פרשת בא | ויאמר פרעה אל משה אל תוסף ראות פני כי ביום ראותך פני - תמות

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1011
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
סטטוס: לא מחובר

פרשת בא | ויאמר פרעה אל משה אל תוסף ראות פני כי ביום ראותך פני - תמות

שליחה על ידי אוריאל » 12 ינואר 2019, 22:51

לכאורה צריך ביאור מה יש כאן ב"איום" של פרעה, הרי כבר ניסה להרוג אותו בעבר הרחוק, טרם שברח משה רבינו אל יתרו, ולא עלה בידו.
ואת"ל שכן יכל להורגו, א"כ בלאו הכי הדבר תמוה שלא הרגו תיכף ומיד עם המכה הראשונה [ועיין באור החיים הק'].

והנה ראיתי בפירוש יונתן בן עוזיאל שפירש דברי פרעה, שיתן את משה לידי המבקשים להמיתו, והם דתן ואבירם [כמו שפירש מיד בפסוק הבא דאלו הם שירדו מנכסיהם, וכמבואר בנדרים. ועיין בפירוש ירושלמי דקצת משמע לא כן אלא שפרעה מתכוון ליתן אותו לידי העם המצרי].

ואולי על פי זה יש לבאר, דאכן פרעה מכיר מוגבלותו שאין יכול להרוג את משה, אבל מאיים שימסרנו לידי דתן ואבירם שהם מעמו שלו של משה, ואולי להם יהיה את הכח להורגו.
ועוד, שחושב פרעה כי בשלמא מה שאני איני יכול לפגוע בו, כי על פי ה' הוא עושה. אבל מה שהכה את המצרי היה מדעתו ושלא כדין, וא"כ אמסרנו לידי דתן ואבירם שהיו עדים בדבר, ויד העדים תהיה בו, ויש לו צד חיוב מיתה בזה [עפ"ל].


הכהן
הודעות: 378
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 131 פעמים
קיבל תודה: 137 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת בא | ויאמר פרעה אל משה אל תוסף ראות פני כי ביום ראותך פני - תמות

שליחה על ידי הכהן » 12 ינואר 2019, 23:06

עי' בנצי"ב שפי' למה רק עכשיו איים שימסרו בידיהם


פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1011
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת בא | ויאמר פרעה אל משה אל תוסף ראות פני כי ביום ראותך פני - תמות

שליחה על ידי אוריאל » 15 ינואר 2019, 21:47

יש להוסיף טעם לשבח בזה, שעד מכה זו ידע פרעה גם הוא כי דתן ואבירם רשעים הם, ואין לו תוחלת למסור את משה בידיהם, כי כשם שלא הצליח הוא להורגו, גם הם לא יוכלו, וצופה רשע לצדיק להמיתו והקב"ה מושיעו מידו. אבל הן עתה היתה מכת חושך בה מתו כל רשעי ישראל, ורואה פרעה שדתן ואבירם לא מתו, וא"כ שמע מינה שצדיקים היו, וכיון שצדיקים היו "ביום ראותך פני תמות", אמסור אותך לידי צדיקים אלו שיהרגוך [ולפי האמת כבר כתב בפירוש הרא"ש שהטעם שלא מתו בגלל שלא נתייאשו מן הגאולה].

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה