פרשת יתרו, למה לא נאמר אנכי וכו' בראתי שמים וארץ, ביאור נפלא מס' כד הקמח

רוצה לדעת

משתמש ותיק
בטעם שלא הוזכר אנכי וכו' בראתי שמים וארץ עי כד הקמח ערך צדקה: ואפשר לומר כי לגודל המצוה שבח הקב"ה את עצמו בה בדבור ראשון של אנכי הוא שאמר (שמות כ) אשר הוצאתיך מארץ מצרים וגו' ולא אמר אשר בראתי שמים וארץ כי רצה להזכיר המצוה והוא מצות פדיון שבוים של ס' רבוא יותר מן הפלא העצום של בריאת העולם והוא יתברך צונו והלכת בדרכיו, עכ"ל.
 

בבלי ירושלמי

משתמש ותיק
בטעם שלא הוזכר אנכי וכו' בראתי שמים וארץ עי כד הקמח ערך צדקה: ואפשר לומר כי לגודל המצוה שבח הקב"ה את עצמו בה בדבור ראשון של אנכי הוא שאמר (שמות כ) אשר הוצאתיך מארץ מצרים וגו' ולא אמר אשר בראתי שמים וארץ כי רצה להזכיר המצוה והוא מצות פדיון שבוים של ס' רבוא יותר מן הפלא העצום של בריאת העולם והוא יתברך צונו והלכת בדרכיו, עכ"ל.
מופלא ביותר, ואקטואלי יותר מתמיד [לא מתכוין להצית פה את הנושא ההלכתי, יותר מכדי דמיהן, מורידין ולא מעלין+ תינוקות שנישבו]
אולם באמת צ"ב האם זה כ"כ חשוב יותר משבת וג' עבירות וכו' [זה הרי רק סרך פיקוח נפש וגרמא, ולא רציחה],

ואגב - אני מתבונן כעת, מדוע אין פודין יותר מכדי דמיהן, הרי הרבה פעמים מדובר בפיקוח נפש ממש, וכי אי"ז נדחה? וגם אם האעם דלא ליגרבו ולייתו בעתיד, אטו זה סיבה כעת לא להציל בפיקוח נפש מחמת חשש עתידי
ומי יתן והתלמידי חכמים המופלגים שבאשכול זה ישיבו ממעיינותיהם הבלתי פוסקים
 
חלק עליון תַחתִית