פרשת יתרו, וגם בך יאמינו לעולם, משה רבינו ע"ה אב לנביאים

רוצה לדעת

משתמש ותיק
בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם (י"ט, ט)
וברש"י: גם בנביאים הבאים אחריך, עכ"ל. ומשמע שהסיבה שיאמינו לנביאים הבאים לאחמ"כ היא מכח מה שיאמינו עתה במשה, וכ"ה לשון הרמב"ם פ"ז מיסוה"ת ה"ו שמשה רבינו הוא רבן של כל הנביאים. וביותר חזינן בי"ג עקרים "אני מאמין באמונה שלמה שנבואת משה רבינו ע"ה היתה אמיתית ושהוא היה אב לנביאים לקודמים לפניו ולבאים אחריו, וצ"ב.

והביאור נראה עפי"ד הרמב"ם פ"ח מיסוה"ת ה"ב :נמצאת אומר שכל נביא שיעמוד אחר משה רבינו אין אנו מאמינים בו מפני האות לבדו כדי שנאמר אם יעשה אות נשמע לו לכל מה שיאמר, אלא מפני המצוה שצוה משה בתורה ואמר אם נתן אות אליו תשמעון, כמו שצונו לחתוך הדבר על פי שנים עדים ואע"פ שאין אנו יודעין אם העידו אמת אם שקר, כך מצוה לשמוע מזה הנביא אע"פ שאין אנו יודעים אם האות אמת או בכישוף ולט, עכ"ל. ומבואר שיסוד האמונה בכל הנביאים אינה מחמת האותות והמופתים שהוא עושה וכמו שגבי משה רבינו לא האמינו מחמת האותות והמופתים ורק מחמת מה שראו בחוש במעמד הר סיני, וממילא רק מכח הצווי שנצטוונו ע"י משה הוא שיש להאמין לכל הנביאים, ולכן גם הוא אב לנביאים הקודמים לפניו כי רק מכח מה שראינו בעניינו במעמד הר סיני על נבואת משה ואשר מפיו נצטוונו להאמין לכל הנביאים הוא שיש לנו האמונה בשאר הנביאים ולכן הוא רבן של כל הנביאים והוא אב לכל הנביאים, ועי'.
 
חלק עליון תַחתִית