פרשת תרומה, מהו שמבקשים "ושמחנו בתיקנו" הלא ביהמ"ק השלישי יירד מן השמים

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 800
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 297 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת תרומה, מהו שמבקשים "ושמחנו בתיקנו" הלא ביהמ"ק השלישי יירד מן השמים

שליחה על ידי רוצה לדעת » 04 פברואר 2019, 13:57

שמן למאור (כ"ה, ו)
בדעת זקנים כאן כ': תימה שכל הפרשה בצרכי בנין חוץ מפסוק זה שהוא צורך שלחן גבוה ואינו אומר חטים ללחם הפנים וכבשים לתמידין ועצים למערכה וי"ל ששלשתן צורך בנין הן שמן המשחה שבו נמשחו ונתקדשו כל כלי המשכן וקטרת נמי שכן דרך מלכים שמבשמין להם הבית קודם שיכנסו לתוכה וכ"ש לפני ממ"ה הקב"ה וכן מצינו שעל ידי הקטרת שכינה נראית דכתיב וכסה ענן הקטרת וכתיב כי בענן אראה. ושמן למאור שכן דרך המלכים להדליק נר לפניהם קודם שיכנסו לבית ואע"ג דלאו לאורה הוא צריך מ"מ הוא כבוד של מעלה, עכ"ל. מבו' שהדלקת הנרות הוא מעין "כבוד הבית, וכן ענין הקטורת ושמן המשחה. וכן יעוי' בלשון החינוך מצווה צ"ח שכתב דענין הדלקת המנורה הוא מפני כבוד הבית וז"ל: משרשי המצוה, שציונו השם יתברך להיות נר דולק בבית הקדוש להגדלת הבית לכבוד ולתפארת בעיני הרואים, כי כן דרך בני איש להתכבד בבתיהם בנרות דולקין, עכ"ל. [והוא כמו שמצינו שיש הלכה של שמירה במקדש וכמבואר ברמב"ם פ"ח מבית הבחירה ה"א וז"ל: שמירת המקדש מצות עשה ואע"פ שאין שם פחד מאויבים ולא מלסטים שאין שמירתו אלא כבוד לו אינו דומה פלטרין שיש עליו שומרין לפלטרין, עיי"ש.]
והנה בנוסח התפילה איתא "ושמחנו בתקונו" וכבר תמהו שהלא קיי"ל שבית המקדש השלישי ירד מן השמים באש ומהו "בתקונו", ובסידור שיח יצחק הביא מהמהרי"ל דיסקין שהכוונה לתיקון הדלתות ששקעו, עיי"ש.
ואפש"ל עוד ועפי"ד הדעת זקנים והחינוך הנ"ל שענין המנורה ושמן המשחה והקטורת הוא מכבוד הבית, וי"ל שכ"ז שאין מנורה וקטורת ושמן המשחה אי"ז חשיב "בית מתוקן", וע"ז אנו מבקשים "ושמחנו בתקונו", ועי'.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תרומה, מהו שמבקשים "ושמחנו בתיקנו" הלא ביהמ"ק השלישי יירד מן השמים

שליחה על ידי אלימלך » 05 פברואר 2019, 16:00

פי' ממש יפה.


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 657
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 111 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תרומה, מהו שמבקשים "ושמחנו בתיקנו" הלא ביהמ"ק השלישי יירד מן השמים

שליחה על ידי פרלמן משה » 09 פברואר 2019, 22:04

נפלא
על פירושים כאלה חבל שאי אפשר לחזור בשם אומרו...


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1492
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 319 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תרומה, מהו שמבקשים "ושמחנו בתיקנו" הלא ביהמ"ק השלישי יירד מן השמים

שליחה על ידי בן של רב » 09 פברואר 2019, 22:33

אני לא בטוח שזה מוסכם שהוא ירד מהשמים.
אמנם כך כתב רש"י אבל הרמב"ם כתב שהמשיח בונה המקדש.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1029
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תרומה, מהו שמבקשים "ושמחנו בתיקנו" הלא ביהמ"ק השלישי יירד מן השמים

שליחה על ידי יעבץ » 12 פברואר 2019, 14:37

הוורט עצמו נאה מאד. אבל בפשט אין מקום כלל לשאלה. כפי שהראנו בבניינו מתפרש יפה גם על בניין בידי שמים, כך שמחנו בתיקונו לא חייב להתפרש על תיקון בידי אדם, ובוודאי נשמח גם לראות את המקדש מתוקן בידי שמים.


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 800
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 297 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תרומה, מהו שמבקשים "ושמחנו בתיקנו" הלא ביהמ"ק השלישי יירד מן השמים

שליחה על ידי רוצה לדעת » 12 פברואר 2019, 14:43

מש"כ כבודו ש"בפשט אין מקום לשאלה"
הקושיה לאו דידי היא אלא של הערוך לנר בסוכה דף מ"א ע"א, וכן המהרי"ל דיסקין כמצויין לעיל.


אמלתרא
הודעות: 59
הצטרף: 04 מאי 2018, 16:18
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תרומה, מהו שמבקשים "ושמחנו בתיקנו" הלא ביהמ"ק השלישי יירד מן השמים

שליחה על ידי אמלתרא » 14 פברואר 2019, 16:28

יעבץ כתב:הוורט עצמו נאה מאד. אבל בפשט אין מקום כלל לשאלה. כפי שהראנו בבניינו מתפרש יפה גם על בניין בידי שמים, כך שמחנו בתיקונו לא חייב להתפרש על תיקון בידי אדם, ובוודאי נשמח גם לראות את המקדש מתוקן בידי שמים.
כמובן שהווארט מעצמו מוקשה, שאם כן האיך תפרש רישא דתפלה 'והראנו בבנינו', הא אף לפי הישוב דהתיקון קאי על הדלתות, סוכ"ס ה'בנין' עצמו בודאי שירד מן השמים...., וע"כ שהכוונה על הבנין והתיקון בידי שמים


חסי
הודעות: 11
הצטרף: 17 פברואר 2019, 14:05
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תרומה, מהו שמבקשים "ושמחנו בתיקנו" הלא ביהמ"ק השלישי יירד מן השמים

שליחה על ידי חסי » 17 פברואר 2019, 14:20

אגב בניין המקדש מן השמיים או בידי אדם.
אז רק אעיר הערה אחת שאמנם כתבו רבותינו הצרפתים [רש"י ותוס' בסוכה ועוד] שירד מן השמים, וכמו שהזכירו ע"פ הרמב"ם החיוב מוטל עלינו [לאו דווקא משיח...] עדיין
וגם במציאות פעמיים ניסו חכמי ישראל לבנות את בית המקדש 1. בזמן בר כוכבא 2. בזמן הקיסר הרומי "יולינוס הכופר" כמובא בב"ר פס"ד.
וכדאי לראות מש"כ הרב טיקוצ'ינסקי בספרו עיר הקודש והמקדש ליישב ע"פ החילוק של "בעתה-אחישנה" וכן דעת הרב אביגדר נבנצל שליט"א [בשיעור לצפיה באתר ישיבה, מומלץ!]

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים