שמואל ט' ט' - "כי לנביא היו יקרא לפנים הרואה". מתי?

אברך כולל

משתמש רגיל
בשמואל ט. ט כתוב. לפנים בישראל וגו' כי לנביא היום יקרא לפנים הראה. ונדחקו שם המפרשים מתי היה ה"לפנים". דהרי שמואל כתב ספרו עיי"ש.
ולכאורה הרי התורה גם קוראת לנביא "נביא". כי נביא הוא (בראשית כ ז). ותקח מרים הנביאה. ( שמות טו כ). אם יהיה נביאכם. (במדבר יב ו). כי יקום בקרבך נביא. (דברים יג ב)
דברי הנביא. (שם ד). והנביא ההוא. (שם ו). נביא מקרבך מאחיך כמני. (שם יח טו). נביא אקים להם. (שם יח). אך הנביא וגו' ומת הנביא. (שם כ). אשר ידבר הנביאוגו' בזדון דברו הנביא.(שם כב). ולא קם נביא עוד בישראל כמשה. (שם לד י).
 

משכנות יעקב

משתמש רגיל
לכאו' הפשט פשוט, שהלא לספר שמואל אסקיה נתן הנביא וגד החוזה
והם כתבו את זה
והלא רואים אנו שנתן כבר נקרא נביא, היינו שבזמן שמואל עיקר השם היה 'רואה' והיו פונים אליו בכל שאלה יום יומית. ואילו בזמן נתן היה נקרא נביא על שם ניב שפתיים שתפקידו העקרי להגיד להם את דבר ה' היינו להוכיח אותם כמו שרואים שעשה נתן כמה פעמים.
ולכאורה גד החוזה, עדיין נקרא בשם ראיה, אולי היה קשיש טפי, או בדומה לזה.
וכמובן שלשינוי זה יש משמעויות עמוקות ועצומות כמו שהאריכו.
וזהו שנתן הנביא כתב שלנביא היום יקרא לפנים הרואה,היינו לפני כמה עשרות שנים בדור הקודם, כדי שבני הדור שקורין נביא, יבינו מה הכוונה 'הרואה'
 

אלימלך

משתמש ותיק
אולי בסוף ימי שמואל השתנה המינוח או שידע שישתנה,
ורבים מסבירים הטעם [ראה למשל ברד"ק] שלפני שבא שמואל היה דבר ה' יקר ככתוב בתחילת ספר שמואל ולא היה כמעט נביאים מלשון ניב שפתים אולם אחרי שמואל כבר פרצה הנבואה ואט אט חזר שוב המינוח של נביא אולם עדיין נקרא שמו הרואה.
ובשלה"ק מוסיף לפרש דבר נחמד ש"היום" קאי על זמן בואו של שאול כי אז פרצה הנבואה ככתוב והנה חבל נביאים וכו' והתנבאת וכו' וזהו שאמרו האנשים הגם שאול בנביאים ר"ל הגם שאול שהיה נחבא אל הכלים ורועה בקר נביא? שהתפלאו האנשים עד כמה פרצה הנבואה
וי"א שהיו אז הרבה חוזי בכוכבים ועל שמם נקראו הנביאים אז בפי ההמון (עיין באלשיך)
וי"מ שדרגת הרואה היתה דרגה אחרת בנבואה והיא היתה לשמואל לבדו
 

אברך כולל

משתמש רגיל
פותח הנושא
עיקר קושיתי היתה מתי קראו לנביא רואה. והבאתי שהתורה כבר קוראת לנביא נביא
ועל פי' הרד"ק קשה ממה שקראה התורה ל"אברהם" נביא. שכלל לא ניבא לאחרים.
משכנות יעקב אמר:
לכאו' הפשט פשוט, שהלא לספר שמואל אסקיה נתן הנביא וגד החוזה
והם כתבו את זה
והלא רואים אנו שנתן כבר נקרא נביא, היינו שבזמן שמואל עיקר השם היה 'רואה' והיו פונים אליו בכל שאלה יום יומית. ואילו בזמן נתן היה נקרא נביא על שם ניב שפתיים שתפקידו העקרי להגיד להם את דבר ה' היינו להוכיח אותם כמו שרואים שעשה נתן כמה פעמים.
ולכאורה גד החוזה, עדיין נקרא בשם ראיה, אולי היה קשיש טפי, או בדומה לזה.
וכמובן שלשינוי זה יש משמעויות עמוקות ועצומות כמו שהאריכו.
וזהו שנתן הנביא כתב שלנביא היום יקרא לפנים הרואה,היינו לפני כמה עשרות שנים בדור הקודם, כדי שבני הדור שקורין נביא, יבינו מה הכוונה 'הרואה'
אינו נכון שהם גמרו החלק שאחר מות שמואל אבל כאן עוד חי שמואל
 

משכנות יעקב

משתמש רגיל
ואם גמרו אח"כ
יתכן גם שהוסיפו בחצי הראשון מה שהיה צריך עבור שלמות הספר עם חציו השני.
ואיך אפשר לכתוב בוודאות אינו נכון על דבר שאי אפשר לדעת כלל.
 

מבקש ה

משתמש רגיל
יתכן וכוונת הכתוב שהעם היה קורה לנביא רואה "כדאמרי אינשי"
 
חלק עליון תַחתִית