ככר זהב טהור - פרשת תרומה/ויקהל

  • Thread starter well
  • תאריך התחלה

well

משתמש ותיק
השבוע שמתי לב לדבר מעניין, לגבי המילה "ככר" זהב טהור המופיעה בפרשת תרומה ובפרשת ויקהל, שבפרשת תרומה המילה מופיעה בפתח תחת הכף השנייה, ואילו בפרשת ויקהל יש קמץ תחת הכף השנייה, הלא דבר הוא!
שו"ר שבתורה תמימה וכן בנציב עמדו על זה ומפרשים שם שככר בפתח הוא נסמך ל"זהב טהור" והיינו ככר של זהב טהור, ואילו ככר בקמץ הוא דבר בפני עצמו שהיתה המנורה ככר במשקל, ומלבד זה "זהב טהור עשה אותה", ודבר זה מוכח בתרגום שבפרשת תרומה מתרגם "ככר דדהב" וביקהל "ככר דהב" וק"ל.
רק עדיין יש להעיר למה באמת התורה שינתה וכתבה בציווי המשכן לעשות ככר של זהב ואילו במעשה המשכן ככר בלי סמיכות לזהב, אך באמת אפשר לשאול עשרות שאלות כאלו על שינויים רבים בין שתי הפרשות.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לק"מ, כי בספרים מדויקים (ראה תנ"ך ברויאר - חורב, ומהדורת הכתר) בשניהם מנוקד ככָר בקמ"ץ.
וכמו"כ בתרגום אונקלוס המוגה, הוצאת מישור, מהדורתו של רבי שמעון וייזר, בשניהם מתורגם 'ככרא דדהבא'.
 

well

משתמש ותיק
פותח הנושא
שו"ר ברמב"ן פרשת תרומה שכותב במסקנת דבריו:
"ולפי הברייתא הזו אמר הכתוב ואת כל כליה (בפרשת ויקהל), לרבות שעשה לה כל הכלים הצריכין לשמושה, והראוין לה, זהב, והם הצבתים והמלקטאות שצריכין לכל המנורות בתשמישן ... אבל 'ככר זהב טהור יעשה אותה את כל הכלים האלה' (בפרשת תרומה), הם הנזכרים בה וכולם מקשה עמה "
נמצא שיש חילוק בין "את כל הכלים האלה" האמור בפרשת תרומה לבין "ואת כל כליה" האמור בפרשת ויקהל, שבפרשת תרומה היינו מלקחיה ומחתותיה שעשויים מקשה יחד עם המנורה [לפי פי' הרמב"ן שם במלקחיה ומחתותיה שהם חלקים של המנורה עצמה יעו"ש], ואילו בפרשת ויקהל הכונה לכלים אחרים הצריכין לשמושה, ולפ"ז הוא מדוקדק היטב שבפרשת תרומה כתוב ככר זהב טהור יעשה אותה ואת כל כליה, שכל כליה עשויים גם כן מככר, ואילו בפרשת ויקהל: "ככר" , "זהב טהור עשה אותה את כל הכלים האלה" שהיינו רק שעשאן מזהב ולא מככר, ולכן הככר בקמץ. וק"ל.
 
חלק עליון תַחתִית