ככר הירדן כארץ מצרים - וחברון שהיא הגרועה בא"י היא פי 7 מצוען שהיא הטובה במצרים?

בן של רב

משתמש ותיק
בפרשת וירא כתוב שככר הירדן היתה כמו ארץ מצרים
מאידך בפרשת שלח כתוב שחברון שהיא הגרועה ביותר בא''י היא פי 7 יותר מצוען שהיא הטובה ביותר במצרים
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
שאלה נכונה ותשובתה בצידה:
התורה לא אומרת לגבי ככר הירדן מה מידת השבח של פירות וזרעי ככר הירדן - אם טובים משל מצרים או נחותים ממנה.
אלא הנקודה הנידונה כאן היא, שהיה בו כל טוב; מחד, אילנות לרוב כגן עדן. ומאידך, ירקות כבמצרים - שאין בה גשמים, ורק שדה בעל יש שם.
ובהחלט יתכן שזרעיה של ככר הירדן מבונים בכל טוב גם הם, פי שבעה משל ארץ מצרים, אלא שהכתוב לא נחית לזה, אלא להמשילה לארץ מצרים רק בנקדה זו שמרובים בה הזרעים, וממילא אין כל סתירה.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
רש"י מביא שם כארץ מצרים - לזרעים
ועי' בשפתי חכמים שם על רש"י כמה פירושים מדוע רש"י כותב לזרעים
ופי' האחרון:
דקשה ליה דהא אלו עיירות מארץ ישראל הם, והאיך תלה הגדול בקטן שאמר שכבר הירדן הוא כארץ מצרים, והלא ארץ ישראל עדיפא. ועל זה תריץ לזרעים, דבזה ארץ מצרים מעולה. (נחלת יעקב)
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
בפשטות
ארץ ישראל נשתבחה באילנותיה - שבעת המינים, וארץ זבת חלב ודבש.
מצרים נשתבחה בזרעוניה, לפי טבעה. [אך בא"י גדלים פחות זרעים - ארץ הרים וגבעות למטר השמים תשתה מים. וכירמי' (ב ז) עה"פ 'ואביא אתכם אל ארץ הכרמל', ראה בתרגום יונתן ובמפרשים].
ושיבח הכתוב את ככר הירדן שיש בו משניהם. וכפי שבארתי לעיל: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=6&t=4107&p=48911#p48905

אבל מהיכי תיתי לומר שזרעי ארץ מצרים טובים משל ככר הירדן? ואף שמצאנו בה שפשתן ארץ מצרים טוב מכל העולם (בגדי כה"ג ביו"כ), י"ל שלא זרעו פשתן בככר הירדן. ואילו היו זורעים היה טוב באמת.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
בפרשת לך לך כתוב שככר הירדן היתה כמו ארץ מצרים.
כך מפרש הרמב"ן את הדימוי של ככר הירדן לארץ מצרים:
וְרַבּוֹתֵינוּ אָמְרוּ: 'כְּגַן יְיָ' – לְאִילָנוֹת, 'כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם' – לִזְרָעִים. יִרְצוּ לְפָרֵשׁ, שֶׁיֵּשׁ בַּכִּכָּר נְהָרוֹת גְּדוֹלִים יַשְׁקוּ אִילָנֵי הַגַּנּוֹת כְּגַן הַשֵּׁם, וּבוֹ יְאוֹרִים כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם יַשְׁקוּ גַּן הַיָּרָק. וּבָחַר לוֹט בָּזֶה, כִּי הָאָרֶץ שֶׁיַּשְׁקוּ אוֹתָהּ כֵּן, רְחוֹקָה מִן הַבַּצֹּרֶת וְטוֹבָה לְמִרְעֶה.
ותו לא קשי מידי.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
התורה אינה אומרת לגבי ככר הירדן מה מידת השבח של פירות ככר הירדן וזרעיה - אם טובים משל מצרים או נחותים ממנה.
מדברי רש"י בפרשת עקב משמע לכאורה שבשבח ארץ מצרים דיבר הכתוב. שז"ל שם:
וּמִצְרַיִם מְשֻׁבַּחַת מִכָּל הָאֲרָצוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר 'כְּגַן יְיָ כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם'.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
רש"י לא מדבר על מצרים ביחס לא"י, אלא ביחס של מצרים לשאר העולם - אך א"י טובה הימנה. והנה דברי רש"י כולם, וז"ל:
לא כארץ מצרים היא. אלא טובה הימנה. ונאמרה הבטחה זו לישראל ביציאתם ממצרים, שהיו אומרים שמא לא נבוא אל ארץ טובה ויפה כזו. יכול בגנותה הכתוב מדבר, וכך אמר להם, לא כארץ מצרים היא, אלא רעה הימנה, ת"ל וחברון שבע שנים נבנתה וגו', אדם אחד בנאן, וחם בנה צוען למצרים בנו, וחברון לכנען. דרך ארץ אדם בונה את הנאה ואחר כך בונה את הכעור שפסולתו של ראשון, הוא נותן בשני. ובכל מקום, החביב קודם. הא למדת שחברון יפה מצוען, ומצרים משובחת מכל הארצות, שנאמר כגן ה' כארץ מצרים, וצוען שבח מצרים היא, שהיתה מקום מלכות, שכה"א כי היו בצוען שריו. וחברון פסולתה של ארץ ישראל, לכך הקצוה לקבורת מתים, ואף על פי כן היא יפה מצוען. ובמסכת כתובות דרשו בענין אחר, אפשר אדם בונה בית לבנו הקטן ואחר כך לבנו הגדול, אלא שמבונה על אחד משבעה בצוען.
הא למדת שמצרים יפה לזרעים מכל העולם, אך א"י יפה ממנה. וא"ז קשור לתירוצי על קושיית 'בן של רב'.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
ככר הירדן היא בא"י?
ככר הירדן הוא עמק הירדן כולו מהכנרת ועד סוף ים המלח (שנהיה אחרי הפיכת סדום ועמורה).
וערבת הירדן שממערב לנהר, כמובן הוא א"י. ואף ים המלח כתבו האחרונים שהוא מא"י. ואינני בענין לגביו כעת.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
הבאר בשדה תמה על הנחלת יעקב, מה שהקשתי למעלה בסוף הדברים: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=6&t=4107&p=48911#p48911

באר בשדה לך לך.png
 

מהו דתימא

משתמש ותיק
ככר הירדן היא בא"י?
ככר הירדן הוא עמק הירדן כולו מהכנרת ועד סוף ים המלח (שנהיה אחרי הפיכת סדום ועמורה).
וערבת הירדן שממערב לנהר, כמובן הוא א"י. ואף ים המלח כתבו האחרונים שהוא מא"י. ואינני בענין לגביו כעת.
רש"י בראשית פרק יח פסוק יז (פרשת וירא)
המכסה אני - בתמיה:
אשר אני עושה - בסדום, לא יפה לי לעשות דבר זה שלא מדעתו, אני נתתי לו את הארץ הזאת, וחמשה כרכין הללו שלו הן, שנאמר (י יט) גבול הכנעני מצידון וגו' בואכה סדומה ועמורה וגו'. קראתי אותו אברהם,ש אב המון גוים, ואשמיד את הבנים ולא אודיע לאב שהוא אוהבי:
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לא
רש"י בראשית פרק יח פסוק יז (פרשת וירא)
המכסה אני - בתמיה:
אשר אני עושה - בסדום, לא יפה לי לעשות דבר זה שלא מדעתו, אני נתתי לו את הארץ הזאת, וחמשה כרכין הללו שלו הן, שנאמר (י יט) גבול הכנעני מצידון וגו' בואכה סדומה ועמורה וגו'. קראתי אותו אברהם,ש אב המון גוים, ואשמיד את הבנים ולא אודיע לאב שהוא אוהבי:
לא ירדתי לסוף דעת כת"ר מה התכוון בהודעתו.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
צודק שכך. ומסתבר שכך. כי כל ככר הירדן היה שלהם לפני שנעשה ים המלח.
 
חלק עליון תַחתִית