ה במה שהמקלות של כל שבט לא פרחו ולא בזה שמטה אהרון פרח.

ועוד שמעתי לומר דרך אחר שדווקא השתולים בבית ה' הם אלו שיפריחו, דוקא מי שמקומו הטבעי הוא בבית ה' הוא זה שפורח, ולפי"ז היתה הראיה ממה שמטהו של אהרון הוא זה ששתול ולכן פרח אבל שאר המטות לא. ולפי"ז לא הוצ' לבולעם שהרי ממילא לא היו פורחים.

ושמעתי להק' לב' הצדדים שהרי כיון שמדובר על אותו המטה מדוע צורת ההוכחה אצל קרח היתה ע"י פריחת המטה ולא ע"י בליעה, ואפי' לשי' הבעל הטורים שהיתה שם בליעה עדיין צריך להבין מה הוצ' לפולטם כלל, שהי'ה לו להוציאם בלועים ויוכח מעצם הבליעה וכמו שבלע מטות החרטומים.

והתירוץ שכיש מחלוקת עם בני שאר אומות הדרך ליישב את הסכסוך הוא ע"י בליעתם, אבל ויכוח בין חכמי ישראל אין צורת ההוכחה הנכונה בבליעת אח את אחיו, וכדאמרי אינשי "כשאח נגד אח המנצח תמיד מפסיד" ולכן ההוכחה היחידה היא רק על ידי הצמיחה האישית, ומי שיפרח הוא הקדוש.
אך לא תצמח שום תועלת מבליעת האחר... וד"ל..


אלימלך
הודעות: 1004
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 416 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וארא - מה טעם החילוק בין בליעת מטות החרטומים, לפריחת מטה אהרון במחלוקת קרח ועדתו

שליחה על ידי אלימלך » 31 דצמבר 2018, 14:10

ים סוף כתב:ושמעתי להק' לב' הצדדים שהרי כיון שמדובר על אותו המטה מדוע צורת ההוכחה אצל קרח היתה ע"י פריחת המטה ולא ע"י בליעה, ואפי' לשי' הבעל הטורים שהיתה שם בליעה עדיין צריך להבין מה הוצ' לפולטם כלל, שהי'ה לו להוציאם בלועים ויוכח מעצם הבליעה וכמו שבלע מטות החרטומים.
הבליעה אינה ניכרת לאורך זמן ואילו מטה אהרן היה על מנת שיהיה אות לבני מרי תמיד.
לגבי מדוע הוצרך לפולטם אולי כדי שלא יגידו שהיתה כאן הערמה שהרי לכן מטה אהרן בתוך מטותם

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “וארא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים