ע"פ האלשיך: שני דרכים לקרוא את פרשת תרומה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1490
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 671 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ע"פ האלשיך: שני דרכים לקרוא את פרשת תרומה

שליחה על ידי בן של רב » 07 פברואר 2019, 01:51

הדרך האחת המקובלת והפשטנית היא שהמשכן הוא הנושא האמיתי.
והדרך השנייה והמהפכנית היא דרכו של האלשיך פרשת כי תשא
שרק האדם הוא הנושא והמשכן הוא רק טפל וכל משמעותו של המשכן היא רק נגזרת ממצב האדם או נועדה להשפיע על האדם.
ואז כל פסוק בפרשה לא מתאר את הציווי על המקום הקדוש כמטרה אמיתית אלא רק בתורת הכשר מצוה לדבר האמיתי - האדם!
ובזה ביאר האלשיך את הדין שהמשכן לא דוחה שבת, כי השבת היא הקדושה שבאדם והמשכן הוא במקום - והאדם קודם למקום!

ואם מתבוננים היטב - יש נפק"מ גדולה ורחבה בין הדרכים
כי גם מקדש מעט ויישוב ארץ ישראל וקדושת ירושלים והר הבית וכו'
כל אלה הם כידוע פסוקים מפורשים והלכות בשו"ע.
ומאידך גם זה שהאדם עצמו צריך לחיות כיהודי גם זה פשיטא.

ואינספור דיונים בין קבוצות של שומרי תורה וגם בין אדם לעצמו סובבים מבלי משים סביב השאלה העקרונית הזו:
מה יותר חשוב ומה העיקר - המקום או האדם!
למשל (ולא לתפוס את המשל) לתרום לביהכ"נ או ללומדי תורה.
ועוד משל בלבד: להתמסר ליישוב הארץ או לישיבות.

והנה נפק"מ שכבר הוכרעה: ההיתר של ת"ח לאכול בביהכ"נ מדוחק (מגילה כח)

השאלה אם יש מרבותינו חולק על האלשיך לפחות חלקית.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1490
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 671 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ע"פ האלשיך: שני דרכים לקרוא את פרשת תרומה

שליחה על ידי בן של רב » 07 פברואר 2019, 20:59

והעירוני שיש מושג כללי בקבלה: "עשן" - ראשי תיבות עולם שנה נפש
ועולם זה כל מה ששייך למקום, ושנה זה מערכת הזמן, ונפש זה כמובן אדם.
ואם אכן כן הרי שהנידון הוא יותר גדול וגם יותר מסודר...
כי הרי כל דין שלא יהיה מורכב משלשתם יחד
וממילא בכל דיני קדימה שבכל חלקי התורה אפשר לחשב בג' מימדים האלו.

ולדוגמא: המשכן הוא קודם כל: מציאות במקום
(שמשפיעה על האדם בתוך הזמן.)
והשבת במושכל הראשון המקובל והנפוץ היא לפני הכל: זמן
(שנותן דינים באדם ובמקום למשל הוצאה ותחומין)
וא"כ יוצא חידוש מרעיש
שכשהאלשיך מבאר שהאדם קודם למקום היינו שכנראה הבין אחרת מאיתנו.
וראה כעיקר השבת את האדם (ולא את הזמן)
ולהבנתו הזמן הוא לא הנושא בשבת אלא האדם!!!


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ע"פ האלשיך: שני דרכים לקרוא את פרשת תרומה

שליחה על ידי רוצה לדעת » 07 פברואר 2019, 23:04

עי' של"ה בהקדמה לפר' ויקרא שכ': דע כי אלו לא חטא אדם הראשון, אז לא היה שייך לומר להיות נבדל מקום קדוש, כי הכל היה ענין גן עדן והכל היה קודש. וכמו שנאמר בירמיה (ג, טז) לעתיד, לא יאמרו עוד ארון ברית ה' וגו', ופירש"י כי כל כנסתכם תהא קדושה ואשכון בה כאלו הוא ארון. וכן לא היה נבדל איש מאנשים לעבודה ולכהונה, כי היו כולם ממלכת כהנים וגוי קדוש. וכן לא היה נבדל זמן מן הזמנים לקדושה, כי כל העתות היו שוים לקדושה, כמו שיהיה לעתיד עולם שכולו שבת, עכ"ל.

ויש לציין לדברי הספורנו בכ"ד שאילו לא חטאו בחטא העגל לא היה צורך במשכן אלא כל אחד ואחד היה בחינת משכן.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1490
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 671 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ע"פ האלשיך: שני דרכים לקרוא את פרשת תרומה

שליחה על ידי בן של רב » 08 פברואר 2019, 00:39

אתרגם את דברי השל"ה עבור כולנו:
אין ענין בזמן מסוים ולא במקום מסוים ולא באדם מסוים.
אבל אינו מתעלם מעצם קיום שלשתם גם לעת"ל.

והנה אם נתבונן הרי פסגת השלמות הנעלה והרצויה היא דרגת בין בדי ארון.
ולכן בכניסתם לארץ כל ישראל בירדן נכנסו בנס שם.
וא"כ השלמות היא מעל המקום, כמ"ש מקום ארון אינו מן המידה.
ודרגה אחת מתחת היא עומדים צפופים משתחווים רווחים שזה כבר גבולי בין יש מקום לאין...
ומאידך על הזמן והאדם לא ידוע לי גריעותא כהאי גוונא.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח