פרשת תצוה - דיני המנורה בבית המקדש

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 669
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת תצוה - דיני המנורה בבית המקדש

שליחה על ידי מלמד להועיל » 15 פברואר 2019, 00:23

האם גם בהדלקת הנורה שבבית המקדש יש את מחלוקת הגמרא אם הדלקה עושה מצוה או הנחה עושה מצוה
וכן האם היה אסור להשתמש לאור הנרות שבמנורה כמו שאסור להשתמש באור הנרות של החנוכיה


רוצה לדעת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 801
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 359 פעמים
קיבל תודה: 300 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תצוה - דיני המנורה בבית המקדש

שליחה על ידי רוצה לדעת » 15 פברואר 2019, 00:26

עי' רש"י שבת כ"ב: שהמקור לומר הדלק עושה מצוה הוא דומיא דמנורה. אך הגר"ח האריך בדעת הרמב"ם שאין ענין ב"מעשה" הדלקה אלא העיקר שתהא דלוקה,
וכן איסור הנאה בנירות כ' הרמב"ן ור"ן בשבת שהוא דומיא דמנורה


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 669
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 315 פעמים
קיבל תודה: 209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תצוה - דיני המנורה בבית המקדש

שליחה על ידי מלמד להועיל » 15 פברואר 2019, 00:30

רוצה לדעת כתב:עי' רש"י שבת כ"ב: שהמקור לומר הדלק עושה מצוה הוא דומיא דמנורה. אך הגר"ח האריך בדעת הרמב"ם שאין ענין ב"מעשה" הדלקה אלא העיקר שתהא דלוקה,
וכן איסור הנאה בנירות כ' הרמב"ן ור"ן בשבת שהוא דומיא דמנורה
תודה רבה
אבל הנה אמרו וכי לאורה הוא צריך וכתוב בגמרא אלא עדות היא לבאי עולם ששכינה שורה בישראל
ומצד שני כתוב בחזקוני שלא הקב"ה צריך לאורה, אלא הכהן שיראה בהכנסו ובצאתו
ומשמע שהמטרה של המנורה היתה לצורך הכהן שיהיה לו אור ויוכל לעבוד את העבודה בהיכל
ואם כן יוצא שכל עיקר המנורה לא היה אלא לצורך שישתמש בה הכהן, בשונה מנורת החנוכה [שהם לזכר הנס ולכן אסור להשתמש כי אז לא יהיה ניכר שהוא לזכר הנס]


יחי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 243
הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 68 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תצוה - דיני המנורה בבית המקדש

שליחה על ידי יחי » 16 פברואר 2019, 22:22

החזקוני נראה חידוש מופלג
דריהטא שהמנורה היא מעצם כלי המשכן, שבבית יש שולחן ומנורה. כעלית אליהו.

ואם לאורה צריך הכהן יכל להביא עמו עששית.


איש פשוט מאד
מאמרים: 0
הודעות: 82
הצטרף: 07 פברואר 2019, 19:35
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תצוה - דיני המנורה בבית המקדש

שליחה על ידי איש פשוט מאד » 17 פברואר 2019, 20:33

רוצה לדעת כתב:עי' רש"י שבת כ"ב: שהמקור לומר הדלק עושה מצוה הוא דומיא דמנורה. אך הגר"ח האריך בדעת הרמב"ם שאין ענין ב"מעשה" הדלקה אלא העיקר שתהא דלוקה,
וכן איסור הנאה בנירות כ' הרמב"ן ור"ן בשבת שהוא דומיא דמנורה
המקור הזה מרש"י כמדו' שהובא בב"ח, אבל מי שמעיין שם בסוגיא יראה שלכאו' אין בזה שום מקור (והדומיא דמנורה שכתב רש"י, הוא על מה שמותר להשתמש) וכבר העירו כן על הב"ח.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תצוה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים